hoeveel wegbreedte heb je recht op?

paulguzzi

MF'er
4 jun 2004
228
10
Eindhoven (Noord Brabant)
Vandaag weer eens in nederland getoerd. En dan op van die weggetjes van zo'n 2.5 meter breed. Kom je auto's tegen, die vinden dat je een motor bent dus wel smal bent en weinig ruimte nodig hebt, en krijg je ook weinig plek. Aangezien ik gen zin heb in gedoe, zorg ik wel dat ik ze niet raak, maar ik kreeg soms de behoefte om wat meer ruimte te nemen. Een middenstreep kennen die wegen niet.

Nu vroeg ik me af, hoe zit dat wettelijk, waar heb je recht op, de helft van de wegbreedte?
 
Volgens mij in principe de helft. Maar ben jij een man van je principe's? en ga je bij ieder keer dat het even te smal wordt toch op het midden van je helft rijden, Of hou je van een soepele verkeers gang?

edit,

Op de motor moet je je breed maken anders nemen de auto mobilisten je. Dat is je als het goed is geleerd
 
Laatst bewerkt:
gebeurd mij ook veel te vaak dat mensen je zien als een brommer of fietser als het gaat om weggebruik.. je gaat maar aan de kant.. kan er erg geirriteerd over raken.. ben dan ook zeker benieuwd naar het antwoord.
 
Weet niet of daar wettelijk iets over is vastgelegt. Je kunt je hooguit vooraf wat breder maken door langer richting het midden te rijden. Dan hebben ze in ieder geval niet meteen het idee dat ze de volledige breedte hebben.
 
Volgens mij in principe de helft. Maar ben jij een man van je principe's? en ga je bij ieder keer dat het even te smal wordt toch op het midden van je helft rijden, Of hou je van een soepele verkeers gang?


heeft er niet heel veel mee te maken.. ik zal aan de kant gaan waar mogelijk, maar! mensen mogen er niet vanuit gaan dat je als motor rijder wel uitwijkt naar het fietspad of tegen de stoeprand aan gaat rijden... levert gevaarlijke situaties op, en veiligheid gaat boven doorstromin van het verkeer lijkt mij..
 
heeft er niet heel veel mee te maken.. ik zal aan de kant gaan waar mogelijk, maar! mensen mogen er niet vanuit gaan dat je als motor rijder wel uitwijkt naar het fietspad of tegen de stoeprand aan gaat rijden... levert gevaarlijke situaties op, en veiligheid gaat boven doorstromin van het verkeer lijkt mij..

mijn ervaring is dat als het zo krap is dat meestal de snelheid er toch door bijde partijen wel uitgehaald wordt. (een enkele gek daar gelaten)
 
M'n rij instructrice vertelde me om op landweggetjes vrij in het midden te rijden, om zodoende de tegemoetkomende auto's te laten weten dat je ook aanwezig bent en ruimte nodig hebt. Pas op 't laatste moment naar de zijkant gaan. Doe ik eigenlijk vrijwel altijd en 't heeft effect, veel auto's gaan netjes op hun weghelft rijden.
 
Gewoon je ruimte opeisen zover als schappelijk is. Dat betekent zo ongeveer dat de autos net zover moeten uitwijken voor jou als voor een gemiddelde zakjapanner. Als ze vantevoren al aangeven dat ze je de ruimte gunnen dan mogen ze er van mij ruim langs :)

Als je als brommer gaat rijden uit angst dan wordt je ook als brommer behandeld.
 
Laatst bewerkt:
Ik meen dat de auto de wegas niet mag overschrijden als hij jou daarbij hindert.

Laatst vroeg ik het me ook af. Een straat met auto's aan de linkerkant (voor mij) geparkeerd. Er nadert van de andere kant een auto die had moeten wachten als ik met de auto was. Maar ik was met de motor en hij drukte door. Ik moest behoorlijk uitwijken, want hij reed vrijwel geheel op "mijn" helft.

Ik vraag me wel eens af wat er van zijn spiegel overblijft als ik hem raak met mijn handbeschermers. Zou de klap mij in onbalans brengen, zou zijn spiegelhuis versplinteren?
full
 
Laatst bewerkt:
Wat Bolski beschrijft overkwam mij ook een keer, dijn=kje van Krimpen a/d IJssel naar Krimpen a/d Lek. Tegenligger dacht : "O, een brommer/motor, die heeft weinig ruimte nodig" en wilde beginnen met een geparkeerde auto voorbij te rijden. Toen ging ik dus in het midden rijden, en besloot de tegenligger toch maar te wachten. Andere keer, dijk in Alblasserdam, richting Kinderdijk. Bus achter fietsers, chauffeur dacht blijkbaar: "Ik ben veel groter, die motorrijder gaat maar de berm in. Niet dus, gewoon midden voor hem stilgezet. Kon hij weer terug })

Kortom: Eis de ruimte op die je nodig hebt.
 
ik heb met mijn koekblik wel eens de spiegel eraf gereden omdat ik mijn weg helft opeiste.
tegenpartij was zijn zij ruit ook kwijt....
met de motor neem ik dit risico liver niet.
het is altijd een welles nietes spelletje voor de vezekering dus ieder betaald zijn eigen schade.
 
Heel vaak is het inderdaad welles-nietes en moet eenieder zijn eigen schade betalen.

Zijn en blijven kloteweggetjes. Als er van de andere kant een vrouw komt geef ik gewoon ruimte. Die probeert me namelijk niet te overbuffen maar heeft waarschijnlijk ECHT geen flau benul van de beschikbare ruimte |(
 
Heel vaak is het inderdaad welles-nietes en moet eenieder zijn eigen schade betalen.

Zijn en blijven kloteweggetjes. Als er van de andere kant een vrouw komt geef ik gewoon ruimte. Die probeert me namelijk niet te overbuffen maar heeft waarschijnlijk ECHT geen flau benul van de beschikbare ruimte |(

_O- _O-

Klopt wel. :+

Op zo een dijk is meestal wel ruimte als de motorrijder 20% neemt en de auto 80%, want eerlijk is eerlijk meer hebben we niet nodig (uiteraard met uitzondering van de Goldwing-achtigen). Iedereen blij iedereen verder. :Y

Als je minder dan die 20% krijgt dan gewoon de ruimte opeisen, maar natuurlijk zorgen dat je niet op de motorkap/in de berm belandt. :+
 
Heel vaak is het inderdaad welles-nietes en moet eenieder zijn eigen schade betalen.

Zijn en blijven kloteweggetjes. Als er van de andere kant een vrouw komt geef ik gewoon ruimte.Die probeert me namelijk niet te overbuffen maar heeft waarschijnlijk ECHT geen flau benul van de beschikbare ruimte |(

Inderdaad, altijd een welles-nietus spelletje.
Ik ga bij die hele grote landbouwvoertuigen gewoon de berm in, ook leuk!
Maar ik denk dat dat met een SS wat minder comfortabel is. :+

Verder gewoon in het midden blijven en pas op het laatste moment uitwijken, ik doe dat ook bij wegversmallingen en dergelijke want een auto durft er zo door te komen.
Defensief rijden!

Als er van de andere kant een vrouw komt geef ik gewoon ruimte.

_O- _O- _O- _O-

Weet je wat erg is? Ondanks dat ik zelf een vrouw ben doe ik dat ook!
Hetzelfde bij rood-witte nummerplaten en bejaarden.
Zeker als ze het stuur krampachtig in 2 handjes houden en zo bang zijn dat ze met een wiel in de berm komen.
 
Wat Bolski beschrijft overkwam mij ook een keer, dijn=kje van Krimpen a/d IJssel naar Krimpen a/d Lek. Tegenligger dacht : "O, een brommer/motor, die heeft weinig ruimte nodig" en wilde beginnen met een geparkeerde auto voorbij te rijden. Toen ging ik dus in het midden rijden, en besloot de tegenligger toch maar te wachten. Andere keer, dijk in Alblasserdam, richting Kinderdijk. Bus achter fietsers, chauffeur dacht blijkbaar: "Ik ben veel groter, die motorrijder gaat maar de berm in. Niet dus, gewoon midden voor hem stilgezet. Kon hij weer terug })

Kortom: Eis de ruimte op die je nodig hebt.


Dat is ook mijn methode.
Wordt niet altijd in dank afgenomen, maar het is wel een stukje van mijn veiligheid
dat ik claim.

Bolski: Door zo'n tik wordt jij niet echt in onbalans gebracht,
(er van uitgaande dat je het ziet aankomen)
En zijn spiegel zal zeer waarschijnlijk inklappen, en hooguit een licht
krasje oplopen.
Maar de volgende keer sta jij netjes middenop, en kom je niet in de buurt van die spiegel.
 
Ik meen dat de auto de wegas niet mag overschrijden als hij jou daarbij hindert.

Laatst vroeg ik het me ook af. Een straat met auto's aan de linkerkant (voor mij) geparkeerd. Er nadert van de andere kant een auto die had moeten wachten als ik met de auto was. Maar ik was met de motor en hij drukte door. Ik moest behoorlijk uitwijken, want hij reed vrijwel geheel op "mijn" helft.

Ik vraag me wel eens af wat er van zijn spiegel overblijft als ik hem raak met mijn handbeschermers. Zou de klap mij in onbalans brengen, zou zijn spiegelhuis versplinteren?
[http://www.motor-forum.nl/forum/download_document/779918/b153e1dae3a82e703d0f57fc9416f22f (afbeelding)]

Mijn rijleraar heeft me gewoon aangeleerd om dan gewoon midden tussen de auto's door door te rijden, en indien die ander toch besluit te gaan rijden, gewoon midden voor hem blijven staan tot hij weer achteruit gaat. Is de enige manier om het dat soort mensen aan te leren!
 
Als ik voorrang heb dwing ik het vaak wel af in zo'n geval. Gewoon door in het midden te gaan rijden. Heb ik geen voorrang dan gebruik ik het voordeel van een motor en prop 'm er aan de zijkant langs indien mogelijk O-)
 
alle weggebruikers hebben even veel recht op de voor hun bestemde beschikbare weg. dus in dit geval moet ieder zijn eigen weghelft houden zoals ook met auto auto het geval zou zijn. echter kun je als motorrijder vriendelijk iets verder aan de kant gaan om het de koekblikker te vergemakkelijken. dit hoeft echter niet.

verder zet ik ook vaak genoeg auto's vast op wegversmallingen waar ik voorrang heb maar ze het niet willen geven (zowel met koekblik als met motor) heb toch zelden haast dus ik blijf wel staan. gaan vanzelf een keer achteruit.
 
Mijn rijleraar heeft me gewoon aangeleerd om dan gewoon midden tussen de auto's door door te rijden, en indien die ander toch besluit te gaan rijden, gewoon midden voor hem blijven staan tot hij weer achteruit gaat. Is de enige manier om het dat soort mensen aan te leren!


ja precies..

ik heb het met de auto ook wel eens gedaan, zo'n bedrijfsbusje dacht dat ik wel terug zou gaan.. :N de pasgekochte tijdschriften die naast me lagen heb ik lekker op mijn gemak eens bekeken tot HIJ achteruit ging.. _O- :+ (nog nooit iemand zo horen schelden en tieren)
 
Ik vraag me wel eens af wat er van zijn spiegel overblijft als ik hem raak met mijn handbeschermers. Zou de klap mij in onbalans brengen, zou zijn spiegelhuis versplinteren?
[http://www.motor-forum.nl/forum/download_document/779918/b153e1dae3a82e703d0f57fc9416f22f (afbeelding)]
daar weet jij zelf het antwoord ook wel op, maar voor iedereen die toch nieuwschierig is geworden:

jouw hand(vat)beschermer zal keurig over zijn spiegel gaan :+

zou je hem toch raken, klapt zijn spiegel in, jouw stuur om, en jou lijf richting asfalt.
Ik denk niet dat je echt veel indruk zult maken, tenminste niet op de manier die jij voor ogen had ;)
 
daar weet jij zelf het antwoord ook wel op, maar voor iedereen die toch nieuwschierig is geworden:

jouw hand(vat)beschermer zal keurig over zijn spiegel gaan :+[/...]
Dat verschilt per auto / motor. In de file merk ik dat mijn stuur toch aardig op de hoogte van veel spiegels zit.

zou je hem toch raken, klapt zijn spiegel in, jouw stuur om, en jou lijf richting asfalt.
Ik denk niet dat je echt veel indruk zult maken, tenminste niet op de manier die jij voor ogen had ;)
Dat valt heel erg mee. Als je netjes je beide handen aan het stuur hebt is zoiets een redelijke tik (vergelijkbaar met een flinke steen onder je voorwiel), maar echt niet iets waardoor je meteen onderuit gaat. Gewoon motor trekkend houden en vooruit kijken, dan ga je niet om. Tenzij je misschien de volle lengte van de spiegel raakt, maar dan zit je ook met je been in zijn portier. Een tikje van het stuuruiteinde tegen uiteinde spiegel is niet zo dramatisch.
 
Terug
Bovenaan Onderaan