Hoeveel maten groter voor stationair en main jet voor open filter en slipon? (Transalp 600 PD06)

BKLYF

MF veteraan
26 feb 2014
3.050
972
Belgiek
Instagram
Hoi allen,

Voor mijn Transali ben ik op zoek naar meer info over het tunen van carburateurs. Is niet de eerste keer dat ik sproeiers wissel dus ik weet al iets wat ik aan het doen ben.
Motor: 1994 Honda XL600V Transalp PD06

Huidige setup:
- Aliexpress filters, direct op de carburateur gemonteerd (geen plaats voor K&N)
- Dominator slipon
- Main jet size: 130
- Stationair: 38

Bij Roukema zijn er grotere maten aanwezig dus ik ben van plan om meerdere maten aan te schaffen om zo een fijnere afstelling te krijgen.
Nu heb ik de motor aan de praat gekregen met beide luchtmengselschroeven 1 turn in van full out te zetten dus dat betekend dat ik een grotere stationairsproeier nodig heb.

De motor draait nu enkel op Choke, maar pakt niet op in toeren (enkel stationair). Bij het draaien aan het gas (zelfs traag) valt de motor uit.
Carburateurs zijn schoongemaakt geweest met carb cleaner en perslucht.

Hebben jullie enkele richtlijnen welke maat sproeiers interessant zouden zijn?
Ik lees veel dingen van main jet maat +6, maar welke maat stationair is dan goed?

Alvast bedankt!
 
ali filters is net zoiets als mondkapjes. Waarom geen op kelken met wat gaas voor de grote brokken?
Zowieso zet ik er nog fijn gaas op (prefilter/sok)


Testbank en dan bij iemand die ook andere sproeiers ed heeft.
Jep, wou ik doen, maar er is niemand in de buurt met een testbank. Motorrijdend België heeft geen zaken met tunen.
Ps: de motor rijd nu niet (start wel), is niet ingeschreven en ik heb geen trekhaak. Daarmee wil ik eerst de motor "gas" kunnen laten geven eer ik naar een testbank kan gaan voor de fijnafstelling.
Dyno is enkel voor als de build klaar is.
 
Mijn Adv ga eerst eens rijden met je motor en voel wat je motor wel en niet doet bij gasreacties en toerentallen.
Hierna kan je een sproeier bezetting aanpassen.

Let wel op dat je orginele sproeiers gebruikt bij alie staat er wel een maat op maar de werkelijke doorlaat en net zo gelogen als de corona die van hun kant komt
 
filters goed in olieën en dan hoofdsproeier iets van 165 erin. Verder weinig meer aan doen. Daarna is je alp volledig terrein onwaardig he!!!
 
Als je dit afstellen echt zelf wilt gaan doen, zou ik eerst veel zoeken en lezen over carburateur tuning.
Als je de carburateur nl. echt goed wilt afstellen zul je van boven naar beneden moeten afstellen.
D.w.z. eerst op goed lopen op volgas (hoofdsproeier - max lucht/max brandstof )
-dan op naald nivo
-dan op naaldbuis (indien nodig)
-dan gasschuif vorm
en dan pas het stationair gedeelte :
-brandstofnivo/vlotterafstelling
-stationair sproeier
-mengselschroef.

Dit is op gevoel allemaal redelijk te doen, maar perfect word het nooit en kost enorm veel tijd en frustratie.
Dus naar een tuner brengen, op een bank laten testen en je laten adviseren.
 
Zowieso zet ik er nog fijn gaas op (prefilter/sok)



Jep, wou ik doen, maar er is niemand in de buurt met een testbank. Motorrijdend België heeft geen zaken met tunen.
Ps: de motor rijd nu niet (start wel), is niet ingeschreven en ik heb geen trekhaak. Daarmee wil ik eerst de motor "gas" kunnen laten geven eer ik naar een testbank kan gaan voor de fijnafstelling.
Dyno is enkel voor als de build klaar is.

Tovami zit in goes in Nederland volgens mij.
Dat is redelijk dicht bij België.
Dus ff bus of auto met trekhaak en aanhanger regelen en af laten stellen. Die man heeft alle benodigde spullen wel liggen.
 
Mijn Adv ga eerst eens rijden met je motor en voel wat je motor wel en niet doet bij gasreacties en toerentallen.
Hierna kan je een sproeier bezetting aanpassen.

Let wel op dat je orginele sproeiers gebruikt bij alie staat er wel een maat op maar de werkelijke doorlaat en net zo gelogen als de corona die van hun kant komt

Mijn sproeiers heb ik van Roukema vandaan. Zoals in de TS staat er:
Motor rijd niet, draait enkel stationair op Choke.

Maar als antwoord op je vraag is normaal stappen van +2 voor de stationair sproeier.

Kijk, eindelijk een normaal antwoord dan constant vragen naar "waarom dit, waarom dat" etc. :)


filters goed in olieën en dan hoofdsproeier iets van 165 erin. Verder weinig meer aan doen. Daarna is je alp volledig terrein onwaardig he!!!

Heb ondertussen een topic gezien waar men een kit heeft voor een TA 600 met maatje 140 voor ongeveer dezelfde setup als van mij.
Heb dus een 137.5, 142.5 en 145 besteld rekening houdende met de ali "filters"
Stationairsproeier had hij maat 42 dus heb ik maat 42, 45 en 50 besteld.
 
- Main jet size: 130 is dat de std maat?

Mijn sproeiers heb ik van Roukema vandaan. Zoals in de TS staat er:
Motor rijd niet, draait enkel stationair op Choke.

zonder filters loopt zo'n ding nog tot 1/4 gas

Heb ondertussen een topic gezien waar men een kit heeft voor een TA 600 met maatje 140 voor ongeveer dezelfde setup als van mij.
Heb dus een 137.5, 142.5 en 145 besteld rekening houdende met de ali "filters"
Stationairsproeier had hij maat 42 dus heb ik maat 42, 45 en 50 besteld.
als 130 std dan is 140 bs
 
"- Main jet size: 130 is dat de std maat?"
Jep

"zonder filters loopt zo'n ding nog tot 1/4 gas"
Nope, carbs waren schoon gemaakt, zonder filters proberen starten, ging niet boven stationair en draaide enkel op choke.
Lijkt me toch probleem met stationairsproeier.
Zijn CV carbs ook

"als 130 std dan is 140 bs"
Dit weet ik nog niet, omdat de motor niet boven stationair wil draaien.
 
Je zou om te proberen of de luchtfilters teveel lucht door laten voor de sproeierbezetting, een gedeelte van de filters tijdelijk af kunnen plakken met plakband oid.
Dan kun je er ook mee naar tovami rijden. Wel eerst aanmelden en een illegale grensovergang zoeken :P
 
Jep


Nope, carbs waren schoon gemaakt, zonder filters proberen starten, ging niet boven stationair en draaide enkel op choke.
Lijkt me toch probleem met stationairsproeier.
Zijn CV carbs ook
Niet goed schoon. Die dingen synchroon stellen doe ik meestal zonder lucht inlaat zooi erop. Geen probleem tot 1/4 gas zonder lf
/
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan