Hoeveel helpt die protectie??

Sjaap

MF veteraan
20 dec 2001
4.699
0
Groningen
Ik heb vorige week op de motor beurs eens even gekeken wat die protectie nou eigenlijk inhoud...in de meeste gevallen gewoon een dun plastiek plaatje...dan vraag ik me af: wat helpt dat???
 
Zeker wel, het verdeelt de krachten bij een val, beschermd je botten en huid.
Bij mij hielp het in iedergeval wel.
 
Ik had al een keer geantwoord, maar dat zal nu
wel ergens anders rondzwerven.. :?

Maar goed, als je wel eens op wintersport bent
geweest en je hebt daar gebarsten kniebeschermers
aan over gehouden, denk je toch wel ff hoe je
knieen er uit gezien zouden hebben zonder die
beschermers..

Dus ze doen hun werk wel...
 
Probeer eens 5 seconden je handen stevig tegen het asfalt te houden met 50 km per uur. Doe dit ook eens met motorhandschoenen aan. Merk je verschil :?


Resultaat zonder bescherming (van www.blikopdeweg.nl):
motor_schaafwonden1.jpg

 
Laatst bewerkt:
Uhm, lekkere foto van blik op de weg, maarre: de vraag luidde hoeveel de protectoren in je motorkleding helpen.

Ik zou zeggen: baat het niet dan schaadt het niet...
 
Geen idee, maar zonder pak gaat het vel en vlees er tot op het bot af.
Ik heb die aflevering van blik op de weg gezien. Daar draaide mijn maag wel ff van om.
Ik weet hoe zeer het doet als ik met mijn moutainbike over de kop stuiter, en dat is nog maar met 25-30 kph.
 
Voldoende om het te gebruiken! Met je fiets (km. of 15/uur) ooit eens flink op je plaat gegaan in je korte broek op het asfalt/grindweggetje? (Ik wel :( )Als je nog weet hoe je knie/hand/elleboog toen aanvoelde weet je waarom je zeker op de motor beschermende kleding aan wilt trekken! Die extra valstukken vangen grotendeels de klap op en verdelen inderdaad de krachten.
 
ik ben wel 's onderuit gegaan in een te dunne "benny neyman" broek zonder protectie...
(70km/u)

m'n been zag er wel als rauw gehakt uit.
 
heb net nooit echt geprobeert (wel met 30km/h bleef nix van m'n mqp textiele jas over)...

en was dat niet van plan ook eigenlijk :)
 
Naar mijn idee helpt het altijd wel, afhankelijk van hoe je valt. Vooral met textiel heb je goede protectie nodig. Heb nu een leren pak maar ben nu dus ook alle protectie aan het vervangen door knox spul.

Met textiel krijg je dit soort praktijken:

misc.php


Je kan het niet echt zien maar het is een scheur van ongeveer 10 cm en als de protectie er niet onder had gezeten dan zag mijn arm er iets anders uit. De protectie is dus de onderste zwarte laag.

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/1524/150517d6dd9e48ebd9b3fd7040036a6d (PAKSTUK1.jpg)​
 
Protectie is vaak niet van plastic maar van kevlar e.d. Elke bescherming is meegenomen, dus lijkt het mij wel goed om protectie te hebben, zorgt er in ieder geval voor dat het wat langer duurt voordat het asfalt stukken uit mijn huid begint te happen.

Twijfels: stoeptegelproef: zo hard mogelijk en zo snel mogelijk met je knokkels van je vingers over een stoeptegel gaan. Dan jezelf afvragen hoe dat voelt bij een 10 maal zo hoge snelheid (dan zo'n 50 km/uur) en een veel hogere druk (nl. je lichaamsgewicht).
Nog vragen?
 
Ow, ok...het helpt dus wel :)
as zaterdag op Vehikel maar even opzoek naar een goed jack.
 
Er worden een paar zaken door elkaar gehaald. Leer zorgt voor bescherming bij schuivers, maar vangt geen klappen op. Protectoren vangen wel klappen op.

Protectoren werken beter in combinatie met een leren pak dan met textiel. Voordeel van leer is dat het de protectoren perfect op hun plaats houdt. Met textiel kunnen protectoren wel eens ooit op een verkeerde plaats terecht komen en zelfs averechts werken.
 
Er worden een paar zaken door elkaar gehaald. Leer zorgt voor bescherming bij schuivers, maar vangt geen klappen op. Protectoren vangen wel klappen op.

en helpen ook nog bij schuivers, het is dan niet meer voor de klap maar dan is het gewoon nog een dik obstakel wat eerst weggesleten moet worden wil het bij je huid komen, voorwaarde is dat de protectie blijft zitten en niet uit het pak wordt gerukt.....
 
Maar je hebt wel een erg slecht (lees dun) leren pak als daar na een schuiver de gaten inzitten. Ik blijf erbij dat leer alleen beschermt tegen schuivers, protectoren alleen tegen klappen. Bij een textiel jas moeten protectoren ook werk verrichten waar ze niet voor gemaakt zijn. Een textiel jas is gewoon niet slijtvast genoeg.

In Utrecht heb ik ooit het leren pak zien hangen dat Jurgen vd Goorbergh aan had, toen hij met z'n MuZ op de Veenslang onderuit ging. Daar zaten dus geen gaten in. Wel wat stiksels kapot, maar nergens was het pak helemaal doorgesleten. Die stiksels zijn niet voor niets dubbel of drievoudig uitgevoerd.
 
Heb met behulp van een vangrail de schouderprotecties uitgeprobeerd, en kan je zeggen dat t goed werkt.
Naderhand de protecties eruit gehaald: niets aan te zien.
Wil niet weten hoe m'n schouder er nu anders uit zou hebben gezien.
 
ik ben dus laats op m'n plaat gegaan.
en zaten gaten dwars door me leren pakie heen.
tot op de dune plastic protectie maar zonder die protecti ehad ik nu straat eceem gehad
 
Ik ben afgelopen vrijdag ervanaf gevallen en dacht toen nog dat t wel meeviel. Zaterdagochtend dus niet meer. Op mijn heup zit een plek met meer kleuren dan de regenboog, (de rest van mijn been is zo stijf als wat en kuit bijna helemaal geel).
Vanmorgen toch maar even naar de huisarts en volgens hem had ik mijn heup makkelijk kunnen breken of scheuren als daar geen bescherming had gezeten. Dit stukkie bescherming lijkt maar een dun lappie foam maar werkt kennelijk toch voldoende. P.s. goed passen en op eenzelfde of gelijkende motor gaan zitten want als iets goed past wanneer je staat hoeft dit niet zo te zijn als je op de motor zelf zit.
 
Ik zou je als advies geven dat je altijd protectie moet dragen. Ik ben zelf 2 keer met 90 km/u tegen de klinkers gegaan, 1 keer met een motorjasje aan en een spijkerbroek: resultaat mijn gehele onderbenen zitten 9 jaar na dato nog steeds onder de littekens.
Die keer erop kon ik mezelf opvangen op mijn blote handen en weer! mijn motorjasje (leer met soort schuimrubberprotectie): resultaat mijn handen onder de littekens, 2 vingers waar ik met het minste geringste enorme pijn in heb.

Dus je kunt het proberen om het eens zonder te doen, maar je kan het beter voorkomen.
 
Vorige week dus ook op mijn plaat gegaan met
90-100km/u en enkel een paar schrammen...

Had een leren jas aan en een spijkerbroek.

Toen ik vroeger van mijn fiets viel met 10km/u
zag ik er beroerder uit..

...volgens mij heb ik een guardian angel..
 
Terug
Bovenaan Onderaan