Hoeveel volgen er nog?

Vollegas75

Rookie
19 jan 2002
19
0
Veenendaal
Heren & dames,

Het gaat niet zomaar aan je voorbij. Dit jaar op 27 maart ben ik een goede maat verloren aan een fataal ongeval. Ik heb een beetje bijgehouden en het valt met op dat dit jaar wel een piek gaat worden. Wat is de reden dat er dit jaar zoveel ongelukkigen moeten sneuvelen?

Ligt het aan:
-motoren met weinig kilo'e te veel vermogen?;
-onervarenheid?;
-de wegen die steeds minder worden?;
-meer verkeer, meer olie, meer verradelijke plekken op het wegdek?;
etc etc,

Dit is een topic waar niemand denk ik antwoord op heeft, maar je moet ergens beginnen. Daarom graag jullie ervaringen van bijna "mis" situaties, en naar jullie mening van wat een eventuele reden zou kunnen zijn.

Ik hoor(lees) het wel.

Groeten,

Vollegas75
 
Volgens de VRO1 instructeur (en ik vond het wel hout snijden): xx% ligt 't aan auto's en xx% aan de motor zelf (achterstallig onderhoud, b.v. remolie niet okay, bandenspanning na een hele winter nul komma nul) en dan mensen die op de 1e zonnige dag plat door de bocht willen...

't duurt altijd even voordat je er weer in zit.
 
Mijn instructeur zei dat xx% van mensen die een ongeval hebben met aanrijding al op de grond liggen voor ze de wagen raken. Dus remtechniek bijschaven zou kunnen helpen. Vro en die dingen is ook nooit slecht. Maar dan mag je je weer wel geen held gaan vinden en gassen waar dat niet kan.
 
Volgens de VRO1 instructeur (en ik vond het wel hout snijden): xx% ligt 't aan auto's en xx% aan de motor zelf (achterstallig onderhoud, b.v. remolie niet okay, bandenspanning na een hele winter nul komma nul) en dan mensen die op de 1e zonnige dag plat door de bocht willen...

't duurt altijd even voordat je er weer in zit.

Op zich kan ik me daar best in vinden Dmonster, alleen moet ik wel zeggen dat ik vooral de laatste tijd veel van dit soort ongevallen hoor, waarbij de automobilist geen voorrang verleende. Ik denk dat zij ook moeten wennen, na een winter nagenoeg geen motoren tegengekomen te zijn, aan die dingen op de weg. Alleen als een motorrijder te snel teveel wil kost het zijn/haar leven, terwijl, wanneer een automobilist niet snel genoeg aan die situatie went, het ook die motorrijder het leven kost en niet dat van die automobilist.

En gezien het gegeven dat er zelfs al automobilisten motoren voor brommers aan gaan zien, kun je je af gaan vragen wat voorlichting of waarschuwingsborden nog voor zin hebben.
 
Om te beginnen; nog gecondoleerd. Het zijn de mindere dingen in het leven, waarna je wel even anders tegen het leven aan gaat kijken. Vandaag alles koek en ei, morgen misschien niets meer. Het kan zo in één klap geheel omgegooid zijn.

Verder een reactie op je vraag. Ik moet zeggen dat ik ook steeds meer op de berm zit te letten naar snelheidscontroles. Als ik maar effe mijn gas open draai zit ik constant in mijn spiegels te kijken of er geen Volvo ofzo achter me rijdt die me wil controleren. Ik wordt er echt helemaal gek van de laatste tijd.
Ook vandaag stonden ze weer met een lasergun op een 50km weg, buiten de bebouwde kom, dus echt een weg waar je makkelijk 70 kan rijden. Iedereen rijdt er te hard, volgens de regels dan. Je let met zo'n snelheid niet meer op de weg, daar gaat het gewoon te traag voor. Ook is het moeilijk om die snelheid aan te kunnen houden, je rijdt automatisch net iets harder, zonder te weten.

Dus mijn conclusie is; oprotten met die controles, ze veroorzaken meer ongelukken dan ze voorkomen. Het heeft niets meer met veiligheid te maken, alleen maar met extra inkomsten.
 
Ik denk dat je met je punten in je beginpost al heel wat oorzaken heb.
En dan nog de combinatie met medeweggebruikers.

Wat denk ik wel verraderlijk is, is het feit dat dit jaar meer fatale ongevallen op forum zijn/worden neergezet door het groeiende aantal gebruikers en de openheid waarmee men is gaan posten.

Eind van het jaar zal uit de bikkelharde cijfers blijken of er daadwerkelijk meer motorrijders verongelukt zijn.

Sterkte voor jou verder. Life goes on, maar vergeten doe je zoiets niet.
 
Allereerst gecondoleerd met het verlies van je vriend. '(

Hoezo dit jaar een piek?
:^

Hoe triest het ook is, ieder jaar verongelukken er motorrijders. En als het bekenden van je zijn komt dat natuurlijk extra hard aan. De statistieken krijgen dan ineens een naam en/of gezicht en dat is confronterend. Hierdoor ga je er misschien extra op letten. Maar ik heb niet het idee, cru gezegd, dat het dit jaar vaker gebeurd dan vorig jaar.
 
Voor alle duidelijkheid: het maakt mij niet uit hoe hard de reacties zijn. Van de hardcore-macho-rijders-hoek verwacht ik die het eerst en dat heeft ook alleen maar toegevoegde waarde. Die maat van mij was van het zelfde laken en pak.

Het gaat mij erom een verzameling van ideeen te krijgen van iedereen die vaak op een motor zit wat hij of zij meemaakt.

Blijf s.v.p. je reacties plaatsen!!!!!!!!
 
Het gaat mij erom een verzameling van ideeen te krijgen van iedereen die vaak op een motor zit wat hij of zij meemaakt.

Blijf s.v.p. je reacties plaatsen!!!!!!!!
Uit dit topic:
Post van LCB in topic 'Platte band + bijna een ritje naar AMC-A'dam'
Part 1

***knip***

Part two...
Van de Velserbroek nog ff naar Beverwijk en toen weer naar Apeldoorn.

Moest van A9, afslag richting Amersfoort, de A1 op.

Zit al op de rechterbaan en geef richting naar rechts aan.
Alles rijdt gewoon door op dat moment.
Zit achter een auto en naast me zit een auto waarvan ik vermoedde dat ie naar rechts zou komen.
Ik kijk naar links wat ie doet...en net op het moment dat ik voor me kijk, gaat alles in de ankers. Joost mag weten waarom
Niet geleidelijk, nee, wammes je kan maar stilstaan

Dus ik gooi me fiets opzij en hang er zelf als een aap naast en mis op een haar naar die auto voor me. Met me jas geraakt, maar verder niks. Foei.
Daar stond dan auto nummer twee schuin voor die ik ook nog ff moest ontwijken.
Nog een ruk aan me stuur en vluchtstrook opgeknald. Maag achter me oren kan ik vertellen.
Uit laten rollen op vluchtstrook en maag weer laten zakken om daarna verder te rijden. Pfffffff, wat een happening.

Op dat moment had ik een dosis adrenaline die me niet goed van pas kwam in de spits. Normaal gesproken is het allemaal wat makkelijker te relativeren, maar nu:
Alles en iedereen moest het ontgelden en ik was errug fel op die slabakkers die niet in de spiegels keken en maar links bleven hangen.
Dan ook nog automobilisten die gewoon gaan lopen narren zo gauw ze een motor zien, dus al met al reed ik, onverantwoord, op het scherpst van de snede.

Ben dus maar een bak koffie gaan doen en ff 1 roken voordat ik onder het gras zou gaan belanden.

Ben heel thuis nu, adrenaline is weer op normaal niveau, maar wat een k*trit vandaag

-->Smilies zijn niet meegecopied, wil je die zien voor de jeu, dan ff link klikken.
 
Als ik persoonlijk spreek nu denk ik vooral dat het DOMHEID is. Ik als 26 jarige en jaren lang 120 CC ervaringen en gek op speed is weet daar alles van. Heb genoeg ongelukken gehad enkelzijdig gelukkig, en vooral omdat ik de bochten niet goed inschatte en er dus veel te snel door heen jaagde. Met de sloot als gevolg. Haha klinkt nog grappig ook maar 1 keer is het goed mis gegaan en zat ik 10 weken in een stoel omdat ik niets meer kon (sleutelbeen op meerdere plaatsen gebroken).

Nu ben ik zoals men dat zegt volwassen en dus 26 jaar. Heb extra een hele poos gewacht om mijn rijbewijs te halen. Puur omdat ik mezelf niet vertrouw. Heb zaterdag dan ook mijn eerste motor gekocht omdat ik denk dat ik het nu wel aan kan. Ik dacht volwassen te zijn maar toch zit er diep in me een snelheidsduivel of gewoon domheid. Want de motor stond nog niet in de garage of ik werd al omgepraat om ff een klein stukje te rijden. Ik heb dus nog geen rijbewijs *(ben daar nu mee bezig). Heb op een CBR nog nooit gereden en dat was ook wel te merken ook, want de bochten die ik in wou kwam ik amper in (ik zat dom rechtop) en het blijkt dat je moet hangen in de bochten. Kortom weinig ervaring met deze motors. En toch heb ik dat ding gepakt en ben met me overbuurman de snelweg op gegaan in Enschede. Het duurde dan ook enkele sec of ik trok het gas compleet open. De snelheid die ik daar haalde was letterlijk 269 km per uur en voelde dat hij nog harder wou. (mijn cbr schijnt getuned te zijn). Gelukkig maar voor mij dat ik het gas losliet want de snelweg was op! er kwam al een stoplicht aan en ik moest vol in de voorrem om dat op tijd te halen.

Ja domheid dus, van deze actie ben ik ook mega geschrokken niet om de snelheid die kan ik wel aan, maar wel de inschatting dat ik na 3 sec al bijna bij het stoplicht was. De motor staat nu weer netjes in de garage en ik wacht wel tot ik me rijbewijs heb. En zelfs daarna wil ik eerst wat cursussen op mijn eigen motor om hem maar vooral mijzelf goed te leren kennen op die bike.

Een wat lang verhaal waar het eigenlijk wat mij betreft puur op domheid neerkomt.
 
Volgens de VRO1 instructeur (en ik vond het wel hout snijden): xx% ligt 't aan auto's en xx% aan de motor zelf (achterstallig onderhoud, b.v. remolie niet okay, bandenspanning na een hele winter nul komma nul) en dan mensen die op de 1e zonnige dag plat door de bocht willen...

't duurt altijd even voordat je er weer in zit.

En hoeveel % van motorrijders die te hard reden, te snel een klaverblad pakten of andere onverstandige dingen deden?
 
Gecondoleerd.. ;(

Moet wel zeggen dat er dit jaar wel extreem veel nieuwe rijders zijn bijgekomen die zozeer niet meer op een beginnersfiets zitten.
Ze laten zich te snel in het eerste stadium opjagen of willen te graag met de meute meedoen met alle gevolgen van dien.

Daar ik elke dag op de weg zit valt het ook op dat er meer en meer mooi weer rijders zijn (no offence ;) )...

Vanmiddag ook weer,moto haalt rechts in met 80 km/u (ik zat in de vrachtwagen) en gaat op 50 cm voor me voorsoteren vlak voor mijn truck.
Auto op de linkerbaan wil daar ook net naartoe en kan onmogelijk de motor zien..:S

Motor wil weer naar rechts uitwijken maar daar kwam alweer een andere motor aan.

Krijg met de truck niet de gelegenheid naar rechts te gaan zodat het verkeersbeeld rustiger en overzichtelijker word en iedereen normaal van baan kan verwisselen.

Nu had ik dus bijna een motor onder mijn bumper rijden met duo dit totaal geen besef had van remafstand/massa/snelheid etc van een vrachtwagen..:x

Speel geen spelletjes vlak voor een vrachtwagen,daar heb je de linkerbaan voor.

:/

Voor de rest ben ik het wel eens dat steeds meer koekblikkers blind zijn EN totaal schijt aan elkaar en de rest van het verkeer.

Het rommelt maar aan op de drukke wegen tegenwoordig.
 
Ik zal een paar situaties beschrijven die konden leiden tot een ongeluk:
- een jonge gozer en meid in een BMW coupe die uit een uitrit komen knallen, mij te laat zien en besluiten om midden op de weg te stoppen waarbij er tegemoetkomende verkeer (lees BUS) langskwam. Heb flink moeten knijpen in de remmen toen dit gebeurde. Oorzaak? Jonge gozer was aan t dromen en zag me niet en uit de schrik zijn reactie.
- een auto die geparkeerd staat en doodleuk even de weg oprijd zonder richting of zonder even om te kijken. Gelukkig deed mijn toeter het goed :]
- een "zoeken naar de juiste straat auto" die plots vol in de remmen gaat om de afslag te kunnen nemen.

En zo kan ik wel een tijdje doorgaan. Kortom ik denk dat in de meeste gevallen de oorzaak moeilijk aan te wijzen is. Je kunt zeggen dat de koekblikken niet goed opletten maar je kunt ook zeggen dat je als motorrijder gewoon constant hiermee rekening moet houden en extra alert moet zijn.

Ik denk dat het volgen van VRO cursussen, het dragen van de juiste beschermende kleding, en het in topconditie houden van je motortje best een steentje kunnen bijdragen aan het "veiliger" motorrijden :]

Amen.
 
Tja bijna mis situaties.... Toen ik begon was het inderdaad een stuk onbezonnenheid en overmoedigheid, gelukkig ging het toen de hele tijd goed. Na nu een aantal km gemaakt te hebben ben ik overtuigd dat als het je moet overkomen het gewoon gaat gebeuren, hoe goed je ook rijdt. Twee voorbeelden in mijn geval; een meeuw tegen mijn helm op de IJsselmeerdijk; gevolg ikzelf en motorfiets in puin. Tweede voorbeeld; Volkswagenbusje dat een meter of 15 voor mij de voorrangsweg oprijdt, had me niet gezien totdat ik door z'n zij raam kwam zetten.

Als de pech maximaal is ga je met vleugeltjes verder......
 
Wat ik regelmatig tegenkom op de weg zijn bestuurders
die denken dat je de radio moet bedienen met je neus.
En ik ben het eens dat er ernstig veel mooi weer rijders zijn.
Iedereen zijn hobby hoor daar gaat het niet om maarre ...
jezelf bewust zijn dat 3000 km in het jaar je nog geen
superstuurman maken zou voor een hoop motorrijders
geen overbodige luxe zijn.
Misschien is een verplichte opfris cursus eens in de zoveel jaar
een goed plan. Ik weet dat er weer een hoop tegenstanders zijn
van dit soort ideen maar geloof me ik vind motorrijden net zo leuk als ieder
ander met deze afwijking.

grtz.
Dr.@
 
tja je kan in deze topic zoveel gedachten en weet ik wat op loslaten

ik denk vaak onoplettendheid want zeg nou zeg veelmensen zijn de laastte met zoveel dingen bezig in de auto als opmaken bellen faxen computeren en veelal denken mensen aan het werk of prive omstandigheden de mans raar steeds meer gestressed met alles als gevolg geen oog voor het verkeer

tja als ik nogmeer dingen weet post ik het hier wel

en wil jullie verder veilige en gelukkige km wensen want dat hebben we met zijn allen nodig

greetz het menneke
 
Niet gezien worden is inderdaad vaak een oorzaak van ongelukken. Ik had echter een tijdje terug ook een motor achter me, toen ik in een Mercedes Sprinter bus reed. Bus stond volgeladen, dus alleen zicht naar achter via de zijspiegels. Ik had gezien dat er een motor acher me was ingevoegd, maar ik zag hem niet in mijn spiegels. Bleek dat hij paar achter me reed, in mijn dooie hoek. |( Ik wist dus dat er een motor zat, maar iemand die minder goed gekeken had en hard had moeten remmen, had misschien ineens een motor in zijn laadruimte gehad.

Positie op de weg is dan ook een heel belangrijk punt. Dit maakten ze bij mijn VRO ook heel erg duidelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan