Hoeveel km's kan een motor mee?

Kevin250

MF'er
6 sep 2002
40
0
Vlissingen
Nu moet er maar eens een einde komen aan het gezeur en gezever over kilometers,

Voorbeeld: laatst in een advertentie een rsv mille met 30000 km
superfiets zei iemand maar veel te veel km's hij is al bijna afgeschreven!

Grote BULLSHIT uiteraard!!!! Mijn mening is dat als je alles goed onderhoud en goed behandeld dat het gewoon tegen de 300000 km mee moet gaan! (4-takt dan ey)

wat is jullie mening?
 
pff mijn kawasaki vulcan heeft ook zon 60k op te teller staan en loopt nog als een zonnetje, kan nog aardig wat km's mee. Motorblok is zowiezo niet kapot te krijgen heb ik het idee.

10.000km per jaar is ook niet veel LeeJon, heb een collega die bijna 2x per jaar een 10.000km beurt moet doen (BMW) omdat hij elke (werk)dag zo'n 170km rijdt. Zijn R1100RT zit nu dik op de 160.000.
 
Mijn yamaha XJ900 staat nu op 14 duizend, hij heeft nu 1 of 2 ton gelopen. Ik heb geen idee waar je dat aan kan zien.
Ik heb m met 9 duizend km op de kop weten te tikken voor 400 euro. Dus pas 5 mee gereden.
Valvoline semi-syn 10w-40 in gedaan, oliefilter vervangen, tank met tankcure behandeld, de carbs gereinigd en de uitlaatpakkingen vervangen. Hij loopt weer als een zonnetje!
Ik rij ermee door tot ie er mee ophoud, en dan haal ik m uit elkaar voor de lol en zet ik er waarschijnlijk zelf een ander blok in voor 200 a 300 euro.
 
Laatst bewerkt:
En laten we wel wezen, als de motor optisch nog in goede conditie is, wat weerhoud je er dan van om een keer in de winter op je dooie gemak een revisie uit te voeren, koppeling, schakelvorken, en zuigerveren/kleppen en je distributieketting. Als je pech hebt ben je 1000 euro aan onderdelen kwijt, en dan heb je weer een nieuwe motor...
das altijd goedkoper dan een nieuwe fiets kopen
 
Laatst bewerkt:
Goede olie, regelmatig onderhoud en rustig warm rijden zijn naar mijn mening bepalend voor de levensduur van een motor (ook automotoren trouwens). Olie van de b.v :} . de Lidl heb ik geen vertrouwen in, ook al voldoen ze aan norm zoveel of zoveel. Je kan er tenslotte minimaal aan voldoen of ruimschoots.....
Verder is het gebruik van je motor van belang, veel kleine stukjes ---> minimaal 1x per week een flink stuk rijden (>80km) om al het water uit je olie te krijgen is eigenlijk wel noodzakelijk. Een goede olie blijft goed smeren ondanks de hoeveelheid vocht die het opgenomen heeft, maar het heeft tenslotte een grens.

Natuurlijk heeft het gemiddelde toerental grote invloed op de levensduur. Een snerpende twee-takt moet eerder een revisie dan een gemiddelde viertakt motor per gereden km. Wat betreft slijtage kan je beter een viertakt hebben, ondanks de meer bewegende delen..

Kortom, er zijn zoveel factoren die de levensduur bepalen.... Als je met een beetje gevoel voor techniek rijdt, kan je zo een paar ton op de klok zetten. Maar ja, wie rijdt er nu 15 jaar op dezelfde motor??? Ik niet, maar een ander zal zeker een Triumph zijn :} :} :} :}
 
Goede olie, regelmatig onderhoud en rustig warm rijden zijn naar mijn mening bepalend voor de levensduur van een motor (ook automotoren trouwens). Olie van de b.v :} . de Lidl heb ik geen vertrouwen in, ook al voldoen ze aan norm zoveel of zoveel. Je kan er tenslotte minimaal aan voldoen of ruimschoots.....
Tot voor kort (en dus vele jaren) had die 5 liter voor €6.99 een hogere spec dan Shell en Castrol motorfietsolien van ruim €10,00 per liter.
full


Bovendien bestond SJ kwaliteit nog helemaal niet in de tijd van je Trophy. 8-)
 
Laatst bewerkt:
mijn soesje heeft omgerekend nu de 85 duizend net gepasseerd en loopt nog als een nieuwe. laatste 50 duizend zelf mee gereden. rij m 15-20 km warm en verder onderhoud netjes bijhouden. bij inruil/verkoop zo goed als afgeschreven dus rij er zelf nog lekker mee verder.
 
Mijn Sv650S ging 138000km mee. Alles is ook wel zo'n beetje versleten (tandwielen, nokkenassen, lagers), zelfs de achterbrug is al vervangen omdat de oude gescheurd was (metaal moeheid).

Wel zit ik pas op het vierde setje remblokken en is de koppeling nog als nieuw. (Het koppelings huis is in mindere staat)
 
Hoe lang gaat een motor mee......

Deze vraag is simpel te beantwoorden.... zolang hij rijd!!

Alle andere theorien kun je weg gooien.....

aantal km ... niet heel boeiend, vind ik.. Ik ken mensen die in 10 km meer kapot kunnen maken als ik in 1000 km doe.

en dan nog... onderdelen kun je vervangen.....

Wanneer schrijf je een motor af.. . wanneer de kosten niet meer in verhouding staan tot de (emotionele) waarde.
Dit zal bij elke motor en motor rijder verschillend zijn
 
hmm, als gsx-r freak moet ik nu toch toe geven dat mijn kwaak (GPZ 100 RX) van destijds een super fiets was.
Helaas legde hij met 85.000km op de teller, het loodje nadat de monteur na een grote beurd vergeten was om het olie filter aan te draaien ;(
Gevolg was s`avonds een giga klapper, onderuit..... en mijn Kwaak totall-los -O-

Later een gsx-r1100w gekocht met 35.000km op de teller.
Na twee jaar rijden op de testbank waar de ogen uit de kassen rolde :o
Hij gaf precies af wat Suzuki destijds als data opgegeven had *O*
Helaas stonden er een paar verkeerde ogen bij en werd hij een maand later met inmiddels 87.000km op de teller, thuis gestolen :(

Andere GSX-R1100w terug gekocht met 28.000km op de teller.
Op testbank idem resultaat.
"Als nieuw !!"
Inmiddels weer hersteld na een totall-los ervaring (om het zo maar ff kort uit te drukken).
Motorfiets rijd weer als een speer.......

[me]Nu ik nog -O- [/me]
 
Ik vindt het grote onzin om te zeggen dat een motor al afgeschreven is bij 30.000 km.
Dat hangt er maar net vanaf hoe erop gereden wordt. Ja als je maar 1 stand kent en dat is vol gas dan gaat die niet lang mee nee. Maar als je normaal rijdt dan moet t makkelijk kunnen.

Pfff 30.000 dat zou betekenen dat ik mijn motor om de 1,5 jaar moet inruilen aangezien ik 20.000+ rijdt in een jaar.
Damn dat is niet te doen, zo rijk ben ik niet:P
 
Die van mij gaat binnen een half jaar over de ton 8-)
Binnenkort doe ik er nog een dyno stage 1 kit in omdat ik een K&N filter heb gemonteerd en zal op de bank afgesteld worden.
Zolang ik er geen ongeluk mee krijg zal hij de 150k wel halen denk ik.
Rustig warm laten worden en dan gas erop, vooral niet zuinig zijn want daar zijn ze niet voor gemaakt :9
 
Ik denk dat de kwaliteit van de motor niet het enige en belangrijkste is voor een lange levensduur.
Wat ook telt is : Goed onderhoud, niet met koude motor plankgas vertrekken maar netjes warmrijden, niet veel korte ritten maken, niet overbelasten en je gezonde verstand gebruiken.
Maar sommige mensen vinden een lange levensduur niet belangrijk, maar vinden racen en stunten en "mishandelen" juist heel leuk.
Het is maar net wat je wilt.
Voor een groot deel heb je het zelf in de hand.
 
Hey daar,

Ik had even een vraagje: Ik heb een mooie ZX9r gezien uit '95 met 50 dkm op de teller. Hoeveel kan zo'n blok een beetje hebben als je hem goed onderhoudt. Weet iemand dingen over de ZX9r die ik zou moeten weten?

Mzzolz
 
Hey daar,

Ik had even een vraagje: Ik heb een mooie ZX9r gezien uit '95 met 50 dkm op de teller. Hoeveel kan zo'n blok een beetje hebben als je hem goed onderhoudt. Weet iemand dingen over de ZX9r die ik zou moeten weten?

Mzzolz
Kilometerstand is helaas een totaal onbetrouwbaar iets, maar bij normala onderhoud en rijstijl kan het ding nog als nieuw rijden. Alleen verzakte cylinderbussen willen nog al eens voorkomen bij een ZX9R, ik weet niet vanaf welk bouwjaar dat over is.
Je merkt het pas bij een lange proefrit, de koeling werkt niet meer zoals het moet.
Vast nog wel iets in de zoekfunctie over te vinden. ;)

Verder slijt de koppelingstif met verhoogde snelheid af. Dus de slag van het handle wordt steeds langer, totdat hij niet meer ontkoppelt. ;)
 
het zal meevallen hoor tis geen italiaan.

Totzover ik weet, hoe groter u cilinderinhoud des te langer een motor kan meegaan, daarmee dat een goldwing zoveel kms maakt, het is een bijna een auto-blok.
Maar ik denk; vooraleer een motor die km's haalt, is hij waarschijnlijk al per-to-tal :)
 
van een gpz1000rx liggen er b.v. al met kapotte blokken na 20-30k, mijne had bij de verkoop 140k gelopen, en de volgende eigenaar reed na 3k de krukas naar de klote, en kwam bij mij janken, toen heb ik m ff haarfijn uitgelegd dat dat gewoon aan zijn rijstijl lag ( vriend van de nieuwe eigenaar was een collega van mij, en die vertelde dat ie alleen maar stoplichtsprintjes maakte met dat ding)
 
even jullie mening:
Wat is motorisch beter? Een ZX9r uit '95 of een Fireblade uit '95?

Ook even qua rijden enz...
daar ga je geen zinnig antwoord op krijgen :N
De Kawafielen gaan zeggen de ZX-9R en de Hondagoofy's de Fireblade :+
Ik denk dat ze technisch redelijk gelijk liggen qua duurzaamheid en qua rijgedrag is de Fireblade een stuk braver en laten we het van de ZX-9R maar op 'met karakter' houden.
 
daar ga je geen zinnig antwoord op krijgen :N
De Kawafielen gaan zeggen de ZX-9R en de Hondagoofy's de Fireblade :+
Ik denk dat ze technisch redelijk gelijk liggen qua duurzaamheid en qua rijgedrag is de Fireblade een stuk braver en laten we het van de ZX-9R maar op 'met karakter' houden.
Niet slecht verwoord. ;)
De Blade is redelijk uitontwikkeld, stuurt zonder aanpassingen op een hoger niveau. :P
Maar het blijft altijd per geval verschillen wat verstandig is.

Ben verder geen voorstander van Honda's, maar je kan er soms niet omheen. _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan