Hoeveel kilometers mag een TL1000R hebben?

Rainey

Die hard MF'er
13 sep 2004
275
13
Regio Zuid
Ha lui. Ben ik weer.

Zoals jullie wel weten zoek ik al een tijdje een TL1000R. Er staan er diverse mooie aangeboden, particulier en bij zaken (de prijsverschillen zijn overigens vrij groot). Nu heb ik iets raars gemerkt. Ik kan eigen lijk geen TL1000R (niet de -S maar de R) vinden, die veel meer als 30.000 heeft gelopen. Ik durf best een TLR te kopen die 25 of 30K heeft gelopen, maar als ik er nog 20 bij zet, ben ik bang dat ik van die motor noooooooit meer afkom, of ik moet haar inruilen en er in 1 jaar tijd 2000 euro op toegeven ofzo.

Hoe komt het toch dat iedereen vies is van fietsen met meer als 30.000 km? Is dat terecht. Dat zou betekenen dat ik een TLR met 25.000 km moet laten staan omdat hij met bijv 42.000 niet meer weg te branden is...?
 
koop gewoon een TLR en stel voor jezelf een maximum in. dus zodra hij een beetje in de beurt komt daarvan of je krijg enig problemen met de motor zet je hem toch gewoon te koop.
 
ik hou altijd een richting aan dat het aantal cc's maal 100 de kilometerstand is waar je nog op kunt rijden.
 
wat heeft het aantal cc's nou te maken met hoe lang een motor meegaat? B|

Al die racertjes van bijv. 1000CC zou ik niet kopen met 30k op de teller. Daarintegen doet mijn 700cc magnaatje het nog steeds prima na 100k.
 
TL blok moet bij normaal onderhoud makkelijk 100k kunnen draaien zonder echte problemen. Ik las laatst in MCN een interview over de nieuwe GSX1000R en daarin zei de "Suzuki-meneer" dat GSXR-blokken worden ontworpen om minimaal 100.000 MIJL (dus 160.000 km) mee te gaan bij voorgeschreven onderhoud. Dat zijn natuurlijk vage richtlijnen voor het ontwerp (dimensioneren van lagers, mate van tuning etc), en een twin wordt meestal wat zwaarder belast dan een four maar op zich zegt het wel wat over het uithoudingsvermogen van moderne motoren.
Probleem alleen is dat je bij pakweg 40.000 km meestal aan een nieuwe koppeling toe bent, nieuwe brug- en balhoofdlagers, rafelende kabeltjes, nieuwe achterschokbreker (of revisie) etc etc. Als je alles door een dealer laat doen dan kan het voordeliger zijn voortijdig een nieuwe motor te kopen, maar als je veel zelf kunt sleutelen dan ben je waarschijnlijk veel voordeliger uit om door te rijden tot een (veel) hogere km stand.
 
TL blok moet bij normaal onderhoud makkelijk 100k kunnen draaien zonder echte problemen. Ik las laatst in MCN een interview over de nieuwe GSX1000R en daarin zei de "Suzuki-meneer" dat GSXR-blokken worden ontworpen om minimaal 100.000 MIJL (dus 160.000 km) mee te gaan bij voorgeschreven onderhoud. Dat zijn natuurlijk vage richtlijnen voor het ontwerp (dimensioneren van lagers, mate van tuning etc), en een twin wordt meestal wat zwaarder belast dan een four maar op zich zegt het wel wat over het uithoudingsvermogen van moderne motoren.
Probleem alleen is dat je bij pakweg 40.000 km meestal aan een nieuwe koppeling toe bent, nieuwe brug- en balhoofdlagers, rafelende kabeltjes, nieuwe achterschokbreker (of revisie) etc etc. Als je alles door een dealer laat doen dan kan het voordeliger zijn voortijdig een nieuwe motor te kopen, maar als je veel zelf kunt sleutelen dan ben je waarschijnlijk veel voordeliger uit om door te rijden tot een (veel) hogere km stand.

Beste Bobbel, bedankt voor je reactie. Hier heb ik wat aan.
 
Ik heb mijn TL1000S van 1997 in 2003 verkocht met 55.000km op de teller. Dat ging nog vlotjes. De prijs pas je wel aan aan die hogere kilometerstand.
 
Voor de meeste motoren geld dat als je ze niet teveel op de pijnbank legt en op tijd onderhoud pleegt, ze een enorme tijd mee kunnen gaan. Het TL-blok is erg sterk. Bij de eerste S-blokken ging er nog wel eens iets fout maar bij de R is dat niet het geval. Wat betreft de kilometrs en de restwaarde, als je het echt een leuke fiets vind dan moet je het gewoon meenemen in de afweging. Die van mij heeft er nu 35K op staan en als ik hem ooit weer weg zou doen, dan zie ik tegen die tijd wel weer wat hij dan oplevert en met welke KM-stand. Ik heb hem gekocht omdat het een dijk van een fiets is en ik het nog steeds pure porno vind om er op rond te rijden. Verkopen heb ik niet aan gedacht bij het aanschaffen ik oest hem eerst hebben en rijden, de rest is voor later, veel later.
 
Ook is het misschien leuk om te weten dat het TL-blok vele malen gebruikt is, ook door andere fabrikanten. Denk hieraan Cagiva...
Ook zit hetzelfde blok met kleine wijzigingen wéér in de SV650 en SV1000. Die zie je wel al met vele kilometers erop staan. Het is gewoon meer een psychologische waarde.
Daar komt ook bij, dat de TL niet echt een woon-werk machine is. Het zou wel kunnen, maar een fazer is dan gewoon geschikter. De meesten gebruiken hem voor de weekenden, dus veel kilometers komen er dan niet op.
Dus met die km-standen is vaak onzin, zolang hij goed onderhouden is, is er geen probleem.
 
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHH... huh huh... ik ga een TLR halen....!!! Pure porno JAAHHH ikke ook! ikke ikke!

Bedankt mannen dit had ik effe nodig!!
 
een tl is een dijk van en motor maar door de pers de grond in geboord.het motorblok is beresterk en als je van een v-twin houd dan is dit best en leuke bike.als je kunt moet je de exclusive uitvoering nemen.deze heeft aangepaste veering.(dacht wp)de achterveering van de tl is een rotatiedemper en die is werkelijk helemaal bagger.ze zijn er ook weer vlug vanaf gestapt.je kunt dit ook zelf aan laten pasen bij b.v hyperpro en dan heb je echt een goede fiets.en als hij goed onderhouden is en de prijs staat je aan dan moet je niet zo wakker liggen van de kmstand.enne heb je dat geluid al eens gehoord....whaaa
groeten:boedhaman
 
het ging mij niet over hoe lang een motorblok of motorfiets mee ging, het ging over de verkoopbaarheid van de fiets toch ?
daarbij is voor VEEL verkopers de regel "cc's maal 100", komt ie daarboven is ie voor hen amper te verkopen en krijg je dus ineens VEEL minder voor je brommer terug.
natuurlijk kan een CBR1000F meer kilometers maken dan een RS125.
met dat gerag van die tweetakts mag je blij zijn dat ie de 40.000km haalt, en dat ligt het vaak aan de combi rechterhand en onderhoud, een cbr1000F daarentegen kan op z'n sloffen 150.000km lopen zonder al te veel onderhoud.
enkele fietsen lopen echter dankzij ontwerk veel meer of wat minder dan die 'natte vinger' richtlijn. zo lopen de vt750/1100, de div900 en de cbr1000f veel meer kilometers zonder veel afschrijving (relatief gezien dan).
 
Terug
Bovenaan Onderaan