Hoeveel zuipt jouw motor? AKA Onderzoek naar het brandstofverbruik van motoren.

Van de CRF250L heb ik het bijgehouden omdat ik het wilde/moest weten ivm TET en langere trips want de tankinhoud is maar 7.7 Liter.
Het geeft een gemiddelde actieradius van 226,50 Km per tank.
Gemiddelde is uitgerekend vanaf 08 Mei 2020.

Merk : Honda
Model : CRF250L
Bouwjaar : 2013
Verbruik : 1L: 29,41 KM
 
Van de CRF250L heb ik het bijgehouden omdat ik het wilde/moest weten ivm TET en langere trips want de tankinhoud is maar 7.7 Liter.
Het geeft een gemiddelde actieradius van 226,50 Km per tank.
Gemiddelde is uitgerekend vanaf 08 Mei 2020.

Merk : Honda
Model : CRF250L
Bouwjaar : 2013
Verbruik : 1L: 29,41 KM
Bij offroad gebruik kan het verbruik zomaar 2 tot zelfs 10 keer zo hoog zijn.
 
Bij offroad gebruik kan het verbruik zomaar 2 tot zelfs 10 keer zo hoog zijn.
Weet ik, daarom neem ik altijd 4L extra mee.
Maar het is wel goed om te weten wat de actieradius is bij "normale" omstandigheden.
Benzine meter is altijd leidend !
 
Yamaha TRX (1996): 1 op 19.
MZ TS 250/1 (1979): nog nooit de tank leeg gereden '(
 
Laatst bewerkt:
Merk : Honda
Model : CB500x
Bouwjaar : 2020
Verbruik : 1L op 34,09 Km
Is gemiddelde over 15.891 km. Ik rijd weinig snelweg, veel km op binnenwegen in Twente, Achterhoek en in Münsterland
 
Mijn '09 Aprilia RSV4 Factory, gemiddeld 1:13. Normaal gebruik, af en toe goed op het gas. Het gekke is, het verbruik is vrij constant, of ik nu veel snelweg rijd of veel binnendoor. Binnenkort GOED laten mappen met Powercommander V. Kijken of ik hem en soepeler onderin de toeren krijg, en zuiniger. Vooral het eerste is belangrijk, ik kan me wel vinden in het idee van 'heb plezier van en tijdens het rijden, niet mokken bij de pomp'... Privé rijd ik een Prius. Wat ik daarmee bespaar gaat (in de vorm van E5/98) linea recta de Appie weer in })
 
Merk : Honda
Model : NC 750 XD
Bouwjaar : 2017
Verbruik : liter/100 km, resp. km/liter:

'Dagelijks gebruik': 3,1/ 1:32.
Toeren: 2,9/ 1:35.
Sportief of 130 km/u: 3,6/ 1:28.

Moet eerlijk zeggen dat dit de eerste motor is waarop ik 'zen' ben/ tot rust kom. Dat helpt het verbruik...
Dat was mijn lente- en zomerverbruik over ca 4500 km
Mijn herfst- en winterverbruik over ca 2500 km is 15% hoger:
Dagelijks: 3,6/ 1:27,5.
Toeren: 3,3/ 1:30.
Sportief: 4,0/ 1:25.
 
Merk : Honda
Model : NC 750 XD
Bouwjaar : 2017
Verbruik : liter/100 km, resp. km/liter:

'Dagelijks gebruik': 3,1/ 1:32.
Toeren: 2,9/ 1:35.
Sportief of 130 km/u: 3,6/ 1:28.

Moet eerlijk zeggen dat dit de eerste motor is waarop ik 'zen' ben/ tot rust kom. Dat helpt het verbruik...

Dat was mijn lente- en zomerverbruik over ca 4500 km
Mijn herfst- en winterverbruik over ca 2500 km is 15% hoger:
Dagelijks: 3,6/ 1:27,5.
Toeren: 3,3/ 1:30.
Sportief: 4,0/ 1:25.
En daarom heb ik interesse gehad in een NC 750 X DCT, die op dat moment 1 jaar jong was, 3.600km had, en drie koffers, en quasi full option. 8.900€ vroegen ze toen. Maar had het het budget niet -O-
 
1:20 is een redelijk gemiddelde met een 650cc 2-pitter.
Met mijn oude Transalp 650 zat ik hier iets onder en met de nieuwe Suzuki Vstrom650 iets erboven.
 
BMW K100 RS 1990

25 euro iedere keer
Daar heb ik in België zelfs geen volle tank meer mee (21,85 liter, kost mij tegenwoordig al 28,75€). En als de B regering zijn zin doordrijft (lees: weinig tegenstand krijgt, geen gele hesjes bendes of zo opjaagt), dan zal ik tegen eind dit jaar voor dat zelfde bedrag niet veel verder dan de helft van de tank kunnen vullen.
(Ze willen de benzine prijs naar 2,25€/L doortrekken, en diesel naar 2,50€/L, tegen eind dit jaar al ...)

Dan worden de rollen omgedraaid, en komen al die Belgen bij de grens bij jullie tanken, ipv jullie bij ons :+
 
Honda MSX125 ( GROM )
Bouwjaar: 2018
Gemiddeld verbruik van 1 liter Shell 98 octaan op een dikke 50 kilometer.
Heb maar een 4 liter in het kleine tankje zitten, maar kan er een end mee komen.
Ongekend hoe verdomd zuinig zo’n 125cc blokje kan lopen.
Sinds ik met deze fiets rijd hoor je mij niet klagen aan de pomp. Ha ha ha ha
Daarentegen gaan de centen wel weer rap erdoorheen aan de peut voor de auto want die draaid gemiddeld 1 liter E5 op 14 kilometer.
Is er mooi balans tussen beide machines.
 
Daar heb ik in België zelfs geen volle tank meer mee (21,85 liter, kost mij tegenwoordig al 28,75€). En als de B regering zijn zin doordrijft (lees: weinig tegenstand krijgt, geen gele hesjes bendes of zo opjaagt), dan zal ik tegen eind dit jaar voor dat zelfde bedrag niet veel verder dan de helft van de tank kunnen vullen.
(Ze willen de benzine prijs naar 2,25€/L doortrekken, en diesel naar 2,50€/L, tegen eind dit jaar al ...)

Dan worden de rollen omgedraaid, en komen al die Belgen bij de grens bij jullie tanken, ipv jullie bij ons :+
het is ook een soort van hollands geintje ......in het kader van de zuinig heid tanken die altijd maar voor 25 euro *D

de 150 cc scoot gebruikt bijna niks
 
het is ook een soort van hollands geintje ......in het kader van de zuinig heid tanken die altijd maar voor 25 euro *D
Had ik wel begrepen ;)

Ach, ik acht de kans klein dát het in zo een korte tijd zo ver gedreven zal worden.

Ze willen dat doen vanwege de milieu crisis ... jaja, verkapte vorm van belastingen om de economische crisis door corona te compenseren.

Die 2,25€/L zal nog niet voor direct zijn. Maar ik weet hoe die politiekers denken. Ze roepen uit de prijs op te trekken tot 2,25€/L, volk reklameert, oke, we houden het op 1,85€/L, dan denkt het volk dat we aan hun dachten door het goedkoper te houden ... en de brave Belg slikt dat allemaal ...

Maar een feit is dat de brandstofprijzen zullen stijgen, en fors.
Ik geniet nog, zolang het kan!
Ohw wacht ... daar bestaat ook een topic over :P
 
Honda VFR800 VTEC, bj 2005 tussen 1: 15 a 1:22
Yamaha YZF600R bj 1999 ,tussen 1:15 a 1:25
Yamaha FJR1300A bj 2006 tussen 1:14a 1:20

Gasstand en weer/wind zijn de hoofddaders.
Dit zijn gemiddelden na totaal gebruik overzo'n 420Dkm. :]
 
MSX 125. (2020)
Ben nog aan het inrijden maar 1:50 haalt ie wel. Gelukkig trouwens want het tankje schijnt maar 5,5, liter te kunnen herbergen
 
Update: CB750 1991 was 1liter: 18 km , bij 15 tanden voor en 40 tanden achter. Maar veranderde het naar stock 15:38. Mijn verbruik is nu 1 liter op 20~22 km (meestal rond 21) nu. Rij alleen lange afstanden bij 100 km/h. iets meer snel optrekken 20 km /L, normaal optrekken 22 km/L

Edit: Vpower benzine.... Edit edit: gebruikte nu 50% mineraal olie + 50 % half syn motor olie..... dus 1/4 syn eigenlijk.
Schijnbaar heeft motorolie ook effect op verbruik. De frictie is denk ik lager doordat alle moleculen heel consistent zijn,, Mineraal motor olie heeft diverse "maten" moleculen, dus grotere frictie , vooral als het koud is qua omgevevingstemperatuur en motorblok.

Edit 1 april: heen en terug 100 km, vrij constant gereden zonden hard optrekken: 1 liter : 23.64 km. niet slecht. nieuwe record.
 
Laatst bewerkt:
VFR 750 uit 1995. 1 op 17.8 bij rustig rijden, 1 op 13.5 bij volle polle planken.

TDM 850 uit 2001. 1 op 22 bij rustig toeren, 1 op 17 bij volle polle planken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan