Hoeveel kilometer per dag maximaal op een motorscooter?

We zijn toen een keer naar de Harz gereden. ca 500km.
Een maat van mij reed op een Burgman 650. Dat ging toen prima!

Toch is dat moeilijk algemeen aan te geven.
Sommige 'echte bikers' (nou ja??) zitten al te huilen na een paar 100 km.
Andere werkelijke km-vreters rijden in 1 ruk naar Spanje.
 
Op een motorscooter in 1 ruk naar Spanje rijden... gerust op een nieuw exemplaar. Met zo'n maxi-scooter is dat via de péage goed te doen. Maar op mijn Vespa is de Max toch echt wel 400 km op een dag binnendoor. Maar die is geenszins te vergelijken met zo'n Yamaha X-max.
 
Gelijk aan een "gewone" motor, nou ja eigenlijk niet waar.
Ik zit beter, met een minder scherpe kniehoek, op mijn Vespa.
En ik krijg absoluut geen zadelpijn op het ding.
Dus ik denk dat ik makkelijker meer kilometers op een dag weg kan tikken op mijn Vepsa dan op voorheen op mijn Fazer.

En dan loopt jou 400cc X-max ook nog eens een stuk harder op de snelweg.
Mijn Vespa houd wel op bij 125km/u en dat maakt langere snelweg etappes wel mogelijk maar niet echt wenselijk.
 
Ik reed vroeger in 1dag naar villach en stapte redelijk fit af, tegenwoordig ben ik het echt eerder zat.... Max km's is afhankelijk van je conditie, koffiepauzes, verkeer en de route...
 
15 meter. Ding op de standaard. Naar boven lopen. Deur open. Deur dicht. Gordijnen dicht.

Screenshot_20190316-105557.png
 
FF zonder gekheid, in Sardinië reden ze allemaal op 300-400 cc scooters rond. Wendbaar als de pest en kwamen goed vooruit. Ik heb nog nooit op zo'n ding gereden, maar ben wel nieuwsgierig.
 
Graag jullie ervaringen

gaat om een 400cc Yamaha X-max, bouwjaar 2018
Net zoveel als op een vergelijkbare motor met minder kuipwerk. Je kunt doorrijden tot je pijn in je gat krijgt, je merkt dat je lichamelijk moe of minder alert wordt, de tank leeg is of de verveling toeslaat. Onmogelijk om daar een aantal kilometers per dag aan te plakken, want dat hangt sterk af van het type weg (snelweg/binnendoor), de omstandigheden (regen of harde wind is vermoeiender), de zithouding die jij hebt op die motor (goed zitten = langer volhouden), je uitrusting (bescherming houdt je fit), het aantal rust/tankstops en je eigen conditie/ervaring in algemene zin.
 
Andere werkelijke km-vreters rijden in 1 ruk naar Spanje.
Ik zie je vaker dit soort uitspraken doen. Vind je het stoer? Bewonderenswaardig?

Als het hier namelijk een vrachtwagenchauffeur betrof schreeuwt iedereen (terecht)moord en brand.
 
FF zonder gekheid, in Sardinië reden ze allemaal op 300-400 cc scooters rond. Wendbaar als de pest en kwamen goed vooruit. Ik heb nog nooit op zo'n ding gereden, maar ben wel nieuwsgierig.

Ik heb al jaren een 250cc Aprilia Scarabeo in het hok staan naast mijn "normale"(ahum) motoren. Prima machien voor woon-werk, stad en binnenwegen met een "badkuip" aan bergruimte onder het zadel. acceleereert onverwacht vlot met dank aan de variomaat. Op de snelweg komt hij ook prima mee, maar boven de 110 kruissnelheid wordt de iets te rechte zithouding zonder windscherm na een uurtje wat vermoeiend.
Als ik hem zou moeten beschrijven dan is zo'n motorscooter een uitstekend vervoermiddel. efficent, relatief goedkoop, zuinig en wendbaar, maar ook precies dat: een handig vervoermiddel. Hij rijdt alleen zo makkelijk dat er ongeveer evenveel veeleisends, spannends of enerverends aan zit als aan de gemiddelde stofzuiger(en dat is op zich natuurlijk ook een kwaliteit). Of het wat voor je is hangt er vanaf wat je precies zoekt in motorrijden.
 
Ik zie je vaker dit soort uitspraken doen. Vind je het stoer? Bewonderenswaardig?

Als het hier namelijk een vrachtwagenchauffeur betrof schreeuwt iedereen (terecht)moord en brand.
Hmm.. Volgens mij lees je er iets anders in dan ik. Ik zie hem een vergelijk maken om iets te verduidelijk, maar ik lees er geen waardeoordeel in :N
 
"Sommige 'echte bikers' (nou ja??) zitten al te huilen na een paar 100 km."
 
Ik zie je vaker dit soort uitspraken doen. Vind je het stoer? Bewonderenswaardig?

Als het hier namelijk een vrachtwagenchauffeur betrof schreeuwt iedereen (terecht)moord en brand.

Terwijl vrachtwagenchauffeurs wel gewend zijn kilometers te vreten en zo'n 9/10u per dag te rijden.
 
Precies, maar wel verplicht moeten stoppen na een paar uur. :t
 
4,5u is meer dan een paar toch? Met een motorscooter zul je eerder moeten tanken dan een vrachtwagenchauffeur moet rusten. Dat is ook waarom je, in tegenstelling tot wat veel koekblikkers denken, niet veel sneller opschiet in een personenauto naar Midden/Zuid-Frankrijk dan een vrachtwagen, al rijdt die maar 85-90 ipv 120-130
 
Bikers zijn uit de aard van de zaak al niet echt. Dat zijn acteurs.
:t

Kennelijk voelt Zenuwlijder zich aangesproken........................:?
Ik kan (of wil) niet begrijpen , dat een beetje motorrijder na een korte afstand al van ellende van zijn motor valt.
Vroegâh maakte ik al meer dag-km's op de racefiets.........................
Als je het echt niet kan is het mss idee om de frikandellen eens te laten staan en een abo te nemen op de sportschool!

En laten we er eerlijk over zijn: Op de motor word je toch vorstelijk vervoerd naar je bestemming!
 
Laatst bewerkt:
+ 600 kilometer,per dag, op een maxsym 600 is een eitje:]
Ca 4 maal jaarlijks tourtje eifel luxemburg
 
FF zonder gekheid, in Sardinië reden ze allemaal op 300-400 cc scooters rond. Wendbaar als de pest en kwamen goed vooruit. Ik heb nog nooit op zo'n ding gereden, maar ben wel nieuwsgierig.
Kijk uit,ik had lange tijd een aversie voor moto scooters,tot ik er een als pekel brommer kocht.:P
Ik wou namelijk ook in de winter op een tweewieler rijden)
Toen de lente kwam was ik er niet meer vanaf te slaan (met een werkeloze triumph daytona 675 in de garage)
Nu ondertussen mijn 3e
 
Terug
Bovenaan Onderaan