hoeveel KM rijden jullie zonder overnachting

baka

MF veteraan
29 mrt 2002
8.280
2
Hoorn (Noord Holland)
De vakantie komt er weer aan (je moet het een beetje positief zien he) en ik ga naar oostenrijk om een beetje te sturen. De tocht erheen is zo'n 1700 km en ik zit nog te aarzelen of ik zal overnachten of niet. ik heb 25 kw dus gemiddelde snelheid zal zo'n 130km/u zijn.
Hoeveel km rijden jullie gemiddeld voor jullie besluiten een tocht in tweeen te delen?
En hoe doen jullie dat? Crossen jullie gewoon een dorpie binnen op zoek naar een zimmer frei of boeken jullie van tevoren een hotel?
 
Check bv eens de formule 1 hotels. Die kan je makkelijk on-line boeken en zijn goedkoop. (Zelf bier meenemen).

Die 1700 zou ik zeker in 2 hakken. Waarom niet in 3 en heb onderweg wat plezier, neem een rustige route...
 
1700km in 1 dag :?
Denk dat je dan beter een overnachting ergens erbij kunt doen. Je moet ook eten, tanken, uitrusten, etc tussendoor dus je 130km/h gemiddeld kan wel es aan de optimistische kant zijn.

En al zou je het wel kunnen halen in 1 dag. Het is vakantie, daar moet je van genieten. En niet 1 hele dag rijden en vervolgens de rest van je vakantie nodig hebben om bij te komen. Het is vakantie, relax, doe lekker rustig aan.. je hebt toch geen haast ;)
 
Check bv eens de formule 1 hotels. Die kan je makkelijk on-line boeken en zijn goedkoop. (Zelf bier meenemen).

Die 1700 zou ik zeker in 2 hakken. Waarom niet in 3 en heb onderweg wat plezier, neem een rustige route...
:^

Je kan ook binnendoor rijden, en de snelweg zoveel mogelijk mijden. Er zijn zat leuke wegen en weggetjes richting Oostenrijk te vinden om de heen- en terugreis ook al lekker te kunnen rijden.
 
1700km is echt niet leuk op een dag, ik ben vorig jaar samen met mijn ex-vriendin achterop naar duidsland gewwest was 700km maar was ook wel meer als genoeg tuurlijk had ik wel meer km's kunnen maken maar dit bleef nog net leuk zeker met zijn 2en op een motor, als je in je eentje gaat scheeld het alwel weer een beetje.
 
Met mijn X-eleven heb ik wel eens 1400km in 1 keer gereden.

Daarna wel 2 dagen nodig gehad om bij te komen.

Gewoon op goed geluk gaan rijden en onderweg beslissen dat het tijd is om te gaan pitten.
Er zijn altijd wel hotels, motels of campings in de buurt waar je kunt overnachten.

Bijkomend voordeel is dat de rit wat "spannender" word omdat je nooit exact weet waar je terecht komt.
Een aantal van mijn beste vakanties zijn op die manier veel te snel voorbij gegaan. '(
 
Hi, ik ben wel eens naar noord italië geweest op de motor, 1100 km in 11 uur, elke keer als ik tankte (ong. 180 km per volle tank) zag ik die opel kadett met caravan het tankstation passeren. Ik reed de automobilist ondertussen 10 keer voorbij terwijl hij 80 km/u reed met zijn dieseltje. Ik reed ong 150 - 200 km/u.
Moraal van het verhaal: het rijdt inspannend, (ik vond het wel leuk hoor) met een fireblade van 's morgens 6.00 uur tot 's middags 17.00 uur. dus wel 100 km/u gemiddeld! dat red je dus nooit met een 25 kw en met plezier. Doe dus rustig aan zoals andere mf-ers adviseren.

Stel je deze vragen nooit in je omgeving aan ervaren vakantiegangers, auto of motor?

Succes en rij veilig!

Gr,

B.
 
Ik ben samen met 3 andere vrieden naar Zuid Frankrijk geweest (ca. 1400 km.). Dit hebben we in 2 etappes gedaan van 800 en 600 Km. Overnachting in een IBIS hotel geboekt via het internet...prima te doen. Einde vakantie zijn we met z'n tweeën (de andere twee gingen naar Spanje)in één ruk terug gereden. We hebben er 14 uur over gedaam om weer in Amsterdam te komen incl. tanken (15 min per x) en eten in Maastricht (1 uur). Op de Péage in Frankrijk zijn we niet onder de 220 Km/h gekomen...gekkenwerk achteraf gezien zoals we tussen het oveige verkeer vlogen. Ik reed een '98er Fireblade en mijn achterwerk kon het in België op een gegeven moment niet meer aan...ik was kapot! Maar België ligt in principe om de hoek van Nederland...dus even doorbijten!!! Aangekomen in Amsterdam waren we compleet gaar...

Splitsen dus...!!! We zijn van plan weer naar de Pyreneën te gaan, hebben we ook in 2 stappen gedaan, naar dan in 3 stappen, binnendoor en niet meer over de tolwegen.
 
Idd best in 2 dagen, 2 maal 800 à 900km rijden is best te doen. Onderschat het niet maar neem je tijd, dus niet met je luie krent in bed blijven liggen tot 10h 's morgens :+ maar mooi op tijd vertrekken....

Ik zelf ben verleden jaar in 3 dagen heen en terug gereden naar Andorra (vanuit België). 2700 km in 3dagen, waarvan 2000km via nationals. 1e dag zo'n 1.000km gereden, 2edag 450km gereden en de rest (1.250km) op de derde dag....
Het was te doen, ik was nog niet uitgeput of compleet van de kaart. Maar volledig fit was ik toch ook niet meer zunne :z

Dit jaar rij ik ook naar Oostenrijk (10/07 tem 24/07), zo'n 1.000km, deels autosnelweg, deels gewone weg. Als alles normaal verloopt zal dit ook in 1 dag gebeuren maar wel 's morgens vroeg vertrekken zodat we 14h de tijd hebben. De laatste kilometers zijn ook heel bochtig :] , dus niet zo goed voor het tempo, maar des te beter voor de fun 8-)
 
Ik denk ook dat je je een beetje vergist in het aantal kilometers, 1700 is wel erg veel naar oostenrijk. Ik ben er zelf jarenheen geweest met mijn ouders en toen was het net voor de grens met italie 1250 kilometer.

En die 130 gem. ga je zeker niet halen, waarom niet? nou het is hiervoor al een keer gezegt, je moet zo vaak tanken dat je steeds hetzelfde verkeer inhaald. Ik heb ook een 25kw en ik weet het rijdt goed, maar het is niet snel genieg om de 130 gem te halen. Wij haalden met de auto 130 gem. en dat was 1 keer tanken + 3 kwartier stilstaan bij elkaar voor stoppen en de moeder de benen laten strekken.
Dit is dus 1 uur pauze, we reden in nederland netjes 130 in duitsland continu rond de 180. En dit zul je niet halen met je motor.

Neem er dus rustig de tijd voor, en rijden in het weekend zal veel schelen want dan is er bijna geen vrachtverkeer op de weg.
 
Waarom maak je de heenreis nit onderdeel van je vakantie :? Domme vraag :?

Helemaal niet, zat aan hetzelfde te denken.

Vakantie begint als je de voordeur achter je dicht maakt. Op de motor gaan zitten, starten, ff diep ademen en hoppa daar gaan we. Je hebt de hele tijd zitten bikkelen op school od werken en jij gaat je jezelf opfokken om zoveel mogelijk kilometers te maken...niet dus.

Maar Zuid-Duitsland (~650 km) moet je wel kunnen halen op en dag. Zimmerfrei oid pakken en de volgende dag helemaal fris op de motor stappen en het laatste stukje nog ff naar Oostenrijk te rijden. Maar met 1700km zit bijna al bij Rome in Italie hoor of ga je heel erg ver naar de Balkan....
 
hmmm als ik het zo lees ga ik toch maar splitsen en die 130km/h was wishfull thinking, maar als je er bij na gaat denken haal je dat idd niet.
Het is trouwens vrij zuidelijk in oostenrijk maar ik kan er een paar 100 km naast zitten, maar laten we niet gaan miereneuken he :+
Anyway, ik ben meer voor zomaar ergens aan komen rijden en proberen een overnachtingsplek te vinden, heeft iemand daar ervaring mee?
 
De maximale afstand per dag hangt af van een aantal factoren.
Je conditie (+ uitgeslapen of vermoeid), Type motor (tourbuffel of buikschuiver), het weer (lekker warm, bloedheet of stromende regen) enz. enz.
Met name het laatste is erg lastig in te schatten. Met bloedheet weer heb je moeite je concentratie er bij te houden, met regen en koude ellende verstijf je.

Vermoeidheid is een sluipmoordenaar. In slaap vallen op een motor gaat net zo eenvoudig als in een auto. Van die momentjes dat je je later realiseert dat je er even niet bij was.

Beter dus maximaal 700 kilometer per dag, met regen de helft. Dwing jezelf regelmatig te stoppen voor een bakje koffie. En wat die caravan met 80km/uur betreft... die ga je inderdaad 10 keer tegenkomen. Gewoon accepteren dat je met de motor geen record afstanden maakt maar wel dubbel geniet.

Dus neem de tijd, maak ieder uur een koffiestop, weg van de snelweg en zoek naar de slingerende provinciale wegen en onderschat je vermoeidheid niet. Formule 1 hotels en aanverwante hotels zijn ideaal. Maar er gaat niets boven een klein dorpshotelletje of gezellig bed&breakfast. Even zoeken maar soms net zo goedkoop. En als je dan een andere motor tegen de gevel zie staan dan wordt het vaak heel gezellig.

En dat alles mis je als je als een blinde kip over de snelweg vliegt !

(oh ja, ik reserveer nooit iets. Rond plm 16:30 uur ga ik zoeken naar de dorpshotelletjes en B&B. In mijn binnenzak een lijstje met formule 1's als ik rond 18:00 uur nog niets heb gevonden. Motorrijders zijn altijd welkom en hoe natter je bent hoe meer respect je krijgt).

Helaas heb ik alleen ervaring met Frankrijk. En ik spreek niet eens Frans
 
Laatst bewerkt:
Je kunt het proberen om ter plekke een onderkomen te regelen, we hebben dat gedaan toen we op de terugweg van de Pyreneën naar Berlijn(loveparade)waren. Dit was ergens na de grensovergang bij Mulhouse waar geen toeristen komen. Maar kom je op plekken waar toerisme tiert of er sprake is van een route naar het zuiden (route de Soleil is er zo eentje) doe je er verstanding aan om te reserveren!!!
 
In de zomer van 2003, die iedereeen zich nog wel kan herrineren door de hoge temperaturen, ben ik naar Zürich ( voor mij een kleine 825km ) in Zwitserland gereden, ik ben s'morgens om 5.30 op mijn toemalige ZX 6R gestapt, en toen ik om 13.00 de grens bij Basel passeerde, gaf de thermometer daar 41 graden aan, ik kookte zowat uit me helm en leren pak, en ik was de blij dat ik om 14.15 in Zürich op de plaats van bestemming was. Al met al was het niet echt fijn om met die hoge temperaturen te rijden. De terugreis een week later heb ik snachts gdaan, omdat de hoge temperaturen overdag aanhielden.Om 23.00 uit Zürich vertrokken, en om 5.40 s'morgens weer thuis, en op de heen en terugreis 4 keer gestopt om te tanken en te drinken, al met al toch een behoorlijk physieke inspanning geweest, op de heenweg 6 liter water gedronken en 4 kg afgevallen, dus een toch van zo'n 1700 km is toch wel aan te raden in meerdere etape's.

goede reis.......
 
Als ik 1500KM rijd moet ik @%(!#*# 10x tanken!!

Mijn max ligt tot op heden op 850km op 1 dag *D
 
persoonlijk is op een fatsoenlijke motor met een hoop snelweg kilometers en een beetje leuke snelheid ongeveer 1200 tot 1400 nog net te doen, moet het weer ook een beetje mee zitten, warm is eigenlijk nog vermoeiender dan slecht weer.
En om niet midden in de nacht aan te komen, en dus ook niet te vermoeid te worden, reden wij dan ongeveer een kruissnelheid van 180 km/u. ( verkijk je er niet op, je moet dan dus vaak tanken, effe wat drinken, je gemiddelde snelheid komt niet ver boven de 100km/u uit)
En om het een tijdje vol te houden moet je wel een beetje ervaring hebben in lange afstanden.

PS: Oostenrijk en 1700 km is een beetje overdreven ;)
PS: binnendoor rijden is veel, veel leuker.
 
heb vorig jaar ruim 1600km in 1 ruk gereden *D *D *D . Dit is echt geen aanrader :( :( , je bent na die reis helemaal kapot :( . (had ook nog een duopassagier *D en een complete campeer uitrusting aanboord *D )Dus als het niet nodig is zou ik het zeker niet doen.
Je zit na zo'n reis niet lekker relaxed op de motor, en na zo'n lange rit zit je zowiezo nergens meer lekker op (behalve wanneer je al eelt op je reed hebt gekweekt *D )

Prettige vakantie
 
Vorig jaar waren er een paar die boven de 1500 uitkwamen in de competitie hoogste dagafstand... en de meeste waren kapot na afloop (nog los van concentratieproblemen e.d.)... en die reden een stuk harder dan wat jij gaat doen.

Kost je dan misschien wel een dag om bij te komen, waardoor het rendement 0 is... plus op de reisdag zelf heb je weinig lol...

Hier het topic:

Hoogste aantal motor-km/dag in 2003
 
Laatst bewerkt:
1700 km naar Oostenrijk? Rij je via Monaco ofzo?

Ik weet nog een leuk adresje voor een tussenstop vooraan in Oostenrijk, dicht bij de Großglocknerstraße :] . Ligt op ongveer 825 km vanaf de Nederlandse grens.
www.schattbachgut.com
 
hmmm als ik het zo lees ga ik toch maar splitsen en die 130km/h was wishfull thinking, maar als je er bij na gaat denken haal je dat idd niet.
Het is trouwens vrij zuidelijk in oostenrijk maar ik kan er een paar 100 km naast zitten, maar laten we niet gaan miereneuken he :+
Anyway, ik ben meer voor zomaar ergens aan komen rijden en proberen een overnachtingsplek te vinden, heeft iemand daar ervaring mee?
Moet geen probleem zijn, zeker niet als je buiten het hoog seizoen gaat. Als je het in tweeën gaat splitsen, zul je op dag 1 iig de helft willen rijden, maar als ik jou was, zou ik niet te scherp op de tijd letten. Dus stel, je rijdt om 3 uur 's middags een leuk stadje binnen en het zonnetje schijnt, pak een hotel en daarna een pot bier en ga lekker op een terras zitten. Of zoiets.
In de zomer van 2003, die iedereeen zich nog wel kan herrineren door de hoge temperaturen...
Niet alleen daardoor, ook omdat het nog niet zo lang geleden is. :+
Hi, ik ben wel eens naar noord italië geweest op de motor, 1100 km in 11 uur, elke keer als ik tankte (ong. 180 km per volle tank) zag ik die opel kadett met caravan het tankstation passeren. Ik reed de automobilist ondertussen 10 keer voorbij terwijl hij 80 km/u reed met zijn dieseltje.
:+
 
Dit jaar gaan we naar kroatie , gaat ook in 1 keer gebeuren als er geslapen word is dit gewoon langs ed autostrade voor een uurtje of 2 ( rijd ook een auto mee dus :) ) gaat wel een iets hogere snelheid worden als 130 , 160 170 zal het wel worden zeker , belangrijkste is dat je op tijd stopt en als je 2 uur gaat slapen moet je het doen voordat je 100 procent op bent , als je 100 procent opbent hebben die 2 uur slaap niet meer zo veel effect :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan