Hoeveel helpt die protectie??

Ik heb wel gemountainbiked in de Ardennen, ik durfde amper met 65 zo'n heuvel af, bang om onderuit te gaan met korte broek enzo, vind het echt link.

Durf daarentegen met leren pak veel meer, lig dan tenminste (hoop ik) niet helemaal open als ik onderuitga. :)
 
Kweet het niet. Ben na m'n examen twee keer gevallen. Maar had niets. Leren broek, en mqp-jas ZONDER protectie. Alleen een schaafwondje eronder, ter hoogte van m'n elleboog. Verder niets gelukkig...
 
Ben één keer met 140 onderuit gegaan op de snelweg. Zonder protectie. Alleen een helm. Dus nooooit meer. Gevolgen:

Hand en knieen afgeschaafd tot op het bot. Geen gevoel meer in linkerpink. Verder veel schaafwonden en spierpijn.

Ik heb nog hartstikke geluk gehad schoof onder de vangrail door op het gras.

Echt knie- en handbescherming ALTIJD. Denk er nu aan om ook een backprotector aan te schaffen. Weet alleen nog niet welke.
 
Tijdens het voorvalletje met de kippen en m'n FJ600 ben ik dus vrij hard op m'n knie terecht gekomen. Had toen een leren broek zonder protectoren. En het ging echt niet hard, ben waarschijnlijk met zo'n 40 kph over het stuur heen gegaan. Daar toch een aantal weken behoorlijk last van gehad. Bleek dat er een soort van bloeduitstorting tussen bot en botvlies van m'n scheenbeen zat. Indien ik toen protectoren voor knie en scheenbeen zou hebben dan had ik daar waarschijnlijk veel minder of geen last gehad.

Ook had ik mijn pols gebroken, maar daar zou geen protector tegen geholpen hebben.

Verder kunnen echte race laarzen (zeer stijve laarzen) ook veel ellende voorkomen.
 
Ik heb onlangs een ergens een demo gezien van diverse motorkleding materialen. Er werd een gestandaardiseerde test op los gelaten (soort asfalt simulator), en het eindresultaat was opvallend.

Beste was goed leer. Daar was zelfs nauwelijks iets aan te zien, hoewel je kon voelen dat de testplek dunner was. Tweede was een hoogwaardig textiel. Duidelijk beschadigd, maar zeker niet door. Sommige slechte leerkwaliteiten deden weinig onder voor een spijkerbroek.

Dit ging puur over het materiaal, dus niet over zaken als stiksels en zo.
 
Ben één keer met 140 onderuit gegaan op de snelweg. Zonder protectie. Alleen een helm. Dus nooooit meer. Gevolgen:

Hand en knieen afgeschaafd tot op het bot. Geen gevoel meer in linkerpink. Verder veel schaafwonden en spierpijn.

Ik heb nog hartstikke geluk gehad schoof onder de vangrail door op het gras.

Echt knie- en handbescherming ALTIJD. Denk er nu aan om ook een backprotector aan te schaffen. Weet alleen nog niet welke.


*AUW* :(
 
Een keer met de brommer onderuit gegaan (een jaar of 3 terug) Reed 25 ofzo. Ik maakte een scherpe bocht en maakte kennis met de befaamde witte streep en ging plotseling onderuit.

Gevolg: De brommer (Honda NSR-50) kwam op m'n rechterknie terecht waardoor ik die niet van de straat af kon houden en het was vrij ruw asfalt. De knie lag tot op het bot open en zo kwam ik er dus eigenhandig achter dat een spijkerbroek echt geen fuck voorstelt. Gelukkig had ik een motorjas aan, want ik ben nog een paar meter op m'n rug\rechterschouder doorgegleden. Het was circa 5 graden en ik moest ook nog een paar kilometer naar huis rijden. Ik ben thuis voor de garage gestopt en ze moesten me naar binnen dragen want ik kon niet meer lopen...zo verzwakt was ik door de pijn. Zit nu een fantastisch litteken op m'n knie ter herinnering.

Dat alles bij ca 25 km/u. ik moet er niet aan denken als dat bij 120 (of meer) gebeurt.
 
Lekkere verhalen hoor, goed ter waarschuwing... mochten er meer zijn met valervaring (al dan niet zonder protectie) vooral vertellen om mensen over de streep te helpen.
 
Overigens zelf geen ervaring met asfaltschuiven. Toendertijd besloten het lage struweel in de rijden, omdat ik naast jack, helmen, laarzen een dunne fietsregenbroek aanhad, durfde niet daarmee op mijn plaat te gaan.
(bovendien had ik zo minder schade aan de motor)
 
Lekkere verhalen hoor, goed ter waarschuwing... mochten er meer zijn met valervaring (al dan niet zonder protectie) vooral vertellen om mensen over de streep te helpen.

OK dan: 70 km/u onderuit met stevige,dikke jeans en met textiel jas met protectie erin -en helm en handschoenen-.
Resultaat:
- onderlichaam:
nog steeds een litteken op mijn knie (jeans doorverbrand + stukje huid dat liever aan het asfalt bleef hangen dan aan mij) (en 3 dagen lang mijn knie niet kunnen buigen)
- bovenlichaam: textiel jas beetje gescheurd
- handen: wanten beschadigd
- hoofd: nieuwe helm

Met 2 onderuit aan 15/u (stomme boeren)
-ik volledig in leer: blauwe plek op dijbeen
-zij volleig in textiel met protectie: een beetje stijf de volgende dag
ik mag er niet aan denken wat het zonder die protectie zou geweest zijn (en dan denk ik niet aan mezelf).

ik rij dus steeds met volledige protectie (zomer leer, winter textiel).
 
Lekkere verhalen hoor, goed ter waarschuwing... mochten er meer zijn met valervaring (al dan niet zonder protectie) vooral vertellen om mensen over de streep te helpen.

Verhaal staat al ergens, foto's zijn misschien leuker ;)
Was tussen rond de 70 km/h in een bocht en rechterbeen lag dus redelijke tijd onder de motor met alleen een spijkerbroek aan.

beenrem.jpg


En de gebroken pols, had de breuk liever ergens anders gehad omdat nu eigenlijk het hele gewricht en hand boven op mijn arm zaten. Kan hem nu weer 60 graden beide kanten buigen. Zoals Joris al zei: Hier helpt geen protectie tegen.

pols_voor.jpg
 
Ik heb vorige week op de motor beurs eens even gekeken wat die protectie nou eigenlijk inhoud...in de meeste gevallen gewoon een dun plastiek plaatje...dan vraag ik me af: wat helpt dat???

Ik zou zeggen schaf protectie aan, ga motorrijden, flikker op je bek, en daar is het antwoord. :+
 
Ik ben dus ook al een paar keer onderuit gegaan met brommertjes. Een keer of 6 met een bezorgbrommertje. Die dingen lopen niet hard, maar ze hebben ten eerste een verdomd raar zwaartepunt en je wilt steeds harder met die dingen, ookal gaat dat niet. Ook 1 keer met mijn eigen brommer. Tegen een auto aan, die heikneuter zat fout. En de laatste keer was 1,5 maand geleden ofzo. Met een nsr. Ik had een leren jas aan en een werkbroek. Bij die werkbroek heb ik van die zijvakken op de pijpen, Daar zat de telefoon in en ik gleed dus een meter of 8 door, met de brommer op mijn been bij 40 km/h ofzo. Gevolg: telefoon geschaafd, klein gaatje in de mouw van mijn leren jas. +/- 1 cm2. Dus beschermende kleding en protectiedelen helpen wel. Verder geen lichamelijke schade.


Oja ik heb nu legerkisten, maar zijn die veilig genoeg voor op de motor, of is het verstandiger om echte motorlaarsen te kopen?? Dus op veiligheid gelet.
 
Maar je hebt wel een erg slecht (lees dun) leren pak als daar na een schuiver de gaten inzitten. Ik blijf erbij dat leer alleen beschermt tegen schuivers, protectoren alleen tegen klappen. Bij een textiel jas moeten protectoren ook werk verrichten waar ze niet voor gemaakt zijn. Een textiel jas is gewoon niet slijtvast genoeg.

In Utrecht heb ik ooit het leren pak zien hangen dat Jurgen vd Goorbergh aan had, toen hij met z'n MuZ op de Veenslang onderuit ging. Daar zaten dus geen gaten in. Wel wat stiksels kapot, maar nergens was het pak helemaal doorgesleten. Die stiksels zijn niet voor niets dubbel of drievoudig uitgevoerd.

er hoeft geen gat in het pak te zitten om een leuke plek op je been te hebben.. door de hitte van het asfalt zat er een mooie brand (schaaf) wond op mijn dij!!!!! '(
 
Nog een verhaaltje: met een honda sfx'je onderuit gegaan (eigen schuld overigens). 'Natuurlijk' zonder ook maar iets van beschermende kledij.
dit gebeurde aan +- 65 km/uur (top van het toestel) : resultaat: een donkerpaars litteken van ongeveer 10 cm op mijn onderarm (waren 2de graads brandwonden, hele hap vlees eruit), de rest van mijn arm onder redelijk diepe schaafwonden(dus lekker wit nu). De onderkant van mijn handpalm ziet er ook niet leuk meer uit(paar vreemde bobbels, lichtroze kleurtje). Ik kan alleen maar zeggen dat nu ik gezien heb hoe zoiets eruitziet (en dan vind ik dat ik nog behoorlijk geluk heb gehad) ik niet met een motor zal vertrekken zonder een degelijk pak, met de nodige protectie :)
 
Laatst bewerkt:
wat nog slimmer is gewoon niet als een gek rijden,
blijven nadenken.

onder het moto: als m'n motor heel blijft blijf ik ook heel.
 
wat nog slimmer is gewoon niet als een gek rijden,
blijven nadenken.

onder het moto: als m'n motor heel blijft blijf ik ook heel.

Zelfs dan gaat het nog wel eens mis. zie mijn vorige post. Ik kan je verzekeren dat ik echt wel rustig reed. de weg was nl vrij vochtig/nat
 
Terug
Bovenaan Onderaan