Hoeveel kost motorrijden?

PietvanD

Rookie
14 mei 2015
5
0
Beste motormuizen :) ,

Ik ben me de laatste tijd een beetje aan het verdiepen in het motorrijden en het lijkt mij echt geweldig om later motor te rijden. Maar als ik een beetje rondkijk van wat het allemaal kost zie ik overal verschillende bedragen voorbij komen. Misschien is het dus handig dat ik even specifiek mijn situatie beschrijf.
Ik ben nu 17, heb een B rijbewijs en rijdt nu een paar maanden scooter. Ik heb ook al rij-ervaring op quadjes. (Niets speciaals we hebben thuis een 125cc semi automaatje staan.) Verder heb ik berekend dat ik ongeveer 6000 km per jaar rijd en ik denk dat dit ook zal zijn met een motor. (zeker weten doe ik het nooit :P)
Ik ben van plan om op mijn 18e A1 halen en beginnen op een Honda CBR125R. OF op mijn 20ste pas mijn A2 motorrijbewijs te halen en te beginnen op een Kawasaki Ninja 300. Mijn eerste vraag: welke van de twee is het slimst? Ik ben bang dat als ik 125cc ga rijden dat ik een beetje power onder mn kont mis. Volgende vraag, wat zullen bijde situaties aan onderhoud, aanschaf, rijbewijs (met mijn 'ervaring'), verzekering, brandstof en andere dingen die bij het motorrijden komen kijken kosten? Ik ben zelf trouwens redelijk handig en zal met wat instructies ook wel het een en ander zelf aan onderhoud kunnen doen. Als ik verder nog belangrijke punten mis die bij het motorrijden komen kijken hoor ik die graag!

Alvast bedankt voor de info! :D

Groeten,

Pieter
 
Laatst bewerkt:
Beste motormuizen :) ,

Ik ben me de laatste tijd een beetje aan het verdiepen in het motorrijden en het lijkt mij echt geweldig om later motor te rijden. Maar als ik een beetje rondkijk van wat het allemaal kost zie ik overal verschillende bedragen voorbij komen. Misschien is het dus handig dat ik even specifiek mijn situatie beschrijf.
Ik ben nu 17, heb een B rijbewijs en rijdt nu een paar maanden scooter. Ik heb ook al rij-ervaring op quadjes. (Niets speciaals we hebben thuis een 125cc semi automaatje staan.) Verder heb ik berekend dat ik ongeveer 6000 km per jaar rijd en ik denk dat dit ook zal zijn met een motor. (zeker weten doe ik het nooit :P)
Ik ben van plan om op mijn 18e A1 halen en beginnen op een Honda CBR125R. OF op mijn 20ste pas mijn A2 motorrijbewijs te halen en te beginnen op een Kawasaki Ninja 300. Mijn eerste vraag: welke van de twee is het slimst? Ik ben bang dat als ik 125cc ga rijden dat ik een beetje power onder mn kont mis. Volgende vraag, wat zullen bijde situaties aan onderhoud, aanschaf, rijbewijs (met mijn 'ervaring'), verzekering, brandstof en andere dingen die bij het motorrijden komen kijken kosten? Ik ben zelf trouwens redelijk handig en zal met wat instructies ook wel het een en ander zelf aan onderhoud kunnen doen. Als ik verder nog belangrijke punten mis die bij het motorrijden komen kijken hoor ik die graag!

Alvast bedankt voor de info! :D

Groeten,

Pieter

Als antwoord op je Topictitel: Wát mag het kosten en waarom wil je er achter komen door een "vraag" hier op een Motor gerelateerd forum te stellen?

Je kun 't zo duur maken als dat je zelf wil, goedkoper dan autorijden wordt 't waarschijnlijk niet (als in: die kosten liggen per kilometer vaak ongeveer gelijk bij de keuze tússen die twee).
 
Laatst bewerkt:
motor gekocht voor 2800 euro
260.000 km gereden
is 1 cent per kilometer
 
De 125cc (A1 rijbewijs) zou ik overslaan. Hoor daar weinig positiefs over aangezien je niet echt kan meekomen op de snelwegen.

Gewoon wachten tot je twintigste en dan beginnen in de A2 categorie. Daar is tegenwoordig al veel meer keus als je iets sportiefs zoekt, bijvoorbeeld de KTM RC 390, Yamaha R3, Ninja 300, CBR300/500.
 
:^

wegenbelasting is een tientje per maand voor mijn 1000cc, weet niet of het minder is voor lichtere motoren.
verzekering zo'n 150 euro per jaar voor wa+.
Kleding hangt er van af of je een textiel pak koopt voor een paar honderd euro of een leder combi die soms meer dan duizend kosten.
Helm tussen de 100 en 300 euro kun je een goede kopen.
Onderhoud is per motor verschillend.
Rijbewijs kostte mij indertijd zo'n 1000 euro, is inmiddels misschien duurder geworden en hangt ook van de benodigde lessen af.
Ik had ook ervaring maar mezelf foute dingen aangeleerd die ik dus weer af moest leren.
 
Laatst bewerkt:
:^

wegenbelasting is een tientje per maand voor mijn 1000cc, weet niet of het minder is voor lichtere motoren.
verzekering zo'n 150 euro per jaar voor wa+.

red force het maakt niet zoveel uit wat voor motor je rijd, ik bezit zelf een BMW R 1150 RT en een Yamaha TW 125 en beide zijn even duur in wegen belasting als in verzekering.

wegen belasting is voor motoren vast gesteld op 116 euro per jaar wat per kwartaal 29 euro is.

verzekering ligt er aan welke je neemt en hoeveel motoren je hebt en waar voor je ze gebruikt, wat betreft oldtimers/youngtimers daar ben ik niet zo bekent mee met hun regels behalve dat ik weet dat je de maanden december, januari en februari er niet mee mag rijden.

vraag aan PietvanD, waar ga je rijden, is dit voornamelijk rijksweg of autoweg, moet je 120 km/u halen of is 90 km/u ook goed.

je zegt zelf al dat je wilt kijken naar een Honda CBR 125 R maar is een andere ook goed.

wil je een fiets waar je op moet werken of er gewoon mee wil smijten in de bochten.

wil je kneedown of peggrinding, hou er rekening mee dat alle 125cc motoren zeer ligt sturen en meten reageren bij elke stuur reactie die jij doet en of dit nou je lichaamverplaatsing is of dat je het stuur lichtjes beweegt.

supersport:

Honda CBR 125 R
Yamaha YZF-R 125

roadster

Honda CBF 125
Honda MSX 125
Yamaha YBR 125
Yamaha MT-125
Hyosung GT 125 P

allroad

Hyosung RT 125 Karion
Honda CRF125F

en kietel je ze zodat ze ergens tussen de 120 a 140 km/u rijd, de politie zal je niet direct aan de kant zetten voor je snelheid tenzij je hun er aanleiding toe geeft.
 
red force het maakt niet zoveel uit wat voor motor je rijd, ik bezit zelf een BMW R 1150 RT en een Yamaha TW 125 en beide zijn even duur in wegen belasting als in verzekering.

wegen belasting is voor motoren vast gesteld op 116 euro per jaar wat per kwartaal 29 euro is.

verzekering ligt er aan welke je neemt en hoeveel motoren je hebt en waar voor je ze gebruikt, wat betreft oldtimers/youngtimers daar ben ik niet zo bekent mee met hun regels behalve dat ik weet dat je de maanden december, januari en februari er niet mee mag rijden.

vraag aan PietvanD, waar ga je rijden, is dit voornamelijk rijksweg of autoweg, moet je 120 km/u halen of is 90 km/u ook goed.

je zegt zelf al dat je wilt kijken naar een Honda CBR 125 R maar is een andere ook goed.

wil je een fiets waar je op moet werken of er gewoon mee wil smijten in de bochten.

wil je kneedown of peggrinding, hou er rekening mee dat alle 125cc motoren zeer ligt sturen en meten reageren bij elke stuur reactie die jij doet en of dit nou je lichaamverplaatsing is of dat je het stuur lichtjes beweegt.

supersport:

Honda CBR 125 R
Yamaha YZF-R 125

roadster

Honda CBF 125
Honda MSX 125
Yamaha YBR 125
Yamaha MT-125
Hyosung GT 125 P

allroad

Hyosung RT 125 Karion
Honda CRF125F

en kietel je ze zodat ze ergens tussen de 120 a 140 km/u rijd, de politie zal je niet direct aan de kant zetten voor je snelheid tenzij je hun er aanleiding toe geeft.


Ik ga waarschijnlijk op wegen rijden waar het verkeer met 80 km/h beweegt, en soms de snelweg. Het is niet dat ik hard wil gaan werken om mijn eerste motor te besturen, ik denk dat een beginnersmotor een beetje vergevingsgezind moet zijn. Ook ga ik er geen gekke dingen mee doen anders dan af en toe een beetje sneller rijden dan toegestaan :P
 
Voor mij heeft het kostenplaatje voor motorrijden de doorslag gegeven op mijn 18e. Ik maak voor mijn werk en school aardig wat kilometers (afgelopen jaar 25.000KM+) en als ik het zou vergelijken met een kleine auto met weinig vermogen, ben ik vele malen goedkoper uit.

- Wegenbelasting kost me €30,- per kwartaal. Met een auto zit je op een veelvoud daarvan (tenzij oldtimer natuurlijk)
- Onderhoud: als je een (tweedehands) motor koopt die goed is, valt onderhoud bij een 125cc'tje héél erg mee. Het grootste gedeelte zal bestaan uit vloeistoffen (olie, remolie, koelvloeistof), makkelijk zelf te leren. Na wat meer kilometers krijg je banden, ketting, remblokjes etc, voor 125cc fietsen relatief heel goedkope onderdelen vergeleken met een auto of grotere motoren. Bij flinke kilometerstanden zul je soms wat dieper in de buidel moeten tasten, rondje kleppenstellen bijv.
- Verzekering betaal ik €20 per kwartaal voor, dus nog geen €7 per maand.. Als ik een klein auto'tje met weinig vermogen op eigen naam wilde verzekeren kostte dat me minimaal €40 per maand..
- Verbruik: meeste 125cc's (2 takt uitgezonderd) zullen 1 op 20 of een beter verbruik hebben. Beter dan de meeste auto's.

Tijdje geleden had ik een klus waarvoor ik meer dan 6.000 KM moest maken, kreeg €0,19 per kilometer.. heb daar flink wat aan kunnen overhouden na aftrek van onderhoudskosten en benzine, dat gaat je met de meeste auto's niet lukken *D
 
Voor mij heeft het kostenplaatje voor motorrijden de doorslag gegeven op mijn 18e. Ik maak voor mijn werk en school aardig wat kilometers (afgelopen jaar 25.000KM+) en als ik het zou vergelijken met een kleine auto met weinig vermogen, ben ik vele malen goedkoper uit.

- Wegenbelasting kost me €30,- per kwartaal. Met een auto zit je op een veelvoud daarvan (tenzij oldtimer natuurlijk)
- Onderhoud: als je een (tweedehands) motor koopt die goed is, valt onderhoud bij een 125cc'tje héél erg mee. Het grootste gedeelte zal bestaan uit vloeistoffen (olie, remolie, koelvloeistof), makkelijk zelf te leren. Na wat meer kilometers krijg je banden, ketting, remblokjes etc, voor 125cc fietsen relatief heel goedkope onderdelen vergeleken met een auto of grotere motoren. Bij flinke kilometerstanden zul je soms wat dieper in de buidel moeten tasten, rondje kleppenstellen bijv.
- Verzekering betaal ik €20 per kwartaal voor, dus nog geen €7 per maand.. Als ik een klein auto'tje met weinig vermogen op eigen naam wilde verzekeren kostte dat me minimaal €40 per maand..
- Verbruik: meeste 125cc's (2 takt uitgezonderd) zullen 1 op 20 of een beter verbruik hebben. Beter dan de meeste auto's.

Tijdje geleden had ik een klus waarvoor ik meer dan 6.000 KM moest maken, kreeg €0,19 per kilometer.. heb daar flink wat aan kunnen overhouden na aftrek van onderhoudskosten en benzine, dat gaat je met de meeste auto's niet lukken *D

Lijkt dus wel ideaal, maar als ik zo alles voor mijn situatie bij elkaar op tel dan is het vooral het eerste jaar best prijzig €4500 een reeel getal?
 
Klepcontrole op een 125cc heb je zeer regelmatig (rond de +/- 4000km bij de meeste motoren), dus dat zou ik mijzelf dan ook maar aanleren om te doen.
 
Klepcontrole op een 125cc heb je zeer regelmatig (rond de +/- 4000km bij de meeste motoren), dus dat zou ik mijzelf dan ook maar aanleren om te doen.
Is een kleppencontrole al zo snel nodig? Ik hoor van anderen dat het eerder rond de 40.000 ligt.
 
Klepcontrole op een 125cc heb je zeer regelmatig (rond de +/- 4000km bij de meeste motoren), dus dat zou ik mijzelf dan ook maar aanleren om te doen.

4000 is wel erg overdreven...
In het boekje van mijn Varadero staat het aangegeven op elke 12000km
 
Netjes, toch zijn er zat met om de 4k aan de beurt.

CBR125 oude model is om de 4000km, YZF125R om de 6000km. Kan er nog wel meer uitzoeken..
 
Laatst bewerkt:
Veel.

Aanschaf van de motor + je gear, dan gaat het al hard.

Ik had paar duizend gespaard. Motor was goedkoper als me pak. En dan wil jij zelfs een ninja 300 van 3000-4000 euro. Pak + helm + handschoene en laarzen is ook al gauw 1500 euro.
Dure hobby.
Hoe meer je rijdt, hoeveel meer onderhoud. Kettingkje, Bandjes,Remblokken, Vloeistoffen

En voor je plezier rijden is niet even 20km. Middagje rijden zit je al gauw aan de 150km.

Op de motor wil je altijd zoveel mogelijk kms rijden _O- . Met de auto het liefst zo weinig en min mogelijk. _O-
Dus benzine geld tikt ook aardig hard aan. En vooral het eerste jaar. Aangezien je dan zoveel mogelijk wilt rijden :]

Dus het is een stuk goedkoper om een leuk 2de handsje te kopen. Zo'n nieuwe fiets heeft ook weer aardig wat afschrijving. En voor die 2 jaartjes.
 
Veel.

Aanschaf van de motor + je gear, dan gaat het al hard.

Ik had paar duizend gespaard. Motor was goedkoper als me pak. En dan wil jij zelfs een ninja 300 van 3000-4000 euro. Pak + helm + handschoene en laarzen is ook al gauw 1500 euro.
Dure hobby.
Hoe meer je rijdt, hoeveel meer onderhoud. Kettingkje, Bandjes,Remblokken, Vloeistoffen

En voor je plezier rijden is niet even 20km. Middagje rijden zit je al gauw aan de 150km.

Op de motor wil je altijd zoveel mogelijk kms rijden _O- . Met de auto het liefst zo weinig en min mogelijk. _O-
Dus benzine geld tikt ook aardig hard aan. En vooral het eerste jaar. Aangezien je dan zoveel mogelijk wilt rijden :]

Dus het is een stuk goedkoper om een leuk 2de handsje te kopen. Zo'n nieuwe fiets heeft ook weer aardig wat afschrijving. En voor die 2 jaartjes.


Kleding kun je ook weer zo duur maken als je zelf wilt.
Ik heb mijn jas en handschoenen goedkoop van marktplaats gehaald broek en laarzen in de aanbieding kunnen krijgen. Dan de helm gewoon nieuw gekocht en ik was voor onder de 600 euro volledig bepakt.

Maar als beginner meteen zo'n dure nieuwe motor kopen lijkt me ook niet het beste gezien de kans groter is dat je sneller iets overkomt, misschien beter beginnen op iets simpels die je nog een keer kan laten vallen zonder dat je meteen paar honderd euro aan schade hebt.

Of gewoon een goedkoop A1 motortje kopen om eerst een beetje ervaring mee op te doen. Ik kan tegenwoordig ook wel prima meekomen met m'n 15pk racemonster :+
 
. Pak + helm + handschoene en laarzen is ook al gauw 1500 euro.
Dure hobby.

Ik weet niet waar jij je pak gekocht hebt, maar ik heb een compleet 3 lagen pak van Macna broek + jas gekocht voor €500. Helm kan je zo gek maken als je zelf wilt, maar een "goede" helm heb je ook al snel voor €250. Mijn laarzen kosten €150 en mijn handschoenen (tel alleen zomerhandschoenen nu) kosten €90. Dit alles is gekocht bij van der heyden, als je dit gaat kopen in een outlet store o.i.d. kan je nog wel goedkoper klaar zijn. Ja, het is wel duur, maar 1500 is beetje overdreven in mijn ogen.
 
Ik ga waarschijnlijk op wegen rijden waar het verkeer met 80 km/h beweegt, en soms de snelweg. Het is niet dat ik hard wil gaan werken om mijn eerste motor te besturen, ik denk dat een beginnersmotor een beetje vergevingsgezind moet zijn. Ook ga ik er geen gekke dingen mee doen anders dan af en toe een beetje sneller rijden dan toegestaan :P


als ik dit zo lees PietvanD dan denk ik dat je toch beter verder kan kijken dan die Honda CBR125R

ik denk dat je meer voor de volgende kan gaan:


Honda MSX 125
Yamaha MT-125
Hyosung GT 125 P
Hyosung RT 125 Karion

dit soort modellen, de MSX. MT en GTP kan je zowel peggrinding als knee down doen maar de karion is een ultimate pegrinder.


voorbeeld van peggrinding
 
als ik dit zo lees PietvanD dan denk ik dat je toch beter verder kan kijken dan die Honda CBR125R

ik denk dat je meer voor de volgende kan gaan:


Honda MSX 125
Yamaha MT-125
Hyosung GT 125 P
Hyosung RT 125 Karion

dit soort modellen, de MSX. MT en GTP kan je zowel peggrinding als knee down doen maar de karion is een ultimate pegrinder.


voorbeeld van peggrinding

Ik kan niet zoveel tweedehandjes vinden van zulke motoren, ook zijn ze best wel prijzig als ik ze wel kan vinden. :/
 
Als je een beetje handig bent en geen behoefte hebt aan nieuw spul rij je voor een paar euro de wereld rond. Ben je niet handig en laat je alles bij de dealer doen dan loop je aardig leeg. :P
 
als ik dit zo lees PietvanD dan denk ik dat je toch beter verder kan kijken dan die Honda CBR125R

ik denk dat je meer voor de volgende kan gaan:


Honda MSX 125
Yamaha MT-125
Hyosung GT 125 P
Hyosung RT 125 Karion

dit soort modellen, de MSX. MT en GTP kan je zowel peggrinding als knee down doen maar de karion is een ultimate pegrinder.


voorbeeld van peggrinding

Waarom zou een Honda CBR125 geen goeie keus zijn dan?
Die motoren die je daar nou opnoemt zijn nou ook niet echt sportief te noemen ofzo en een CBR kost evenveel of zelfs minder en is makkelijker te verkrijgen. (en door te verkopen)
 
heb je enigzins wel gelijk in chielo maar het gaat om de zithouding.

bij de CBR125R en YZF-R125 leun je continue op je polsen en geloof me dat is echt niet prettig na 80km rijden.

dus qua sportifiteit zijn de voorbeelden die ik noem net zo goed.

maar goed zoeken en voor een prikkie heeft PietvanD er een.
 
Terug
Bovenaan Onderaan