Hoeveel mm is de rempomp van KTM 690

Buellbloke

Gedigitaliseerde lul
27 jan 2011
9.541
4.192
Zoals de topictitel doet vermoeden wil ik graag weten hoeveel mm de radiale rempomp van een KTM 690 enduro of SM is...krijg het zelf niet gevonden.

Ik bouw mijn 890 om naar enkele schijf voor, dus heb een andere pomp nodig en ik zoek 15 mm. Brembo RCS is een optie, maar for shits and giggles wil ik ook even kijken of on the cheap een optie zou kunnen zijn.
 
Zoals de topictitel doet vermoeden wil ik graag weten hoeveel mm de radiale rempomp van een KTM 690 enduro of SM is...krijg het zelf niet gevonden.

Ik bouw mijn 890 om naar enkele schijf voor, dus heb een andere pomp nodig en ik zoek 15 mm. Brembo RCS is een optie, maar for shits and giggles wil ik ook even kijken of on the cheap een optie zou kunnen zijn.

Is 14 of 15mm (ik dacht 15), maar ga a.u.b voor de RCS15. Een veel gedane upgrade op de 690/701 en een stuk beter pompje dan de standaard pomp die op de 690/701 komt.

De 690 heeft vgm een Brembo pomp en de 701 Magura standaard, maar beide niet echt fijn.
Als je de RCS15 koopt, vergeet dan niet dat je het rempotje het beste kunt ophangen met een rubbertje tussen reservoir en aluminium bevestiging plaatje, dat plaatje wil nog wel eens scheuren. Rubbertje ertussen of een tyrap doet wonderen.

Dit beugeltje bedoel ik, ik had hier net een nieuwe beugel gemonteerd omdat m'n eerste ook gescheurd was.
663f1f897d.png
 
Thanks, het wordt een RCS maar dacht, laat ik het even checken just in case zodat ik mezelf wijs kan maken dat ik de goedkope optie tenminste verkend heb 😄
 
Volgens mij hebben de enduro en de SM een andere remklauw, en dus allicht ook andere diameters master cylinder.
Vraag is wat jij op je 890 overhoudt?
4-zuiger KTM klauw?
 
Volgens partslist zijn van de 2020 versie de master cylinders gelijk, vraag is welk zuigeroppervlak jij mee blijft na ombouw?
 
Ik heb inmiddels een RCS besteld, ik hou voor nu 1 originele remklauw en ga over op een Brembo M50 zodra ik een losse linkerklauw gevonden heb.

Zie enkel setjes staan maar heb niets aan de rechter...
 
Is in totaal 28 cm2 zuigeroppervlakte.

Met een verhouding van 1:27 kom je dan uit op een 11 à 12 mm pomp, of 1".


Volgens Brembo is de juiste pomp voor twin M50's 17 mm, als je dat omrekent naar eentje kom je op exact 12 mm.

Alternatief is de 19 mm, die voelt iets houteriger, meer aan/uit. Als je die omrekent, kom je op 13,4.
 
Laatst bewerkt:
De huidige 690 SMC heeft M4.32 calipers, die hebben dus grotere zuigers dan de M50.
Zelfs voor die wordt de 17 aangeraden, dus lijkt me 12 mm correct voor jou.
 
Ik heb het niet berekend maar goed afgekeken van anderen, de 15 RCS is al besteld 😉 wel bedankt voor het meedenken!
 
Laat weten hoe het bevalt en hoe de feeling is.
Lengte van de hendel telt ook mee en theorie is maar theorie. We (pluralis majestatis) zijn benieuwd.
 
Ik heb sowieso de short lever besteld, en ik zal updaten als e.e.a. gemonteerd is.
 
Minder onafgeveerde massa, minder gewicht aan de voorzijde, minder gewicht overal.

Vering werkt efficiënter, voorkant blijft lichter wat voordelig is in diep zand en over obstakels, voorkant slaat minder in ruw terrein, motor als geheel is lichter en twee grote schijven is overkill off road.
 
Terug
Bovenaan Onderaan