Hoeveel graden celcius rijden?

Alex93

MF'er
10 mei 2011
225
0
Hallo,

Ik wil graag een stukje gaan rijden eigenlijk maar als ik naar buiten kijk zie ik nog op sommige plekken wat ijs liggen.

Vanaf hoeveel graden is het verstandig om te gaan rijden?

GR
 
je kan altijd rijden, als de wegen maar redelijk schoon zijn van ijs en sneeuw.

met -10 kan je ook goed rijden.
 
Wat je je eerder moet afvragen is de gladheid. Met -10 en goed droog kun je prima rijden. Met +1 en gladheid/sneeuw wordt het minder grappig. Dus daar kun je geen temperatuur aan hangen. :)
 
En zorg ervoor dat je niet direct achter vrachtwagens rijdt als het gevroren heeft of vriest, daar vliegen soms nog beste plakken ijs vanaf.
 
Hallo,

Ik wil graag een stukje gaan rijden eigenlijk maar als ik naar buiten kijk zie ik nog op sommige plekken wat ijs liggen.

Vanaf hoeveel graden is het verstandig om te gaan rijden?

GR

Ik rijd tot men adem aan de binnenkant van men vizier bevriest, -18 is men record.

Wat veel belangrijker is de toestand op de weg, en de route die je volgt.
Hoe ijsvrij is die route? rijdt er veel verkeer over (minder ijs)?

Ook zet ik de bandenspanning op men banden wat lager, ipv 2.8 achter 2.2 a 2.3 bv.

Zorg voor backup vanuit het thuisfront, vorige week heb ik men motor in de sneeuw achtergelaten om me te laten oppikken, condities veranderen snel, een vrije weg veranderd in notime in terug aangevrozen sludge.
 
Laatst bewerkt:
Zolang het niet ijzelt.... Het is nu al een tijdje rond de 5 graden dus de wegen met pekel zullen zeker schoon zijn.

Ik heb er zelf geen moeite mee als het 5 graden of warmer is. Mijn pak is dan nog goed warm. Daar onder komt bij mij de kou er door en is de lol er dus ook meteen af.

Ik spring straks misschien ook nog op de motor (heb helaas geen auto) en anders morgen. Morgen wordt het een graad warmer dan vandaag, 7 max lees ik.
 
Laatst bewerkt:
En zorg ervoor dat je niet direct achter vrachtwagens rijdt als het gevroren heeft of vriest, daar vliegen soms nog beste plakken ijs vanaf.
Gewoon helemaal niet achter vrachtwagens hangen, is het devies :Y

Als je ijs ziet liggen op de weg is het wellicht beter niet op te stappen; maar zoals al gezegd, als het wegdek ijsvrij is kan je best rijden. Afgelopen twee jaar reed ik ongeacht het weer, ongeacht het wegdek en ook dat is altijd goed gegaan. Je marges zijn alleen een stukje kleiner...
 
Vooroordelen en aannames enzo maar: Alex93. Jonge leeftijd(?) --> bescheiden budget(?) --> enkel zomerkleding(?). Ik val daar in ieder geval wel onder.

Het enige wat je tegen moet laten houden zijn de condities van het wegdek, maar als ik iets niet leuk vond dan was het wel met deze temperaturen een stuk gaan rijden. Nog wel eens in de winter mijn motor opgehaald (in mijn leren pakkie) bij de motorboer (20 minuten rijden) en ik stapte af als een ijsklontje.. :')
 
Kleding zit wel goed, gaat mij meer om het eventueel weg glijden of grip verliezen van banden door het koude wegdek. Misschien zeg ik wel iets wat nergens op slaat, dit is namelijk mijn 1e winter met de motor :)
 
Vorige week nog door sneeuw gereden.. was -3 ofzo.
Gaat gewoon goed, als er maar geen ijs ligt.. dan helpt niks meer.
 
Hallo,

Ik wil graag een stukje gaan rijden eigenlijk maar als ik naar buiten kijk zie ik nog op sommige plekken wat ijs liggen.

Vanaf hoeveel graden is het verstandig om te gaan rijden?

GR


Als je koorts hebt niet meer gaan rijden, levensgevaarlijk.
 
Kleding zit wel goed, gaat mij meer om het eventueel weg glijden of grip verliezen van banden door het koude wegdek. Misschien zeg ik wel iets wat nergens op slaat, dit is namelijk mijn 1e winter met de motor :)

Vandaag is het prima te doen,het dooit flink.
Als het water verdampt en er geen neerslag meer valt wat daarna weer bevriest,de rest van de winter :P
Gisteren ook nog gereden,grip was prima :] (wel fris :) )
 
Laatst bewerkt:
Sind het behalen van mijn rijbewijs helaas nog niet boven de 10 graden gereden.
Vandaag was het goed te doen, over het algemeen droge wegen
 
Bij min tien wordt het onprettig als je langer dan een half uur op de motor zit en je hebt geen handschoenverwarming. Bij +4 kan het heel onaangenaam worden als er onderkoelde regen valt. Dan ga je onderuit. Zoals MGG al zegt, temperatuur is geen goede maatstaf.
 
Als je koorts hebt niet meer gaan rijden, levensgevaarlijk.

Kan wel hoor. Als je op je werk bent, een uur rijden van huis, en je wordt ziekig overdag, dan moet je toch naar huis. Alleen wel voorzichtig zijn bij het (eindelijk) afstappen, merkte ik.
 
Kan wel hoor. Als je op je werk bent, een uur rijden van huis, en je wordt ziekig overdag, dan moet je toch naar huis. Alleen wel voorzichtig zijn bij het (eindelijk) afstappen, merkte ik.
Sorry, je hebt gelijk. Had erbij moeten zetten dat het 42 graden koorts was.
 
'T is ook afhankelijk aan hoeveel pekel je je motor wil blootstellen. En of en hoe je je motor na de rit schoonmaakt.
 
Er is idd meer dan de temperatuur, neerslag en vooral Wegdek zijn voor mij belangrijker.

Maar de temp in combinatie met je handschoenen en kledingdikte bepaald hoe lang je kan rijden.
Handvatverwarming : doen!
Heated gloves helpen ook, Fantastisch. Elektrisch vest waarsch ook.
Zonnetje: houd je langer vol,
stadsverkeer: koelt minder af dan snelweg. Maar je vingers op de handels... brrr..

verder is mijn beperkte ervaring:
>5C: meerdere uren, maar pak jezelf goed in. Afkoelende Voeten zijn mijn beperkende factor.
0-5C: max 2 uur (liefst in zonnetje, maar lage zon is knap irritant op gepekeld vizier)
0-min5C: max 1 uur, soms minder. Deels afh van je snelheid. op gegeven moment worden voeten en body wel KOUD...
<-5: nog niet getest...
 
Terug
Bovenaan Onderaan