Hoeveel toeren is normaal???

Danny R1

Die hard MF'er
19 apr 2006
482
36
Weert
Ik vroeg me af als je met een bepaaldesnelheid rijdt bijvoorbeeld 80 km/u hoeveel toeren je dan moet rijden? Te laag lijkt me niet goed maar te hoog ook niet. Ps ik rij op een R1.
 
Er is niet echt een bepaald "moeten" bij de combinatie snelheid/toerental.

Het is afhankelijk van de versnelling waarin je rijdt, wat voor toerental
er bij een bepaalde snelheid geldt.

In principe kun jij met zo'n 60 km/u in z'n 6 zitten, geen idee wat voor
toerental daar bij hoort.
Geen probleem, lekker rustig doortokkelen in de file bijvoorbeeld.
Maar waarschijnlijk rijdt ie 60 km/u in z'n 4 of 5 net wat lekkerder.
Of in z'n 3 misschien, zeker als je af en toe lekker vlot weg wilt trekken.

De eerste versnelling bij een R1 is groot genoeg om flink door te trekken
tot een eind boven de 80 km/u, maar of jijzelf dat dan prettig vindt...


Dat bakbeest van mij maakt 4500 rpm bij 120 km/u in z'n 5.
En 2000 rpm bij 50 in z'n 5.
Maar goed, bij een R1100RT begint het rode gebied waar een R1 net lekker
op gang komt...
 
Ik rij zelf m`n yamaha Fz rond de 4500 toeren , onder de 3000 (in z`n zes) vind tie namelijk niet zo lekker .Op de snelweg bij 120 km/h rijd deze 4000 tpm in z`n 6.Bij 220 km/h rijd deze 9500 toeren , rode gebied begint bij 11500 tpm
 
Laatst bewerkt:
bij een constante snelheid en zo hoog mogenlijke versnelling uitkiezen,
vanaf zo'n 75/80 in de 6
50 in de 4 enz enz

Maar als je snelheid wil maken is dat beter met wat meer toeren ivm smering.
Die is namenlijk beter bij belasting in hogere toeren dan bij belasting bij lage toeren.
 
Volgens het nieuwe rijden zo snel mogelijk opschakelen...

Maar met een 4 cilinder kun je toch wel vanaf een 75/80 wel in de 6 een constante snelheid aanhouden...Alleen bij gas geven kun je toch in de je voetstepjes voelen dat hij protesteerd (meer trilt) ofniet?

Met een 2 cilinder is het al helemaal niet zo lekker om laag in de toeren te rijden....gebok en ed... Rond de 3000omw/min gaat hij pas 'lekker' lopen. Overigens draait de mijne bij 135 km/h 5000omw/min.
 
Op zich, als je een constante snelheid rijd, moet je gewoon zover opschakelen als mogelijk want lagere toeren vertalen zich -zie "het nieuwe rijden"- in een lager verbruik. Wil je sportief, veel vermogen enzo dan ga je hoog zitten. Verschilt per motor maar de mijne is bin de 6k+ erg "wakker".

Maar!

als je je motor erg laag in de toeren houd, hierboven al beschreven als "je voelt'm trillen in je steps" dan zet je onnodig veel druk op je big-end lagers. Op langere termijn zullen die dus onevenredig hard slijten.

Denk ik.

Wie deelt deze mening?
 
als je je motor erg laag in de toeren houd, hierboven al beschreven als "je voelt'm trillen in je steps" dan zet je onnodig veel druk op je big-end lagers. Op langere termijn zullen die dus onevenredig hard slijten.

Denk ik.

Wie deelt deze mening?

Dat is bij een 1-cilinder de juiste manier om je big-end om zeep te helpen in elk geval. Een 4-cilinder zal daar minder moeite mee hebben.
 
Mijn 2002 R1 draait plm 4750 rpm bij 120 km/u in de zesde versnelling.
Ik gebruik voor constante (legale) snelheden 2 toerengebieden.
Versnelling 1 t/m 4: 2000 - 3750 rpm
Versnelling 5 t/m 6: 3750 - 5000 rpm
Waarbij ik in het eerste gebied in de 4de versnelling liever richting de 4000 rpm ga dan de 2000 rpm natuurlijk.
In het tweede gebied is het geen ramp om in de 5de versnelling iets onder de 4000 rpm te zitten.

In de meest voorkomende maximum snelheden (met een constante snelheid) vertaalt dit zich naar:
50: 3de versnelling
60, 70: 4de versnelling
80: 5de versnelling
100: 6de versnelling

Ik heb wel injectie ipv carbs. Ik weet niet of injectie beter loopt onderin de toeren...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan