Hoeveel kilometers rij jij per jaar met de scooter?

Poll: hoeveel kilometers rij jij per jaar op de scoot?

  • Minder dan 5000 km

    Stemmen: 17 17,0%
  • 5000-7500 km

    Stemmen: 22 22,0%
  • 7500-10000 km

    Stemmen: 16 16,0%
  • 10000-15000 km

    Stemmen: 28 28,0%
  • 15000-20000 km

    Stemmen: 17 17,0%

  • Totaal aantal stemmers
    100

Vox

MF veteraan
13 apr 2007
4.165
5
Gewoon eens nieuwsgierig.

Ik zou graag eens willen weten hoeveel kilometers er nu gemiddeld met een motorscooter gereden worden, dus geef even aan in de poll hoeveel aub.

Hoe meer reactie's, des te beter het beeld wat we hebben.

Dus reageer aub!

(PS de optie meer dan 20000 km heeft ie niet gepakt)
 
Laatst bewerkt:
afgelopen jaar 20.687km's dus heb maar op 15 tot 20 geklikt


miscchien is het ook wel intressant om te kijken met hoeveel CC's niet zo zeer het merk
 
Laatst bewerkt:
Ik heb m'n scooter net iets meer dan een jaar nu en heb er 7215 km op staan. Zonder de vele sneeuwonderbrekingen van deze winter had ik de 7000 km binnen het jaar kunnen ronden. De motorzaak waar ik hem afgelopen week binnen deed voor onderhoud, schrok ervan dat ik er op een jaar "zoveel" mee gereden had. Maar als ik de km-stand van sommige andere hier op het forum zie, is dat bij mij nog erg bescheiden.
 
door alle pech met mijn motor die meer stil heeft gestaan dan gereden ben ik afgelopen jaar denk ik niet meer dan tussen de 24000 en 30.000 km gekomen.
 
De motorzaak waar ik hem afgelopen week binnen deed voor onderhoud, schrok ervan dat ik er op een jaar "zoveel" mee gereden had. Maar als ik de km-stand van sommige andere hier op het forum zie, is dat bij mij nog erg bescheiden.
Ik kreeg dezelfde opmerking bij mijn laatste beurt
Vandaar dat ik gewoon eens wil weten wat nu ongeveer het gemiddelde is, zonder rekening te houden met de machine's, wat de zwaardere machine meer rijdt, rijdt de lichte minder en zo kom je toch wel aan een aardig beeld.

Bij motoren lees ik vaak maar erg lage kilometer standen, eens kijken of dat beeld bij scooters anders ligt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn SH nu 3 jaar en er staat bijna 8000 kilometer op de teller. Dat is dus gemiddeld per jaar heel weinig (als ik mezelf vergelijk met anderen op dit forum), maar toch zou ik niet zonder kunnen! :] Elke dag dat ik de auto kan laten staan is weer feest. :W
 
Bijna dagelijks, totaal ongeveer 10.000 KM/jaar.
Meestal ritjes op 80 KM wegen en in de stad.
Soms ook wat verder (snelweg), dit zal ongeveer 10% zijn.
 
Silverwing gekocht in Dec 2008, met net 9000 km (toen 5 jaar oud), nu staat ie op 24.500 km
Vorig jaar een heel jaar bijgehouden voor mijn woon werk verkeer : Uitslag 79,5 % met de scooter, 4 van de 5 dagen dus, rijdt eigenlijk alleen niet met sneeuw en ijs/ijzel.
Totaal vorig jaar (2009) : 13.500 km

Groeten Rene
 
ik had op men majesty 400 op 1.5jaar 16500km bijeengesprokkeld. dus ong 10-11000 op 1jaar, welke ik nu nog voortzet met de cbf500
verhouding woonwerk-plezierritjes; 10/90% alhoewel de meeste woonwerk ook geen straf zijn...
grtz
tom
 
Rijd m'n SYM sinds mei 2008. Heb nu 26.000 op de teller staan. Ook sneeuw/ijs/ijzel zijn voor mij de laatmaarstaanvandaag keuze. Verder vrijwel dagelijks gebruik. Ben sinds ik m'n scoot heb aanmerkelijk minder met de auto gaan rijden (nu net tegen de 10.000 per jaar). Dus zo tussen de 10 en 15.000.

Marcel
 
Jullie rijden behoorlijk veel zeg.

Ik rijd gemiddeld 5000 per jaar :)
 
Rijd m'n SYM sinds mei 2008. Heb nu 26.000 op de teller staan. Ook sneeuw/ijs/ijzel zijn voor mij de laatmaarstaanvandaag keuze. Verder vrijwel dagelijks gebruik. Ben sinds ik m'n scoot heb aanmerkelijk minder met de auto gaan rijden (nu net tegen de 10.000 per jaar). Dus zo tussen de 10 en 15.000.
Jou gebruik ligt aardig tegen het mijne aan, zo te lezen. Ik heb hem nu 2 jaar en zit aan 24.000 km. Bij mij is het 75% autosnelweg, waarbij ik wel moet zeggen dat ik dan ook vaak gewoon met 100 km/h tuf, als ik toch tijd genoeg heb. Ik zou er nog meer mee willen rijden maar ik moet de scooter ook kwijt op locatie's waar ik hem liever niet neerzet, anders zou ik nog meer kilometers rijden. Dit jaar worden het wat minder ik schat zo 10.000 km.

Verhouding woon/werk, plezier ligt bij mij zo op: 60/40.

@ Kenneth: jij krijgt dat ding niet versleten ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik moet zeggen dat de uitslag me tot nu toe erg verbaasd.

Immers zo'n 21% zit tussen 7500 en 10000 en 23% zelfs tussen 10000 en 15000(!)
Over de gehele linie is men goed vertegenwoordigd!

Hier kijk ik toch wel van op en dat had ik niet verwacht... Ik denk dat de scooter dus gewoon erg praktijkgericht(ww en andere doelen) en daarnaast ook voor veel plezierritjes ingezet wordt.

Kijken jullie daar niet van op? deze uitslag?
 
Ik moet zeggen dat de uitslag me tot nu toe erg verbaasd.

Immers zo'n 21% zit tussen 7500 en 10000 en 23% zelfs tussen 10000 en 15000(!)
Over de gehele linie is men goed vertegenwoordigd!

Hier kijk ik toch wel van op en dat had ik niet verwacht... Ik denk dat de scooter dus gewoon erg praktijkgericht(ww en andere doelen) en daarnaast ook voor veel plezierritjes ingezet wordt.

Kijken jullie daar niet van op? deze uitslag?


Ik verwacht dat veel scooters worden aangeschaft met een duidelijk beeld van waar het gebruik op gericht gaat zijn. Of dat nu woon-werk is of omdat het zo makkelijk is dat je snel een boodschap kunt doen in de stad, het zijn steeds die specifieke scootereigenschappen (Comfort, bagageruimte etc) die zorgen dat de scoot dan ook vaak en veel gebruikt wordt waar dat bij bv de buikschuivers veel meer van andere dingen afhangt (is het wel mooi weer ??? Gaat er iemand mee touren ???)

Ik rij zelf zo'n 70 km per dag woon werkverkeer dus een 300-350 km per week, de ritjes die ik daarnaast maak tellen dus niet zo heel hard door op jaarbasis, als je al een keer een tour maakt van bv 200 km valt dit weg tussen de km die ik dagelijks bij elkaar sprokkel.

Overigens zie ik ALLE km's als "plezierritjes"

Groeten Rene
 
Ik moet zeggen dat de uitslag me tot nu toe erg verbaasd.

Immers zo'n 21% zit tussen 7500 en 10000 en 23% zelfs tussen 10000 en 15000(!)
Over de gehele linie is men goed vertegenwoordigd!

Hier kijk ik toch wel van op en dat had ik niet verwacht... Ik denk dat de scooter dus gewoon erg praktijkgericht(ww en andere doelen) en daarnaast ook voor veel plezierritjes ingezet wordt.

Kijken jullie daar niet van op? deze uitslag?

kijk, ik ben veranderd van type motor met als voornaamste reden dat ik er alles aan te gemakkelijk vond (de scooter) en meer uitdaging nodig had. met de eerste reden heb je gelijk mijn gedacht waarom er zo veel km's worden gemaakt tov gewone schakelfietsen.
ten eerste: de mensen die voor een puur natuur woonwerkverkeer middel gaan, is de scoot toch het handigste (perfekt kruip door-sluip door klein magazijn zonder te schakelen masschien waar je een stuk comfortabeler op zit)
ten tweede: de mensen die een scoot hebben voor zowel woonwerk als plezierritjes, gaan niet bij de eerste kou of regen hun scoot opzij zetten en daardoor dus meer km's maken tov de schakelfietsen, want je komt er droger en warmer mee op je bestemming

maar jongens, vergis jullie niet... ik ben toch zeer tevreden met men beslissing...
ooit id toekomst zal er mss wel een model bestaan dat in beider needs kan voorzien, en dan ben ik terug kandidaat (de mana gt abs komt al id buurt)

grtz
tom
 
Met mijn vorige scooter(Honda Foresight250) reed ik in 8 jaar 96000 km.
Elke dag ca. 35km. voornamelijk polderwegen tussen Oss en Den Bosch.
Mijn huidige scooter(Burgmann 400Z) heeft er vanaf begin november2009 bijna 2100km gereden.
 
Ik moet zeggen dat de uitslag me tot nu toe erg verbaasd.

Immers zo'n 21% zit tussen 7500 en 10000 en 23% zelfs tussen 10000 en 15000(!)
Over de gehele linie is men goed vertegenwoordigd!

Hier kijk ik toch wel van op en dat had ik niet verwacht... Ik denk dat de scooter dus gewoon erg praktijkgericht(ww en andere doelen) en daarnaast ook voor veel plezierritjes ingezet wordt.

Kijken jullie daar niet van op? deze uitslag?
Het gemiddelde ligt inderdaad hoger dan ik verwacht had.

Ik denk dat GLS450 een belangrijke oorzaak noemt: het doorrijden. Ik denk dat er redelijk wat scooteraars zijn die in de meeste winters de scoot maar een paar dagen laten staan. Mijn (ex-)dealer zei dat er volgens hem 2 groepen echte "doorrijders" waren: BMW-rijders en scooteraars. 4 maanden extra doorpruttelen zijn toch aardig war kilometers.

Ik heb het zelf afgelopen weken gemerkt. Toen ik aan het begin van het "oefenseisoen" wat extra ritjes op de naked Honda CBF250 van mijn zoon maakte (ik was wat aan het "mod-den" ;) + voor de schakelfun) was ik binnen enkele dagen verkouden, terwijl ik daarvoor al lang weer vrolijk rondtufte op de Burgman zonder enig probleem.
 
De teller van de Majesty 400 staat nu vlak voor de 25.000 Km; gemiddeld komt dat neer op zo'n 16.000 Km per jaar.
Daar kom ik aan door 50 Km woon-werk per dag plus allerhande toerritjes in de omgeving.
 
Ik heb hier een krantenartikeltje liggen ter vergelijk met de auto:

Auto's naar gewichtsklasse(per jaar):

lager dan 850kg= 9000 km
851-1150= 14000 km
1151-1500= 21000 km
meer dan 1500= 24000 km

Naar brandstof(gemiddeld):

Benzine= 11000 km(particulier) 22000= bedrijven
Diesel= 26000 km(particulier) 37000= bedrijven
Lpg= 21000 km(particulier) 30000= bedrijven

Je kunt hier dus uit zien dat de gemiddelde automobilist helemaal zoveel kilometers niet maakt. Als men uitgaat van een gewone(middenklasse)auto en particulier gebruik.
 
Op mijn VESPA 250 GTS:

In 29 maanden (sinds nieuw) en 9954 kilometers op de teller is gemiddeld 4118 kilometer per jaar.

Verhouding woon-werk versus plezier is 90/10. De rest van de dagen woon-werk doe ik op de fiets, met de bus of heel soms met de auto.
 
Terug
Bovenaan Onderaan