Hoeveel kost motorrijden?

Als je goedkoop wilt motorrijden:

Wacht dan twee jaar, haal je A2 rijbewijs en koop een GS500. Dat scheelt je sowieso al het geld voor een tweede examen en de aanschaf van een tweede motorfiets, daar komt bij dat een GS'je ontzettend goedkoop is in onderhoud en brandstof. Verzekering en wegenbelasting kost me twee tientjes per maand en ik rijd -als ik echt aan het jagen ben- 1:20. Met woon-werk verkeer (snelweg) ligt het verbruik tussen de 1:22 en de 1:25. Voor 1000 euro kun je al een hele nette GS kopen, voor minder ook, maar dan gaat er vaak nog wat geld tegen aan voor banden, kettingset en remleiding bijvoorbeeld.

Dat verhaal van "Ik ga alleen op 80km/h wegen rijden" stap je waarschijnlijk snel vanaf als je je rijbewijs eenmaal hebt, en ik vermoed dat als je nu al 6k per jaar rijdt, dat je straks veel meer gaat rijden, aangezien de meeste mensen hun motor ook voor plezierritjes gebruiken.

Een motorpak kun je van marktplaats afhalen, een helm zou ik wel nieuw kopen. Gaat je tussen de 100 en 200 euro kosten. Daar komt nog de kosten van je rijbewijs van ongeveer 1000 euro overheen.

Dat hele A1 rijbewijs vind ik persoonlijk geldverspilling, maar je moet zelf maar bepalen wat je doet natuurlijk :+
 
Laatst bewerkt:
Beginnen met een A1 rijbewijs kost sowieso teveel geld omdat je over 2 jaar weer examen moet doen......

Het was dan ook de bedoeling om het te stoppen ontmoedigen.
Ik snap overigens dat als de liefde wel heel erg diep zit je gewoon begint met 125cc.
Zolang de weggetjes bochtig zijn is ook dit gewoon motorrijden.
 
Laatst bewerkt:
Ben het met de meeste hierboven eens denk ik :Y
Even wachten en dan je A2 halen, A1 is zonde van je geld is soort van opgevoerde bromfiets.

en dan zijn de kosten heel erg motor afhankelijk. Ik rijd een Yamaha YZF600r Thundercat en ben veel goedkoper uit dan met de auto(VW Passat variant 1.9TDI) per kilometer.

Voor een helm zou ik toch tussen de 150 en 400 uittrekken wil je een fatsoenlijke helm hebben. Pak afhankelijk van merk, textiel of leer tussen de 300 en 1000. maar je kan ook ff marktplaats afstruinen tot je iets vind.

Succes iig!
 
A1 is 125cc, 11 kw max
topsnelheid zal dan rond de 120/130 liggen :P

A1 zou ik overslaan.

A2 is 35 KW, Hier valt de GS500 perfect in met 34 kw.
De GS500 is luchtgekoeld, en je kunt overal heel erg makkelijk bij, 1 van de meeste makkelijke motor qua onderhoud, met een 175 kg is het ook 1 van de lichtere fietsen, en rijdt ook erg zuinig.
1:20 of zuiniger.

Mijn RBW had ik voor 980, kleding 350, motor 900.

als je meeste onderhoud zelf kan/zelf doet, ben je VEEL goedkoper uit :Y

wegenbelasting staat vast, 10 per maand
Verzekering heb ik WA, heb nu 4 jaar schadevrij, en betaal nog geen 5 euro de maand (Unive)


Handschoenen 20
Laarzen 2e hands, 50
Leren Motorpak nieuw (Probiker) 200
Helm nieuw (probiker) 80

Zoals vaker gezegd, je kunt het zo duur/goedkoop maken als je zelf wil :Y
 
Laatst bewerkt:
Veel.

Aanschaf van de motor + je gear, dan gaat het al hard.

Ik had paar duizend gespaard. Motor was goedkoper als me pak. En dan wil jij zelfs een ninja 300 van 3000-4000 euro. Pak + helm + handschoene en laarzen is ook al gauw 1500 euro.
Dure hobby.
Hoe meer je rijdt, hoeveel meer onderhoud. Kettingkje, Bandjes,Remblokken, Vloeistoffen

En voor je plezier rijden is niet even 20km. Middagje rijden zit je al gauw aan de 150km.

Op de motor wil je altijd zoveel mogelijk kms rijden _O- . Met de auto het liefst zo weinig en min mogelijk. _O-
Dus benzine geld tikt ook aardig hard aan. En vooral het eerste jaar. Aangezien je dan zoveel mogelijk wilt rijden :]

Dus het is een stuk goedkoper om een leuk 2de handsje te kopen. Zo'n nieuwe fiets heeft ook weer aardig wat afschrijving. En voor die 2 jaartjes.

:W :+
 
Mijn motor is ook veel goedkoper dan mn auto als ik uit ga van 1000 km per maand:
Ik reken onderhoud nu niet mee omdat er -gelukkig- niet elke maand wat kapot gaat, maar ga er maar van uit dat dat ook goedkoper is:+

Suzuki GS500:

Brandstof: E72.-
Verzekering: E10.-
Wegenbelasting: E10.-
E92.- per maand

Volvo V70 T5
Brandstof: E160.-
Verzekering:E70.-
Wegenbelasting:E75.-
E305.- per maand

Dus.
 
Het ligt er maar net aan hoe gek je het zelf wil maken. Ik ben nu 21 en heb net mijn motorrijbewijs en een monster 620. Eerlijk gezegd zou ik sowieso A1 overslaan. A1 betekent eigenlijk dat je non stop op de rechter baan rijdt op de snelweg en geen koppel overhoud om even te kunnen inhalen oid. Voor korte stukjes is het misschien leuk, snelweg zal altijd minder blijven.
Het scheelt al een hoop als je zelf ook nog het onderhoud kan doen en waar je je spullen vandaan haalt.
 
Wat loopt iedereen de laatste tijd toch veel te zeiken over het A1 rijbewijs? :(
Het is niet bedoeld voor mensen die al zwaarder gereden hebben dus die zullen je het rijbewijs ook altijd afraden..

Ik rij nu een kleine 10 maanden op mijn 11kw motor en heb er nu een goeie 11000km op gezet maar elke keer als ik er op stap kan ik me nog prima vermaken.
Voordat ik de motor had reed ik 3 jaar lang op een brommer die de 80 ook wel haalde waarbij ik constant uit moest kijken voor politie dus ik ben al blij dat ik daar vanaf ben en ik gewoon legaal die snelheden mag rijden.
Op de bochtige wegen kan ik toch niet gauw boven de 80 te komen en voor woon/werkverkeer kan ik prima met het overige verkeer meekomen.
Natuurlijk is zo'n ding niet bedoeld om veel snelweg kilometers te maken maar gewoon met een gangetje van 90 tussen de vrachtwagens is het prima te doen hoor.

Als je al meer vermogen gewend bent gaat het natuurlijk snel vervelen maar als echt heel graag motor wilt rijden en wil leren rijden kan dat prima met 11kw motor.

Ik ben het natuurlijk ook niet altijd met de regelgeving eens en had liever gezien dat je na een jaartje gewoon makkelijker over kon stappen op een zwaardere motor en op je 16 kon beginnen maar daar kunnen wij nou ook niks aan veranderen.
Daar hebben andere dan weer mazzel mee gehad met de 25kw regeling.

11kw is voor de echte Die-Hard's die het niet voor de snelheid doen maar voor de ervaring.
 
Wat loopt iedereen de laatste tijd toch veel te zeiken over het A1 rijbewijs? :(
Het is niet bedoeld voor mensen die al zwaarder gereden hebben dus die zullen je het rijbewijs ook altijd afraden..

Ik rij nu een kleine 10 maanden op mijn 11kw motor en heb er nu een goeie 11000km op gezet maar elke keer als ik er op stap kan ik me nog prima vermaken.
Voordat ik de motor had reed ik 3 jaar lang op een brommer die de 80 ook wel haalde waarbij ik constant uit moest kijken voor politie dus ik ben al blij dat ik daar vanaf ben en ik gewoon legaal die snelheden mag rijden.
Op de bochtige wegen kan ik toch niet gauw boven de 80 te komen en voor woon/werkverkeer kan ik prima met het overige verkeer meekomen.
Natuurlijk is zo'n ding niet bedoeld om veel snelweg kilometers te maken maar gewoon met een gangetje van 90 tussen de vrachtwagens is het prima te doen hoor.

Als je al meer vermogen gewend bent gaat het natuurlijk snel vervelen maar als echt heel graag motor wilt rijden en wil leren rijden kan dat prima met 11kw motor.

Ik ben het natuurlijk ook niet altijd met de regelgeving eens en had liever gezien dat je na een jaartje gewoon makkelijker over kon stappen op een zwaardere motor en op je 16 kon beginnen maar daar kunnen wij nou ook niks aan veranderen.
Daar hebben andere dan weer mazzel mee gehad met de 25kw regeling.

11kw is voor de echte Die-Hard's die het niet voor de snelheid doen maar voor de ervaring.

Ben ik ook wel met je eens, maar als er gevraagd wordt hoeveel motorrijden kost, en wat het best te doen is, DAN kun je de A1 overslaan, want na 2 jaar moet je opnieuw examen doen, en kun je een andere motor kopen.

11 kw is leuk om te rijden, maar als je plat op de tank ligt op de snelweg, wordt je nog ingehaald door een vent van 200 kilo in een fiat panda :P

Zonder gekheid, 11 kw is niks mis mee, alleen zou ik de kracht missen, omdat ik al meer gewend ben :)

Als je in een grote stad woont, zou ik het veel sneller doen, want je schiet overall makkelijk tussendoor :Y

Ik heb gelukkig niks te zeuren, want ik heb rbw gelukkig net voor die belachelijke nieuwe regelgeving gehaald
 
Laatst bewerkt:
Wat loopt iedereen de laatste tijd toch veel te zeiken over het A1 rijbewijs? :(
Het is niet bedoeld voor mensen die al zwaarder gereden hebben dus die zullen je het rijbewijs ook altijd afraden..

Ik rij nu een kleine 10 maanden op mijn 11kw motor en heb er nu een goeie 11000km op gezet maar elke keer als ik er op stap kan ik me nog prima vermaken.
Voordat ik de motor had reed ik 3 jaar lang op een brommer die de 80 ook wel haalde waarbij ik constant uit moest kijken voor politie dus ik ben al blij dat ik daar vanaf ben en ik gewoon legaal die snelheden mag rijden.
Op de bochtige wegen kan ik toch niet gauw boven de 80 te komen en voor woon/werkverkeer kan ik prima met het overige verkeer meekomen.
Natuurlijk is zo'n ding niet bedoeld om veel snelweg kilometers te maken maar gewoon met een gangetje van 90 tussen de vrachtwagens is het prima te doen hoor.

Als je al meer vermogen gewend bent gaat het natuurlijk snel vervelen maar als echt heel graag motor wilt rijden en wil leren rijden kan dat prima met 11kw motor.

Ik ben het natuurlijk ook niet altijd met de regelgeving eens en had liever gezien dat je na een jaartje gewoon makkelijker over kon stappen op een zwaardere motor en op je 16 kon beginnen maar daar kunnen wij nou ook niks aan veranderen.
Daar hebben andere dan weer mazzel mee gehad met de 25kw regeling.

11kw is voor de echte Die-Hard's die het niet voor de snelheid doen maar voor de ervaring.

Ik zeik niet op het A1 rijbewijs maar kosten plaatje ervan.

Als je het puur doet voor de ervaring, top zeker doen :Y .
Ik rijd woon werk verkeer in totaal iedere dag 160KM heen en 160KM terug wat ik het merendeel op de snelweg doe moet er niet aan denken om dat op een 11 Kw motor te moeten doen :N . Maar ook ik mag niet klagen ben namelijk niet anders gewent dan mijn 600cc (65.4 kW) .
 
Dat gezeik was ook niet puur op mensen uit dit topic gericht, had ook nog een ander topic uit Algemene motorpraat over 125cc'ers in m'n achterhoofd.

Maar qua kosten valt het in mijn ogen ook nog wel mee...
De kosten om je rijbewijs te halen zijn voor A1 en A2 toch wel gelijk.
Alleen als je na A1 je A2 wilt halen moet je 1 examen en een paar lesjes extra doen maar die 500 euro heb je er na die 2 jaar ook wel voor over.

Maar aan onderdelen en onderhoud ben je voor een 11kw evenveel of wss zelfs nog minder kwijt dan een A2 motor.
Bij aankoop heb ik op mijn motor de achterband laten vervangen en die zit na 11000km ook nog wel op een goeie 60% en mijn voorband heeft volgens mij het dubbele al wel gedaan.
Laatst mijn ketting set en remblokken vervangen voor nog geen 150 euro totaal en een oliewissel was ook nog geen 2 tientjes...
De onderhoudsintervallen mogen dan misschien iets vaker voorkomen maar voor een beurtje kleppen stellen van ik nog niet meer dan 5 tientjes kwijt

Natuurlijk ben je met de gemaakte kilometers wel geld kwijt aan brandstof maar een redelijke 11kw fiets zuipt ook niet meer dan 1 op 30.
 
haha hoi hoi :W
Binnekort weer un rondje doen? Nu minder last van laag staande zon haha :]


En op andere reacties: ja 1500 is btw teveel, Het was ongeveer 1300. En dat lag dan ook weer aan dat ik 1.95 ben. En er lastig combi's te krijgen zijn met lengte maten. Dus ik had weinig keus qua pak. ;(

Het kan natuurlijk aardig goedkoop allemaal, als je beetje je best doet. Ik wilde die middag me hele gear hebben en de kosten boeide me niet zo :+
 
haha hoi hoi :W
Binnekort weer un rondje doen? Nu minder last van laag staande zon haha :]


En op andere reacties: ja 1500 is btw teveel, Het was ongeveer 1300. En dat lag dan ook weer aan dat ik 1.95 ben. En er lastig combi's te krijgen zijn met lengte maten. Dus ik had weinig keus qua pak. ;(

Het kan natuurlijk aardig goedkoop allemaal, als je beetje je best doet. Ik wilde die middag me hele gear hebben en de kosten boeide me niet zo :+

Is goed ouwe :) de fzr rijdt nog als nieuw?
 
kijk voor de kosten niet alleen naar aanschafprijs ;)
mijn rukka pak gaat alweer ff mee en lijkt er voorlopig nog niet mee op te houden. 1000 euro is veel maar nu al uitgescmeerd over bijna 8 jaar... 3 keer een pak halen omdat het goedkope ding niet meer waterdicht is tikt ook door.
mijn totale uitrusting komt in nieuwprijzen ook aardig over de genoemde 1500 heen
rukka jas en broek, 1000 euro
helm (schubert) 500 euro
daytona laarzen 220 euro
handschoenen 1 paar elektrisch verwarmd 150 euro en 1 paar " race" leren handschoenen 150 euro is 300 euro
ik zit nu al op 2020 euro en moet dan nog alle onderkleding, kolsjaal, hyperkewl mee rekenen.
en dan heb ik nog een leren combi van damen :+

ja, je kunt het erg duur maken maar een hoge aanschafprijs betekend voor mij niet het zelfde als duur. zolang het lang mee gaat.

of je A1 moet halen moet je zelf weten.
alleen waarom sommige mensen zeggen dat je na 2 jaar opnieuw examen MOET doen begrijp ik niet, je mag ook met je 11KW doorrijden tot je volledig mag.
ja, ook dan moet je examen doen als je dat wil maar ook dit examen is niet verplicht ;)
 
Ik heb A1 ook gehaald, tis gewoon leuk om ervaring op zon "opgevoerd brommertje" te doen :)
Dus gewoon doen :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan