Hoeveelheid olie in Yamaha XJ600 Diversion

RMB24

MF'er
9 okt 2010
117
17
NL, Bovenkarspel
Als ik sommige berichten zie, en het instructieboekje van Yamaha zelf, zit er nogal wat verschil in de hoeveelheid olie die in het blok gaat.

Bij de één is dat 2,6 ltr zonder filter, en 3,1 ltr met filter.
Het instructieboekje zegt 2,3 ltr zonder filter en 2,6 ltr met filter.

Zal de waarheid ergens in het midden liggen, of gelden er strikte regels voor de gegeven hoeveelheden?
Wat is dan de meest strikte??
Oh ja...ik gebruik half synthetisch volgens het instructieboekje 10W40. Hoop dat hier wel consensus over is...:)
:):)
 
Het gaat niet om hoeveel olie er in hoort te zitten, maar om hoeveel olie er bij kan. Dus eerst 2 liter er in gieten, dan met kleine beetjes tegelijk op peil brengen. Daarna starten en even laten draaien, nogmaals peilen en eventueel bijvullen.
 
OK, dus het is niet echt de juiste hoeveelheid, maar "slechts" een indicatie.
Dat klopt.

Ik denk dat jouw motor een kijkglas heeft met streepje. Andere mogelijkheid is een peilstok.

Dat zijn de uiteindelijke meetinstrumenten.

Wat wel belang is, zijn de omstandigheden en procedure.

Bij jouw motor is dat warm rijden. Paar minuten laten staan, en dan met de motor rechtop de meting uitvoeren.

Heel soms wordt daarvan afgeweken, maar dat is bij dit model niet aan de orde.
 
Vandaag de nieuwe oliefilter gemonteerd en afgevuld, in eerste instantie met een beetje in het oliefilter voor montage, en 2 liter in het carter.
Het peilglas gaf aan, dat de olie tussen de twee indicaties zat. Even gewacht of het peil nog zou zakken, maar dat was niet het geval.
Na het starten ging vrijwel meteen het olielampje aan, en bleef ook aan.
Na het uitzetten van de motor, was het peil gezakt tot onder de onderste indicatie.
Opnieuw bijgevuld tot het pijl tussen de twee indicatie stond en weer gestart. Lampje bleef nu uit.
Even drie minuten laten draaien, en uitgezet. ff een bakkie koffie, en daarna weer gekeken, en het peil was nog hetzelfde.
Toe even een stukje gereden tot bedrijfstemperatuur, en na een tijdje weer gepeild. Dat was nog steeds gelijk aan de laatste keer.
Alle metingen met motor op de middenbok. Oliepijl is dan in hetzelfde level van de indicatoren in het venster.

Alles bij elkaar is er met oliefilterwissel zo'n ruime 3 liter olie ingegaan.
Volgens meerdere sites, kan dat kloppen, want geeft aan dat er 2,6 ltr ingaat zonder filterwissel, en 3,1 ltr met filterwissel.
Komt overeen met de hoeveelheid die ik nu nog over heb in de 4 liter tank.
Eigenlijk is dat in mijn geval dus altijd 3,1 ltr, want ik rij niet veel, en zal zal elk jaar een olie/filter wissel doen.

Bedankt allen voor de tips & tricks.

Groet,
Ron
 
Als je weet dat het peil gaat zakken direct na het starten (want filter komt nog iets voller) kan je hem ook minimaal of iets boven max afvullen en dan pas starten.
Zo doe ik het altijd.
Maar op een gegeven moment leer je de motor ook kennen natuurlijk. ;)

Het oliefilter vul ik zelf meer dan een beetje.
Gewoon tot net onder het gat.
Als je het filter even laat staan dan zakt het peil ook weer.
Even schuin houden of je het lekvrij er snel op kan draaien.
Soms gaat er nog wel wat bij. :9
 
OK, snap ik....maar met dat "beetje" in het filter, bedoelde ik dus, dat het zo vol zit dat monteren geen overstroming tot gevolg heeft.
Nu weet ik dus, dat ik 3,1, liter moet vullen als ik ook het filter vervang. Zal dan in het begin boven de maximale indicatie uitkomen, maar na de start zal dit weer binnen de gegeven grenzen komen. Olie moet toch ook eerst door het blok gepompt moeten worden.
Je leert inderdaad na verloop van tijd de "in's en out's" van je motor kennen.
en als ik er niet uitkom, dan kom ik hier wel weer om hulp vragen, toch? Heb goede ervaring tot nu toe met dit forum:}
:}:}
 
Terug
Bovenaan Onderaan