Hoeveel liter benzine uit een liter ruwe olie

Werk toevallig op een raffinaderij en het hangt inderdaad af van de crude(ruwe olie) soort.
Grofweg kun je rekenen tussen de 13 en de 20%.
Er gaat bij ons gemiddeld iets van 1000m3 per uur aan crude door de unit en daar halen we ongeveer 130 tot 200m3 per uur aan benzine uit....

Als ik de opbrengst van 1 uur mocht hebben hoefde ik de rest van mijn leven niet meer te tanken.... _O-

Bij welke als ik vragen mag?
Ik bereid mede de stops voor op de raffinaderijen ;) zit nu op Total Rafinaderij Nederland te Vlissingen
 
Laatst bewerkt:
Rotterdam rijn pijp he???
Hebben ze ook genoeg.
Een vat meenemen is nog niet zo simpel hoor...
139 liter benzine.......120 kilo gewicht ex vat en net iets te groot om in je rugzak te stoppen..... En iedere dag 1 liter meenemen schiet ook al niet op..... :N

jup rotterdam rijn pijp...

zelfs nog een mooie heli vlucht gehad van rotterdam tot aan venlo en duitsland.... erg leuk stukje... alleen erg misselijk was ik..
 
kwam dit toevallig tegen bij het zoeken.

Er zit veel verschil in de verschillende soorten ruwe olie.

Texas en arabische olie zijn het "vluchtigst"of lichtst en kunnen met een simpele distillatie zo'n 30% benzine opleveren.
Olie uit bijvoorbeeld venezuela levert bij hetzelfde proces slechts 5% benzine op.

Door het betere distillatie/kraak werk zoals bijvoorbeeld in de haven van Rotterdam op vele plekken wordt gedaan halen ze een hoger percentage benzine uit een vat olie.

Tussen europa en de VS is er een andere behoefte ( in EU meer diesel en in de VS meer benzine) is het proces te sturen en kan er door het proces te sturen meer van het één of meer van het ander gemaakt worden.

gemiddeld in de VS zitten ze op 48-55% benzine en in Europa 33-43%.

Een voorbeeldje van een raffinaderij in new Mexico V.S.

vat olie 159 liter
benzine 83 liter
lpg 5 liter
kerosine 0,5 liter
diesel 57 liter
diversen 3,5 liter
verliezen 10 liter

diversen zijn asfalt, teer, plastics e.d.

Maar dit is erg afhankelijk van wat de markt vraagt

even een leuk weetje: in de VS zit op een gallon (4,5 liter) iets meer dan 40 cent(8 cent per liter) belasting. :X :X kleine beetje verschil met onze 87 cent per liter aan accijns en BTW. :r
 
Laatst bewerkt:
Waar zitten de verliezen in? Verdamping? verontreiniging? (en wat gebeurt er met dat afval dan)

je zou toch denken dat we er tot de laatste kool-waterstof verbinding een toepassing voor hebben..
 
ik heb een scheikundedoos gekocht. Alleen weet ik niet waar ik octaan kan kopen

Als je toch zo'n scheikundedoos hebt, waarom maak je dan niet uit patat-olie een bio-diesel product. Dat is gemakkelijker voor de hobbist dan zo'n enorme hoge destilatiekolom in je tuin (ik weet niet waar je woont, maar sommige gemeentes doen moeilijk over hoogbouw... :+

Ohja, nog wel even een dieselmotor kopen ;)
 
Waar zitten de verliezen in? Verdamping? verontreiniging? (en wat gebeurt er met dat afval dan) .

Ik heb er geen verstand van, maar ooit heb ik op Middelbare School geleerd dat het laatste stukje meer energie kost om het uit de olie te krijgen, dan dat het aan energie opbrengt... dat laatste wordt dus afgevlamd. Uiteraard wordt het in de toekomst steeds rendabeler om ook dat laatste stukje te destilleren, maar nu is dat kennelijk toch nog 6%... (welicht inderdaad ook nog deel verontreinigingen)
 
Toch benieuwt of iemand anders het kan verklaren.. affakkelen is voor zo ver ik weet altijd alleen dampen die vrij komen (nou kan dat natuurlijk best een paar procent zijn) maar ben benieuwt (ik neem aan dat je met 'moeilijk te destileren' prut bedoelt die op de bodem achter blijft? Ik ben hier ook niet heel erg in thuis maar ben wel benieuwt
 
Uit die ruwe olie komt natuurlijk voor het grootste gedeelte zware olie (HFO 720, IFO 380 en IFO 180 etc). En dat is eigenlijk de shit die overblijft als al het schone zoals diesel en benzine etc etc eruit gehaald is.

En die zooi stoken wij dan op aan boord als brandstof (en al die andere schepen natuurlijk), 100.000 liter per dag ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er geen verstand van, maar ooit heb ik op Middelbare School geleerd dat het laatste stukje meer energie kost om het uit de olie te krijgen, dan dat het aan energie opbrengt... dat laatste wordt dus afgevlamd. Uiteraard wordt het in de toekomst steeds rendabeler om ook dat laatste stukje te destilleren, maar nu is dat kennelijk toch nog 6%... (welicht inderdaad ook nog deel verontreinigingen)

verliezen zijn de kosten om het proces van energie te voorzien. afval is er niet, want de zwaarste rest is cokes en daarvan maken ze zelfs weer dingen.
 
Toch benieuwt of iemand anders het kan verklaren.. affakkelen is voor zo ver ik weet altijd alleen dampen die vrij komen (nou kan dat natuurlijk best een paar procent zijn) maar ben benieuwt (ik neem aan dat je met 'moeilijk te destileren' prut bedoelt die op de bodem achter blijft? Ik ben hier ook niet heel erg in thuis maar ben wel benieuwt

Van het laatste restje maken ze pure koolstof. Zuivere koolstof heeft vele doeleinden, autobanden, filters etc.

Tegenwoordig wordt de olie ontzwavelt, dat is een chemische installatie op zich.
Deze zwavel moet eruit omdat verschillende katalysatoren door zwavel worden vergiftigd, de werking gaat dan verloren. Bovendien kan je er prima reklame mee maken dat je zwavelarme benzine/diesel verkoopt. Uit ruwe olie wordt nog tamelijk veel zwavel gewonnen.
Deze katalysators zijn nodig om aan de zware eindprodukten van een destillatieproces waterstof te binden zodat de het product lichter wordt en opnieuw gedestilleert kan worden.
 
vat olie 159 liter
benzine 83 liter
lpg 5 liter
kerosine 0,5 liter
diesel 57 liter
diversen 3,5 liter
verliezen 10 liter

diversen zijn asfalt, teer, plastics e.d.

Maar dit is erg afhankelijk van wat de markt vraagt

even een leuk weetje: in de VS zit op een gallon (4,5 liter) iets meer dan 40 cent(8 cent per liter) belasting. :X :X kleine beetje verschil met onze 87 cent per liter aan accijns en BTW. :r

dat lijstje klopt toch nie? :o
 
Laatst bewerkt:
kwam dit toevallig tegen bij het zoeken.

Er zit veel verschil in de verschillende soorten ruwe olie.

Texas en arabische olie zijn het "vluchtigst"of lichtst en kunnen met een simpele distillatie zo'n 30% benzine opleveren.
Olie uit bijvoorbeeld venezuela levert bij hetzelfde proces slechts 5% benzine op.

Door het betere distillatie/kraak werk zoals bijvoorbeeld in de haven van Rotterdam op vele plekken wordt gedaan halen ze een hoger percentage benzine uit een vat olie.

Tussen europa en de VS is er een andere behoefte ( in EU meer diesel en in de VS meer benzine) is het proces te sturen en kan er door het proces te sturen meer van het één of meer van het ander gemaakt worden.

gemiddeld in de VS zitten ze op 48-55% benzine en in Europa 33-43%.

Een voorbeeldje van een raffinaderij in new Mexico V.S.

vat olie 159 liter
benzine 83 liter
lpg 5 liter
kerosine 0,5 liter
diesel 57 liter
diversen 3,5 liter
verliezen 10 liter

diversen zijn asfalt, teer, plastics e.d.

Maar dit is erg afhankelijk van wat de markt vraagt

even een leuk weetje: in de VS zit op een gallon (4,5 liter) iets meer dan 40 cent(8 cent per liter) belasting. :X :X kleine beetje verschil met onze 87 cent per liter aan accijns en BTW. :r
zo leuk is dat niet B|


Uit die ruwe olie komt natuurlijk voor het grootste gedeelte zware olie (HFO 720, IFO 380 en IFO 180 etc). En dat is eigenlijk de shit die overblijft als al het schone zoals diesel en benzine etc etc eruit gehaald is.

En die zooi stoken wij dan op aan boord als brandstof (en al die andere schepen natuurlijk), 100.000 liter per dag ;)
:o da's vast niet erg goed voor het milieu :+
 
Werk toevallig op een raffinaderij en het hangt inderdaad af van de crude(ruwe olie) soort.
Grofweg kun je rekenen tussen de 13 en de 20%.
Er gaat bij ons gemiddeld iets van 1000m3 per uur aan crude door de unit en daar halen we ongeveer 130 tot 200m3 per uur aan benzine uit....

Als ik de opbrengst van 1 uur mocht hebben hoefde ik de rest van mijn leven niet meer te tanken.... _O-


mooiweerrijder :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan