Volgens mij was daar al iets mis mee, voordat we eraan begonnen.Motorrijden heeft mij mentaal gezond gehouden (oké, komt u maar)
Tenminste dat zegt mijn vrouw altijd...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Volgens mij was daar al iets mis mee, voordat we eraan begonnen.Motorrijden heeft mij mentaal gezond gehouden (oké, komt u maar)
Dat is ook mijn gedachte.Wat zit je nou te drammen?
Het is je al drie keer uitgelegd waarom er geen bedragen bekend zijn.
Ik kende 'n gast (paar jaar jonger dan ik) die vele jaren iedere cent 3x heeft omgedraaid. Sparen-sparen-sparen!Het is net als ene Bennie J uit de Achterhoek ooit zei; je kunt er een klein boerderijtje aan over houden. Als je met een grote begint......
Ik vrees dat ik er, sinds 1984, al minstens de waarde van een aardig huis door gedraaid heb.
Alsof fietsen geen geld kost ...Ga fietsen
Ik heb er een topic over aangemaakt, vergelijking motor of fiets voor woon werk in dat geval. Omdat iedereen denkt dat met de fiets naar het werk goedkoper is.Een beetje elektrofiets (want gewoon fietsen dat doe je niet meer) kost vlot 3 ruggen.
Dat ben ik met je eens, toen voor een appel en een ei eruit gedaan omdat hij te link was qua remmen. Nu zijn ze een klein kapitaaltje waard.a. Ik zou mijn Suzuki GT750 nooit meer weg doen.
Dat gedoe met remmen hoor ik nu weer, net als vorige week was er ook iemand die dat vertelde. Ik heb nooit problemen met het remmen ervaren. Plaats alles binnen de juiste tijd, in1983 had ik mijn GT. Toen was er minder verkeer, minder reden om te remmen en misschien ook wel naïviteit door leeftijd. In 1983 was ik slechts 20 jaren jong, ook een stuk wilder dan nu.Dat ben ik met je eens, toen voor een appel en een ei eruit gedaan omdat hij te link was qua remmen. Nu zijn ze een klein kapitaaltje waard.
nou ja, mijn maatje reed een CBR1000F die heel veel beter remde en de opvolger van de GT werd een Honda die wel acceptabel remde. Op zich remde de GT wel maar je voelde heel de motor onder je opvouwen zo ongeveer. Als we bij een bocht kwamen en ik ging remmen ging de Honda nog niet eens van zijn gas af (eb ik ook niet op die motor trouwens). Maar qua gevoel en geluid mis ik de oude Gt nog weleens. Was een leuk beestjeDat gedoe met remmen hoor ik nu weer, net als vorige week was er ook iemand die dat vertelde. Ik heb nooit problemen met het remmen ervaren. Plaats alles binnen de juiste tijd, in1983 had ik mijn GT. Toen was er minder verkeer, minder reden om te remmen en misschien ook wel naïviteit door leeftijd. In 1983 was ik slechts 20 jaren jong, ook een stuk wilder dan nu.
Het onderhoud van mijn top of the range racefiets kost per km een stuk minder dan van mijn middenklasse motor, die daarnaast ook nog verzekering, MRB en brandstof kost. Voor mijn woonwerk-fiets zijn de getallen nog gunstiger omdat daar bewust een vrij goedkope groep op zit (die net zo lang meegaat) en banden van € 22,50 die 15.000 km meegaan. Kosten van 2022 (3900 km): € 60 (1 ketting,1 band, 2 batterijtjes), elke 3 jaar onderhoud a ca € 250. Bovendien worden de onderhouds- en aanschafkosten vrijwel volledig gedekt door de belastingvrije vergoeding van het werk.Ik heb er een topic over aangemaakt, vergelijking motor of fiets voor woon werk in dat geval. Omdat iedereen denkt dat met de fiets naar het werk goedkoper is.
Even enkele kleine dingetjes op een rijtje hier dan, ivm mijn motor en fiets;
Kettingset motor, 145€, goed voor +40.000km.
Kettingset voor de fiets, 185€, met moeite 12.500km
Banden voor de motor, 300€, goed voor +35.000km
Banden voor mijn fiets, 80€, goed voor max 5.000km
Remblokken voor mijn motor, 85€, goed voor +50.000km
Remblokken voor mijn fiets, 40€, goed voor 10.000km (als ik enkel met droog weer rijdt)
Ja, een motor heeft nog benzine nodig, dat klopt, maar als ik veel fiets, moet ik veel meer eten dan normaal.
Nee, fietsen is niet perse goedkoper dan motorrijden. Hangt natuurlijk af van wel vergelijk je maakt.
Maar, zoals al tig keer aangehaald werd, een hobby mag (moet) geld kosten. Dat is normaal.
Alles hangt en staat natuurlijk met het evenwicht dat je vindt in uitgave/wens/gebruik ...
Je kan een full option BMW R1250GS kopen á 28.000€, en er dan maar 3.000km per jaar mee rijden ... ja, dát is een dure hobby.
Hoewel ik niet twijfel aan de cijfers die DKP opsomde, dacht ik toch ook een heel stuk goedkoper uit te zijn met mijn fietsen.Het onderhoud van mijn top of the range racefiets kost per km een stuk minder dan van mijn middenklasse motor, die daarnaast ook nog verzekering, MRB en brandstof kost. Voor mijn woonwerk-fiets zijn de getallen nog gunstiger omdat daar bewust een vrij goedkope groep op zit (die net zo lang meegaat) en banden van € 22,50 die 15.000 km meegaan. Kosten van 2022 (3900 km): € 60 (1 ketting,1 band, 2 batterijtjes), elke 3 jaar onderhoud a ca € 250. Bovendien worden de onderhouds- en aanschafkosten vrijwel volledig gedekt door de belastingvrije vergoeding van het werk.
Dat is dus wat ik heb gedaan.Het is zaak om voor jezelf kritisch te zijn op de binnen en buitentoestand en eventueel nieuwe binnendelen te kopen of een nieuw vizier
Yep, zo goed als nieuw of nieuw voor een leuke 2e hands prijs.Beginnende motorrijders onderschatten wel eens de kostprijs van kwalitatieve motorbeschermingskledij. Ik heb geleerd dat , als je voldoende kritisch bent en je weet ( ervaring helpt) wat je wil en waar je naar op zoek bent, er heel wat te vinden is op tweedehandssites. Heel wat mensen starten met rijden en stoppen al snel, maar evengoed zijn er veel ervaren rijders waar het niet meer gaat of gewoon mensen die van motormerk/type veranderen en dus bijpassende kledij kopen. Resultaat : vaak zo goed als nieuwe, dure kledij of al enkele jaren oude maar door goedweerrijders heel weinig gebruikte kledij voor een derde of de helft van de prijs. Het is belangrijk om te zoeken naar de betere merken tweedehands en niet voor goedkope dingen te gaan, die koop je beter nieuw.
Voorbeeld voor mezelf :
Ixon Airbag IX-U03 vest voor 250€ (nog in de verpakking gekocht, dat was een speciaal verhaal)
Daytona roadstar GTX laarzen (let op de toestand van de zool) voor 95€
REVIT Tornado 2 doorwaaijacket : 120€
Macna foton batterij verwarmde handschoenen : 80€ (zaten nog in de verpakking en waren 3 keer gebruikt)
SHOEI Neotec II met ingebouwde SENA SRL intercom : 150€ (de man kocht een nieuwe motor en wou de bijpassende kleur)
Lederen Triumph vest : 180€ en ik heb deze na 2 jaar, goed onderhouden voor 140€ weer verkocht....
Betreft een helm tweedehands toch nog even opmerken om hier heel erg kritisch mee om te gaan. Ik zou niet snel een goedkopere polycarbonaat helm tweedehands kopen, maar een composiet/carbon is een andere zaak. In tegenstelling tot wat de fabrikanten vertellen, zijn deze laatste nauwelijks onderhevig aan veroudering. Het is zaak om voor jezelf kritisch te zijn op de binnen en buitentoestand en eventueel nieuwe binnendelen te kopen of een nieuw vizier
Het gekke is dat tegenwoordig veel motoren niet meer afschrijven, maar opschrijven.Een motor is een slechte investering: wordt alleen maar minder waard in de loop van de tijd, of je moet bedoelen: een investering in geluk .
Dat is tegenwoordig wel vaker.Het gekke is dat tegenwoordig veel motoren niet meer afschrijven, maar opschrijven.
........... die is de afgelopen 10 jaar alleen maar meer waard geworden.