hoge druk en motorvermogen

Volgens mij zijn er twee kampen:

Het ene kamp gelooft in kaboutertjes en spoken: zij hebben zo weinig gevoel in de gashendel dat ze niet eens het verschil voelen tussen tussen een strakke motor en een slappe motor,

Enhet tweede kamp: het kamp dat gelooft in wetenschap en techniek. Zij hebben wel die finesse
 
Laatst bewerkt:
Stel dat 10% meer lucht per volume eenheid evenredig zou zijn aan 10% meer vermogen, dan nog vraag ik me sterk af of je dat verschil zou merken op straat.
^^ Dat dus. Wat dat betreft is een 3 km hoge berg oprijden veel effectiever (voor minder vermogen)...
 
de luchtdruk is wel degelijk van invloed op je motorprestaties, of je het kan merken is iets anders.
 
de luchtdruk is wel degelijk van invloed op je motorprestaties, of je het kan merken is iets anders.
Bij nader inzien: het effect tussen hoge en lage druk zal niet meer zijn dan het effect tussen een volle en (bijna) lege tank, en dat verschil merk je ook niet echt...
 
Bij nader inzien: het effect tussen hoge en lage druk zal niet meer zijn dan het effect tussen een volle en (bijna) lege tank, en dat verschil merk je ook niet echt...
echt wel, dat merk je wel hoor. daarom moet je ook altijd poepen voor het rijden, scheelt weer 1 tot 2 kilo :+
 
ik denk dat het verschil heel erg aan het type motor ligt, maar vooral aan de afstelling. als de motor al wat brakker afgesteld is, kan die hogere druk misschien nét het verschil zijn om 'm wat beter te laten draaien.
 
Het effect van een hogere druk is een hogere luchtweerstand. Luchtweerstand is kwadratisch evenredig aan de snelheid.

2x zo hoge luchtweerstand = 4x zoveel power nodig. Daar gaat je voordeel.

edit: effe iets duidelijker neergezet
 
Laatst bewerkt:
luchtweerstand is afhankelijk van het frontaaloppervlak, en van de vorm van het voorwerp dat zich door de lucht verplaatst, van de luchtdichtheid, van de weerstandscoefficient, van de snelheid,....

maar niet of nauwelijks van de luchtdruk.
 
Laatst bewerkt:
luchtweerstand is afhankelijk van het frontaaloppervlak, en van de vorm van het voorwerp dat zich door de lucht verplaatst, van de luchtdichtheid, van de weerstandscoefficient, van de snelheid,....

maar niet of nauwelijks van de luchtdruk.

en waar is de luchtdichtheid van afhankelijk? :z
 
Een beetje off topic maar toch:
Je kan ook beter 's ochtends vroeg gaan tanken. Doordat de temperatuur op zijn laagst is, is de dichtheid van de benzine hoger. Aangezien je op volume afrekent, betekent dat dus dat je meer benzine krijgt ten opzichte van laat in de middag. :P

ja en zo kun je ook je gas (thuis) afkoelen voordat het de meter in gaat.
Of de meter buiten zetten
 
luchtdichtheid is afhankelijk van temperatuur. niet van druk. druk is geen basisgrootheid.
 
U ziet geen verband tussen luchtdruk en luchtdichtheid?

rho = pM/RT

rho = luchtdichtheid
p= luchtdruk
M = massa
R = gasconstante
T = temperatuur

Ik wel!
 
volgens mij is dat de ideale gaswet, maar daar staat geen rho in (p*V/T=constant). Dichtheid is afhankelijk van massa en volume. luchtdruk is wel afhankelijk van luchtdichtheid, maar niet andersom. deze afhankelijkheid is zeker niet kwadratisch, en dus is de weerstand niet 4 keer zo groot als de luchtdruk 2 keer zo groot is.
 
Laatst bewerkt:
Om de dichtheid van lucht te berekenen bij verschillende drukken wordt gebruik gemaakt van de formule ρ=3,46*10-3*P/T, waarbij P de luchtdruk is in Pascal en T de absolute temperatuur in Kelvin

om wiki maar eens te quoten.
 
Laatst bewerkt:
Het effect van een hogere druk is een hogere luchtweerstand. Luchtweerstand is kwadratisch evenredig aan de snelheid.

2x zo hoge luchtweerstand = 4x zoveel power nodig. Daar gaat je voordeel.

edit: effe iets duidelijker neergezet
Luchtweerstand is evenredig met de luchtdruk, niks kwadratisch.
 
bottom line: weerstand heeft er niets mee te maken.

Dan zou de motor minder lekker rijden in een hoge druk gebied. dat slaat dus nergens op.
 
Dan zou de motor minder lekker rijden in een hoge druk gebied. dat slaat dus nergens op.

Dat is nu juist het hele punt. Ik geef aan dat als er al een positief effect op het vermogen zou zijn door de hogere luchtdruk deze direct teniet wordt gedaan door het negatieve effect van de luchtdruk op de luchtweerstand. Per saldo maakt het dus niks uit.

Ik heb zelf ook vaak dat het de ene dag wat fijner gaat dan de andere. Dat ligt voor het grootste gedeelte aan mezelf.
 
Laatst bewerkt:
Klopt. Maar het ging over luchtdichtheid, niet over luchtsnelheid... Nogal een verschil niet?!


Klopt. Maar het ging over luchtdichtheid, niet over luchtsnelheid... Nogal een verschil niet?!

sorry, mijn reactie was op de vorige, namelijk deze:

Om de dichtheid van lucht te berekenen bij verschillende drukken wordt gebruik gemaakt van de formule ρ=3,46*10-3*P/T, waarbij P de luchtdruk is in Pascal en T de absolute temperatuur in Kelvin

om wiki maar eens te quoten.


ik zal de volgende keer wat nauwkeuriger zijn met quoten
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan