Hoeveel voor veiligheid?

axxess

Rookie
10 jun 2002
15
0
Havelte
Hallo allemaal,

Ik zit hier mijn tijd te verdoen met een ondernemingsplan voor school (lekker interessant ). Het gaat hierbij om een product dat de veiligheid van motorfietsen verhoogt.

Stel je voor, je ketting knapt, slaat vast en blokkeert het achterwiel en dat net op het moment dat je met een bloed snelheid lekker plat door de bocht heen trekt. De gevolgen zijn wel bekend denk ik.

Ons fictieve ondernemingsplan heeft daar een oplossing voor. De vraag alleen aan jullie motorrijders: Hebben jullie hier geld voor over? Zou je een dergelijk product willen aanschaffen en wat mag het kosten.

Nou dan hoor ik het wel!
 
Kun je nog iets meer over je product vertellen, op welke manier wil jouw product bijvoorbeeld voorkomen dat je ketting knapt en vastslaat?

Op welke manier verhoogt het de veiligheid dus? Gaan jullie een ander soort motorkleding maken? Ik snap het nog niet helemaal....
 
Ik zal het product nog even nader verklaren:

Het gaat om een "speciale" ring die de moeren van het achtertandwiel verzinkt. Uit ons onderzoek bleek namelijk dat de ketting bij het knappen vastslaat tussen deze moeren en de achterbrug. Ons fictiefe product voorkomt dit dus.

Door dat alle motoren verschillen per type en zelfs per bouwjaar kunnen we het product niet echt massa-produceren. De verkoopprijs in de winkel komt daardoor rond de 40 Euro te liggen.
 
ik denk niet dat motorrijders iets gaan kopen voor wanneer hun ketting knapt, aangezien dit volgensmij heel weinig voorkomt.
 
ik denk niet dat motorrijders iets gaan kopen voor wanneer hun ketting knapt, aangezien dit volgensmij heel weinig voorkomt.

Is voornamelijk een puntje onderhoud/op tijd vervangen...dus zullen ze ook wel geen € 40 uitgeven voor een ander ding....denk ik tenminste.
 
Nee...

Wanneer het ketting knappen en vaak voorkomend iets is, dan zou ik waarschijnlijk niet dat specifieke merk kopen.

Of een fiets met cardan-/getande riemaandrijving kopen.

Waar ligt de grens hiermee. Je kan een klapband krijgen. Je je ehhhhhh....noem maar op.

Tuurlijk veiligheid voor alles en dat mag wat kosten wat mij betreft.
Maar zoals het nu gestelt wordt nee, omdat ik het persoonlijk nog nooit heb meegemaakt of een verhaal heb gehoord waarin het is gebeurt.
 
Ik zou het in ieder geval niet kopen.
Het gebeurd maar zelden dat ie klapt.

Je kunt de fabrikant van de ketting toch aansprakelijk stellen
als je daardoor een ongeluk krijgt :?
 
Kun je nog iets meer over je product vertellen, op welke manier wil jouw product bijvoorbeeld voorkomen dat je ketting knapt en vastslaat?

Op welke manier verhoogt het de veiligheid dus? Gaan jullie een ander soort motorkleding maken? Ik snap het nog niet helemaal....
Moet dus niet meer kosten dan een setje tandwielen plus ketting, want dan kan je beter je ketting wat vaker vervangen.
Ik vraag me trouwens af hoe je je dit in gedachte had, als je aandrijving plotseling wegvalt, heb je zoiezo een probleem in een bocht. Het enige wat ik me kan bedenken is een mechaniek zoals op een fiets met handremmen (zo'n vrije-terug-trap-ratel-mechaniek), maar dan kan je dus niet meer op de motor afremmen...

[edit]
Ik type wat traag, sorry...
Ketting kan dan nog vastlopen, lijkt mij...
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Ook de hoeveelheid kettingbreuken is onderzocht.
Onder 1000 willenkeurige motorfietsen kwamen er 3 ketting breuken per jaar voor.
 
Laatst bewerkt:
Op maandag 10 juni 2002 14:23 schreef axxess het volgende:
Ook de hoeveelheid kettingbreuken is onderzocht.
Onder 1000 willenkeurig motorfietsen kwammen er 3 ketting breuken voor.

Daadwerkelijk in de bocht of algemene kettingbreuk?
 
Op maandag 10 juni 2002 14:23 schreef axxess het volgende:
Ook de hoeveelheid kettingbreuken is onderzocht.
Onder 1000 willenkeurig motorfietsen kwammen er 3 ketting breuken voor.

En van die 3...door slecht onderhoud/ niet tijdig vervangen ?????
 
...

Je kunt de fabrikant van de ketting toch aansprakelijk stellen
als je daardoor een ongeluk krijgt :?

Da's geen slim antwoord, want daar heb je helemaal niks aan als je in de kreukels ligt.

Ik heb zelf een cardan, dus al helemaal geen problemen met brekende kettingen, of het moet de aandrijving van de nokkenas zijn.... Maar stel dàt het een probleem zou zijn en die ring zou het oplossen, dan zou ik het wel aanschaffen. Sterker nog, dan zou het eigenlijk standaard op iedere motor moeten zitten. Uiteraard alleen als het niet een simpel onderhoudsprobleem zou zijn.
 
Laatst bewerkt:
Nee het gaat om een breuk op een willekeurig moment. Tevens is het niet zo dat een ketting altijd vastslaat tussen achterbrug en tandwiel.

Maar je kunt je voorstellen dat als dit wel gebeurt op bv een autosnelweg de gevolgen niet te overzien zijn.

Tevens investeren de meeste motorrijder (waaronder ik zelf) wel vet geld in kleding ed.
 
Als je je ketting er lang laat op liggen neemt de kans dat ie breekt ook toe.

Ligt gewoon aan het onderhoud.

Ik denk dat je produkt niks wordt, sorry
 
der heeft hier toch iemand tandwielbreuk gehad niet?
is toch ook goed afgelopen??

lijkt mij een product waar geen vraag naar zal zijn.
 
Als je nou een tandwiel ontwikkeld waar dit bij in zit dan heb je nog wel een kasje denk ik, of een ketting die wel kan stukgaan, maar toch aan elkaar blijft door weet ik veel wat...

Maar ik geef het product weinig kans. Zeker niet voor 40 pleuro...
 
ik denk niet dat ik het zou kopen.
zou je echt zoiets uitgevonden krijgen kun je wel naar tsubaki ( kettingfabrikant ;) ) stappen zodat zij het kunnen gebruiken en verwerken in hun kettingen dan zijn de kosten waarschijnlijk ook veel lager ( omdat de ketting toch al in productie is en dit tijdens he productieproces toegevoegd kan worden )
dan zou het wel een topper kunnen worden zo in de losse verkoop heeft het nulkommanul kans van slagen !
 
Kettingbreuk kan door slechte montage komen.

De FJ-250000km rijder had drie gebroken kettingen achter elkaar. Was door verkeerde montage gebeurt, maar vraag me niet wat er precies verkeerd gemonteerd was.

Zelf lekker cardan, maar ik zou niet gauw 40 euro uitgeven voor een beschermingsmoer ozd.
 
Tevens investeren de meeste motorrijder (waaronder ik zelf) wel vet geld in kleding ed.

Ik denk dat een motorrijd(st)er überhaupt meer steekt in veiligheid als een andere weggebruiker en dat zij erg bewust zijn van het feit dat je al een stuk veiligheid wint met een goed onderhouden fiets, lees ketting. Wat Sjon al zei...

En ja, als er nu ontieglijk veel ongelukken zouden gebeuren door knappende kettingen dan wordt het een ander verhaal. Maar op dat moment zijn de kettingfabrikanten hopelijk al wel zo slim geweest om er vanuit de fabricage daar, iets aan te doen.
Dat wordt dan in de kostprijs meegenomen en zal minder zijn dan € 40.

Zal dus niet als "assecoire" worden afgenomen denk ik.
 
Ik weet natuurlijk niet hoever ed jullie zijn en of het mogelijk is en jij/jullie het willen, maar zijn er geen cases te bedenken die vaker voorkomen en dus wel aftrek zullen vinden...
 
Het product wordt nog niet echt toegepast.

Honda machine's tussen '80 en '85 waren veelal voorzien van een dergelijk afloop ring. Honda hanteert momenteel een ander systeem het geen ketting vastlopers tegen gaat maar niet volledig uitsluit. Honda is de enige fabrikant die zich met dit probleem bezig houdt.

Andere merken (vooral Yamaha, Kawasaki, Suzuki) doen helemaal niets. Bij deze merken is de kans op een ongeval door een ketting breuk dus aanzienlijk groter.
 
Het gaat om een virtueel ondernemingsplan en het hoeft dus niet te slagen. Het gaat er puur om dat wij techno-guys een beetje basis kennis economie krijgen.
 
Het product wordt nog niet echt toegepast.

Honda machine's tussen '80 en '85 waren veelal voorzien van een dergelijk afloop ring. Honda hanteert momenteel een ander systeem het geen ketting vastlopers tegen gaat maar niet volledig uitsluit. Honda is de enige fabrikant die zich met dit probleem bezig houdt.

Andere merken (vooral Yamaha, Kawasaki, Suzuki) doen helemaal niets. Bij deze merken is de kans op een ongeval door een ketting breuk dus aanzienlijk groter.

Wat voor merk fiets was het dan waar die 3 op 1000 knapten...?

En is het daadwerkelijk een probleem als er 3 op 1000 knappen? Eén is teveel, maar wat was de oorzaak van het knappen? Fabricage of monteren/onderhoud?
 
Terug
Bovenaan Onderaan