Hoeveel zuipt jouw motor? AKA Onderzoek naar het brandstofverbruik van motoren.

...
Zelfs mijn vlotte wagen loopt rond de 1 op 14 en jouw motorfiets doet dus 1 op 10.
...
Die vloog bij mij de deur uit :X
Geen idee wat voor auto jij hebt en wat jij vlot noemt voor een auto, maar mijn auto zit momenteel aan 1:16/1:17 ongeveer, en dat is gulzig. Komt omdat we tegenwoordig veel met aanhangwagen rijden, pas verhuist, en na de verhuis nog veel spullen in huis halen voor werken.
Normaal zit die aan 1:19. En dan te bedenken dat het vooral mijn vrouwtje is die er mee rijdt, en zij zich geen zak aantrekt van verbruik 🤪 gas geven en rijden met dat ding zegt ze _O-
(en eigenlijk heeft ze groot gelijk ook ...)
Als ik rijd is het meestal 1:21, en heb hem ook al eens op 1:24 gekregen. Maar daarvoor zet ik hem in sequentieel om op de motor af te remmen bij vertragen, en weer in automaat om weer op te trekken en te rijden. Dan is het plezier van de automaat er wel af.
Ook wel eens geprobeerd het knopje "sport" in te drukken ... trekt als een beest, ondanks het maar een "lichte" motor is, maar ja, dan schiet het verbruik ook wel serieus omhoog.

Ohw ja, met de auto tank ik geen E10, maar ook geen '98. Daar moet B7 in ;)

De beste auto die ik ooit had op B7 was een Audi 8.0 1.6D van 1984 met 52PK.
Tank van 70 liter, en die bracht mij een keertje iets meer dan 2.100km ver, reed toen aan 3,3L/100km, ofte 1:30,3.

Wat mijn motor betreft, ik verwacht een (lichte) toename in verbruik, want met in huis te werken, en tegelijk economisch werkloos te staan (wat me nu goed uitkomt pas na de verhuis, om in huis te werken), staat de motor langere tijden stil, en wordt tussendoor al eens gebruikt voor korte afstandjes, zoals een km'tje of 6 á 7 naar een doe het zelf zaak bijvoorbeeld.
 
Mijn nieuwe Harley Sport Glide met de nieuwe M8 motor (107 cui/1750 cc) loopt 1 op 20, mijn Softail Heritage uit 1998 met het EVO blok (82 cui/1340cc) loopt 1 op 16; met de Sport Glide is het lekker cruisen maar ook vlot doorrijden, met de Heritage rij ik wat rustiger
 
Ik rijd met de auto de laatste tijd pal achter een vrachtwagen. Dan rijdt hij wel 1:30!
 
Ik vind het onzin om het bij te houden,ik kijk op de benzine meter en als de tank bijna leeg is tank ik.
Waarom wil iemand dat weten,wil je rijden zou je toch moeten tanken.
Wel altijd v power
Ik vind het ook fanatiek om bij te houden. Bijna leeg is tanken... maar m'n dagelijkse motor geeft het verbruik aan een ik tank op de zaak waar ik een boekhouding voor bijhoud. Excel sheet, km stand, getankte liters en kosten ...
Dan zie je wel leuk dat ik 's winters iets meer verbruik dan zomers
 
Ik hou niet van details, hier grofweg 1:20...en voor rest niet interessant.

Rijden en genieten, en vooral niet ergeren aan de benzineprijs...zijn nl ergere dingen.

Ik heb wel mazzel dat ik in DL kan tanken maar dat is sinds 1 Jan. minder gunstig ivm CO2 heffing.

Maar sinds ik een Prius ding heb, rij ik lekker zuinig achter een vrachtwagen in luwte..... _O-
 
Merk zelf dat het verbruik van mijn motor erg schommelt, tussen de 1:16 en 1:25. (Suzuki Bandit 600 2004)
Verbruik van de auto zit altijd constant op 1 op 8 soms met lange stukken snelweg 1 op 10, maar lang zo wisselvallig niet als de motor.
 
Kawasaki zx-12r 2001
Bij rustig en normaal rijden 1L op 12/13 km( 1 keer met veel en lang snelweg rustig rijden 1L op 14,5 km)
Bij een beetje pittig doorrijden 1L op 10/11 km

Ja het is een zuipschuit maar daar staat de zx12 ook een beetje om bekend.
 
Met de motor houd ik het ook goed bij, meer uit interesse dan wat anders. In het begin reed ik 1:25 gemiddeld, nu zit ik eerder rond 1:23 gemiddeld. Ik verwacht dat het aan mijn rijstijl ligt. Na een tijdje kwam ik erachter dat de motor een heel lekkere midrange heeft. Husqvarna TR650 Strada, 2015 op kenteken maar deze motoren zijn iets eerder en heel kort geproduceerd.

De auto doet 1: 9,5 ofzo in de winter (geen idee wat de winterbanden doen, maar omdat ze iets smaller zijn verwacht ik dit jaar wel zuiniger te rijden, vorige week erop gelegd). In de zomer 1:10,5, als de airco veel uit staat en het dak open is :). Maakt me ook niet zoveel uit, ik vind het gewoon een heerlijke auto. (1999 Saab 9-3 2.0t Cabrio)
 
Ik had een 2takt racer 500cc.
Op Mettet hadden we 2 benzine openingen nodig voor de lange rechte stukken. Elke carbu zijn directe verbinding met de tank.
Verbruik : 950ml per minuut.😳
Race duurde gelukkig maar 7 ronden.
 
BMW R 1200 RS
Afhankelijk van de rijstijl tussen de 1 : 18 en de 1 : 24
2019-11-08 19.00.47 klein.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: AWH
Honda Forza 300. Gemiddeld verbruik van augustus - november 1 op 28 [RON 98] met een vlotte rijstijl, ik rij eerder te hard dan te langzaam
 
Mijn Diversion XJ900S verbruikt op de snelweg aan 130km/u ongeveer 5,25L:100 km. Op de gewone kleine wegen met overal max 50 en 30 km en steeds optrekken en stoppen = 7 l/100 km.
 
Neuh, maar kijk ook nooit naar kilometers, ga tanken als ie bijna leeg is, als het dan 180 of 250 kilometers zijn geen idee
Ik ben nog van de oude stempel, en vertrouw meer op de kilometerteller dan op de benzinemeter.
De verbruiksmeter is niet nauwkeurig, dus daar kijk ik niet op. Ik kijk ook niet veel op mijn snelheidsmeter, toerenteller en versnellingsindicator. Dit levert een positieve bijdrage aan de rijbeleving op.
 
Laatst bewerkt:
Dit levert een positieve bijdrage aan de rijbeleving op.
... en staatskas }) ...

Just kidding :+

Ik kijk ook niet veel op de snelheidsmeter... rij met verkeer mee en of op gevoel qua toeren ... tsja soms rij je dan te snel... soms ook wel eens te langzaam...

Qua tanken, wanneer het lampje gaat branden wordt het tijd om eens een pomp op te gaan zoeken... al kan ik dan nog steeds wel een 40 tot 50km rijden... ik gebruik met name de dagteller ivm bijhouden of ik binnenkort moet tanken... en brandend lampje kan verwachten.
De benzinepijlmeter doet de eerste 100 tot 130km bij mij weinig en dan ineens rap naar beneden
 
Neuh, maar kijk ook nooit naar kilometers, ga tanken als ie bijna leeg is, als het dan 180 of 250 kilometers zijn geen idee
hier hetzelfde..
Heb er nog steeds lol in , ook met de auto, dus tank als het nodig is, als ik moet gaan uitrekenen wat het me kost, verminderd dat mijn plezier..
Verbruiksmeter in de auto staat ook altijd uit...
 
Mijn oude motor:
Suzuki Bandit 600N
1:17 bij vlot doorrijden, 1 op 22 bij relaxed toeren.

Mijn nieuwe motor
1 op 21 bij flink doorrijden, 1 op 24 bij relaxed toeren
 
Yamaha FZ1 1000 1:19 ik kijk bij de pomp de liters en reset de dagteller.
gecontroleerd op 1jaar 15000 km
de Renault cc 2011 1:11,5 gecontroleerd op 1 jaar met maar 1835 km
 
Terug
Bovenaan Onderaan