hoeveel km's mogelijk met een motor?

CPU

MF veteraan
18 apr 2002
1.561
0
ekeren (belgie)
hi,

ik heb nu sinds 3 weken m'n cbr uit 99, had hem gekocht met 9000 km op de teller, en ben ondertussen al op weg naar de 12000 km's. Toegegeven, als het weer wat slechter wordt zal het aantal plezierritjes wel minderen, maar bedoeling is wel dat ik doorrij, en als ik zo even uitreken ga ik behoorlijk snel km'tjes vergaren...

Zat ik me af te vragen: hoeveel km's kan m'n motortje aan voor ik hem volledig moet afschrijven ?

Wie heeft hoeveel km's op de teller staan?
 
tja.. echt sportief (of snoeihard) rijden naar m'n werk zal ik toch nooit kunnen... de 15km's is er veel te kort voor, en echt wakker ben ik meestal toch niet gelukkig zijn er elke week ook nog 3 }) dagen weekend om lekkere km's te maken... zal maar alvast beginnen sparen voor de volgende bike want de km's vliegen erdoor. :]
 
Dat stoplicht is niet zo goed, je draait dan toch stationair, dus zonder belasting. Daar wordt je blok niet echt warm van.

Nee, maar de belastingswarmte van de km's ervoor zitten nog wel in het systeem. En als je voor het stoplicht staat is de koeling van je radiator natuurlijk niet meer optimaal. Vandaar dat ie opwarmt.

Zelfde als je de motor uitzet na een eindje gereden te hebben. Als ie stilstaat met de motor uit, loopt toch de temp nog wel op.
 
Dat stoplicht is niet zo goed, je draait dan toch stationair, dus zonder belasting. Daar wordt je blok niet echt warm van.

Zonder belasting word het blok idd niet snel warm van maar zonder belasting heb je ook (bijna) geen slijtage, is dus ook niet slecht.
En bij stilstand is je koeling ook voor het grootste gedeelte weg, dit geld helemaal voor luchtgekoelde motoren.
 
Volgens mij is je motor echt pas warm na zo'n 15 tot 20 minuten.

En wat betreft km-standen. Ik verbaas me ook altijd over de km-standen van occasions. Al rijd ik zelf maar zo'n 5.000 km per jaar.
 
Zonder belasting word het blok idd niet snel warm van maar zonder belasting heb je ook (bijna) geen slijtage, is dus ook niet slecht.
En bij stilstand is je koeling ook voor het grootste gedeelte weg, dit geld helemaal voor luchtgekoelde motoren.
Allemaal leuk en aardig, maar je motor op laten warmen door stationair te draaien is niet erg goed, denk alleen maar aan de vervuiling van je blok die je krijgt.
 
Op donderdag 06 juni 2002 12:54 schreef Raging R6 het volgende:Als ie stilstaat met de motor uit, loopt toch de temp nog wel op.

Dit moet wel de grootste zever zijn die ik al ooit heb gelezen!
Je hebt geen verbranding meer, geen toevoeging meer van energie en toch zou de motor nog verder opwarmen? |( Ik denk het niet.
Logica kan wonderen doen voor sommige mensen.
 
Allemaal leuk en aardig, maar je motor op laten warmen door stationair te draaien is niet erg goed, denk alleen maar aan de vervuiling van je blok die je krijgt.

En hoe hard denk je dat je blok vervuild als je er gas bij geeft?

Wat je langs je zuigers blaast is stationair bijna niets, maar zodra je een koude motor gaat belasten en gas geeft gaat er veel meer langs.
 
Dit moet wel de grootste zever zijn die ik al ooit heb gelezen!
Je hebt geen verbranding meer, geen toevoeging meer van energie en toch zou de motor nog verder opwarmen? |( Ik denk het niet.
Logica kan wonderen doen voor sommige mensen.

En hier komt de logica voor sommige mensen:

Ja & nee :)

Gemiddelde temp van het blok neemt idd alleen maar af als je dat bedoelt.

Maar als je met koude motor rijd zal het binnenin het blok (zuigers/kleppen/etc.) heel warm zijn en buiten (koelsysteem) nog koud zijn.

Als je dus stil gaat staan en de motor uit zet warmen de hete onderdelen binnenin je blok de rest op omdat deze kouder zijn. Doordat de temp nu beter word verdeeld door je hele blok lijkt de motor aan de buitenkant warmer te worden.
Voordeel is wel dat door de gelijkmatige temp alles wat beter 'past' en zelfs de koude olie in je carter nog opwarmt.

Ik heb een tijd een olietempsensor op mijn motor gehad (luchtgekoeld). Tijdens het rijden(80km/h) hangt de temp op 70 gr. Als ik stop en de motor uitzet loopt de temp gedurende zo'n 3 min. nog op tot 100 graden. (Zoals 'Raging R6' al zei)
 
Laatst bewerkt:
Warm rijden is verhaal apart.. fijn dat sommige ut in zien..

Maaruh als je motor warm is (oftewel je water temperatur meter) dan is je olie nog niet warm.

als je temp meter aangeeft dat ie warm is dan duurd het nog een 10 a 15 km voor hij echt warm is en klaar om door getrokken te worden. (bedoel ik mee voordat de olie warm is)
 
En hoe hard denk je dat je blok vervuild als je er gas bij geeft?

Wat je langs je zuigers blaast is stationair bijna niets, maar zodra je een koude motor gaat belasten en gas geeft gaat er veel meer langs.
Je hebt het over vervuiling van de olie. Denk echter dat dat wel meevalt, het zijn veren natuurlijk, die bewegen wel wat mee. Anders moet je er nieuwe inzetten.
Ik heb het echter over vervuiling van je luchtfilter, spruitstuk en uitlaat.
 
Je hebt het over vervuiling van de olie. Denk echter dat dat wel meevalt, het zijn veren natuurlijk, die bewegen wel wat mee. Anders moet je er nieuwe inzetten.
Ik heb het echter over vervuiling van je luchtfilter, spruitstuk en uitlaat.

Grootste vervuiling van de olie komt van het koud starten, geld voor nieuwe motoren en helemaal voor oude brikken( :) ).

Luchtfilter & spruitstuk vervuild bij het warmdraaien :? :? |(
Bedoel je het inlaat- of uitlaatspruitstuk? inlaat gaat lucht&benzine door dat vervuild niet maar reinigt juist! :+ . Uitlaatspruitstuk word tijdens het rijden zo heet dat er niets blijft zitten.

Uitlaat kan idd vervuilen maar als je motor warm word verdwijnt dat vanzelf wel weer. En wat niet verdwijnt heb je ook geen last van :Z.
Gewoon zo min mogelijk choke gebruiken, draait de motor arm en krijg je weinig stukken in je uitlaat :)
 
In de handel is 30-35000 voor een sportmotor een beetje een psychologische grens. Het hangt er een beetje vanaf hoe de motor er uit ziet, en of ie "bekend" is bij de zaak waar je hem inruilt. En vooral, wat je terug koopt!!

Qua slijtage, een netjes behandeld (japans) blok kan makkelijk 100,000 draaien. Maar, denk ook aan het rijwielgedeelte! Balhoofdlagers, schokdemper, voorveren, lagers etc. halen dat waarschijnlijk niet. Niet met een sportmotor in de meeste gevallen tenminste. Reparatie is goed mogelijk, maar relatief te duur. Inruilen is dan een betere optie vaak. (als je het tenminste doet voordat het te laat is).

Als je een R1 of zo koopt (flinke 4 cil. japanner), en hem altijd netjes behandeld, rustig optrekt en NIET HARDER RIJDT DAN TOEGESTAAN, kan je er wel een miljoen kilometer mee rijden denk ik!!

Grtzz HagaSan die zijn vorige motoren bij 41800 (FZR600R)resp. 31800 (YZF600R) heeft weg gedaan.
 
1,5 jaar gereden, 20003km. Nog 1,5 jaar voor het inruilen. Mijn dealer heeft echter gezegd dat als het onder de 50000km blijft het voor de inruilwaarde weinig uit zou maken. *D

full
 
Oh ja, er waren nog al eens wijsneuzen die vertelde dat een SV blok zeker 80.000 km moet kunnen lopen. Dan vroeg ik of ze een voorbeeld wilde noemen van een soortgelijke motor die dat gelopen had. Wijs er maar één aan. Nou DAT ging dat weer niet. Dus hun wijsheid was gebasseerd op, eh, NIKS.
80.000 KM in 3 jaar is dan ook meer dan 25.000 KM per jaar aangezien de SV pas vanaf '99 in productie is.
Niet zo verwonderlijk dat niemand daar een voorbeeld van heeft aangezien er maar weinig mensen zijn die 25.000 KM per jaar rijden.
 
CB500: 176.000 en toen was íe echt op
CB550: 93.000 en een beetje, maar kreeg erg veel last van de 'Sterrendagen'
Jupiter 370 (?): 62.000, maar ach, was een geinige fiets
FJ900 staat nu op 59.000 en verbruikt geen druppel(olie dan...)
 
80.000 KM in 3 jaar is dan ook meer dan 25.000 KM per jaar aangezien de SV pas vanaf '99 in productie is.
Niet zo verwonderlijk dat niemand daar een voorbeeld van heeft aangezien er maar weinig mensen zijn die 25.000 KM per jaar rijden.

Ik doe m'n best :) Tot nog toe (>58000km) heb ik geen problemen gehad en er zit zelfs nog fabrieks garantie op m'n motor (tot 25-7-2003) Als ik normaal rij is het olie verbruik 0.0, met scheuren is het ongeveer 1:1200 maar dat schijnt normaal te zijn. Om eerlijk te zijn verwacht ik toch minimaal de 200.000 km te halen zonder echte problemen, anders ben ik behoorlijk teleurgesteld.
 
Levensduur hangt sterk af van onderhoud en rijstijl (met koude motor wegscheuren is natuurlijk nooit goed, en zeker met een dikke 1- of 2-cilinder gas vol open bij weinig toeren de big-end lagers ook geen goed doen). Motoren gaan echter lang mee, hoog opgevoerde 2-takten en prullen als Yamaha SR/XT 500, Jawa, etc. na. Motoren bij dealers hebben vaak onwaarschijnlijk lage km. standen, als deze kloppen rijdt er bijna niemand meer dan 2000 km./jaar ofzo, dus vertrouw hier niet teveel op. Ik heb kennissen die motoren (Triumph Daytona 900, Yamaha Venture 1300) met klokje rond inruilden en dit de dealer ook vertelde, maar dealer verkoopt ze rustig door met zg. 100.000 km. minder op de teller.

Even wat illustraties:

Mijn Honda XBR500, een dikke 1-cilinder (1-cilinders staan niet bekend om hun lange levensduur...) heb ik bijna 85000 km. gehad, alleen bij ca. 70000 km. keer kleppen opnieuw laten geslepen (liep toen beter dan nieuw, veel XBRs hadden vanaf de fabriek al slecht sluitende kleppen). Cil. en zuiger waren toen nog bijna als nieuw! Ik reed meestal zeer woest met deze motor, lekker supersports zoekrijden op dijkweg of in de Eiffel.

Daarna 2 * Ducati 750 SS gehad resp. 25.000 en 48.000 km., zonder slijtageverschijnselen. Daarna Triumph Sprint Sport 900 gehad, 45.000 km. zonder slijtageverschijnselen. Een vriend had een Daytona 900, 120.000 km. zonder slijtageverschijnselen en hij gaf echt fors gas...

Als klapper op de vuurpijl heb ik nog een BWM K100RS met zijspan (altijd zijspan aan gehangen en dus zwaar belast): 225000 km. zonder revisies....

Bart
 
Terug
Bovenaan Onderaan