Hoeveel liter is een motoruitusting?

Gilles

MF veteraan
21 okt 2002
32.427
130
Gotham City
Binnenkort heb ik waarschijnlijk een nieuwe klus in het centrum van Utrecht, bij het CS. De snelste manier van reizen is: stuk motor tot ik een intercity kan pakken. Maar dan zit ik met mijn spullen; daar wil ik niet mee rondzeulen. Het idee is dus om die bij de motor achter te laten, min of meer secure in een afgesloten tas oid. Ik zeg min of meer, want natuurlijk is het nooit 100% veilig, maar OK.
Nu dus de vraag: hoe groot moet die tas zijn? Zero biedt met Givi deze topkoffer aan (34 liter), maar ik geloof niet dat ik daar alle spullen in kwijt kan. Zijkoffers ga ik niet doen; ik wil smal blijven, die dingen nemen teveel ruimte in, en ze zijn ook nog eens veel te duur.

Dus: hoeveel liter opbergruimte moet ik hebben voor
- een textielen jas en broek
- motorlaarzen
- helm
:?
 
Hoeveel ruimte je uiteindelijk nodig hebt is afhankelijk van hoe klein je het op kunt vouwen.
Je pak dan, niet je helm...
Makkelijkste is om de motorbroek, helm en handschoenen in de koffer te doen,
en de jas en laarzen aanhouden.

Verder kun je gewoon opmeten:
10x10x10cm is 1 liter
 
Binnenkort heb ik waarschijnlijk een nieuwe klus in het centrum van Utrecht, bij het CS. De snelste manier van reizen is: stuk motor tot ik een intercity kan pakken. Maar dan zit ik met mijn spullen; daar wil ik niet mee rondzeulen. Het idee is dus om die bij de motor achter te laten, min of meer secure in een afgesloten tas oid. Ik zeg min of meer, want natuurlijk is het nooit 100% veilig, maar OK.
Nu dus de vraag: hoe groot moet die tas zijn? Zero biedt met Givi deze topkoffer aan (34 liter), maar ik geloof niet dat ik daar alle spullen in kwijt kan. Zijkoffers ga ik niet doen; ik wil smal blijven, die dingen nemen teveel ruimte in, en ze zijn ook nog eens veel te duur.

Dus: hoeveel liter opbergruimte moet ik hebben voor
- een textielen jas en broek
- motorlaarzen
- helm
:?
Je geeft nu toch min of meer toe dat een elektrische motorfiets een erg beperkt nut heeft.})

On topic: in een 34 liter topkoffer past een helm en handschoenen. Voor het pak en de laarzen heb je nog twee zijkoffers nodig.
Is er op het station geen kluis te huur?
 
Kan je niet gewoon het hele stuk met de motor? Ik heb vanuit Heemskerk ook een opdracht in 't centrum van Utrecht (vlakbij het station) gehad. Was binnen 50 minuten van deur tot deur. Vanuit Hoofddorp is 't volgens mij minder ver?
Het lijkt mij op regenachtige dagen iig niet lekker om je spullen buiten uit te moeten trekken.

Dat gezegd hebbende... ik heb een Bagster Spider achterop m'n fiets liggen. Die is 15-23L groot, maar zonder 'm te vergroten krijg ik m'n broek en eventueel m'n groooote winterhandschoenen daar prima bij (naast de laptop, lunchbox en wat zaken die gewoon handig zijn om mee te hebben zoals m'n zonnenbril...). Ik denk dat je met een grote topkoffer dus ook je Jas en helm wel kwijt kunt. Die jas kun je natuurlijk ook gewoon aanhouden. Is dan niet anders dan een 'normale' jas. Laarzen lijken me wel lastig (ik loop én rijd op kisten dus heb geen extra schoenen mee).
 
Ik heb ongeveer zo'n koffer achterop. Als ik daar m'n helm in doe is ie al voor de helft vol, maar dan passen de handschoenen en met een beetje moeite de broek nog wel bij. Laarzen heb ik nooit geprobeerd en betwijfel of dat gaat lukken. Jas kan ik met de rugprotector wel vergeten, want die is niet op te vouwen.

Ik krijg wel al m'n spul, min de jas dan, in een grote sporttas en de vraag is hoeveel last je van die tas hebt als je hem in de trein op de grond kan zetten. Hangt er natuurlijk ook nog vanaf of je daarna niet ver moet lopen zeulen met die tas.
 
Ik heb helm, handschoenen, pak en laarzen wel eens in de zijkoffers achter gelaten. Dit waren van de grote van krauser, hoeveel liter weet ik niet.
Maar in enkel je topkoffer gaat het niet passen en in wat voor tas dan ook achter laten zou ik niet durven dus voor specifiek deze rit zou ik je toch adviseren om zijkoffers te overwegen.
 
Anders misschien tassen voor je laarzen? Iets minder veilig maar wel wat minder breed... en als je er in de file een keer een auto mee raakt dan is er niet direct schade.
 
Binnenkort heb ik waarschijnlijk een nieuwe klus in het centrum van Utrecht, bij het CS. De snelste manier van reizen is: stuk motor tot ik een intercity kan pakken. Maar dan zit ik met mijn spullen; daar wil ik niet mee rondzeulen. Het idee is dus om die bij de motor achter te laten, min of meer secure in een afgesloten tas oid. Ik zeg min of meer, want natuurlijk is het nooit 100% veilig, maar OK.
Nu dus de vraag: hoe groot moet die tas zijn? Zero biedt met Givi deze topkoffer aan (34 liter), maar ik geloof niet dat ik daar alle spullen in kwijt kan. Zijkoffers ga ik niet doen; ik wil smal blijven, die dingen nemen teveel ruimte in, en ze zijn ook nog eens veel te duur.

Dus: hoeveel liter opbergruimte moet ik hebben voor
- een textielen jas en broek
- motorlaarzen
- helm
:?


Eens zien...
Ik heb de originele Honda set gehad met 40L topkoffer.
Daarin paste: Helm (destijds HJC Symax3 L) & Motorlaaren + Handschoenen. Motorbroek ging/moest in 1 zijkoffer.
Tegenwoordig loop ik rond met de Revit Discovery Laarzen en hierin kan ik normaal rondlopen.
Sterker nog, mijn gewone broek kan ik zelfs "over" mijn laarzen heen trekken dus het valt niet eens op dat ik laarzen aan heb

Motorjas heb ik altijd aangehouden, mijn huidige motorjas is zelfs nog slechter op te vouwen tegenwoordig vanwege de rug-protector die er in zit. (en met mijn vorige ongeluk was dat geen overbodige luxe)

Welke, en hoe groot, je helm is bepaald ook hoeveel ruimte je nodig hebt... maar ga er van uit dat je ongeveer 60L nodig hebt wil je alles opbergen zonder te hoeven proppen.
 
Kan je niet gewoon het hele stuk met de motor? Ik heb vanuit Heemskerk ook een opdracht in 't centrum van Utrecht (vlakbij het station) gehad. Was binnen 50 minuten van deur tot deur. Vanuit Hoofddorp is 't volgens mij minder ver?
Het lijkt mij op regenachtige dagen iig niet lekker om je spullen buiten uit te moeten trekken.

Dat gezegd hebbende... ik heb een Bagster Spider achterop m'n fiets liggen. Die is 15-23L groot, maar zonder 'm te vergroten krijg ik m'n broek en eventueel m'n groooote winterhandschoenen daar prima bij (naast de laptop, lunchbox en wat zaken die gewoon handig zijn om mee te hebben zoals m'n zonnenbril...). Ik denk dat je met een grote topkoffer dus ook je Jas en helm wel kwijt kunt. Die jas kun je natuurlijk ook gewoon aanhouden. Is dan niet anders dan een 'normale' jas. Laarzen lijken me wel lastig (ik loop én rijd op kisten dus heb geen extra schoenen mee).
Ik zal het een keer uitproberen, maar volgens Google is het net iets langzamer, en de trajectcontrole geeft ook niet echt speling...
 
De grap is dat de A2 in die richting goed doorrijdt, want je rijdt tegen de drukte in. Ik wist toen nog niet van dat ene trucje dus heb daar iedere dag netjes 100 gereden. ;)
 
Je geeft nu toch min of meer toe dat een elektrische motorfiets een erg beperkt nut heeft.})

On topic: in een 34 liter topkoffer past een helm en handschoenen. Voor het pak en de laarzen heb je nog twee zijkoffers nodig.
Is er op het station geen kluis te huur?
Nee de motor is niet de beperkende factor, +/- 50 km enkele reis red ik makkelijk. 't Is meer de afstand, de trajectcontrole op de A2 en kans op files.
 
Doe een lege ( motor ) rugtas om en dan kan je je motorpak daarin doen als je de intercity pakt en de rest in je topkoffer.
 
laat ik het zo zeggen op mijn scooter (burgman 650 met topkoffer) zou ruimte moeten zijn voor 4 helmen (2 onder het zadel + 2 inde topkoffer) en daar past maar net een volledige motoruitrusting in zonder laarzen. die protectoren zorgen dat je het maar slecht kunt opvouwen en dat het dus altijd een berg ruimte blijft vreten.
rugzak van 60L past alles in behalve de helm. dus als je de helm in de topkoffer achterlaat heb je aan een fatsoenlijke weekendtas genoeg voor de rest.
 
Binnenkort heb ik waarschijnlijk een nieuwe klus in het centrum van Utrecht, bij het CS. De snelste manier van reizen is: stuk motor tot ik een intercity kan pakken. Maar dan zit ik met mijn spullen; daar wil ik niet mee rondzeulen. Het idee is dus om die bij de motor achter te laten, min of meer secure in een afgesloten tas oid. Ik zeg min of meer, want natuurlijk is het nooit 100% veilig, maar OK.
Nu dus de vraag: hoe groot moet die tas zijn? Zero biedt met Givi deze topkoffer aan (34 liter), maar ik geloof niet dat ik daar alle spullen in kwijt kan. Zijkoffers ga ik niet doen; ik wil smal blijven, die dingen nemen teveel ruimte in, en ze zijn ook nog eens veel te duur.

Dus: hoeveel liter opbergruimte moet ik hebben voor
- een textielen jas en broek
- motorlaarzen
- helm
:?

Ik denk dat je je volledige uitrusting niet in een topkoffer kwijt kunt. Zelf in mijn Goldwing 1200 topkoffer kreeg ik niet alles. (ben wel vrij lang met schoenmaat 45 en heb een dikke kop dus grote helm).
 
Het nadeel van je spullen in een koffer achterlaten is dat wanneer het nat is het niet droogt en de nattigheid je hele pak door kan. Ook trek je als het koud is een koud pak aan, krijg dat maar eens warm terwijl je motorrijdt.

's zomers laat ik mijn handschoenen vaak in mijn topkoffer, maar 's winters neem ik ze altijd mee naar binnen.

Ik zou gewoon doorrijden naar je bestemming of een bus nemen naar het treinstation (maar dat kost vaak veel tijd)
 
Beetje ruime topkoffer en flinke rugtas, zou de klus moeten kunnen klaren :]
Ik weet het niet hoor, heb je wel eens een nieuw gekocht motorpak vervoerd op de motor? Dat neemt best veel ruimte in. En dan nog een helm, handschoenen en laarzen erbij...
 
Terug
Bovenaan Onderaan