Hoeveel lessen

Ik ben begonnen met lessen in januari en heb totaal 16 uur les gehad (ik heb overigens geen enkele ervaring met brommers). In het begin telkens een uurtje gereden, daarna telkens twee uur. Het twee uur aaneen rijden was ook wel een goede voorbereiding op het examen.

Het nadeel van lessen in januari / februari is dat er nog wel eens een les uitvalt i.v.m. gladheid. Voordeel is dat je relatief snel kunt afrijden en ook onder slechtere weersomstandigheden rijdt.
 
In de winter beginnen is gewoon het beste. Ik heb alle weersituaties gehad. Ijzel, natte sneeuw, opgevroren wegdek, stortregen, motregen, dichte mist noem maar op. Na 25 lessen hadden ik en mijn vriendin allebei het rijbewijs in 1 keer gehaald op dezelfde dag.

Nu nog een motor
 
Ik ben begonnen in februari, heb 25 lessen van 1 uur gehad en ben op 06/06/2002 in 1 keer geslaagd... Mijn instructeur vond de laatste lessen niet meer nodig maar ik had het idee: "liever een paar lessen extra, dan een examen extra"
Ik was inclusief theorielessen + theorie examen (1x), mijn rijlessen + rijexamen en het rijbewijs net geen Eur. 1100,- kwijt....
(Ik had nog nooit op een brommer gereden trouwens)

Niet goedkoop, maar de moeite zeker waard :)
En vanag zaterdag lekker :]
 
Laatst bewerkt:
Hangt er helemaal vanaf:
- hoe oud je bent
- of je al een autorijbewijs hebt
- hoeveel verkeersinzicht je hebt of hoe snel je dat kweekt
- of je je motor snel onder controle hebt
- etc.

En voor het vergelijk: wanneer mensen afgereden hebben, 10 jaar terug was het examen een stuk lichter dan nu.

Ik heb 4 dagen gereden en de 5e dag afgereden, bij elkaar zo'n 18 uur denk ik. Lekker in november gereden met veel regen, veel wind en nog veel meer natte bladeren op de weg '( . Achteraf gezien wel een hoop van geleerd :)
 
Ik zou zelf absoluut niet alleen in de winter of zomer gaan lessen: neem de middenweg.
In de meeste gevallen, als de weg aardig opgevroren is, of er een aardig laagje sneeuw ligt, gaan ze toch niet lessen.
Probeer de helft van je lessen de zomer mee te pakken en de andere helft regen enzo.

Als je met zun 2-en kan lessen is in de meeste gevallen de uurprijs zo'n fl 10tje minder.
Aanrader! (leer je gelijk primitief groepsverband rijden).

Kheb zelf zo'n 20 lessen gehad (boven gemiddelde).

Succes met je lessen! ;)
 
In totaal heb ik 15 lessen gehad en heb ik twee keer examen gedaan.

Ik had toen wel een auto en een motorrijbewijs!!
7 uur motor en uur auto les gehad.
 
Precies weet ik het niet maar ik geloof rond de 28 lessen (auto 19 lessen van 50 minuten). De eerste lessen een uur, daarna 1,5 uur. Begonnen in september of oktober 2000 en afgereden juni 2001 (maar wel met 35 graden!!!). Eerste keer direct geslaagd. Op zich wel geluk gehad, winter 2000/2001 stelde geen zak voor en meestal droog weer gehad.
Toch is het beter om tijdens de les ook eens een stortbui op je botsmuts te krijgen.
 
Allereerst, thanx, ik had niet verwacht dat zoveel mensen hun zegje zouden doen.

Ik weet nu wat ik ga doen, namelijk in de herft beginnen (dan word ik 18) en zo snel mogelijk binnenhalen. Motor kopen -ben verliefd op de RS250- en in de winter doorrijden. In het voorjaar een CRT nemen, en een heleboel kilometers maken (dat wordt werken....voor de benzine - ik kan mijn salaris dan wel meteen in benzine laten uitbetalen..)!

Ik ga vrijdag naar de TT, eerst naar Oosterwolde met de bus (ik woon in Heerenveen) en vanaf daar met een nicht van me naar Assen.. 'k hoop daar nog een MOTOR-FORUM.NL -lid tegen te komen.. wie weet. :?

Laterzz, Quint Hoekstra.
 
Allereerst, thanx, ik had niet verwacht dat zoveel mensen hun zegje zouden doen.

Ik weet nu wat ik ga doen, namelijk in de herft beginnen (dan word ik 18) en zo snel mogelijk binnenhalen. Motor kopen -ben verliefd op de RS250- en in de winter doorrijden. In het voorjaar een CRT nemen, en een heleboel kilometers maken (dat wordt werken....voor de benzine - ik kan mijn salaris dan wel meteen in benzine laten uitbetalen..)!

Ik ga vrijdag naar de TT, eerst naar Oosterwolde met de bus (ik woon in Heerenveen) en vanaf daar met een nicht van me naar Assen.. 'k hoop daar nog een MOTOR-FORUM.NL -lid tegen te komen.. wie weet. :?

Laterzz, Quint Hoekstra.
Als je een motor hebt horen we het wel, ik kom zelf ook uit Friesland en we rijden vaak bij Heerenveen in de buurt, moet je es mee dan. :)
 
Allereerst, thanx, ik had niet verwacht dat zoveel mensen hun zegje zouden doen.

Ik weet nu wat ik ga doen, namelijk in de herft beginnen (dan word ik 18) en zo snel mogelijk binnenhalen. Motor kopen -ben verliefd op de RS250- en in de winter doorrijden. In het voorjaar een CRT nemen, en een heleboel kilometers maken (dat wordt werken....voor de benzine - ik kan mijn salaris dan wel meteen in benzine laten uitbetalen..)!

Ik ga vrijdag naar de TT, eerst naar Oosterwolde met de bus (ik woon in Heerenveen) en vanaf daar met een nicht van me naar Assen.. 'k hoop daar nog een MOTOR-FORUM.NL -lid tegen te komen.. wie weet. :?

Laterzz, Quint Hoekstra.
Yammie en ik komen zaterdag, dus...
 
Op dinsdag 25 juni 2002 21:01 schreef Quint Hoekstra het volgende:
Allereerst, thanx, ik had niet verwacht dat zoveel mensen hun zegje zouden doen.

Ik weet nu wat ik ga doen, namelijk in de herft beginnen (dan word ik 18) en zo snel mogelijk binnenhalen. Motor kopen -ben verliefd op de RS250- en in de winter doorrijden. In het voorjaar een CRT nemen, en een heleboel kilometers maken (dat wordt werken....voor de benzine - ik kan mijn salaris dan wel meteen in benzine laten uitbetalen..)!

En boetes.....zeker met zo'n racertje!

Ik heb er zelf 13 lessen over gedaan, met schakelbrommer ervaring, toen examen en bijzondere verichtingen gingen perfect! tijdens de lessen ging de slalom echt altijd fout (ik nam alle pionnen zo ongeveer mee).

En als ik jou was zou ik ook snel even uitzoeken wanneer ze de examens gaan verzwaren! Ze worden namelijk moeilijker!! (= duurder), je leert dan wel meer maar het is het geld niet waard lijkt me.
Kan zijn dat dat pas over een paar jaar ingevoerd wordt maar ik weet er weinig van af. Maar dus in ieder geval voor die tijd halen!!!!

Ik heb iig veel profijt van eerst motorrijbewijs halen gehad, auto had ik nooit zo snel gehaald en nu heb ik lekker geen tijdelijk (punten) rijbewijs en geloof me! met 25kW rij je ook echt wel altijd 30km/u te hard.

Ik weet zeker dat je geen spijt zult krijgen van eerst motorrijden, het is echt superleuk om te doen, zelfs met een erg goedkope motor, ben best wel benieuw hoe zo'n (voor mij erg dure) RS250 rijdt...
 
13 lessen zonder enige ervaring op een schakelbrommert.
9 lessen voor de vakantie...twee maanden op vakantie en toen de resterende 4.

Maar ja, het ligt aan jezelf en aan de examinator natuurlijk :(

Over de prijs zullen we het maar niet hebben })
Volgend jaar mijn rijbewijs vernieuwen dus je hebt wel enig idee wat ik ervoor betaald heb ;)
 
13 lessen zonder enige ervaring op een schakelbrommert.
9 lessen voor de vakantie...twee maanden op vakantie en toen de resterende 4.

Maar ja, het ligt aan jezelf en aan de examinator natuurlijk :(

Over de prijs zullen we het maar niet hebben })
Volgend jaar mijn rijbewijs vernieuwen dus je hebt wel enig idee wat ik ervoor betaald heb ;)

Voor of na auto?

Schakelbrommer ervaring heeft alleen een klein beetje het voordeel dat je weet hoe het werkt, kijken moet je nog echt helemaal leren, dat is wel heel appart, denk je dat je wel redelijk goed rijdt en kijkt maar daar denkt de instructeur dan toch weer anders over.

(het is trouwens maar goed dat ik m'n tekst eens op typvoutden heb gecontroleerd want die zaten er best wel veel in, maar ik kan het ook niet helpen, ik ben m'n VAKANTIE aan het vieren (eindelijk)))
 
Op dinsdag 25 juni 2002 23:44 schreef bogarde het volgende:Voor of na auto?
6 maanden na auto

Schakelbrommer ervaring heeft alleen een klein beetje het voordeel dat je weet hoe het werkt, kijken moet je nog echt helemaal leren, dat is wel heel appart, denk je dat je wel redelijk goed rijdt en kijkt maar daar denkt de instructeur dan toch weer anders over.
Kijken zat er toen nog goed in.
Ik raad dus aan om eigenlijk meteen na je autorijbewijs je motorrijbewijs te gaan halen.
Ben je in ieder geval van dat gezeur af ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan