Hoeveel km rijd je motor niet?

Carfixer

MF veteraan
7 apr 2004
4.209
35
Ik vraag me af hoeveel km een moter van een motor zou draaien zonder dat er mee gereden wordt O-)

Op mijn werk zit er bijv. een draai uren stand op het materiaal, dus bij bijv. 500 uur moet die voor een een onderhoudsbeurt, ongeacht de km-stand

zou dit niet op auto's en motoren ook eigenlijk moeten? O-)
 
Als je hem een paar jaar in de schuur laat staan dan moet je er waarschijnlijk wel het een en ander aan doen voor hij weer rijdt.
 
Zit wat in. Veel ritjes in en rond de bebouwde kom zou inhouden dat je eerder onderhoud moet doen dan veel km op de buitenweg. Dat klopt wel eigenlijk.
 
Bij cross en enduro motoren wordt dit in uren bijgehouden, t onderhoud welteverstaan. Bij gebrek aan km teller. Misschien dat de echte kenner je meer kan vertellen!
 
Als je hem een paar jaar in de schuur laat staan dan moet je er waarschijnlijk wel het een en ander aan doen voor hij weer rijdt.

Oh ja, fuck, dan draait ie niet. Zit weer lekker op te letten.

Ja, er zit wel wat in. Het is misschien beter om te controleren of onderdelen vervangen moeten worden voordat het echt helemaal stuk gaat.
 
Mijn ervaring is dat je gemiddeld ongeveer 60 km per uur rijdt (woonwerk)1 minuut per km= bijv 16000km gedeeld door 60 =266,66 uren zoiets! Of gaat dit fout?
 
Bij ons op 't werk gaat ook alles op draaiuren, maarja, dat zijn voertuigen die het het zwaarst hebben wanneer ze stilstaan, die moeten bijv. toeren leveren om machines aan de gang te houden, denk aan pompen, grondboren etc.

Met een motor lijkt het kilometergetal me wel gewoon van belang, en staat de noodzaak van onderhoud in grote lijn met het aantal gereden kilometers.

Dus ik zeg: ONZIN :)
 
Bij ons op 't werk gaat ook alles op draaiuren, maarja, dat zijn voertuigen die het het zwaarst hebben wanneer ze stilstaan, die moeten bijv. toeren leveren om machines aan de gang te houden, denk aan pompen, grondboren etc.

Met een motor lijkt het kilometergetal me wel gewoon van belang, en staat de noodzaak van onderhoud in grote lijn met het aantal gereden kilometers.

Dus ik zeg: ONZIN :)
Bij ons op werk wordt er gewoon met voertuigen gereden dus km gemaakt en dit onderhoud gaat toch echt met draai uren O-)

Dus ik zeg : GEEN ONZIN :)
 
Bij ons op werk wordt er gewoon met voertuigen gereden dus km gemaakt en dit onderhoud gaat toch echt met draai uren O-)

Dus ik zeg : GEEN ONZIN :)

Op een motor onzin omdat de km's niet in verhouding staan met draai uren. Op machines en dergelijk zal dat vaak wel zo zijn omdat die stationair een PTO ofzo aandrijven en dus wel veel uren draaien en niet rijden.
 
Ik ben van mening dat het veel beter zou zijn dat er een urenteller op zou zitten i.p.v. een kilometerteller.
Kijk nou eens naar een auto uit de randstad,die staat elke dag in de file, en heeft qua draaiuren veel meer uren als eenzelfde auto met gelijke kilometerstand uit bijvoorbeeld Leeuwarden.

Urenindicatie zegt de mensen alleen niet zoveel. Ik ben servicemonteur van compressoren waar ook urentellers opzitten. Als je dan tegen een klant zegt dat de compressor al 100000 uur heeft gedraaid kunnen ze zich daar vaak geen voorstelling van maken hoeveel dat is. Als je dat dan maal 60 doet is dat 6000000 km. en dan zeggen ze ZOVEEL!!!
 
Op mijn Quad had ik gewoon een urenteller... Wist ik precies wanneer ik hem weg moest doen :+ je zou zo'n dingen kunnen koppelen aan de km teller...
Of je zou een GPS kunnen pakken en van elke rit de uitdraai maken waarbij je onder de 5km/h als 'stilstaan' markeert en dan de rit-duur op meet en voila, de gemiddelde tijd van lopen zonder te rijden.
(bij mij was dat laatst vande rit van 25 minuten maar liefst 8 minuten <5km/h
 
ach maak je niet te druk om die uren in Leeuwarden en de randstad. In de randstad rij je 30 met 2000 rpm, en in Leeuwarden rijd je 80 met 4000 rpm...gemiddeld gezien maakt het niet zo erg veel uit.
De onderhoudsbeurten van motoren qua interval verschillen ook niet zoveel, ondanks het feit dat een 400cc SS hoogtoerig draait en een 1100 toerfiets laagtoerig. Rara waarom houd een fabrikant daar geen rekening mee?
 
Een motorfiets heeft behalve een motor ook een rijwielgedeelte. De slijtagedelen daavan slijten met de kilometer. Niet als ie stationair draait.
 
Een motorfiets heeft behalve een motor ook een rijwielgedeelte. De slijtagedelen daavan slijten met de kilometer. Niet als ie stationair draait.
En dan moet je de rijstijl van de eigenaar ook nog meenemen in de onderhoudsintervallen (eigenlijk zou je dat sowieso moeten doen).
 
Ik heb het idee dat onderhoudstermijnen van motoren toch al ruim aan de veilige kant zijn. Dus wat dat betreft zal het weinig uitmaken.
 
Jouwes ook al... Die van mij vertelde net dat ie vannacht ff naar Limburg heen en weer is geweest
 
Ik heb het idee dat onderhoudstermijnen van motoren toch al ruim aan de veilige kant zijn. Dus wat dat betreft zal het weinig uitmaken.
Het ging mij erom dat je motor ook draait terwijl je voor een stoplicht wacht of voor een spoorbaan enz enz.....

Het is misschien ver gezocht maar op 5000km bijv. denk ik dat je motor een stuk meer gedraait zal hebben dan werkelijk op de teller staat en dat is met een draaiuren teller niet het geval O-)
 
als je het zo wilt stellen, zou je een toerenteller letterlijker moeten nemen, een teller die de toeren telt en optelt, dan heb je pas een goed blok wat het blok gedraait heeft.
en dan zou je de kilometers die je aflegt ook apart moeten bijhouden voor het rijwielgedeelte
 
Service intervallen van de fabrikanten zijn alleen maar richtlijnen voor gemiddeld gebruik. Dat staat ook meestal in de handleiding. Als je een motor alleen voor korte ritten op stoffige onverharde wegen gebruikt dan zal je luchtfilter, wiel/balhofdlagers, olie en bougies veel sneller aandacht nodig hebben dan wanneer je altijd kalme ritten van 100 of meer km lang op snelwegen rijdt. Je zult dus naar eigen type gebruik moeten kijken of je extra beurten moet inlassen of dat je juist met een gerust hard het voorgeschreven interval kunt overschrijden.
 
Of wat dacht je van lang stilstaan(met inmiddels verzuurde olie, keerringen die lek raken, banden die indrogen/vervormen)Dan is 6000km te veel tussen twee beurtjes. Mijn de dealer zegt dat bij mijn rijstijl 7500km interval ruim voldoende is (100km per dag/bijna dagelijks)
 
Terug
Bovenaan Onderaan