Hoeveel motorrijders onderuit op wegmarkering???

Ik ben wel eens onderuitgegaan met mijn motor op (gladde) we

  • ja

    Stemmen: 51 23,7%
  • nee

    Stemmen: 164 76,3%

  • Totaal aantal stemmers
    215

ThunderSTreak

MF veteraan
9 feb 2003
1.312
1
Heb morgen namens de MAG een interview met Omroep Brabant over wegmarkeringen en de gladheid daarvan (e.e.a in relatie met een "hardleerse" wegbeheerder).

Om ook met wat getallen te kunnen komen een hele snelle poll, waarvoor jullie medewerking wordt gevraagd.

Vraag:

"Ben je wel eens geslipt/onderuit gegaan op een wegmarkering?"
Antwoord "ja" of "nee" (ook "nee" antwoorden graag om een beetje vergelijkende statistiek te krijgen).

Zij die geslipt zijn of onderuitgegaan: graag aangeven in een posting hoe en waarop (soort markering).

SVP geen andere val- en schuifpartijen melden dan valpartijen t.g.v. wegmarkeringen.

Definitie wegmarkering: alles wat op de weg is aangebracht t.b.v. indeling van de rijstroken, verkeersborden (geschilderde plakkaten), zebrastrepen, haaientanden, voorsorteerpijlen, puntstukken, verkeerscirkels etc. : verf en plakmarkeringen dus!

Anders gezegd die zaken waarvoor je in je rijopleiding gewaarschuwd wordt om die juist te mijden v.w.b. wegmarkering (putdeksels in die zin dus uitgezonderd in deze vraag.)

Bij voorbaat dank voor jullie medewerking. :}

Zal morgenochtend 4 december omstreeks 9.00uur de resultaten hier uitlezen.

Vul s.v.p. de poll in


UPDATE van Donderdag 4 december 2008:

Het radiointerview (Klik hier) is er!

Er is ook beeld:

Klikken op het journaal van donderdag.

Item begint op 3 minuut 55 en eindigt op 6 minuut 10.


Lelijke man in motorpak ben ik: niet schrikken! :W

Enge man in regenjas is wethouder die keuzes maakt: Veiligheid motorrijder is ondergeschikt aan die van voetgangers.

Voor alle duidelijkheid (voor het geval jullie het net als ik niet begrijpen): de man is belast met de portefeuille "verkeersveiligheid".
 
Laatst bewerkt:
En dan maar meteen mijn reactie: ben wel eens onderuitgegaan op een zebrapad met nat weer.
 
Definitie van wegmarkering geef je wel, maar wat is de definitie van 'geslipt'? Onderuitgegaan snap ik, maar als elk stapje opzij van je achterwiel meetelt, denk ik dat er weinig zijn die dat nog nooit hebben meegemaakt.
Haal anders die 'geslipt' uit je topicstart, de poll vraagt immers alleen om 'onderuitgegaan'.
 
Slippen blijft er in staan, omdat het bij gebrek aan rijvaardigheid (of geluk zo je wilt) ook een aanleiding kan zijn voor een valpartij!

Uitbrekend achterwiel of wegschuivend voorwiel wat niet geleid heeft tot een val komen dus in aanmerking voor een ja antwoord.

Het zal vertaald worden in "last van wegmarkeringen".

Goede vraag overigens!
 
Laatst bewerkt:
ik heb nee geantwoord, maar wel geslipt... als ik een poll zie, vul ik m meteen in eer de posting door te lezen.
 
heb maar nee geantwoord, tenzij je een klein stapje van een paar cm op zei ook al als slippen ziet, dan had het ja moeten zijn.
 
Prima. Aan deze reacties heb ik wat.

Ook nuanceringen plaatsen zaken in hun (juiste) perspectief.
 
heb maar nee geantwoord, tenzij je een klein stapje van een paar cm op zei ook al als slippen ziet, dan had het ja moeten zijn.


Idem.... :+

En dan nog: als ik over zo'n streep moet/ga, dan ligt mijn snelheid al belachelijk laag om geen brokken te maken. Hier in de buurt leggen ze tegenwoordig de strepen zo dik bovenop het asfalt met zo'n laag van de witte verf, dat je hem beter drempel kunt noemen! Ze kwakken ze ook nog doodleuk in een bocht dan ook!

Ben al tijden van plan om hier een plaatje van de schieten, dan kun je meegenieten.... :N
 
Het gebeurt inderdaad wel eens... je kunt die wegmarkeringen soms haast niet vermijden (zoals in breda B| )
 
Ik ben er gelukkig nog nooit op onderuitgegaan. Zoals Boos B al zegt: soms zijn ze echt niet te ontwijken, en je geeft bij nat weer al gauw te veel gas op zo'n streep. In mijn geval al een paar keer op een plakstreep of zebra een wegstappend achterwiel gehad, in alle gevallen bij natheid.
 
Ik vermijd ze maar in het enkele geval dat dat niet lukte wel eens een klein stapje opzij gemaakt bij nat weer en als dat meetelt is het antwoord: ja. ;)
 
Heb morgen namens de MAG een interview met Omroep Brabant over wegmarkeringen en de gladheid daarvan (e.e.a in relatie met een "hardleerse" wegbeheerder).

Ik ben zelf nog niet onderuit gegaan. Maar hier in EIndhoven (woensel) zijn ze de lijnen en verdrijfvlakken op nieuw aan het verven. Maar die lijnen zijn tegenwoordig 1 cm dik! :(

Ik ben benieuwd wat daar de reden van is. Gewoon een streep verf is genoeg toch?

Laat maar weten wanneer het uitgezonden wordt....
 
Ik ben wel eens geslipt (zoals je later gedefinieerd hebt) op de punt van een pijl naar links in een voorsorteerstrook en op een zebrapad in een bocht. Nooit onderuit gegaan gelukkig.
 
De witte strepen ben ik tot nu toe meester geweest. 10 Jaar geleden ben ik wel een keer op mijn plaat gegaan vanwege een putdeksel die precies in een bocht was gepositioneerd :(
Lekker veel regen, niet bekent zijn en daar ga ik. Voorwiel kon er nog langs, maar het achterwiel gleed zo weg. De in val-reflex nog even het gas opentrekken en hoppakee! Mooie vonkenregen. :$

Hulde aan de wegbeheerder! Gezien de exactheid van de vraag heb ik wel een "nee" ingevuld.
 
Begin dit jaar, na een pekelnacht en morgen,
onderuit op de witte streep van een zeebrapad:

yt93ni.jpg


zeebrapad ligt in een bocht, quasi niet te omzeilen/ontwijken,
gelukkig was de snelheid laag

Christiaan
 
Ik heb inderdaad wel eens op een witte streep m'n achterwiel een stapje opzij voelen zetten, hoewel ik zoveel mogelijk die strepen probeer te ontwijken soms kan het gewoon niet.
Als je door een file rijdt kunnen die strepen ook lastig zijn, zeker als de rijbanen niet erg veel ruimte over laten (zoals op de A2) Stel dat je een keer moet remmen omdat een koekblikker opeens van rijbaan verwisselt, en je moet remmen op zo'n streep kun je het wel vergeten...
 
Zoals de meeste motorrijders ook wel eens een stapje
opzij gezet met het achterwiel.
Soms vraag ik me wel eens af of die wegbeheerders wel
goed bij hun verstand zijn.
Bij ons in de buurt een grote rode cirkel met 50
over bijna de gehele weghelft , midden in een lange
onoverzichtelijke bocht |(
 
Veel mensen vergeten het gevaar van een kleine rotonde (en dan bedoel ik dus echt klein), daar ga je met nat weer/ijzel sowieso niet lekker overheen met een racemotor. Ik heb wel eens een slippertje gemaakt op zo'n rotonde, voorwiel wat lichtelijk wegschoof over wegmarkeringen bij het nemen van een bocht naar rechts op de rotonde, niet gevallen echter. Ook die idioot dikke '50' markeringen op de weg, die plaatsen ze ook nog wel eens in bochten. Niet normaal in combinatie met de hier al besproken dikke kalk/verflaag die ze tegenwoordig gebruiken.

Wat zeker een last is, zijn die lichtbolletjes die ze tegenwoordig wel eens willen plaatsen op wegen. Die krengen liggen gewoon 2 cm boven het wegdek! Goed voorbeeld hiervan is een weg voor doorgaand verkeer in Goirle, daar liggen ze in de bocht :X Heb daar vaker gereden, iedere keer is het toch weer schrikken |(

Ik hoop dat er mensen zijn die luisteren naar je poll en daar iets mee doen *O*
 
Ik ben zelf nog niet onderuit gegaan. Maar hier in EIndhoven (woensel) zijn ze de lijnen en verdrijfvlakken op nieuw aan het verven. Maar die lijnen zijn tegenwoordig 1 cm dik! :(

Ik ben benieuwd wat daar de reden van is. Gewoon een streep verf is genoeg toch?

Laat maar weten wanneer het uitgezonden wordt....

Zodra ik uitzendtijd weet zal ik hem posten.
 
Het valt me soms op, dat die strepen op een onhandige plek staan.

Zoals: een zebrapad in een bocht.
 
Het valt me soms op, dat die strepen op een onhandige plek staan.

Zoals: een zebrapad in een bocht.

Is een onderwerp waarover de MAG met bijvoorbeeld RWS al een afspraak heeft gemaakt m.b.t. spookrijderspijlen op de afritten van autosnelwegen. Die mogen dus niet in een bocht. Bij vervanging van wegdek of herstel van markering wordt zoveel als mogelijk naar een recht stuk gezocht.

Lokale wegbeheerders zijn veel moeilijker te beinvloeden. Dat is helaas voorlopig nog "maatwerk" in de zin van het voortdurend aanspreken van de wegbeheerder zelf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan