hoeveel km's mogelijk met een motor?

CPU

MF veteraan
18 apr 2002
1.561
0
ekeren (belgie)
hi,

ik heb nu sinds 3 weken m'n cbr uit 99, had hem gekocht met 9000 km op de teller, en ben ondertussen al op weg naar de 12000 km's. Toegegeven, als het weer wat slechter wordt zal het aantal plezierritjes wel minderen, maar bedoeling is wel dat ik doorrij, en als ik zo even uitreken ga ik behoorlijk snel km'tjes vergaren...

Zat ik me af te vragen: hoeveel km's kan m'n motortje aan voor ik hem volledig moet afschrijven ?

Wie heeft hoeveel km's op de teller staan?
 
2600 km op teller (neen, geen nul te weinig).


ik ben wel van plan om er nog een tijdje mee rond te rijden en doe zo ongeveer 20000 km/jaar.

als je steeds goed warmrijdt en hem goed onderhoudt zie ik niet echt grote problemen opduiken (behalve dan waardevermindering van je motor eens boven de 50k).
 
ik maak me niet zo druk over het aantal kilometers...meer over de restwaarde boven een bepaald aantal km.


Hoe zit het daar mee??

Volgens mij gaat het hard achteruit boven de 35.000
 
hi,
...
Zat ik me af te vragen: hoeveel km's kan m'n motortje aan voor ik hem volledig moet afschrijven ?

Wie heeft hoeveel km's op de teller staan?

Da's nou net de reden dat ik de FJ heb gekocht. Ik heb er nu 62.000 km op staan en ik heb FJ's gezien met meer dan 250.000 km's op de teller :} :} :}

Ik rij zo'n 15000 km per jaar dus hoop ik nog ff door te kunnen rijden :]
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof dat Sjaak Lucassen 250.000 kilometer op zijn fireblade had staan toen hij terugkwam van zijn "reisje". En die was ermee naar Japen en Zuid Afrika gereden, dus echt makkelijk heeft die motor het ook niet gehad.

Mijn TDM heeft er inmiddels iets van 95.000 op staan maar die heeft wel de eerste overmaat zuigers er al in zitten. Dat heb je bij een tweecilinder trouwens wel wat eerder van bij een vier. Denk dat een CBR600 makkelijk 150.000 moet kunnen draaien voordat je echt wat vitaals uit elkaar moet gaan halen.
 
De meeste dealers hebben toch een hoop motoren onder de 15.000 :?

Waar ze die vandaan halen weet ik niet, maar
alles boven de 30.000 staat al snel in de "ouwe beestjes hoek"

Wordt tijd voor een 2e motor, voor huis, tuin en
keukengebruik.. :)
 
Mijn motorblok is "bijna zochte" zei mijn garagist de laatste keer nadat hij het onderhoud had gedaan :( (in AN: bijna naar de knoppen)

Nogthans hebben ze mij verteld dat een gs een oersterk blok heeft.
Eens wat te weinig olie in het carter en zeer warm worden én niet goed warmrijden is dus niet goed...
Ik hoop gewoon dat mijn beestje het nog een jaar uithoudt en dan kijk ik naar wat anders uit.

De teller staat nu op 34.000 km, en ik hoop op nog een goeie 15.000 probleemloze kilometers.
 
Ik geloof dat Sjaak Lucassen 250.000 kilometer op zijn fireblade had staan toen hij terugkwam van zijn "reisje". En die was ermee naar Japen en Zuid Afrika gereden, dus echt makkelijk heeft die motor het ook niet gehad.

Mijn TDM heeft er inmiddels iets van 95.000 op staan maar die heeft wel de eerste overmaat zuigers er al in zitten. Dat heb je bij een tweecilinder trouwens wel wat eerder van bij een vier. Denk dat een CBR600 makkelijk 150.000 moet kunnen draaien voordat je echt wat vitaals uit elkaar moet gaan halen.

Vergeet het maar om met het zelfde blok 250.000 km te rijden met normaal onderhoud. Of hij gebruikte net zo veel olie als benzine, of er was ondertussen al enkele malen het één en ander vervangen.

Mijn SV heb ik van 0 naar 65.000 km gereden. Toen kwam er speling op de big-end lager. Had je kunnen vervangen. Maar koste net zo duur als ruilblok erin.

Ik denk dat de meeste sportmotoren met een beetje geluk en normaal rijden ophouden tussen de 60.000 en 80.000. Daarna komt er onderhoud wat wel goed te doen is, maar betrekkelijk veel kost.

Voor de wat rustigere motoren geldt meer tussen de 100.000 en 120.000. Een enkele motor wordt doorgereden tot nog andere standen. Maar 330.000 km zoals je wel eens aantreft op een Mercedes diesel zit er met weinig motoren in denk ik...

Oh ja, er waren nog al eens wijsneuzen die vertelde dat een SV blok zeker 80.000 km moet kunnen lopen. Dan vroeg ik of ze een voorbeeld wilde noemen van een soortgelijke motor die dat gelopen had. Wijs er maar één aan. Nou DAT ging dat weer niet. Dus hun wijsheid was gebasseerd op, eh, NIKS.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon goed onderhouden en er een beetje normaal mee doorrijden dan kan je echt een heel eind komen. Maar dat onderhouden wil niet zeggen dat het misschien voordeliger is om een andere motor te kopen !! Ben benieuwd hoeveel ik op de klok van m'n GSXF kan krijgen. Zit nu op 23.000 ;)
 
Mijn vorige motor, een Honda CB-1 had voor in 'm verkocht 65.000 km op de teller staan. Blok liep nog als een zonnetje. Ik kan me niet voorstellen dat dat ding de ton niet haalt, maar dat blijft een gok natuurlijk.
Ik denk zelf dat het per motor enorm verschilt.
 
Mijn eerste motor was een suzuki gs 550 e uit 1979. Hij ging dood met 145.000 km op de teller omdat het ding 'geleend' was door joy-riders voor een paar weken. Hij kwam gedeukt en olie spugend terug, einde oefening dus... maar hij liep wel nog! Ik moest wel vaak sleutelen en had al van alles vervangen. Echter, de bak, krukas en lagers waren onbereoerd, wel 2de overmaat zuigers en een complete rivisie van de kop.
 
Met mijn cbr600 uit 1990 had ik 115.000 km op de teller staan toen ik hem verkocht. Ik heb zelfs de koppelingsplaten niet hoeven te vervangen, wel de nokkenasketting bij 80.000km. Hij verbruikte 1 liter olie op 8000 km. :)
 
mijn gs500e is gisteren weg gegaan met 56500 km op de teller en daar is de rf met 26406 km voor terug gekomen.
ik rijd zo'n 20.000 km in een jaar dus over anderhalf jaar ga ik toch weer op zoek naar een andere.

Gisteren was de rf trouwens jarig precies 9 jaar
2934 km per jaar heeft ie dus gereden HAHA.
HIS LAZY DAYS ARE OVER }) :] 8-)
 
Over het algemeen lukt het niet een motor te houden totdat hij wordt afgeschreven... dan ben je al lang weer een leukere tegengekomen... Heb zelf ongeveer elke 2-3 jaar weer een andere motor. Al hoop ik het met de FJR langer vol te houden, maar ja, dat zei ik bij de vorige ook...
 
thx voor de reacties. de meningen lopen blijkbaar ver uiteen... dus ervan genieten en oprijden tot de laatste snik is de boodschap, maar hoop toch stiekem in de buurt van de 120k te komen, heb ik ff tijd om centjes genoeg te sparen voor een nieuwe fireblade (ben ik altijd :9~ op geweest) als m'n dierbaar 600tje het begeeft
 
Rustig warmrijden is de boodschap, en dat geldt bij alle motoren. Eens een blok op temperatuur is, heb je bijna geen slijtage meer.

Deze test is reeds gedaan: Iemand heeft met een motor (gesponsord) 250.000km gereden op 1 jaar! Na die afstand hebben ze de blok uiteengehaald en daar was niets van slijtage aan te zien, gewoon omdat die motor nooit koud had gestaan, behalve bij origineel vertrek. Dit omkadert het belang van warmrijden, en niet voor 1km, maar voor minimum 5!

Een vriend van mij heeft zijn ZX-9R op 4800km volledig kapotgereden, moest een nieuw blok in, omdat hij startte en direct de motor over de 9000 toeren joeg. En da's nie goed '(

Choke is ook zo goed niet, omdat je op deze manier bij gas geven een beetje benzine door je pistonringen blaast. Die komt dan bij je olie terecht zodat in een mum van tijd je filter vol zit en je olie meer uit benzine dan smeersel bestaat.

DUS: De boodschap is om altijd zo weinig mogelijk choke te gebruiken, en in de 1e 5km of meer na vertrek niet te veel gas te geven en onder de 30-35% van je max toerental te blijven. Op deze manier is het mogelijk om vlotjes over de 100-150.000km te gaan met een blok. Zelfs 200.000 met een goede motor.


As always, happy driving! :]
 
Laatst bewerkt:
DUS: De boodschap is om altijd zo weinig mogelijk choke te gebruiken, en in de 1e 5km of meer na vertrek niet te veel gas te geven en onder de 30-35% van je max toerental te blijven.

Hmm, dus ik mag niet boven de 2500 toeren uitkomen? :P :P

Heb nu bijna een ton op de teller staan. Koppen zijn inmiddels gereviseerd en cilinders gehoond . Cardan is ook gereviseerd, maar die was slecht onderhouden.
Ik hoop dat ik de volgende ton ook zonder al teveel problemen haal... :) :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan