Hoeveelheid voorvorkolie

Ivandb

Die hard MF'er
11 jun 2009
277
0
Westerlo
Ik heb een USD voorvork van Paioli in mijn caferacer, deze komt oorspronkelijk uit een of andere Yamaha, maar ik herinner mij niet meer welk model .. Waardoor ik dus ook niet kan opzoeken hoeveel olie hierin moet ..

Dus bij deze hoop ik hier een Yamaha of Paioli kenner te vinden .. *D

Afb0278.jpg
 
Mij werd verteld ( door meerdere mensen hier op het mf ) dat je ook de vork volledig kan inveren ( vorkdoppen er af, en de veren er uit ) en dan zou je met een luchtkamer ( afstand bovenkant vork tot olieniveau ) van 14 cm kunnen beginnen.
Van daaruit is harder dempen/meer olie, ( 13 cm ) zachter dempen/minder olie. ( 15 cm )

Maar er is vast wel iemand die mij tegenspreekt..
 
Mij werd verteld ( door meerdere mensen hier op het mf ) dat je ook de vork volledig kan inveren ( vorkdoppen er af, en de veren er uit ) en dan zou je met een luchtkamer ( afstand bovenkant vork tot olieniveau ) van 14 cm kunnen beginnen.
Van daaruit is harder dempen/meer olie, ( 13 cm ) zachter dempen/minder olie. ( 15 cm )

Maar er is vast wel iemand die mij tegenspreekt..
Dat is inderdaad ook een manier. alleen gaat hij van meer olie niet harder of zachter dempen.
Als je meer olie vult word de luchtkamer kleiner en daardoor word de vering stugger, vooral het laatste stuk van de veerweg.
 
Ik heb een USD voorvork van Paioli in mijn caferacer, deze komt oorspronkelijk uit een of andere Yamaha, maar ik herinner mij niet meer welk model .. Waardoor ik dus ook niet kan opzoeken hoeveel olie hierin moet ..

Dus bij deze hoop ik hier een Yamaha of Paioli kenner te vinden .. *D

[afbeelding]
Ik heb een paioli in mijn tzr 250 de vork die ik heb is van een tzr 125,
Standard: 110mm van bovenkant
maximum: 80mm van bovenkant
minimum: 140mm van bovenkant
metingen met veer verwijderd en demperstang ingedrukt.
 
Ik had begin dit jaar bij nader onderzoek een luchtkamer van 90 en 15W olie, waar het een luchtkamer van 140 moest zijn en 7.5W olie. Lekker stuiteren bij het aanremmen van een stoplicht en de motor wilde ook goed recht door de bocht. _O-
 
Ligt voorál aan je veel te kleine luchtkamer mag ik aannemen toch?

Toen ik mijn vorkolie ververst had, had ik er ook iets te veel in zitten ( 11cm ipv 14 cm ) nou, ik had dus mooi een "veerweg" van 4 cm ofzo.. stuiteren als een malle..
 
Terug
Bovenaan Onderaan