hoge druk en motorvermogen

Waar het nu precies aan ligt, weet ik niet maar dat het weer invloed heeft is overduidelijk te merken.

Er zijn dagen dat m'n motor echt heel erg soepel loopt en weer andere dagen loopt het wat knorriger. Eigenlijk moet je gewoon een logboek bijhouden, maar aan de andere kant ben ik daar dan wel weer te lui voor.

Het is echt niet zo dat ik verschil in vermogen voel, dat niet.
 
Hoe kouder de lucht, hoe ijler, des te minder O², des te beroerder gaat je motor lopen :Y


En waarom ga ik dan jaarlijks op atletiek hoogtestage? Omdat de lucht er ijler is. En hoe ijler, hoe minder O², hoe meer rode bloedlichaampjes er aangemaakt worden. Hoe meer rode bloedlichaampjes, hoe meer O²-transport. Hoe meer O², hoe sneller ik loop O-)
 
Hoe kouder de lucht, hoe ijler, des te minder O², des te beroerder gaat je motor lopen :Y

Nee.
Als lucht verwarmd wordt zet deze uit, elke 273 graden verdubbeld het volume bij gelijke druk of wordt de druk 2x zo groot bij gelijk volume. Bij dezelfde druk dus minder gewicht O2 per liter .
Die lijn gaat ook de andere kant op als de lucht afkoeld. Koelere lucht bevat dus meer O2 per liter.
Vandaar dat ze dus intercoolers tussen de turbo en de cylinders hebben bij grote motoren.
 
Geweldige discussie. Heerlijk om te zien wat voor flauwekul hier allemaal staat.

Hoe kouder de lucht, hoe ijler, des te minder O², des te beroerder gaat je motor lopen :Y
:N
Dat de lucht bovenop een koude berg ijl is betekent niet automagisch dat alle koude lucht ijl is heh. Zelfde druk + lagere temperatuur = hogere dichtheid = meer zuurstof per volume-eenheid.
Verder is het natuurlijk O2, en geen O2.
 
Ach ja ........

Maar weten jullie dat ik nou ook een gelijkaardig gevoel heb bij het motorrijden en bepaalde weersomstandigheden?

Ik heb precies de indruk dat als ik de wind langs achter heb, mijn tiger beter rijdt. Alez, 't kan een indruk zijn hoor maar hoe harder het waait hoe beter hij rijdt.
Vorige week windkracht 8 langs achter :+
 
Maar waarom zou je motor ineens harder of beter gaan lopen met meer zuurstof in het mengsel. staat ie standaard al niet ideaal afgesteld dan?

Heb je een luchtmassameter er in zitten?

Ik had toch altijd het idee dat het mengsel de prestatie bepaald, niet enkel de hoeveelheid zuurstof.

Ach ja, toch weer een manier om het over het weer te hebben :)
 
Maar waarom zou je motor ineens harder of beter gaan lopen met meer zuurstof in het mengsel. staat ie standaard al niet ideaal afgesteld dan?

Heb je een luchtmassameter er in zitten?

Ik had toch altijd het idee dat het mengsel de prestatie bepaald, niet enkel de hoeveelheid zuurstof.

Ach ja, toch weer een manier om het over het weer te hebben :)
Je motor heeft een bepaald slagvolume, en haalt (afhankelijk van een berg factoren) een bepaalde vullingsgraad. Hij zuigt dus een bepaald volume lucht aan, niet een bepaalde massa. Als je het voor elkaar krijgt om in datzelfde volume meer O2 te krijgen, dan kun je een grotere boem maken (mits brandstof).
Een extreem voorbeeld is een waaidoos, maar de temperatuur en druk van de lucht die je aanzuigt spelen zeker mee.
 
Als ik te veel witte bonen in tomatensaus heb gegeten heb ik da ook. Bij iedere scheet heb ik de indruk dat de motorfiets iets vlotter gaat :+
 
Het is een menselijke eigenschap om machines de schuld te geven. Van alles. Terwijl we het zelf zijn die binnen een seconde van humeur kunnen veranderen, is het het blok staal en niets anders dan dat wat toch elke dag met een andere drijfstang aan de slag schijnt te zijn gegaan. Ons humeur draait als een sleutel in het contactslot wanneer de startknop ingedrukt wordt en toch is het de motor die op dat moment verandert. Niet wij.

We zullen wel gelijk hebben. Zoals altijd. :+
 
Laatst bewerkt:
OP mijn vfr merk ik het zeker. Ook als het richting de winter gaat loopt ie aanzienlijk beter. Ik heb geen idee of mijn motor een luchmassa meter heeft die zeg maar het mengsel aanpast op de luchtsamenstelling. Maar ook met mijn auto een turbodiesel kan ik het goed merken als er grote verschillen in het weer zijn. Weet neit of het er iets mee te maken heeft maar in ww2 hadden de messerscmidts met een compressor motor op grote hoegt eeen voordeel ten opzichte van spitfire's die een turbomotor hadden. Een compressor zorgt volgens mij(gokje) ook voor het creeren van een hoge luchtdruk, onafhankelijk van de buitenluchtdruk.

Maar ja eigenlijk weet ik er niet veel van maar m'n motor loopt wel beter!
 
De Duitsers noemden het kompressor. De Engelsen noemden het supercharger. Maar het doel was het zelfde: hogere manifold pressure. Het echte voordeel op hoogte kwam voor de Messerschmidt door gebruik van methanol water injectie.

Maar je hebt gelijk. Turbo zorgt voor hoge druk. Die drukverhouding is veel hoger dan de atmosferische drukverschillen.
 
Laatst bewerkt:
De Duitsers noemden het kompressor. De Engelsen noemden het supercharger. Maar het doel was het zelfde: hogere manifold pressure. Het echte voordeel op hoogte kwam voor de Messerschmidt door gebruik van methanol water injectie.

Maar je hebt gelijk. Turbo zorgt voor hoge druk. Die drukverhouding is veel hoger dan de atmosferische drukverschillen.
Een Kompressor IS een supercharger.

Er is wel een verschil tussen een supercharger (compressor) en een turbocharger (turbo). Grootste verschil is de aandrijving: mechanisch (riem / ketting) bij supercharger en uitlaatgasdruk bij turbocharger.

Heel kort door de bocht geeft een compressor veel boost bij lage motortoerentallen en weinig bij hoge toerentallen. Bij de turbo is dat precies andersom.
 
een gehaktstaaf van 2 kilo? wat voor grote neger ben jij dan wel niet
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan