Hoeveel kilometer per dag maximaal?

Froop

Die hard MF'er
12 feb 2007
858
0
Eindhoven
Hallo allemaal!

Ik ga van de zomer door Duitsland en Oostenrijk met de motor op vakantie, voor de eerste keer wel te verstaan. Wat ik me afvroeg is hoeveel kilometer je af kunt leggen op een dag als je het een beetje rustig aan doet. En hebben jullie nog tips om het zo lang mogelijk vol te houden? De routes die ik gepland heb tussen de verschillende accomodaties (zijn er 3 in 2,5 week) nemen ongeveer 6 uur in beslag.

Is dit een beetje haalbaar voor mij als beginnend motorrijder?

Bedankt voor de tips! :]
 
Waarom zou je motorrijden zo lang mogelijk willen volhouden, het is vakantie hoor en geen wedstrijd.

Luisteren naar je lichaam is veel belangrijker.

Maar pak je snelwegen dan kom je op een goede 500km.....Op 2 baanswegen moet je veel meer moeite doen....

Dus doe er 2 dagen over om in Oostenrijk te komen.....
 
Laatst bewerkt:
Een snelle schatting die ik altijd aanhoud is dat je inclusief alle stops gemiddeld 50 km per uur rijdt op binnenwegen. En een tip om het lang vol te houden: Stop regelmatig. Als je wacht tot je moe begint te worden ben je te laat, dan heb je meer rusttijd nodig om bij te komen dan als je regelmatig even kort stopt.
 
Een kwestie van ervaring. Mijn record is 1350 op een dag waarvan 500 binnendoor over alpenpasjes en de rest snelweg, maar bij thuiskomst kon je me oprapen.
Twee jaar terug sprak ik een Deen die er 1700 op een dag deed op zijn XJ900. Maar net wat je zelf trekt en daar kom je door ervaring achter.
Als je nog weinig ervaring hebt zou ik beginnen met max 350 op een dag binnendoor of 600 km snelweg. Ook afhankelijk van wat voor een motor je rijdt.
 
Als je midden/zuid Duitsland, Tirol, Karinthië wil gaan bereizen dan zou ik in iedergeval zo weinig mogelijk snelweg km's in je route's meenemen en gewoon van dag tot dag reizen. Ik weet niet wat je budget is, maar in de zomermaanden is het in die regionen géén hoogseizoen en is het in de regel vrij gemakkelijk om een hotel/gaststätte te boeken bij aankomst (als je niet doorrijdt tot een uur of 8 s'avonds, tenminste).

Zoals Swetty hierboven ook al zei: Je hebt vakantie. Geniet van de omgeving én de wegen.... Autobahn/Snelweg rijden kun je hier in NL óók !! Je voelt vanzelf wanneer je niet meer ontspannen op je fiets zit... dus stop dan ook en las een optspannende pauze in, dus niet even bij een raststätte naar de WC én weer verder ... maar maak een wandeling door een dorp/stad en GENIET ;)

Bij dezen alvast een prettige rit/vakantie ..... én veilige kilometers als cliché :W
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips allemaal! *D

Ik heb voor mijn vakantie een aantal hotels/pensions geboekt, ik blijf ongeveer een week in ieder hotel. Mijn vraag was dus of het niet te ver uit elkaar ligt voor mij als beginnend motorrijder.. Ik heb maximaal 6 uur per dag aangehouden (voornamelijk snelweg, genieten zal ik zeker doen maar dat ter plaatse waar ik verblijf), dus ik denk dat het wel goed komt.. :]

Nogmaals bedankt voor de tips hier! :]
 
Voordeel van geboekte hotels is dat het niet uitmaakt als je een keer half dood daar aankomt. Je hebt een kamer en kan zo op bed storten :)

Veel plezier!
 
Bedankt :]

Inderdaad, en in de omgeving is ook genoeg te vinden.. Grossglockner in Oostenrijk is vlakbij, en misschien de Stelvio nog trotseren! *D
 
Laatst bewerkt:
Één route die ik je kan adviseren ... (géén snelweg ;) ) ..... de "romantischer sträße" .... héérlijk rijden tot aan Innsbrúck vanuit midden Duitsland. ..... daarna de "oude" Brenner door naar Italië.... die moet je dan ook even pakken.
 
Laatst bewerkt:
Als beginner zou ik zeggen 250/300 km binnendoor (over kleine hobbelweggetjes is dit 6-7 uur rijtijd, exclusief stops) en het dubbele over de snelweg.

Mijn record is iets van 700 km over alpenpassen en nog 's 500 over de peage. Bloedlink en onverantwoordt, na 8 uur intensief sturen ben je stuk en na 20 uur ben je totaal gesloopt.
 
Bedankt voor de tips allemaal! *D

Ik heb voor mijn vakantie een aantal hotels/pensions geboekt, ik blijf ongeveer een week in ieder hotel. Mijn vraag was dus of het niet te ver uit elkaar ligt voor mij als beginnend motorrijder.. Ik heb maximaal 6 uur per dag aangehouden (voornamelijk snelweg, genieten zal ik zeker doen maar dat ter plaatse waar ik verblijf), dus ik denk dat het wel goed komt.. :]

Nogmaals bedankt voor de tips hier! :]

Waarom boeken van te voren, er is toch altijd wel ergens een slaapplek te vinden.

ennuh....voornamelijk de snelweg?????

Je gaat toch de mooie stukjes opzoeken die vind je niet op de snelweg. Lijkt me

en wat betreft de afstand per dag? Als je moe wordt stop je gewoon. Tis al gezegd maar het is geen wedstrijd.

Relaxt rijden stoppen wanneer je geen zin meer hebt....

iig heel veel plezier want het is echt gaaf....
 
Één route die ik je kan adviseren ... (géén snelweg ;) ) ..... de "romantischer sträße" .... héérlijk rijden tot aan Innsbrúck vanuit midden Duitsland. ..... daarna de "oude" Brenner door naar Italië.... die moet je dan ook even pakken.
Romantischer straße heb ik 2 jaar geleden gereden, echt een aanrader! Erg mooi! Ben vanuit Wurzburg begonnen, daar kan je prima overnachten op de stadscamping. Heb het in 1 dag gereden, heerlijk sturen over die binnendoor weggetjes. Aanrader!
 
Bedankt voor de tips allemaal! *D

Ik heb voor mijn vakantie een aantal hotels/pensions geboekt, ik blijf ongeveer een week in ieder hotel. Mijn vraag was dus of het niet te ver uit elkaar ligt voor mij als beginnend motorrijder.. Ik heb maximaal 6 uur per dag aangehouden (voornamelijk snelweg, genieten zal ik zeker doen maar dat ter plaatse waar ik verblijf), dus ik denk dat het wel goed komt.. :]

Nogmaals bedankt voor de tips hier! :]
Precies, luister naar je lichaam en jezelf, als je genoeg hebt gehad, dan moet je stoppen. Zelf hou ik op vakantie op 1 dag 600km snelweg of 250km binnendoor aan. Dat zijn afstanden die prima te rijden zijn en ben je 's avonds niet kapot. 1 Keer heb ik 1100km gereden op 1 dag, dan ben je echt helemaal af, tenminste, ik wel ;)
 
Vroeger O-) over de snelweg richting Zuid Spanje, 750 km per dag en elke 160 km stoppen :)
Het is nu veel drukker en ik ben wat ouder dan is 500 km al veel maar wel steeds rusten :Z
Maak er iig geen wedstijd van en pas je aan het verkeer aan :]

(*500 km is echt genoeg)
 
Laatst bewerkt:
Bwa ... het aantal kilometers hangt toch af van de routte die je rijdt, van je fiets zelf (ik zie je geen 10 uur in het zadel van een virago535 zitten), en van je zitvlees (lees "concentratie vermogen")
In de regel hou ik het bij lange ritten op maximaal 12 uur tussen beginpunt en eindpunt, waarvan 10 uur in het zadel.

Gemiddeld haal je als gemiddlede snelheid niet beter dan 80% van je kruissnelheid.
Met 10 uur in het zadel:
Op snelweg aan 120 haal je dan 1000km, maar das nie leuk rijden
Op gewone grote weg 700a800km
Op kleine binnendoors 500a600km max.
Op alpenwegen met passen en kloven: met geluk 300km, eerder minder.

"Zo lang mogelijk volhouden", is een absoluut foute attitude, potentieel gevaarlijk zelfs.
Hoe langer je rijdt, hoe vermoeider je wordt, zowel lichamelijk als mentaal. As je moe wordt, en je merkt dat je fouten begint te maken, dan hoor je echt wel te stoppen.

Zekers, sommmigen halen zell-am-see in 8 uur met hun hayabusa, maar anderen cruisen er in 2 rustige dagen naartoe. Het is tenslotte vakantie en geen rally.
 
Waarom boeken van te voren, er is toch altijd wel ergens een slaapplek te vinden.

Ik heb ook eens zitten kijken, maar dat boeken van tevoren scheelt je zo'n 50% qua overnachtingskosten. Je ligt met z'n tweetjes voor één week in een 4 sterren hotel met sauna gebeuren, halfpension etc. etc. voor zo'n 500 euries. Kijk maar eens bij de grote reisorganisaties. Als je dan naar de website van het hotel zelf gaat zul je zien dat je twee keer zo duur uit bent. Vandaar.
 
Het gaat me ook zeker niet om er zo snel mogelijk te zijn hoor, het is dan immers EINDELIJK vakantie.. Kijk er nu al naar uit.. :] *D
 
het ligt aan de bestemming.
vorig jaar in 1 stuk naar het gardameer gereden,1300km in 13uur dus rond de 140 kmpu,harder is vermoeiend op mijn naked bike.
maar toen had ik geen files en zo.

meestal doen wij de eerste dag 1000km snelweg, dat is goed tedoen.
 
Ik heb ook eens zitten kijken, maar dat boeken van tevoren scheelt je zo'n 50% qua overnachtingskosten. Je ligt met z'n tweetjes voor één week in een 4 sterren hotel met sauna gebeuren, halfpension etc. etc. voor zo'n 500 euries. Kijk maar eens bij de grote reisorganisaties. Als je dan naar de website van het hotel zelf gaat zul je zien dat je twee keer zo duur uit bent. Vandaar.


oke....niet aan gedacht. Maar dan neem je toch de B&B of de tent mee.....kan me niet voorstellen dat dat ook zoveel scheelt, als je die al kan boeken van te voren.
 
oke....niet aan gedacht. Maar dan neem je toch de B&B of de tent mee.....kan me niet voorstellen dat dat ook zoveel scheelt, als je die al kan boeken van te voren.

Ik ben nogal een luxe beest als het enigzins mogelijk is. Een B&B kost vaak 30/35 eurie p.p. Terwijl als je bijvoorbeeld via nachtjeweg een leuk hotelletje boekt (met ontbijt) zo'n 60 eurie p.n per kamer kwijt bent. Ik zit ook met het probleem dat ik lang ben ( >2,0 meter) en dus niet in ieder bed pas. En zeker niet de in van die bedden met zo'n "plank" aan het einde. Wat namelijk heel gebruikelijk schijnt te zijn in de iets mindere accomodaties in Duitsland en Oostenrijk. 8-)

Dus voor die 10 eurie meer (of nog niet eens), iets meer luxe, waar gaat het dan over?
 
Laatst bewerkt:
heeft er misschien iemand een link waar met een duidelijke kaart waar die route opstaat.
ik bdoel dan de romantisscher strasse.
ik zoek mezelf rot op het net en kan niets naar mijn zin vinden.
 
heeft er misschien iemand een link waar met een duidelijke kaart waar die route opstaat.
ik bdoel dan de romantisscher strasse.
ik zoek mezelf rot op het net en kan niets naar mijn zin vinden.


Tadaaaaah http://reunie.freeserverhost.net/romstra.html (Deze webpage beschrijft de Romantische Strasse)

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=romantische+strasse&btnG=Google+zoeken&meta=lr%3Dlang_nl (romantische strasse - Google zoeken)
 
Tadaaaaah http://reunie.freeserverhost.net/romstra.html (Deze webpage beschrijft de Romantische Strasse)

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=romantische+strasse&btnG=Google+zoeken&meta=lr%3Dlang_nl (romantische strasse - Google zoeken)
die eerste had ik ook al gevonden.
maar die was niet naar mijn zin.
ik wil namenlijk de kaart als voorbeeld gebruiken om hem in mapsource na te maken.
en hem dan inpassen in een route.
 
Heenritten naar bestemming 500/600 km, als je hier een dagje voor uit trek.
Ik kom "net" terug uit de Harz, ½binnendoor en ½ autobahn/snelweg, 540 km., 9 uur vertrokken en om 16:30 thuis onder de douche.
 
Voordeel van geboekte hotels is dat het niet uitmaakt als je een keer half dood daar aankomt. Je hebt een kamer en kan zo op bed storten :)

Veel plezier!

Nadeel is... als je na een x aantal uren echt geen zin meet hebt en t geboekte hotel toch echt nog 3 uur rijden is... je toch echt die drie uur nog weer moet gaan rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan