hoge druk en motorvermogen

28 feb 2010
195
0
Beste M-F ers,

Vandaag was er een hogedruk gebied boven Nederland, en ik vond mijn motor (srad 600)
beduidend krachtiger rijden dan gemiddeld. Vorige week zondag was er juist een lagedruk gebied in nederland, en mijn motor voelde een beetje minder pittig. Zelfs nadat ie warm gereden was (hij wordt bij deze temperaturen overigens niet warmer dan gemiddeld 65-70 graden). Zijn er leden die hetzelfde ervaren? Of is het nog niet opgemerkt? Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn.

groetjes,

straat raket
 
Dit is inderdaad mischien geen onzin.
Ik kan het met de auto ook merken.
Als het buiten vriest heeft die meer vermogen dan in de zomer bij 30 graden.

Iets te maken met de luchtdichtheid.
 
TS heeft het over de luchtdruk,niet over de temperatuur.
Ik weet wel dat bij een run op de testbank wel altijd de buitenluchtdruk vemelt wordt.
Of het verschil zo groot is heb ik nog op geen motor ervaren.
 
Een beetje off topic maar toch:
Je kan ook beter 's ochtends vroeg gaan tanken. Doordat de temperatuur op zijn laagst is, is de dichtheid van de benzine hoger. Aangezien je op volume afrekent, betekent dat dus dat je meer benzine krijgt ten opzichte van laat in de middag. :P
 
Hahaahahaa, sowieso een vrijdagtopic. Die luchtdruk verschilt echt millibaren...
 
vorige week was het wel mooi 970 hPa, en nu zitten we op 1040 hPa. Dat is een verschil van bijna 10% meer lucht per volume eenheid.
 
vorige week was het wel mooi 970 hPa, en nu zitten we op 1040 hPa. Dat is een verschil van bijna 10% meer lucht per volume eenheid.

Stel dat 10% meer lucht per volume eenheid evenredig zou zijn aan 10% meer vermogen, dan nog vraag ik me sterk af of je dat verschil zou merken op straat.
 
Een beetje off topic maar toch:
Je kan ook beter 's ochtends vroeg gaan tanken. Doordat de temperatuur op zijn laagst is, is de dichtheid van de benzine hoger. Aangezien je op volume afrekent, betekent dat dus dat je meer benzine krijgt ten opzichte van laat in de middag. :P
Alleen zo jammer dat benzine een meter of 3 onder de grond opgeslagen wordt waar de temperatuur vrijwel constant is...
 
Als je op straat ineens het gas opengooit, dan heb je het maximaal motorvermogen dat je motor bij dat toerental kan leveren. Bij een normale rit rijdt je niet constant bij maximaal toeren en maximaal motorvermogen. Als de grafiek waarin het koppel is uitgezet tegen de toerentallen in eens 10% stijler gaat lopen, dan denk ik dat je dat echt wel merkt.

Wat ik wil zeggen is dat je motor echt geen 100 pk kan leveren als je met 50 over de straat rijdt
 
Laatst bewerkt:
Met Ram air en met een turbo verhoog je ook de luchtdruk..... Alleen dan verhoog je ook de temperatuur, en daarmee ook het volume, wat uiteraart weer nadelig is. Nu krijg je gratis een hoge druk, en een lage temperatuur. Waarom denk je dat er zoveel mooiweer rijders zijn? ;)
 
Heb nog nooit in de winter het idee gehad dat mijn motor meer vermogen had als in de zomer. En ik heb ondertussen toch best wat winterdagen gereden in de afgelopen 5 jaar _O-
En ik denk niet dat het veel uitmaakt. Anders had honda destijds wel met koeling van de inlaat ge-experimenteerd in plaats van water injectie :+
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf nog geen motor maar rij een subaru impreza uit 99.
Bij kouder weer moet ik de turbo druk wat lager instellen omdat hij anders te hoog piekt , en bij warm weer kan hij wat hoger omdat hij zijn druk anders niet haalt.

Heeft zeker invloed op performance.
 
Ja maak er maar weer grappen over :( .
Het zijn de kaboutertjes die de ene dag wel helpen en de andere dag niet.
De volgende keer dat je op je motor zit en denkt "Ik vindt dat mijn motor nu lekkerder rijdt dan anders", moet je maar eens aan dit topic denken, en vervolgens naar de luchtdruk kijken. :P
 
Vroeger liep m'n brommer met koel, droog weer ook veel beter.

Vorige week zeek het van de regen, dan geef je niet veel gas. Dus voelt ie minder sterk.
 
:z
full
 
ik merk het ook wel vaker hoor. dat mijn motor meer of minder vermogen levert dan anders.
Ik kan dan ook alleen maar denken dat het het weer is.

geen idee of het zo is. Ben benieuwd :/
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan