Hoeveel liter koelvloeistof?

karagoz

MF'er
2 feb 2002
60
0
amsterdam
Yup, vandaag is het dan gebeurd, het koelsysteem is grondig gespoeld met water (warm/heet) totdat het water wat er van onder eruit kwam weer zo helder als normaal water was. (Was er zelf niet bij, broer en pa hadden vandaag vrij, ik niet).

Maar ze hebben er nu 2 liter koelvloeistof in gedaan, hoeveel gaat er normaal gesproken in? Voor de lezers die niet van mijn geweldige actie afweten: www.motor-forum.nl/forum/topic.php?id=3105

Kan ik eindelijk binnenkort weer gaan :]

Ow ja, nog olie er bij gooien :) en dit keer in het juiste gaatje!
 
ligt natuurlijk aan je motor

dus READ YOUR FUCKING MANUAL ;)

kan je ook niet verkeerd bijvullen

maare, je vult hem bij tot die vol is, je radiateur, via vuldop op radiateur, en vult expansietank tot streepje COLD als die koud is, even stukkie rijden en controleren.
 
Misschien heeft ie wel geen manual...
Heb ik ook niet en velen met mij... dingen hebben kennelijk de nare eigenschap om uit zichzelf zoek te raken :(
Of simpelweg bij de verkoop vergeten te worden.
:(

Ik denk dat Ka... denkt dat er iemand is die hem een idee kan geven hoeveel koelvloeistof er in het systeem gaat, omdat ie niet het risico wil lopen dat het blokkie in de soep loopt.
 
in me R1 ging ongeveer 3 liter.

Maar toen was die helemaal leeg, meestal blijft er iets achter.

Er kan ergens een luchtbel zitten, maar als je je motor even laat lopen, en dan peil nog eens controleert en temp meter in de gaten houd kan er weinig mis gaan.
 
in me R1 ging ongeveer 3 liter.

Maar toen was die helemaal leeg, meestal blijft er iets achter.

Er kan ergens een luchtbel zitten, maar als je je motor even laat lopen, en dan peil nog eens controleert en temp meter in de gaten houd kan er weinig mis gaan.

Gizzzzz, Op sommige motoren zit een ontluchtingsnippel die geopend dient te worden
voor een correcte ontluchting.
Als je dit niet doet, blijft er vaak een luchtbel \"hangen\" waardoor er onvoldoende druk in het koelsysteem kan worden opgebouwd, en de kans op overkoken vergroot wordt.
In het minder goede geval zit de luchtbel op een gevaarlijke plaats, waardoor het eea (veel) te heet wordt, en tot mechanishe problemen kan leiden.
Daarbij is het VERBODEN om koude koelvloeistof bij een warme motor in de radiateur te gieten,
dus als je stelt dat deze goede jongen na het lopen van de motor nog even het peil moet controleren, zet dit er dan wel even bij!
Je ziet dat er met de nodige nonchalance nog heel erg veel kan misgaan, Goed dat de heren constructeurs hiermee al behoorlijk rekening gehouden hebben, anders was het motorleed vaak nog vele malen erger geweest.
Dus, let op wat je in het vervolg schrijft, ik zou het wel heel erg vinden als iemand door de toch goede bedoelingen van jou, in de problemen
komt.

Groeten, Paul.
 
Gizzzzz, Op sommige motoren zit een ontluchtingsnippel die geopend dient te worden
voor een correcte ontluchting.
Als je dit niet doet, blijft er vaak een luchtbel \"hangen\" waardoor er onvoldoende druk in het koelsysteem kan worden opgebouwd, en de kans op overkoken vergroot wordt.
In het minder goede geval zit de luchtbel op een gevaarlijke plaats, waardoor het eea (veel) te heet wordt, en tot mechanishe problemen kan leiden.
Daarbij is het VERBODEN om koude koelvloeistof bij een warme motor in de radiateur te gieten,
dus als je stelt dat deze goede jongen na het lopen van de motor nog even het peil moet controleren, zet dit er dan wel even bij!
Je ziet dat er met de nodige nonchalance nog heel erg veel kan misgaan, Goed dat de heren constructeurs hiermee al behoorlijk rekening gehouden hebben, anders was het motorleed vaak nog vele malen erger geweest.
Dus, let op wat je in het vervolg schrijft, ik zou het wel heel erg vinden als iemand door de toch goede bedoelingen van jou, in de problemen
komt.

Groeten, Paul.

Paul, ik vindt het allemaal goed bedoelt van je, maar krijg soms het idee dat je een beetje doordraaft.

Als iemand iets zelf wilt doen, moet die wel enige algemene kennis en gezond verstand hebben, anders sloopt die toch alles, als iemand alles helemaal volgens de regeltjes wilt doen, moet die een opleiding tot monteur volgen en een werkplaatshandboek kopen, en dan ook weten wat er bedoelt wordt. Kan die dat niet , moet die zijn motor lekker weg brengen.

Ik geef hier tips, geen complete beschrijving.
Wat iemand er mee moet doen moet de zelf weten, ik sleutel al erg lang, en heb nooit dingen gesloopt, dus met mijn nonchalance valt het wel mee.

Maar voordat ik het vergeet, misschien moet je hem er ook op wijzen dat de zijn radiatordop niet moet opendraaien als zijn motor heet is, en als die dat doet kan die ook geen vloeistof bijvullen als de motor heet is.

PS: lees ook even mijn allereerste reactie op dit topic.
 
Laatst bewerkt:
Paul, ik vindt het allemaal goed bedoelt van je, maar krijg soms het idee dat je een beetje doordraaft.

Als iemand iets zelf wilt doen, moet die wel enige algemene kennis en gezond verstand hebben, anders sloopt die toch alles, als iemand alles helemaal volgens de regeltjes wilt doen, moet die een opleiding tot monteur volgen en een werkplaatshandboek kopen, en dan ook weten wat er bedoelt wordt. Kan die dat niet , moet die zijn motor lekker weg brengen.

Ik geef hier tips, geen complete beschrijving.
Wat iemand er mee moet doen moet de zelf weten, ik sleutel al erg lang, en heb nooit dingen gesloopt, dus met mijn nonchalance valt het wel mee.

Maar voordat ik het vergeet, misschien moet je hem er ook op wijzen dat de zijn radiatordop niet moet opendraaien als zijn motor heet is, en als die dat doet kan die ook geen vloeistof bijvullen als de motor heet is.

PS: lees ook even mijn allereerste reactie op dit topic.

Gizzzzz, Op de radiateurdop staat altijd \"never open when hot\" dat is toch wel voor iedereen behoorlijk duidelijk lijkt me.
Ik wil helemaal niet doordraven, maar ik wil ook niet dat er fouten gemaakt worden, zodat zelfs een klusser minder snel ernstige schade aan zichzelf en zijn motortje kan toebrengen.
Met je nonchalance valt het inderdaad wel enigszinds mee, maar als je gewoonweg niet weet wanneer je de fout in gaat, mag iedereen hierop toch gerust reageren? leren we allemaal wat van, en daar gaat het op dit forum toch ook wel een beetje om, of niet dan? ;)

Groeten Paul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan