Hoeveel % korting is op dit moment gebruikelijk??

Beste Motorrijders,

Bij het kopen van een tweedehandse motor bij een dealer.. Wat is gemiddeld een acceptabel kortingspercentage?
Ik heb gelezen dat de motorverkoop fors gestegen is dus wat voor invloed heeft dit op de korting?

Vraagprijs dealer is 9000 euro.

Bij HP in Eemnes 50% minimaal, maar dan niet huilie huilie hier komen doen dat het een K..motor is. :+
Bij alle andere motorzaken is het een onderhandelingsspel dat je moet spelen met de verkopende partij. Zonder inruil heb je iets meer marge, zeker als je nog een pak, helm, bagagerek of wat doen ook wilt kopen.
 
Laatst bewerkt:
Maar dat natuurlijk vooral omdat jij de verkopende partij bent, toch?
Uiteraard.
Als ik iets koop moet er natuurlijk wel korting zijn :Y
Gister nog bij de LIDL geprobeerd bij boodschappen, maar ik ben niet zo'n goed onderhandelaar.

Meer serieus: ik koop geen keuken bij zo'n korting-iemand. Zo weet ik namelijk nooit wat eigenlijk de werkelijke vraagprijs was/is.
 
Korting? Weinig...
De vraag is, met of zonder inruil?

Verder, ligt het er aan wat je wilt. Zo meeneem prijs? Of verwacht je een afleveringsbeurt en garantie? Wat vaak gebeurd is dat ze vragen of je nog kleding e.d. nodig hebt en daar aardige korting op geven..
 
Uiteraard.
Als ik iets koop moet er natuurlijk wel korting zijn :Y
Gister nog bij de LIDL geprobeerd bij boodschappen, maar ik ben niet zo'n goed onderhandelaar.

Meer serieus: ik koop geen keuken bij zo'n korting-iemand. Zo weet ik namelijk nooit wat eigenlijk de werkelijke vraagprijs was/is.

Bij een korting van meer dan 10% hoeft het van mij meestal al niet meer.
Vooral als de verkoper ook nog gladde praatjes heeft. Daar hou ik niet van.

Ik wil gewoon gelijk een eerlijke prijs en geen gelul. En de verkoper mag er ook aan verdienen.
 
Laatst bewerkt:
Toen ik m'n motor kocht stond hij er voor 2300, uiteindelijk voor 2100 en een volle tank benzine mee gekregen. (dealer was Motoport).
3 maand garantie en afleverbeurt erbij in.
Dus zo grofweg 10% korting :]
 
Laatst bewerkt:
Het is normaal om een beetje te onderhandelen. Is het niet in de prijs dan misschien wat extra accessoires o.i.d. Een dealer houdt er echt wel rekening mee en heeft een marge om te onderhandelen. Als je het niet doet ben je een dief van je eigen portemonnee.

Zelfs op de motorbeurs waar bedrijven al "beursprijzen" hebben is te onderhandelen.
Beursprijzen? Pure oplichting is het. Ouwe opgepoetste winkeldochters voor de hoofdprijs. Als je ergens geen motor moet kopen is het op de beurs. Goed oriënteren, weten wat je wil en zonder motor naar huis durven gaan, dan maak je een goede deal.
 
Ik weet niet of het in de motorhandel ook zo werkt, maar volgende is gebruikelijk in de autohandel..
Merkdealer:
Krijgt in principe de opdracht X nieuwe auto's te verkopen...
Daar wordt zijn percentage op bepaald, en daarvoor krijgt hij van de importeur bepaalde ondersteuning...
Haalt hij dit niet, dan volgt er een boete ( kan in diverse vormen) gaat hij er overheen volgen er bonussen...

Dan zijn er bijkomende omstandigheden..
Inruilers?
Die moeten gefinancieerd worden....
Kan een dealer een heel goede deal maken, dan kan hij hem zelf ( eigen kapitaal) inkopen, heeft hij die luxe niet, dan moet hij dit bij de importeur lenen, tegen een vastgesteld percentage..
Dus hoe duurder de inruil, des te meer moet hij lenen, maar de inruilprijs bepaald meestal hoe snel hij de inruiler weer kan verkopen ( alles in verhoudiing met merk/type/vraag....zo kun je momenteel bijna geen gebruikte toyota RAV 4x4 krijgen, dus daarvan liggen de prijzen hoger)

Dus uiteindelijk wordt de prijs bepaald door vraag/aanbod/financiele druk enz enz...
Dat kan dus betekenen dat aan het einde van het jaar de prijzen zakken omdat dealers hun quota nog moeten halen, of de prijzen stijgen omdat de quota al is gehaald en ze geen zin hebben om tegen (te) scherpe prijzen weer een occasion in moeten kopen...

Dus de korting is van vele factoren afhankelijk
 
Terug
Bovenaan Onderaan