Hoeveel geld ben jij al kwijt?

Het is net als ene Bennie J uit de Achterhoek ooit zei; je kunt er een klein boerderijtje aan over houden. Als je met een grote begint......
Ik vrees dat ik er, sinds 1984, al minstens de waarde van een aardig huis door gedraaid heb. Was ik er maar nooit aan begonnen. Maar als je er eenmaal aan begint is er geen weg terug.
En als chick magnet werkt het ook al niet. Tenminste niet zodra ik mijn helm afgezet heb.
 
Het is net als ene Bennie J uit de Achterhoek ooit zei; je kunt er een klein boerderijtje aan over houden. Als je met een grote begint......
Ik vrees dat ik er, sinds 1984, al minstens de waarde van een aardig huis door gedraaid heb.
Ik kende 'n gast (paar jaar jonger dan ik) die vele jaren iedere cent 3x heeft omgedraaid. Sparen-sparen-sparen!
Letterlijke jaren op houtje bijten en niks-nietes-nada uitgeven. Geen auto, (en zeker geen motor) want kostte te veel.
Iedere dag het banksaldo controleren. Kort gezegd: Niet geleefd dus!
Toen ging ie in de aandelen. Slapeloze nachten door soms flinke koersval.

Inmiddels is ie niet meer onder ons. Heeft dus allemaal geen zin gehad.
Daarom: Lekker NU leven en er NU van genieten!:P:P
En of dat dan zinloos benzine verstoken met motorrijden is of een andere hobby dat maakt nix uit!
 
Een beetje elektrofiets (want gewoon fietsen dat doe je niet meer) kost vlot 3 ruggen.
Ik heb er een topic over aangemaakt, vergelijking motor of fiets voor woon werk in dat geval. Omdat iedereen denkt dat met de fiets naar het werk goedkoper is.

Even enkele kleine dingetjes op een rijtje hier dan, ivm mijn motor en fiets;
Kettingset motor, 145€, goed voor +40.000km.
Kettingset voor de fiets, 185€, met moeite 12.500km
Banden voor de motor, 300€, goed voor +35.000km
Banden voor mijn fiets, 80€, goed voor max 5.000km
Remblokken voor mijn motor, 85€, goed voor +50.000km
Remblokken voor mijn fiets, 40€, goed voor 10.000km (als ik enkel met droog weer rijdt)

Ja, een motor heeft nog benzine nodig, dat klopt, maar als ik veel fiets, moet ik veel meer eten dan normaal.

Nee, fietsen is niet perse goedkoper dan motorrijden. Hangt natuurlijk af van wel vergelijk je maakt.

Maar, zoals al tig keer aangehaald werd, een hobby mag (moet) geld kosten. Dat is normaal.
Alles hangt en staat natuurlijk met het evenwicht dat je vindt in uitgave/wens/gebruik ...
Je kan een full option BMW R1250GS kopen á 28.000€, en er dan maar 3.000km per jaar mee rijden ... ja, dát is een dure hobby.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ben ik met je eens, toen voor een appel en een ei eruit gedaan omdat hij te link was qua remmen. Nu zijn ze een klein kapitaaltje waard.
Dat gedoe met remmen hoor ik nu weer, net als vorige week was er ook iemand die dat vertelde. Ik heb nooit problemen met het remmen ervaren. Plaats alles binnen de juiste tijd, in1983 had ik mijn GT. Toen was er minder verkeer, minder reden om te remmen en misschien ook wel naïviteit door leeftijd. In 1983 was ik slechts 20 jaren jong, ook een stuk wilder dan nu.
 
Dat gedoe met remmen hoor ik nu weer, net als vorige week was er ook iemand die dat vertelde. Ik heb nooit problemen met het remmen ervaren. Plaats alles binnen de juiste tijd, in1983 had ik mijn GT. Toen was er minder verkeer, minder reden om te remmen en misschien ook wel naïviteit door leeftijd. In 1983 was ik slechts 20 jaren jong, ook een stuk wilder dan nu.
nou ja, mijn maatje reed een CBR1000F die heel veel beter remde en de opvolger van de GT werd een Honda die wel acceptabel remde. Op zich remde de GT wel maar je voelde heel de motor onder je opvouwen zo ongeveer. Als we bij een bocht kwamen en ik ging remmen ging de Honda nog niet eens van zijn gas af (eb ik ook niet op die motor trouwens). Maar qua gevoel en geluid mis ik de oude Gt nog weleens. Was een leuk beestje
 
Mijn eerste spullen (1988) waren heel wat bescheidener dan die van TS. Mijn huidige (derde) motor lijkt daar meer op. Die kostte € 8050, inclusief alle opties (bagagesysteem, toerscherm, extra verlichting, handkappen etc), met aftrek van inruil. Ik vind dat ik nu mooie en goede spullen heb, maar ik ken mijn plek op dit forum.
Alle kleding is de eerste keer prijzig omdat je alles moet aanschaffen, maar dat kon ik me in destijds niet veroorloven. Het eerste jaar had ik alleen een helm, verder een winterjas, regenbroek, gewone handschoenen en stevig schoeisel.
 
Ik heb er een topic over aangemaakt, vergelijking motor of fiets voor woon werk in dat geval. Omdat iedereen denkt dat met de fiets naar het werk goedkoper is.

Even enkele kleine dingetjes op een rijtje hier dan, ivm mijn motor en fiets;
Kettingset motor, 145€, goed voor +40.000km.
Kettingset voor de fiets, 185€, met moeite 12.500km
Banden voor de motor, 300€, goed voor +35.000km
Banden voor mijn fiets, 80€, goed voor max 5.000km
Remblokken voor mijn motor, 85€, goed voor +50.000km
Remblokken voor mijn fiets, 40€, goed voor 10.000km (als ik enkel met droog weer rijdt)

Ja, een motor heeft nog benzine nodig, dat klopt, maar als ik veel fiets, moet ik veel meer eten dan normaal.

Nee, fietsen is niet perse goedkoper dan motorrijden. Hangt natuurlijk af van wel vergelijk je maakt.

Maar, zoals al tig keer aangehaald werd, een hobby mag (moet) geld kosten. Dat is normaal.
Alles hangt en staat natuurlijk met het evenwicht dat je vindt in uitgave/wens/gebruik ...
Je kan een full option BMW R1250GS kopen á 28.000€, en er dan maar 3.000km per jaar mee rijden ... ja, dát is een dure hobby.
Het onderhoud van mijn top of the range racefiets kost per km een stuk minder dan van mijn middenklasse motor, die daarnaast ook nog verzekering, MRB en brandstof kost. Voor mijn woonwerk-fiets zijn de getallen nog gunstiger omdat daar bewust een vrij goedkope groep op zit (die net zo lang meegaat) en banden van € 22,50 die 15.000 km meegaan. Kosten van 2022 (3900 km): € 60 (1 ketting,1 band, 2 batterijtjes), elke 3 jaar onderhoud a ca € 250. Bovendien worden de onderhouds- en aanschafkosten vrijwel volledig gedekt door de belastingvrije vergoeding van het werk.
 
Laatst bewerkt:
Het onderhoud van mijn top of the range racefiets kost per km een stuk minder dan van mijn middenklasse motor, die daarnaast ook nog verzekering, MRB en brandstof kost. Voor mijn woonwerk-fiets zijn de getallen nog gunstiger omdat daar bewust een vrij goedkope groep op zit (die net zo lang meegaat) en banden van € 22,50 die 15.000 km meegaan. Kosten van 2022 (3900 km): € 60 (1 ketting,1 band, 2 batterijtjes), elke 3 jaar onderhoud a ca € 250. Bovendien worden de onderhouds- en aanschafkosten vrijwel volledig gedekt door de belastingvrije vergoeding van het werk.
Hoewel ik niet twijfel aan de cijfers die DKP opsomde, dacht ik toch ook een heel stuk goedkoper uit te zijn met mijn fietsen.
Ik zal qua krachten wel veel minder van mijn materiaal vergen dan jou, DPK.
Maar als ik bijv. naar mijn Upstreet 5 kijk;
Die heeft nu 8.000 km gelopen en de achterband begin nu zichtbaar te slijten.
Nog steeds dezelfde groep en ketting.
 
Beginnende motorrijders onderschatten wel eens de kostprijs van kwalitatieve motorbeschermingskledij. Ik heb geleerd dat , als je voldoende kritisch bent en je weet ( ervaring helpt) wat je wil en waar je naar op zoek bent, er heel wat te vinden is op tweedehandssites. Heel wat mensen starten met rijden en stoppen al snel, maar evengoed zijn er veel ervaren rijders waar het niet meer gaat of gewoon mensen die van motormerk/type veranderen en dus bijpassende kledij kopen. Resultaat : vaak zo goed als nieuwe, dure kledij of al enkele jaren oude maar door goedweerrijders heel weinig gebruikte kledij voor een derde of de helft van de prijs. Het is belangrijk om te zoeken naar de betere merken tweedehands en niet voor goedkope dingen te gaan, die koop je beter nieuw.
Voorbeeld voor mezelf :
Ixon Airbag IX-U03 vest voor 250€ (nog in de verpakking gekocht, dat was een speciaal verhaal)
Daytona roadstar GTX laarzen (let op de toestand van de zool) voor 95€
REVIT Tornado 2 doorwaaijacket : 120€
Macna foton batterij verwarmde handschoenen : 80€ (zaten nog in de verpakking en waren 3 keer gebruikt)
SHOEI Neotec II met ingebouwde SENA SRL intercom : 150€ (de man kocht een nieuwe motor en wou de bijpassende kleur)
Lederen Triumph vest : 180€ en ik heb deze na 2 jaar, goed onderhouden voor 140€ weer verkocht....

Betreft een helm tweedehands toch nog even opmerken om hier heel erg kritisch mee om te gaan. Ik zou niet snel een goedkopere polycarbonaat helm tweedehands kopen, maar een composiet/carbon is een andere zaak. In tegenstelling tot wat de fabrikanten vertellen, zijn deze laatste nauwelijks onderhevig aan veroudering. Het is zaak om voor jezelf kritisch te zijn op de binnen en buitentoestand en eventueel nieuwe binnendelen te kopen of een nieuw vizier
 
Laatst bewerkt:
Het is zaak om voor jezelf kritisch te zijn op de binnen en buitentoestand en eventueel nieuwe binnendelen te kopen of een nieuw vizier
Dat is dus wat ik heb gedaan.
Ik was eigenlijk op zoek voor een nieuwe helm toen ik ineens een nieuw binnenwerk voor mijn helm zag op de site.
De 1e rit er zelfs spijt van, want zat heel strak. Maar na een paar ritjes was weer oke.
 
Beginnende motorrijders onderschatten wel eens de kostprijs van kwalitatieve motorbeschermingskledij. Ik heb geleerd dat , als je voldoende kritisch bent en je weet ( ervaring helpt) wat je wil en waar je naar op zoek bent, er heel wat te vinden is op tweedehandssites. Heel wat mensen starten met rijden en stoppen al snel, maar evengoed zijn er veel ervaren rijders waar het niet meer gaat of gewoon mensen die van motormerk/type veranderen en dus bijpassende kledij kopen. Resultaat : vaak zo goed als nieuwe, dure kledij of al enkele jaren oude maar door goedweerrijders heel weinig gebruikte kledij voor een derde of de helft van de prijs. Het is belangrijk om te zoeken naar de betere merken tweedehands en niet voor goedkope dingen te gaan, die koop je beter nieuw.
Voorbeeld voor mezelf :
Ixon Airbag IX-U03 vest voor 250€ (nog in de verpakking gekocht, dat was een speciaal verhaal)
Daytona roadstar GTX laarzen (let op de toestand van de zool) voor 95€
REVIT Tornado 2 doorwaaijacket : 120€
Macna foton batterij verwarmde handschoenen : 80€ (zaten nog in de verpakking en waren 3 keer gebruikt)
SHOEI Neotec II met ingebouwde SENA SRL intercom : 150€ (de man kocht een nieuwe motor en wou de bijpassende kleur)
Lederen Triumph vest : 180€ en ik heb deze na 2 jaar, goed onderhouden voor 140€ weer verkocht....

Betreft een helm tweedehands toch nog even opmerken om hier heel erg kritisch mee om te gaan. Ik zou niet snel een goedkopere polycarbonaat helm tweedehands kopen, maar een composiet/carbon is een andere zaak. In tegenstelling tot wat de fabrikanten vertellen, zijn deze laatste nauwelijks onderhevig aan veroudering. Het is zaak om voor jezelf kritisch te zijn op de binnen en buitentoestand en eventueel nieuwe binnendelen te kopen of een nieuw vizier
Yep, zo goed als nieuw of nieuw voor een leuke 2e hands prijs.

Zo heb ik een Dane gtx pro jas van 650,- voor minder dan de helft.

Mijn helm zelfde verhaal;)

Windjas nieuw met labels er aan voor de helft.
 
Ik kan het niet uitrekenen, al zou ik het willen, maar dat het veel geld is, is zeker }) Maar ja, het is maar net of je het er voor over hebt en of je er bepaalde andere dingen voor moet laten. Toen onze kinderen nog jong waren, gaven we veel minder uit aan het motorrijden dan nu. In de loop der jaren kun je ook veel meer en veel betere spullen kopen dan vroeger. Mijn eerste pak was een vormeloze hobbezak van Damen }) en dames handschoenen waren er niet eens. Als je nu ziet wat er allemaal op de markt is qua spullen en ook de motoren.....
 
Ik rijd :] pas sinds 1992, DFL 25,00 proefrijbewijs, met pasfoto a.....?
En de rest, tsja, na > 40 jaar......

Leven is niet grati
 
Nu met de kleine kids huur ik 2 a 3 keer per jaar een motor. En aangezien ik alle gear al heb houd het de kosten erg overzichtelijk. (Geen verzekering, onderhoud, afschrijving, stalling, etc.)

Zodra de kids iets groter zijn wordt het waarschijnlijk een BMW R1400GS (of hoe die dan ook heet) of een dikke Triumph.
 
Op 30 jaar schat ik tussen de 50 à 75000euro voor 80 à 110 motoren. Ze waren quasi steeds youngtimers en gemiddeld 1750euro duur. Maar heel vaak met winst verkocht.
Heb 10 à 12 jaar classic geraced en heb hiervoor heel veel terug gekregen.
Handigheid van sturen en sleutelen plus vriendschap. Ook mijn Duitse taal is erop vooruit gegaan wegens veel in dat land, de Franse cultuur beter begrepen, Waalse vrienden, NL ers en hun openheid, beetje altruïsme, levrnservaring, budgetbeheer, verkoops en aankoop handigheid,....
Dingen die ik dagdagelijks rechtstreeks of onrechtstreeks gebruik.
Spotgoedkoop eigenlijk. Een goudmijn aan inzichten.
Motoren en racen heeft mijn levensinzicht en houding grondig mee bepaald. :Y
 
Het mooie vd hobby is dat haast voor ieders portemonnee het wel mogelijk moet zijn om motor te rijden. Je blijft altijd wensen houden, hoeveel geld je ook hebt. Motorrijden is voor mij ook gereedschappen uitbreiden, sleutelen (kennis uitbreiden), vrienden eraan overhouden, het motorvirus doorgeven aan mijn kind. Tis een levensstijl welke me erg goed past. Mijn duurste motor was €7500,- , maar ik heb veel meer plezier met mijn huidige motor van +/- €1800.
Ja het kost wat, maar je krijgt er zoveel voor terug.
 
dat is wel het mooiste aan deze hobby, je kan voor 325,- een oude motor kopen. Met een verzekering van 15,- zonder wegenbelasting.

Lekker knutselen, genieten. En mee rijden met een groep met mss wel motoren van 10.000,- en het zelfde gevoel delen. Ieder rijd op zijn eigen motor. Maar volgt de zelfde weg. Om samen te genieten 😉
 
Het gekke is dat tegenwoordig veel motoren niet meer afschrijven, maar opschrijven.
........... die is de afgelopen 10 jaar alleen maar meer waard geworden.
Dat is tegenwoordig wel vaker.

Een vergelijkbaar brommertje als die van mij zag ik vorige week bij de Expo Houten aangeboden voor €750
Wel dat die van mij (1973) mooier is en zeer goed loopt. (bij die andere moet je dat maar afwachten)
Ca 15jr geleden heb ik deze brommer (€100) aan mijn broer verkocht en een jaar of 5 later voor zelfde prijs weer terug.
Pas terug gaf mijn broer aan dat hij eigenlijk wel spijt had dat hij de brommer had weggedaan.
Inmiddels is de brommer technisch aangepakt. Nee, nu gaat ie nooit meer weg.
Doe er tegenwoordig vaker toertochten mee, maar ook ritten half NL door. Gaat als de brandweer en nooit storing!
 
Terug
Bovenaan Onderaan