Hoeveel toeren zijn (te) veel toeren?

~Vincent~

MF veteraan
31 mrt 2003
3.204
0
Fucking search gejoesd op toeren, tpm en sex maar buiten een topic over bij welk toerental je moet schakelen niks gevonden.

Hoeveel tmp zijn zijn lage, middelmatige dan wel hoge toeren? Ik weet wel dat dat van motor tot motor verschilt maar laat ons een (ik zeg maar wat O-) ) gsx600f als voorbeeld nemen.

Wat is doortrekken? En bij welk toerental schakel je als je "rustig" ofte normaal rijdt? Ik heb er namelijk geen flauw idee van. Ik heb de neiging om nogal snel te schakelen en denk vlug "Oh sjit sevvens vliegt hij in brand" vandaar deze vraag. Ik wil wel redelijk doorgassen (je moet wat plezier beleven aan je dure hobby/passie) maar kzou wel een jaartje if twee moeten kunnen rijden zonder dat het zaakje spontaan vuur vat.

Dus om ff te recapituleren. Zeg ff wat jullie onder lage/normale/hoge toeren verstaan en wanneer je doorgaans schakelt. Vermeld ook ff of het schadelijk is om boven de xduizend toeren te schakelen.

Danke schön
 
Fucking search gejoesd op toeren, tpm en sex maar buiten een topic over bij welk toerental je moet schakelen niks gevonden.

Hoeveel tmp zijn zijn lage, middelmatige dan wel hoge toeren? Ik weet wel dat dat van motor tot motor verschilt maar laat ons een (ik zeg maar wat O-) ) gsx600f als voorbeeld nemen.

Wat is doortrekken? En bij welk toerental schakel je als je "rustig" ofte normaal rijdt? Ik heb er namelijk geen flauw idee van. Ik heb de neiging om nogal snel te schakelen en denk vlug "Oh sjit sevvens vliegt hij in brand" vandaar deze vraag. Ik wil wel redelijk doorgassen (je moet wat plezier beleven aan je dure hobby/passie) maar kzou wel een jaartje if twee moeten kunnen rijden zonder dat het zaakje spontaan vuur vat.

Dus om ff te recapituleren. Zeg ff wat jullie onder lage/normale/hoge toeren verstaan en wanneer je doorgaans schakelt. Vermeld ook ff of het schadelijk is om boven de xduizend toeren te schakelen.

Danke schön

Je kan het beste percentages nemen van het toerental waarbij het maximum vermogen geleverd wordt. Aangezien elke motor verschillende toeren kan draaien.
Ongeveer 50-60% van het maximum vermogenpunt vind ik wel een mooie waarde voor rustig rijden.
 
Tot de 4327 toeren zijn lage toeren (dit was vroeger 4326 maar dat bleek een rekenfout!!), tot 8963 zijn middelmatige toeren en van 8963 tot 15324 zijn hoge toeren. Alles daarboven zijn enorme (s)toere ... verhalen. 8-) :+

Ok, even serieus. Waneer is iets hoog en wat is laag? Ik denk dat als je je toerenbereik grofweg in drie gelijke delen zo opdelen dat je dan ook laag, middel en hoog hebt.

Wanneer je schakelt maakt op zich niet uit. Als je doortrekt doe je dit zo ongeveer zodra de toerenteller in het rode gebied komt. Voor kortere periodes kan het geen kwaad in deze regionen te verblijven, maar op de lange duur kan dit schadelijk zijn voor de motor. Bijvoorbeeld omdat de grote warmteontwikkeling niet doelmatig kan worden afgevoerd.
 
Als de motor lekker warm is dan kan je lekker door knallen tot bijna de max en dan schakelen :]

Als je dat even 20 seconden doet kom je uiteindelijk in een lekker rustig toerengebied in z'n 6 :)
 
Bwa ... bij rustig optrekken met het verkeerstreintje mee schakel ik al bij 3500rpm. Maarja de mijne (diversion900) trekt al (protesteert niet bedoel ik) van zen 2000 (en gaat door tot 9500). Bij zeer snel optrekken schakelen rond de 8000 want daar zit zen zogenaamde sweet spot. Bij een sportieve rit schakelen ronde de 6000 ...
Kort: rustig toergedrag, schakelen op 1/3 van de redzone, sportiever rijen: 2/3, de stenen uit de grond wille trekken: ALLE toeren gebruiken hé (maar achteraf nie kome klagen dat je schakelvorken krom zijn, of je ketting rond je nek is geslagen ...
 
Als de motor lekker warm is dan kan je lekker door knallen tot bijna de max en dan schakelen :]

Als je dat even 20 seconden doet kom je uiteindelijk in een lekker rustig toerengebied in z'n 6 :)

20 seconden doortrekken?????????
Dan rijden sommigen ook niet meer rustig in z'n 6. Denk dat de 270 dan wel voorbij is gegaan

8-)

Maar het ligt geheel aan je motor wat je toerentalindeling is.
Zoals bij mij kan je tot 4000 toeren lekker rustig rijden. Tot 6000 is het middengebied en erboven begint het echte geweld. Dit tot 11000 toeren. Ik kom echter bijna nooit boven de 9000.
 
als ik t dorp uitrijd waar ik woon schakel ik meestal bij de 5.000 toeren, ben ik het dorp uit, dan haal ik em door naar 8.000 tot ie een beetje fatsoenlijk warm is, daarna trek ik em 1 of 2 keer verder door (niet dat t veel nu heeft met 25KW, maar t klinkt zo leuk) en dan rijd ik verder met gemiddeld 4.500 toeren op de teller.
zo rijd t wel zo rustig en kun je wel ff genieten nog :)
 
Te veel is rood toerengebied, bij zo'n ouderwetse wijzer-toerenteller.
Veilig is hoger toerental dan het 'rode gebied'

En maar happen, oftie nog nooit :] gereden heeft die Vincent... :?
 
Alleen tijdens lessen. Mijn eerste moto ga ik volgende week ophalen bij de dealerd. (moest nog een getint ruitje op en hij moet nog - niet onbelangrijk - een plaat en verzekering hebben O-) )

Ik vroeg het maar omdat ik zenuwachtig wordt van hoge toertallen (dat heeft met m'n auto te maken)
Ik wou dan ook te weten komen welk toerental normaal/nog ok is om constannt in te rijden.
 
Alleen tijdens lessen. Mijn eerste moto ga ik volgende week ophalen bij de dealerd. (moest nog een getint ruitje op en hij moet nog - niet onbelangrijk - een plaat en verzekering hebben O-) )

Ik vroeg het maar omdat ik zenuwachtig wordt van hoge toertallen (dat heeft met m'n auto te maken)
Ik wou dan ook te weten komen welk toerental normaal/nog ok is om constannt in te rijden.
zolang je je motor goed warm rijdt (1e 15 km heel rustig rijden en een hoop schakelen) is er niet vee laan de hand hoor. Zijn die motoren voor gemaakt :}
 
Als ik lui rijdt schakel ik bij 3000 toeren, bij normaal rijden rond de 5 à 6000 toeren en als ik wil blazen dan schakel ik net voor de begrenzer inkomt en dat is rond de 15000 toeren.
 
toch ne suzuki gekocht vincent :) ik hoop dat je er veel plezier aan beleefd :9 ikzelf ry met myne brommer regelmatig tot tegen het rood ,ne jap kan da goe tegen })
 
'Hoeveel toeren zijn (te) veel toeren?'
Tot dat hij er ineens met een luide knal of er stilletjes mee ophoudt ;)
 
normaal rijden doe ik tussen 4 en 6 duizend toeren maar als je een beetje wilt doorrijden moet je hem toch tot 13000 trekken in de begrenzer. En dat is al 1000 toeren meer als heb rode gebied })
 
als je em naar +10000 rpm jaagt doe dat dan met gas helemaal open

(jezus wat erger ik me aan mijn 25 kw setje)
 
toch ne suzuki gekocht vincent :) ik hoop dat je er veel plezier aan beleefd :9 ikzelf ry met myne brommer regelmatig tot tegen het rood ,ne jap kan da goe tegen })

Jaja...motooke was in prima staat ( voor zover ik weet ) en de 12 maanden garantie hebben me overhaald.

Wou uiteindelijk toch "maar" voor GS/CB/ER 500 gaan. Maar den deze ben ik over een jaartje (waarschijnlijk) niet beu terwijl dat met een CB wel eens het geval zou kunnen zijn.
 
goede keus vincent heb je al een foto van je aanwinst?
over die toeren,ga in het begin gewoon lekker rustig touren!!!,denk volgen jaar ofzo maar een keer aan opentrekken enzo,veel rijplezier ermee :]
 
ook niet te weinig toeren maken, krijg je een randje in de cilinderbus. Als je dan op het gas gaat in de toeren dan zit jouw zuiger continu tegen die rand te boksen. Af en toe door trekken tot het rode dus ;)
 
ook niet te weinig toeren maken, krijg je een randje in de cilinderbus. Als je dan op het gas gaat in de toeren dan zit jouw zuiger continu tegen die rand te boksen. Af en toe door trekken tot het rode dus ;)

Dank je voor de bevestiging van mijn vermoeden. Wij rijden (Goldwing) over het algemeen heel rustig, en het liefst hou ik het toerental tussen de 2 en 3 duizend (stad en landweg). Heel af en toe trek ik even door tot 7 à 8 met het idee om 'm "even schoon te blazen" omdat ik het idee heb dat er door die lage toeren vuiligheid blijft zitten. Ik weet niet of jouw verhaal over de zuigers met die "vuiligheid" te maken heeft, maar ik ben blij dat ik al van het begin af aan precies doe wat jij suggereert.

Groetjes : Willem
 
ook niet te weinig toeren maken, krijg je een randje in de cilinderbus. Als je dan op het gas gaat in de toeren dan zit jouw zuiger continu tegen die rand te boksen. Af en toe door trekken tot het rode dus ;)

Dit klinkt raar (of ik begrijp het niet), de weg die de zuigers afleggen is niet afhankelijk van het aantal toeren. Bovendien is het begrip lage toeren ook heel relatief. Bij 2000 toeren maakt de zuiger toch nog zo'n 33 slagen per seconde... Lijkt me niet dat er in de tussentijd "vuiligheid" ontstaat.

Maar goed bij mij zal dat wel meevallen, als ik rustig rij zorg ik dat de toerenteller rond de 7000 blijft aanwijzen.
 
Als je het blok goed warm hebt gereden, dan kan je in principe knallen wat je wilt. Het is al een keer gezegd, maar de motoren zijn er echt voor gebouwd hoor!! Je moet natuurlijk niet uren lang 90 rijden is zijn 1e versnelling natuurlijk ;) .

Maar het is even wennen, maar zeker als je wat nare ervaringn hebt gehad met je auto, maar dit is totaal niet te vergelijken.
Een tijdje geleden zat ik op een Amerikaanse site van de Honda Fireblade ( :X ) , en daar stonden foto's op van een testbank met daarop alleen het motorblok van de Blade. Deze werd gewoon 24 uur VOL belast!!! Daarna werd het blok helemaal uit elkaar gehaald, en wat bleek: Minimale schade aan het blok :} !!! Maar hij was natuurlijk goed warmgereden voor de test. Deze test was i.s.m. het Amerikanse TNO zal ik maar zeggen.

Conclusie: Goed warmrijden, en daarna moet je zelf even 'aanvoelen', waar jij het lekkerst schakeld !!!

Groetjes,

Wilil
 
En dan heb je ook nog de verstandige toeren. Op nat wegdek kunnen toeren die bij droog wegdek geen probleem zijn opeens heel anders aanvoelen....en dan met name bij pittig optrekken...het kan dan wel eens verstandig zijn eerder door te schakelen.... :X
 
Dit klinkt raar (of ik begrijp het niet), de weg die de zuigers afleggen is niet afhankelijk van het aantal toeren. Bovendien is het begrip lage toeren ook heel relatief. Bij 2000 toeren maakt de zuiger toch nog zo'n 33 slagen per seconde... Lijkt me niet dat er in de tussentijd "vuiligheid" ontstaat.

Maar goed bij mij zal dat wel meevallen, als ik rustig rij zorg ik dat de toerenteller rond de 7000 blijft aanwijzen.

De drijfstang heeft bij verschillende belastingen een andere lengte. Het is maar een miniem verschil, maar toch zit er enige "rek" in.
 
als ik t dorp uitrijd waar ik woon schakel ik meestal bij de 5.000 toeren, ben ik het dorp uit, dan haal ik em door naar 8.000 tot ie een beetje fatsoenlijk warm is, daarna trek ik em 1 of 2 keer verder door (niet dat t veel nu heeft met 25KW, maar t klinkt zo leuk) en dan rijd ik verder met gemiddeld 4.500 toeren op de teller.
zo rijd t wel zo rustig en kun je wel ff genieten nog :)


haha jij rijdt precies zoals ik reed met 25 kw. boven de 8000rpm grijprt de begrenzer in en is het over, dan nemen alleen de trillingen en de herrie toe (herrie is natuurlijk een mening O-) )
maar als het kitje eraf gaat begint de pret pas bij 8000 rpm, en als ie warm is en ik uit het bewoonde gebied ben laat ik hem nogal graag tot 13.000 rpm gaan, voor die mooie kawa-huil en de power. rooie gebied gebruik ik eigenlijk alleen op circuit, want eht is niet voor niets rood.
bij rustig rijden schakel ik bij zo'n 6000 rpm.
 
Ik heb een tijdje een digitale toerenteller gehad (is ondertussen al in de zoveelste regenbui gesneuvelt) en toen schakelde ik op rond de 6000 toeren en als ik 110 reed stonden er net geen 10000 toeren op. (ik rij maat met een 125'tje)
In princiepe moet hij op 10000 toeren in de begrenzer gaan, maar dat is me nog niet gelukt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan