hoeveel liter olie in CB400?

kndw

Die hard MF'er
16 nov 2002
376
0
Tubingen
Ik heb overal gezocht, maar ik kan nergens vinden hoeveel liter olie er in een CB400f blok gaat. Ik heb ergens 3,5 liter gelezen, maar dat leek me wat veel...
Kan iemand me helpen?
 
1) staat in het manual
2) staat op het blok, aan de zijkant in de buurt van de vuldop
3) 4l carter inhoud, 3.5l bij verversen (uit mijn hoofd, tis al weer 15 jaar geleden dan ik een 400f heb gehad)
 
Ik had laatst ook 3,5 liter in gedachten, maar toen zat er wel effe te veel in hoor. :P

Ik vertrouw geeneen boekje meer. Gewoon 2 liter erin & dan voor elke volgende halve liter peilen.

Mij is Valvoline minerale 10W40 aangeraden, gewoon uit automaterialenzaak. Kost minder als speciale motorfietsenolie & is prima geschikt voor je 400-tje. (of ander goed merk)
 
mijn lieve mammie is dus speciaal voor mij (voor sinterklaas) naar een motorzaak gegaan, en daar raadden ze haar 'Bel-Ray' synthetic blend 10W 40 aan... dat heb ik dus ook gekregen. Was dat een goede raad?
 
Geen synthetische olie in een brik, krijg je problemen mee.
Gewoon minerale olie erin (10W40 dus). Liever geen automotor olie, kan je koppeling van gaan slippen (ervaring).
Succes :)

Olie aftappen met warme motor hé? ;)
 
In de bieb heb ik mijn gegeven van mijn honda cb500f gevonden. Het heet: werkplaatshandboek voor honda cb350 tot honda cb500f. Het is dus slim om een keer naar de bieb te gaan en het boek geheel te kopieren dat heb ik zelf ook gedaan. Het is altijd makkelijk mocht er iets zijn met je brikkie dan kun je het zo terug vinden.

succes
maatje
 
In de bieb heb ik mijn gegeven van mijn honda cb500f gevonden. Het heet: werkplaatshandboek voor honda cb350 tot honda cb500f. Het is dus slim om een keer naar de bieb te gaan en het boek geheel te kopieren dat heb ik zelf ook gedaan. Het is altijd makkelijk mocht er iets zijn met je brikkie dan kun je het zo terug vinden.
Hij moet 't boekje hebben van cb400f. ;) Die staat in 'n boekje samen met de cb550f.
 
Geen synthetische olie in een brik, krijg je problemen mee.
Gewoon minerale olie erin (10W40 dus). Liever geen automotor olie, kan je koppeling van gaan slippen (ervaring).
Mijn koppeling slipt anders toch helemaal niet hoor. ;) Maar inderdaad niet zomaar elke auto-olie erin.

Bij cb750 haddik bijgevuld met synteet-auto-olie en inderdaad was 'n slipperende koppeling het resultaat.


En ik zou er ook geen high-tech vol-syntheet mega-dure motorfietsen-olie in gooien. Da's te goed & zou wel eens kunnen zorgen dat aangeplakte deeltjes die al 20 jaar in een hoekje van 't blok wonen, op vakantie gaan & gaan logeren in een of ander oliekanaaltje. :P
 
Zo'n boekje is idd. misschien wel handig. Kan ik deze winter lekker knutselen. Bij mij in de bieb was ie niet te vinden(werkplaatshandboek). Kan ik ze ergens kopen?
 
Zo'n boekje is idd. misschien wel handig. Kan ik deze winter lekker knutselen. Bij mij in de bieb was ie niet te vinden(werkplaatshandboek). Kan ik ze ergens kopen?
Gewoon in de boekhandel. ;)

Haynes heeft goeie (engelstalige) handleiding.
Peters (of Peeters?) heeft nederlandstalige, ook wel goed.

(mijn voorkeur gaat naar de haynes :} )

edit: die :( smileys ook altijd...
 
Laatst bewerkt:
:)

Zo een beetje babbelen vrolijk me wel weer op.
(ik heb het net uitgemaakt met mijn vriendin) '(

goed. Ik ga morgen ff kijken bij de * naam boekhandel *.
Dan nog ff:
ik heb de keuze uit 2 soorten olie:

SAE 10w 40
API SG
CCMC G5

óf

SAE 10w 40
API SH
CCMC G5

Maakt 't uit?

En dan nog 1 klein dingetje, en dan zal ik het werkplaatsboek aanschaffen -beloof ik echt-

Als ik dat onderste carter van het blok afhaal, vallen er dan gelijk allemaal tanwielen uit of is dat slechts 't oliereservoir. (dat lekt namelijk...)

heel veel dank :}
 
:)

Zo een beetje babbelen vrolijk me wel weer op.
(ik heb het net uitgemaakt met mijn vriendin) '(

He das klote!! Sterkte etc. :)


goed. Ik ga morgen ff kijken bij de * naam boekhandel *.
Dan nog ff:
ik heb de keuze uit 2 soorten olie:

SAE 10w 40
API SG
CCMC G5

óf

SAE 10w 40
API SH
CCMC G5

Maakt 't uit?

Weet ik zo niet, wat is 't merk? En is het minerale of synthetische olie? ZOek hier even op "olie", krijg je ene hoop goeie verhalen te zien!!

En dan nog 1 klein dingetje, en dan zal ik het werkplaatsboek aanschaffen -beloof ik echt-

Als ik dat onderste carter van het blok afhaal, vallen er dan gelijk allemaal tanwielen uit of is dat slechts 't oliereservoir. (dat lekt namelijk...)

heel veel dank :}

Nee, is alleen de carterpan, als het goed is komen daar geen tandwielen uit vallen. Als dat wel zo is is er ECHT iets mis :P

Waar lekt ie dan? Is het niet gewoon de aftapplug die lekt ofzo??
 
neej, niet die plug.
die bak, die als het ware als los compartiment onder het blok hangt, heeft druipers aan de zijkant. Moet dus een nieuwe pakking tussen. Toch? :?

bedankt voor de sterkte. Zij zit er meer mee dan ik, maar ik word elke keer zo droevig van haar hoofd. '(

allebei semi-olie trouwens. Dat zat er altijd al in...
 
1
neej, niet die plug.
die bak, die als het ware als los compartiment onder het blok hangt, heeft druipers aan de zijkant. Moet dus een nieuwe pakking tussen. Toch? :?

2
allebei semi-olie trouwens. Dat zat er altijd al in...
1
Komptie niet van hoger af gelopen? Anders rekening houden met twee dingen. 1e=eigenlijk moeten de boutjes vd carterpan & de plug met momentsleutel worden vastgedraaid. 2=de koper ring onder de aftapplug moet vernieuwd worden. Anders kom je waarschijnlijk vd regen in de (letterlijke) drup. ;)

2
Alsut dan maar speciale motorfietsen olie is. (ivm koppeling enzo) Het verschil in die nummertjes zal de dealert toch wel weten? Ik ben zelf trouwens overgestapt op minerale olie met m'n cb400f-je. Goeiekoper & maakt voor de werking van 't motortje nix uit. Dan wel goeie minerale olie pakken, anders is de smering niezo goed & dus snellere slijtage.
 
Terug
Bovenaan Onderaan