Hoeveel korting is er te bedingen op een nieuwe scooter?

PTW

Rookie
24 aug 2008
11
0
Beverwijk
Ben nieuw op dit forum, wel al véél gelezen. Ben van plan binnen een maand of twee een sooter te kopen, nieuw of tweedehands (maar met ABS).

Hoop op wat reacties op mijn prangende vraag: is het net als bij auto's normaal dat je een redelijk forse korting krijgt bij aanschaf van een nieuwe scooter? Als dat zo is wordt een nieuwe wel héél interessant (door hoge prijzen van 2ehands).

Mijn voorkeur gaat uit naar een scooter mét ABS en een redelijk bescherming (dus geen SH300i) die niet al te duur is, dan kom ik uit bij de Yamaha Majesty 400. Die 400 is ook wel lekker aangezien ik dagelijks ook een stukje snelweg zal nemen.
Deze staat in de lijst voor krap €6500, als daar nou bv. nog 500 af zou gaan (denk wel erg positief :) ).

Als er nog tips zijn van scooters die aan mijn wensen voldoen, hoor ze graag!
 
Dat topic had ik inderdaad gezien, veel berekeningen ook. Maar weinig voorbeelden uit de praktijk. Heb wel wat gelezen over kopers uit België, maar daar zit het mogelijk toch wel anders (las dat daar wel tot 11% mogelijk is).
Als de marge werkelijk 0.4% is dan zal ik niet eens om korting vragen, dadelijk is er geen verkoper over ;)
 
Mja als jij verhalen kent van iemand die 11% gekregen heeft dan geloof je toch niet dat dat klopt van die 0,5% marge? Er is geen enkel bedrijf dat gezond kan draaien op zo'n marge. Of je moet miljarden omzet draaien en bijna geen uitgaven hebben.
 
Er is nog iets van de jaar (omzet) bonus.
EDIT:
Ik bedoel :
Een dealer ontvangt van Een Merk nog een Bonus (korting) op zijn Jaar omzet.
 
Laatst bewerkt:
Als je geen inruil hebt kan zo'n 8 % wel tot de mogelijkheden behoren. Dat heb ik bij mijn SH 300 eraf gekregen.

Jammer dat je de SH 300 niet overweegt. S'zomers is die bescherming meer dan voldoende en s'winters zet ik de thermoscud erop(beenkleed), Geloof me dan zijn er weinig scooters waar je nog beschermder op zit met zo'n scud. Het ziet er niet uit maar de bescherming is dan optimaal.
 
5 (vijf) procent is hier in België makkelijk haalbaar.
beetje onderhandelen, beetje moeilijk doen, beetje twijfelen, hèhè
 
Super, dank voor jullie antwoorden, meer ruimte voor korting dan ik dacht. Dan zou korting op een Majesty 400 mogelijk nog ietsje meer zijn dan bij jullie SC250! (gezien hogere prijs) Dan wordt een nieuwe toch wel erg interessant, zeker in vergelijking met een jonge tweedehands.

@FrankZ
Je hebt op zich wel gelijk, maar vind de SH300i met ABS wat duur (vergelijken bij Majesty) en heb ook graag de bagageruimte van de Majesty (twee helmen er in en af en toe boodschappen). De verhalen over de superwegligging van de SH300i en zijn snelheid zijn natuurlijk wel een enorm voordeel, maar ga denk toch voor de ruimte (ben zelf ook best groot, 1.90, verwacht dan beter op een wat grotere scooter te zitten)

Een Majesty voor zeg €5800 lijkt me dan wel een erg goede deal. Maar eens gaan proefrijden zodra mijn A binnen is (hoop binnen 2 maanden).
 
5800 euro voor een majesty kun je gerust vergeten, reken je maar niet rijk. Zal eerder bij de 6800 liggen.
Tel eerst bj de aankoopsom de afleverkosten op en trek daar zo een 5% van af. Lijkt me een stuk reëeler.
 
In de auto wereld is het zo dat kortingen worden gegeven op de NETTO prijzen dus excl btw en bpm. Daar kan en wordt natuurlijk geen korting over berekend. In de motor en scoot handel zal dat niet anders zijn
 
Vaak kan het handig zijn wanneer je gelijk wat bijbehorende benodigdheden bijbestelt (topkoffer, ander scherm, helm, kleding, laarzen, Cardo-set e.d.). Dan wordt het gemakkelijker voor de dealer om wat weg te geven.

Ik kreeg op de scoot ongeveer 10% van de kale scooterprijs en varierende kortingen tussen 10-20% op de accessoires.
 
Laatst bewerkt:
5800 euro voor een majesty kun je gerust vergeten, reken je maar niet rijk. Zal eerder bij de 6800 liggen.
Tel eerst bj de aankoopsom de afleverkosten op en trek daar zo een 5% van af. Lijkt me een stuk reëeler.

Ok, maar de Majesty is 6500 + afleveren €400 (?), dat is dan 6900 -5%= ongeveer 6500. Oftewel geen afleverkosten :), maar wel minder dan jij aangaf. Net als bij Opabert.

Maar hoe verklaar je dan de anderen die aangeven 8% en 500 korting te hebben gekregen op een SC250 :?
Mogelijk hangt het van het seizoen af, en natuurlijk welke dealer. Misschien ook per model verschillend? Ben wel benieuwd naar wat meer praktijkervaringen. Misschien had ik het topic: "wat heb jij voor je scooter betaald" moeten noemen ;)
 
Nog een tip: reken van te voren de prijs van de scooter met bijkomende accesoires en afleverkosten uit. Wanneer je dat zo kunt afstemmen dat je met 10%-11% korting op het totaal op een mooie ronde prijs kunt uitkomen, dan helpt dat in de onderhandelingen. Op de een of andere manier krijg je een netto prijs 6100 gemakkelijker naar beneden naar 6000 dan een prijs van 5900 naar 5800.

Maar dan moet je je dus niet aan de onderhandelingstafel door het totaalplaatje laten verrassen. Kortom: vooraf je huiswerk maken.
 
Ik ben echt een 'ouwe taaie kerel' tijdens het onderhandelen.
Maar bij de 250ie kreeg er echt niet meer ( bij 4 grote dealers ) uit dan ik hierboven schreef.
Maar die gasten moeten ook leven en ze "pakken" het toch een keer terug bij een beurtje of service.
Als ik de hoofdprijs betaal, verlang ik wel een Top service.
 
Maar hoe verklaar je dan de anderen die aangeven 8% en 500 korting te hebben gekregen op een SC250 :?
Mogelijk hangt het van het seizoen af, en natuurlijk welke dealer. Misschien ook per model verschillend? Ben wel benieuwd naar wat meer praktijkervaringen. Misschien had ik het topic: "wat heb jij voor je scooter betaald" moeten noemen ;)
Het zal ook veel met de populariteit van een model te maken hebben, lijkt me. Er staan dan veel door "den lande"bij verschillende dealers(die vaak met elkaar uitwissellen)en als ze vinden dat er op dat moment te veel "op stock" staan, zullen ze je eerder tegoetkomen denk ik. Ook heeft het te maken in welk merk een dealer graag dealt en welke "targets"hij bij een bepaald merk wilt halen om bijvoorbeeld zijn dealerschap en/of marge. Bij auto's is dat niet anders, de zogenaamde "eindejaarsspurt" van bepaalde merken of modellen om maar goed in de statistieken te scoren.
 
Laatst bewerkt:
Even samenvattend: er zijn kortingen mogelijk, maar standaard is het niet. En kortingen op de extra's zijn een stuk makkelijker te regelen.
Die afleverkosten zijn eigenlij wel erg hoog eigenlijk, als je dat vergelijkt met auto's is het relatief zelfs érg veel. Die leges zijn bij elkaar nog geen €100...

Iemand nog tips voor een mooie scooter met ABS? Ga ik komende maanden maar eens beetje rondshoppen.
 
Die afleverkosten zijn eigenlij wel erg hoog eigenlijk, als je dat vergelijkt met auto's is het relatief zelfs érg veel. Die leges zijn bij elkaar nog geen €100....
Hola, dat ben ik niet met je eens...Idd, leges voor kenteken(tussen 50 en 80) etc en dan belopen de rijklaarmaakkosten bij een auto toch al gauw tussen 450 en 800 euro.
Bedenk ook dat je bij een auto al gauw tussen 400 en 800 euro betaald voor metallic lak(als je dat wenst). Bij een scooter betaal je daar zelden extra voor...

Op het totaalbedrag van een auto van zeg 20.000 euro is dat dus grofweg zo'n: 1060 euro.

Op het totaalbedrag van een scooter van zeg 6000 euro is dat dus grofweg zo'n 300 euro.

20.000 euro delen door 6000= 3,3 en dat maal 300 = 1000 euro.

Zit je toch aardig met elkaar overeen.

En bij een tweedehands scooter betaal je dat ook allemaal niet meer, net als bij een auto.
 
Laatst bewerkt:
Als je niks meer van de prijs kan afkrijgen, dan kan je het natuurlijk altijd nog onderhandelen over accessoires, extra garantie, of een volle tank benzine.
 
Hoi, misschien leuk om het topic van "zuunig" effe door te lezen. Die heeft een stel aanbiedingen van verschillende motorzaken op verschillende motorscooters verzameld!

PS, stikel, zijn je initialen soms T.E. ? :+

Groeten, Karl
 
Terug
Bovenaan Onderaan