hoeveel km's mogelijk met een motor?

CPU

MF veteraan
18 apr 2002
1.561
0
ekeren (belgie)
hi,

ik heb nu sinds 3 weken m'n cbr uit 99, had hem gekocht met 9000 km op de teller, en ben ondertussen al op weg naar de 12000 km's. Toegegeven, als het weer wat slechter wordt zal het aantal plezierritjes wel minderen, maar bedoeling is wel dat ik doorrij, en als ik zo even uitreken ga ik behoorlijk snel km'tjes vergaren...

Zat ik me af te vragen: hoeveel km's kan m'n motortje aan voor ik hem volledig moet afschrijven ?

Wie heeft hoeveel km's op de teller staan?
 
Dus als je je choke opzet komt er benzine voorbij de segmenten en anders niet?

Bull shit als je het mij vraagt. Dan zou je dus bij gebruik van de choke ook compressieverlies ed. moeten hebben...

zwak verhaal
 
mijn oude cbr1000 had 73.000km gelopen bij inruil...
blok liep nog als een zonnetje...fiets was van 1991 dus 11 jaar oud....

heb m ingeruild voor een honda bb, uit 2000 met 2182 km op de teller...
vanaf 12 januari tot en met vandaag staat er bijna 17.000km op :)

ik hoop er nog wel ff wat mee te draaien...
 
Mijn eerste motor was een suzuki gs 550 e uit 1979. Hij ging dood met 145.000 km op de teller omdat het ding 'geleend' was door joy-riders voor een paar weken. Hij kwam gedeukt en olie spugend terug, einde oefening dus... maar hij liep wel nog! Ik moest wel vaak sleutelen en had al van alles vervangen. Echter, de bak, krukas en lagers waren onbereoerd, wel 2de overmaat zuigers en een complete rivisie van de kop.

Toevallig heb ik ook een GS550e uit '79 met 77Mm op de teller.
Enig idee wat revisie ong. kost?

Op een amerikaans forum over GS'jes heb ik een man gesproken met een GS650L (toermotor uit '84) met 300Mm op de klok met het eerste blok. Blok was wel compleet gaar natuurlijk.

Tweede voorbeeld van een GS vond ik ook in amerika: 500Mm. Maar daar is al wel een paar keer een nieuw setje zuigers in gegooid, weet helaas niet welk model het was.

Paar maand geleden kwam ik bij motoport hengelo een man met een GS850 tegen, ding had 250Mm gelopen en olieverbruik zat op ca. 1:200. Wel 1e blok, was van oude man geweest die er 200Mm op gereden had.
 
Dus als je je choke opzet komt er benzine voorbij de segmenten en anders niet?

Bull shit als je het mij vraagt. Dan zou je dus bij gebruik van de choke ook compressieverlies ed. moeten hebben...

zwak verhaal

Je hebt meer compressieverlies als de motor koud is omdat dan alles nog niet zo fantastisch past. Als je dus koud met choke rijd komt er meer troep in je olie.
 
Koppeling hoort ook in dat rijtje thuis. Is daar al wat aan gedaan?

Yep, valt voor mij onder "normale slijtdelen". Is al twee keer vervangen (eerst alleen de plaat, dat werkt dus niet, later het hele zootje maar in 1x gedaan, dus koppelingsplaat, veer, drukplaat etc.).

Ben nu trouwens aan nieuwe remschijven toe, hoe lang gaan die dingen normaal gesproken ongeveer mee bij beschaafde rijstijl, gecombineerd met vrij veel snelweg/rechtuitverkeer?? Iemand enig idee?
 
Laatst bewerkt:
Yep, valt voor mij onder "normale slijtdelen". Is al twee keer vervangen (eerst alleen de plaat, dat werkt dus niet, later het hele zootje maar in 1x gedaan, dus koppelingsplaat, veer, drukplaat etc.).

Ben nu trouwens aan nieuwe remschijven toe, hoe lang gaan die dingen normaal gesproken ongeveer mee bij beschaafde rijstijl, gecombineerd met vrij veel snelweg/rechtuitverkeer?? Iemand enig idee?

Ik heb nog nooit gehoord van versleten remschijven bij GS'jes of BMR rS
 
ok, dus toch nóg een beetje rustiger aan in die eerste km's.. of moeten we die 30-35 percent interpreteren als 30-35 percent van het rode gebied wegblijven :?

Nee, max 30-35% van he ttoerental tot aan het rooie gebied rijden. Dus rood gebied bij 9000 --> max. ca. 3000 toeren.
 
ik rijd de eerste kilometers ook niet boven de 4000 rpm met mijn zx6r, dat voelt ook niet echt
lekker trouwens, begint ie te hakkelen en haperen.

Probleem is alleen dat ik mijn groene liefde nog
wel een aantal jaren zou willen hebben, maar
dat het dus prijstechnisch gezien voordeliger
hem ergens in de 30k weer in te ruilen....

...voor een NIEUWE KAWA... *D

of wat anders lekkers natuurlijk..
 
Mijn fiets heeft bijna 26500 gelopen. En hij moet nog wel ff mee.

Wat ik niet snap zijn die advertenties in motorbladen. Bijna geeneen met een stand hoger dan 30.000 :? Is er bijna nooit op gereden ofzo?

Pan-bezitters zeggen altijd dat een Pan pas bij 100.000 lekker ingereden is :)
 
Op woensdag 05 juni 2002 13:02 schreef jkoehorst het volgende:Toevallig heb ik ook een GS550e uit '79 met 77Mm op de teller.
Enig idee wat revisie ong. kost?

Geen idee, ik heb alles zelf gedaan, nu al zo'n 10 jaar geleden. Het honen kostte zo'n 100 euro, de zuigers met veren en pakkingen zo'n 350 euro. De kop weet ik niet meer; wat kleppen, zittingen en zo...
 
ok, dus toch nóg een beetje rustiger aan in die eerste km's.. of moeten we die 30-35 percent interpreteren als 30-35 percent van het rode gebied wegblijven :?

En van je gashendel.
De grootste belasting op je lagers krijg je onderin het toerengebied. Dus met koude motor 50% gas op 2000tpm rijden is ook heel slecht.

Het is een beetje zoeken naar een middenweg tussen niet te hoog en niet te laag.
Het komt er gewoon op neer dat je niet te veel vermogen uit je blok moet peuteren met koude motor, dan komt alles wel goed.
 
toch nog ff op doorbomen: na 1.5 km moet ik de autosnelweg op als ik 's ochtends naar m'n werk rij -> word ik dan verondersteld van de eerste kms nog als een mietje tegen 100 te gaan tuffen :? ;(
 
Ja. Maar als je je image wilt redden, en dat belangrijker vindt dan je motor heel houden mag je ook 150 in zijn twee. Geen probleem. |( |( |(

=> gaat helemaal niet om "image", heb het misschien ook wat verkeerd voorgesteld in m'n vorige post: gaat erom dat ik een linkse inrit moet nemen op een snelweg-wissel en daar staat (een beetje) snelheid m.i. toch gelijk aan veiligheid... verder voel ik met maar een kwetsbare kleine muis als ik tussen de 10-tonners moet rijden tegen 100...
misschien toch maar es over denken van 1 oprit verder de snelweg op te gaan.
 
=> gaat helemaal niet om "image", heb het misschien ook wat verkeerd voorgesteld in m'n vorige post:

Je had het over "als een mietje", vandaar dus. No hard feelings? :)

gaat erom dat ik een linkse inrit moet nemen op een snelweg-wissel en daar staat (een beetje) snelheid m.i. toch gelijk aan veiligheid...

Versnellinkje hoger en dan rustig invoegen? (ik ken de situatie daar niet, dus weet niet of dat mgoelijk is)

verder voel ik met maar een kwetsbare kleine muis als ik tussen de 10-tonners moet rijden tegen 100...

De meeste 10-tonners ridjen zelf ook tegen de 100, in noodgevallen geef je natuurlijk altijd een smak gas om weg te komen. Maar op dat moment is het de keus tussen je motor en je eigen lichaam. Makkelijke keuze dus..

misschien toch maar es over denken van 1 oprit verder de snelweg op te gaan.

Yep, kilomtertje of vijf verderop, kun je eerst nog lekker :] voor je de snelweg op moet.
 
toch nog ff op doorbomen: na 1.5 km moet ik de autosnelweg op als ik 's ochtends naar m'n werk rij -> word ik dan verondersteld van de eerste kms nog als een mietje tegen 100 te gaan tuffen :? ;(

Komaan zeg, na een kilometer staat de motor al niet zo koud meer en op de autostrade tegen 120 km/u maak je nog maar 6000 toeren. Ik zie geen probleem.
Dat je je motor niet mag tegen het rood aantrekken die eerste kilometers ok, maar daar moet je nu niet in gaan overdrijven he.

Rij gewoon 5 km 120, daarna 140 en eens als je 10 kilometer ver bent mag je het gas (als je dat wil) volledig opentrekken.
 
toch nog ff op doorbomen: na 1.5 km moet ik de autosnelweg op als ik 's ochtends naar m'n werk rij -> word ik dan verondersteld van de eerste kms nog als een mietje tegen 100 te gaan tuffen :? ;(

Als het spul lang mee moet: Ja.

Je kunt wat langer warmdraaien maar dat is niet zo interressant.
Een afslag later nemen lijkt mij het beste, heb je af en toe ook nog een stoplichtje waardoor het nog wat beter opwarmt.
 
Als het spul lang mee moet: Ja.

Je kunt wat langer warmdraaien maar dat is niet zo interressant.
Een afslag later nemen lijkt mij het beste, heb je af en toe ook nog een stoplichtje waardoor het nog wat beter opwarmt.
Dat stoplicht is niet zo goed, je draait dan toch stationair, dus zonder belasting. Daar wordt je blok niet echt warm van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan