Hoeveel zuipt jouw motor? AKA Onderzoek naar het brandstofverbruik van motoren.

Woon-werk-woon: 70 km met 90% snelweg, en hou me aan de snelheid voorgeschreven, 1:18. Motor: Honda VTR1000F firestorm, 2001, met Dynokit en k&n, std. uitlaten.
 
Merk : Yamaha
Model : XV1600
Bouwjaar :2001
Verbruik : 1L: 20 KM

bt_2DA1Bqp50G6fJm6Butnb7u52tuVzZO73SR2vu7YJ4rqWCQ6tFTFUHss4_sLpoDWqSDIsV_yYa8HEsPHYNiScZV3Xu6v8tjg2XCkW3C8pol__NY-c9YgASWacIt7WRprKEx_MQz2nk7zA6PFcQbIrzlp2x7IsB8lkKnQ0e98UcdsDqbQZheL_AM7PfeQIEXMvUqN-DLIM0mcwO1YL7UQ9zrqwSMgaFsdIwbueeak-ggfkZJXtH9nZiuvt64cktNmm5AcMFbWaJdUyhqnjDz257eHB9aZwhCsfKOBi0Clp8HTnvTCe4xGVz7UzbWpAF2EhxR19lBo6ikESY1tXHoAa_bQE1rln8oei5sY5usnWT4wnPjwQRPsjRSCPKKTev_mKcPdyuzak_8cLzgG-6NM0N8i2wapzfehEh2VDUjx71pPt3fKbEXkNBxU8uRY4QCxJSaONIAtiUyStl7FYf-8jDTKL1o1MSAFZs6QNOXY3VF8IjR9GRTI5dE3sc9r98Q_7LjFPzLi5-BPTza-B-vWrXLpGYFoDjm-hvqo9OatsfYHWMpdtxlF4gefhiqklTnJ-qVvvwOluaxwcu4yEsjBXB44pREIuZYuALMaBx-2wPlSg9uDkSVjUJA180pOMHfnvDaLUZbm47-477s9sFxKJDgrMNme831DNPyRbqOPSVbu8RKWC05eMxitfGgFo6qway8PUtFeyBn0JAZDwj_gg=w1475-h895-no
 
Merk : Kawasaki
Model : ZX636C
Bouwjaar :2005
Verbruik : 1L: 16-18km.
Woon werk 16-18, met 95% snelweg incl traject.
weekendend 1:13-15 afhankelijk van route en rechterhand
 
Ik tank in de onderstaande motoren BP Ultimate 98! :Y

Huidige motor:
Merk : YAMAHA
Model : YZF 600R Thundercat
Bouwjaar : 2000
Verbruik : 1L: 20KM (gemiddeld)
Rijstijl: Toeren, snelweg en af en toe eens lekker doortrekken.

Vorige motor:
Merk : YAMAHA
Model : TRX850
Bouwjaar : 1999
Verbruik : 1L: 22KM (gemiddeld)
Rijstijl: Toeren, snelweg en af en toe eens lekker doortrekken.
 
Yamaha fz6 (2008) - 1:20 kan ook bij heel rustig rijden naar 1:24
Honda vfr800 (2016) - 1:18 op snelweg beduidend minder verbruik 1:20
Kawasaki ninja 1000sx (2021)- 1:16 gemiddeld. Kan ook 1:20 als ik laag in toeren zit en dit continu aanhou. Voor nu. Nog aan het inrijden. Dus daar moet minimaal wel 1:10 uit te halen vallen. Mag nog niet boven de 6000 toeren. Meh
 
Suzuki GSX 750 F 2004
Meestal tussen 3,65l/100km en 4,00L/100km
In NL zou dat dus 1:27,4 tot 1:25,0 zijn.
Intussen heb ik dat verbruik nog verbeterd.
Gisteren getankt na 675km.
21,60L ging erin.
Dat is 3,2L/100km, oftewel 1:31,25.
Niet eens veel moeite voor moeten doen.
Wel waren het lange woon werk ritten, en monotoom rijden, dus bijna geen lastwissel (90% van de route was snelweg).
Ook heeft het veel te maken met de vertanding aan te passen.
Origineel 15/45, maar nu 17/42. Bij 120km/u in 6de deed ze vroeger 5.500rpm, nu nog maar 4.500rpm.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Yamaha R5 van 1971.
350 cc tt twin.
Verbruikt ong 1: 18 bij normaal rijden.
Bij flink aan het gas vijzen begint ie op de baas te lijken })
 
Ik had een 2takt racer 500cc.
Op Mettet hadden we 2 benzine openingen nodig voor de lange rechte stukken. Elke carbu zijn directe verbinding met de tank.
Verbruik : 950ml per minuut.😳
Race duurde gelukkig maar 7 ronden.
een plaatje bij de oude tekst.
...en die 950ml per minuut was enkel het lange rechte stuk van Mettet. De andere stukken waren korter of was je aan het remmen.

aan het einde van het rechte stuk
080511Lange rechte stukken.jpg
.

Een persoonlijke foto aan het begin van het rechte stuk
080511Mettet (7).JPG

En dit kon het resultaat zijn als je een verkeerde lucht/bezinemengsel had of te laag octaangehalte bij mijn opgevoerde 2takt.

080511Mettet (3).JPG



ruim 200kmh met minder dan 40pk was mogelijk. :+
 
Mijn tankje gaat elke tankbeurt ongeveer 10 liter in. Ik ga in principe tanken bij 300 km of als ie op reserve moet, dat is soms al bij 270 km. Dus 1:27 ~ 1:30. Ik denk dat het nog wel een stuk zuiniger kan maar als ik als een oud wijf wil rijden dan koop ik wel een Dacia. Motortje is een Yamaha SRX 400.
 
Wat lopen jullie fietsen allemaal zuinig…
Ducati Streetfighter 848 uit 2013
Tussen de 1 op 13 en 1 op 17 afhankelijk vd rijstijl.
 
Heb het al meermaals gezegd, men lacht mij uit met mijn Suxuki GSX 750 F, maar ik kan mij geen zuiniger motor voorstellen in deze klasse.

Bij normaal woon-werk, 1:28 tot 1:32. Ja oke, ik rijd ook bewust rustig. Overal V max, behalve op de snelweg, daar rijd ik 90 (95 op teller om geen vrachtwagens te hinderen).
Rijd ik lange afstanden 120/130, komt ze nog niet slechter uit dan 1:22 a 1:25.

Ik moet echt "lelijk" gaan doen om ze onder 1:25 te krijgen, en al rbw-invorderingsgewijs gaan rijden om onder de 1:20 te gaan.

En weet je wat nog meer?
Gekocht met iets meer dan 18.000km, ná dat die 5 jaar stilstond, buiten dan nog wel, en nu, boven de 155.000km, en (op 1 keer na, wegens niet beschikbaar), ALTIJD E10 getankt!

Als ik er écht moeite voor zou doen, denk ik dat ik wel 1:35 kan maken, maar dan is er geen plezier meer aan :P
 
Lijkt me dat er zo al geen plezier aan is. Klinkt alsof de gsxf de geknipte motor voor jouw rijstijl is. Misschien eens een NC750 proberen? Dat is nog iets minder motor en iets meer auto.
 
Met de Africa Twin (1000 cc) nu zo'n 1:19 - 1:25. Onder de 1:20 moet ik aardig gassen, maar aangezien ik nooit haast heb op de motor zit het meestal ergens in het midden van de schaal. Vrijwel nooit snelwegen, maar daarbuiten wel de max. snelheid + een beetje. Geen koffers, geen flapperende hesjes, e.d.
 
Nutteloos weetje, maar mss leuk.
Onze classic endurance racer volledig standaard op kn filter en race uitlaat na verbruikte 10 à 12 liter per uur in de race. Het was een gsx1100 1983 zoals in de avatar. De 17 liter tank kon ons dus 90minuten ver brengen.In de regen 2h zonder tanken. Dit was zeer zuinig tov de vele opgedreven motorfietsen die nauwelijks 1 h op 1 tank konden blijven rijden.
Omdat het tempo 3 à 4 sec trager was en de pitstops bij de anderen toch al snel 1minuut langer duurde en vaak veel meer. Want er zit altijd iets los of oliepeil nakijken of moeilijke benzinestop of vapor Lock,... konden we vaak net wel/ niet voor het podium strijden.
Tussen een lege en een volle tank was er makkelijk 2 seconden verschil per ronde. Die zware hippo was dan iets makkelijker te manoeuvreren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan