Hoeveelheid olie in Virago XV700

mmniet

Rookie
22 aug 2022
2
0
Goedemorgen,

Ik heb nu een jaartje een Yamaha Virago XV700. Vandaag sinds langere tijd weer met de motor gegaan (ivm hitte ging ik niet voor mijn lol met de motor, vandaag lijkt het nog mee te vallen). Tijdens het rijden merkte ik dat het olielampje af en toe aan gaat. Nu kan ik het type olie wel vinden dat er in moet, maar hoe kan ik het beste het bijvullen doen?

Ik ben gewend om de motor op de zij-standaard te zetten, maar ik neem aan dat hij beter recht gezet kan worden. Ik neem aan dat bijvullen met een koude motor het advies is, want anders kans op verbranden van jezelf. Nu is er een kijkglaasje voor het oliepeil, die zal dan wel beter zichtbaar zijn bij het rechtop zetten, maar hoeveel olie zal er dan ongeveer bij moeten? Ik neem aan dat jullie daar wel iets over kunnen zeggen. Ik durf er wel olie in te gooien, maar ben bang om teveel olie erin te gooien. Graag jullie advies.
 
Oplossing
Als het lampje aan gaat zit er te weinig olie in het carter.
Dit kan bv ook gebeuren bij hard optrekken met een koude motor, stationair op de zijstandaard.
Volgens het boekje moet je hem warm laten draaien, uitzetten, 2 minuten wachten en dan moet het peil halverwege het kijkglaasje staan.
Bij mijn eerste Virago schrok ik omdat ik dacht dat de olie op was, tijdens het rijden.

Dus het valt wel mee.
Ik kijk het het altijd na bij koude motor op de middenbok.
En als het niveau zo staat als op de foto is het goed.
1661182266706.png
Hitte? Juist motorrijden!! Doorwaaijas en/of koelvestje heeeeerlijk!!

Peilen wel met warme motor en inderdaad rechtop zetten, zolang het niveau tussen het kijkglas zit ben je goed.
Maar als het lampje gaat branden ben je echt veeel te laat. Bijvullen normaal met ong 100cc per keer, even laten zakken, kijken hoever het niveau staat en herhalen.
Maar ik denk dat je nu zeker een halve danwel een hele liter erbij moet gaan pleuren, nogmaals lampje branden is veel te laat.

Ik denk dat wat leeswerk antwoorden op je vragen zal geven:
Haynes
 
het is een niveaulampje zie ik in het handboek (XV700 en XV1000, de rest gaat van druk uit), hij gaat aan en uit, ligt aan de snelheid van optrekken lijkt het op. Maar bijvullen ga ik doen, bedankt voor de haynes linkje, dat is handig! Gelijk wat andere dingen ontdekt wat goed is om te weten.

Tenzij het een niveaucsensor is.
Wat is het verschil in de praktijk? Ik snap de verschillende werking, maar wat is het praktische verschil?
 
Wat is het verschil in de praktijk? Ik snap de verschillende werking, maar wat is het praktische verschil?
Een niveausensor geeft aan dat het oliepeil laag is, zodat je kunt bijvullen.
Een druksensor geeft aan dat de oliedruk te laag is, meestal als gevolg van te weinig olie in het carter. De pomp zuigt dan lucht aan er er treedt direct mechanische schade aan de motor op.
 
een nivo sensor geeft bij een yamaha aan of je heuvel op of heuvel af rijd.
een druksensor geeft aan dat je achterwiel mogelijk onder de olie zit.

Maar let goed op dat de motor echt goed rechtop staat.
Als het nivo halverwege zit kan je dit goed zien wanneer het kantelen van de motor er voor zorgt dat het nivo stijgt , gelijk blijft en daarna weer zakt. Dan moet je dus kijken op het punt waar het gelijk blijft.

en welkom op MF :]
 
Als het lampje aan gaat zit er te weinig olie in het carter.
Dit kan bv ook gebeuren bij hard optrekken met een koude motor, stationair op de zijstandaard.
Volgens het boekje moet je hem warm laten draaien, uitzetten, 2 minuten wachten en dan moet het peil halverwege het kijkglaasje staan.
Bij mijn eerste Virago schrok ik omdat ik dacht dat de olie op was, tijdens het rijden.

Dus het valt wel mee.
Ik kijk het het altijd na bij koude motor op de middenbok.
En als het niveau zo staat als op de foto is het goed.
1661182266706.png
 
Oplossing
Terug
Bovenaan Onderaan