Hoeveel ruimte tussen spaken en remklauw?

Erwin83

MF veteraan
8 okt 2007
1.815
1.328
Malden
KTM voorvork en remklauw, met een Suzuki DR naaf+ remschijf, en een 18 inch 1.85 brede velgmet opmaat gemaakte spaken.

Is er een richtlijn voor hoeveel ruimte er tussen remklauw en spaken moet zitten?
Ik heb gisteren mijn gespaakte wiel (4 mm offset) teruggekregen en ben eigenlijk verrast dat alles past (had er al rekening mee gehouden dat er wellicht iets van de klauw moest worden gehaald, maar er past bij wijze van spreken nog geen speelkaart tussen de spaken en de klauw.
Is het verstandig om iets van de klauw te frezen (vlees genoeg ter plaatse) om eventuele bewegen van spaken/wiel op te vangen?
Indien ja, hoeveel, één mm, 2 mm?
 

Bijlagen

  • 20200425_170032.jpg
    20200425_170032.jpg
    915,5 KB · Weergaven: 20
  • 20200425_165922.jpg
    20200425_165922.jpg
    1 MB · Weergaven: 11
Zou ik wel doen, iets vd klauw afhalen en in lijn met de spaak laten meelopen.
2mm moet wel voldoende zijn, vorig jaar heb ik voor m'n RS ook een wiel laten maken door Pebro in Meijel, eveneens 4mm offset gespaakt.
 
Als er 0,5mm tussen zit is meer dan voldoende., Als er meer flex in het wiel zit zitten de spaken veel te los.

Helder. Die zitten mooi vast momenteel.
In hoeverre flext een remklauw?
Deze Bybre klauw (ktm 390) is radiaal opgehangen en kent geen bewegende delen aan de buitenkant (zoals de standaard honda CB b.v. wel heeft).

In mijn hoofd zit "iets wat niet kan bewegen, kan wel breken". Maar een axiale beweging vd remklauw kan ik niet meteen inbeelden.
 
Gezien het wiel zich nog niet "gezet" heeft is die marge van 0,5 wel erg mager nu.
Hij zal over zo'n 500 km wel ff terug moeten komen om dan ff te controleren cq naspannen.
Ik heb nog nooit terug gehoeven met een nieuw gespaakt wiel. In mijn sm wielen was de speling hooguit 0.3mm (na affrezen)en dat heeft nooit problemen gegeven.
 
Zou zelf voor een vrije ruimte gaan van 1.5 á 2 mm als je daar genoeg dikte voor hebt
Al moet ik bekennen dat ik bij een GPZ ook niet meer dan 1 mm tussen de remschijfbouten en de remklauw adapter plaat hebt zitten en dat er na een paar duizend kilometer daar nog geen tekening op zie
Aan de andere kant als gaat rijden en je zie er een tekening op komen kan je het altijd nog wat meer ruimte geven veel meer dan wat tijd en remvloeistof kost het niet
 
slapen deed ik toch wel als er iets te weinig ruimte zou zijn kon het wiel niet draaien en net genoeg is geen probleem .
wat extra ruimte geef wat rust tijdens het rijden dat niet steeds denkt " loopt die niet vast , loopt die niet vast "
Zonder gekheid Erwin goed opgelost en hopelijk kan je gauw gaan rijden en kom dan eens langs om haar in het echt te laten zien je weet nog wel waar ik woon denk ik .
 
0,023 mm per graad celicius bij een lengte van 1meter. Stel dat je remklauw vanaf de ophanging 3cm is dan zal deze bij een verhoging van 100 graden 0.07mm dikker worden
 
Terug
Bovenaan Onderaan