Hoever kan ik spuiten... competitie

oossie

MF'er
27 mrt 2004
93
0
Ede
Zoals het onderwerp doet vermoeden gaat dit over.... :+

Jawel hoever kan ik het zand/grind laten wegspuiten zodat diegene die erachter rijdt niets meer ziet.

Naar aanleiding van redrider zijn wegspuit acties ;) dit weekeinde tijdens ons geslaagt allroad uitstapje.

Ik reed achter deze gast en een afstand van 100 meter leek nog niet genoeg om alle kiezels van het grind pad te ontwijken die door redrider opgegooit werden.

Vermeld wel even type achterband, redrider spant tot dusver de kroon. Noppen van meer dan 20mm :} :9~ op een XR650r :}
 
woei, ikke met mun schrale MTX-SH met 90cctjes, met kenda 4.00-18 ongeveer 20meter denk....met mun MTX200Retje vliegen de stukke rubber mar een metertje '(
 
hihi,
hij heeft hem nog serieus gepost ook...
:+



nou dan mag deze niet ontbreken:
full

'76 XL250 met Michelin Enduro Competition III
 
Laatst bewerkt:
Geen idee. Moet je aan N!co vragen.

Pollen schieten betekend wielspin en dus niet optimale tractie hebt. Soms is dat nodig, maar meestal is dat alleen goed om de levensduur van je band ernstig in te korten.
 
Pollen schieten betekend wielspin en dus niet optimale tractie hebt.

Hmm, is niet helemaal compleet Zot...
(pas op hier komt een technies verhaal :)

Wat jij optimale tractie noemt, het punt waarop je wiel begint te slippen, dat is je maximale statische wrijving.

-Statische wrijvingkracht is jouw normaalkracht (=massaZot x G) maal de statische wrijvingscoefficient (getal tussen 0 en 1, stel 0.9)

Als je nou wegrijdt zonder wielspin, dan is de maximale kracht die je aan de wrijving van je achterband kunt ontlenen, dus je maximale versnelkracht: 0.9 x massa x G

Omdat versnelling a = Fversn/m betekent dit dat je met maximaal 0.9 G kunt versnellen zonder dat je wielspin hebt.

grappig he ?

Dan nu het dynamische verhaal:
Vanaf het punt waar je wiel doorslipt, komt er een ander soort wrijving bij die visceuze wrijving heet en waarvan de kracht evenredig is met het snelheidverschil tussen je wiel en het wegdek.

Interessant, want dat betekent dat je vernelkracht nu wel hoger kan worden dan je normaalkracht, en dat je dus wel met meer dan 1 G kunt versnellen.

Top fuel dragsters zelfs wel tot 3 G ofzo (!)
Ook trekkers maken hier gebruik van: volgens dezelfde theorie kun je (op vlakke banden)zonder wielspin nooit meer dan je eigen gewicht trekken. Met wielspin kan dat dus wel.

(oeps, ben benieuwd wie dit tot hier gelezen heeft...) :Z
 
Hmm, is niet helemaal compleet Zot...
(pas op hier komt een technies verhaal :)

heel verhaal

(oeps, ben benieuwd wie dit tot hier gelezen heeft...) :Z

Ik. Weer wat geleerd.

Op een crosser moet ik altijd volgas geven om zo hard mogelijk te gaan, maar met zo min mogelijk wielspin. Pollen schieten gaat het beste met veel druk voorop, terwijl accelereren beter gaat als ik meer druk naar achter breng en toch het voorwiel laag houd.
 
Ik. Weer wat geleerd.

Op een crosser moet ik altijd volgas geven om zo hard mogelijk te gaan, maar met zo min mogelijk wielspin. Pollen schieten gaat het beste met veel druk voorop, terwijl accelereren beter gaat als ik meer druk naar achter breng en toch het voorwiel laag houd.

Verwondert me niet zo. De trekker-trek-trekkers gebruiken een wielspin die equivalent is met 200 km/u ofzo. Ook dragster banden zie je bij de start rond worden van de centrifugaalkracht dus daar raad ik maar niet naar.
Bij jouw crosser is blijkbaar toch meer te halen uit de statische wrijving.

Was ook maar theorie... Theoretisch ben ik redelijk goed, maar als ik de baan op ga klopt er ineens geen zak meer van...
 
:j

Als ik te ver achterop raak wacht die altijd ff op me, aardige jongen die Zot. Om vervolgens als ik achter hem sta, al pollen schietend weer weg te spuiten... 8-)

Ik weet nog die keer dat ik half naast je ging rijden om niet in het stof te zitten, dus :j terug :)

Wanneer gaan we weer vies worden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan