Hoge fluittonen uit een CBR600F2

B. Kiezebrink

Rookie
3 mrt 2002
3
0
Olst
Hallo allemaal,
Ik hoop dat er hier iemand is die mij met een zinnig antwoord verder op weg kan helpen. Op diverse andere pagina's kwam ik niet verder dat wat slap gezwets.
Mijn probleem is als volgt. Ik heb een Honda CBR600F2 uit 1991 en daar rijd ik sinds mei 2001 mee. Sinds kort maakt hij echter een raar geluid als ik de motor sneller laat ronddraaien dan zo'n 5000 toeren. Het geluid komt ergens uit de motor weg en is te typeren als een hoog gefluit. Het geluidsniveau en de toonhoogte blijven op een gelijk niveau tot ik het gas ernstig loslaat of zelfs de motor stationair laat uitlopen. Het gefluit is dus niet (!) gekoppeld aan het aantal toeren. Er is mij al de suggestie gedaan dat het aan de turbo zou liggen, maar voor zover ik weet zit er op een CBR niet eens een turbo. Verder denk ik nog aan een lek ergens in de cilinderkop. Kan iemand mij nog op andere ideeën brengen en eventueel er ook bij vertellen wat eraan te doen is?
 
Nou, het zijn in iedergeval geen draaiende delen die het geluid maken, en dat is goed.
Dit betekent dus geen slijtage.

Het lijkt er inderdaad meer op dat er een luchtslangentje of een lucht kanaal dat veroorzaakt. Lucht word ergens langsgezogen, en dat veroorzaakt een "fluit".

Lijkt mij wel grappig trouwens, apart, wil ik ook ! :]

Reageert je motor trager op het gas tegenwoordig?

Wanneer dit niet zo is, dan zou ik me nog geen zorgen maken. Een echt defect lijkt het niet.

Loop even alle externe slangetjes na bij de caburatuer (?), en kijk of er geen scheurjes/lekken in zitten. Ze moeten een gesloten circuit maken zonder lek.

Kijk voor de zekerheid je motorblok na op olie-lekkage's en waterlekkage's.
Wanneer je olie/water langs naden ziet lopen, dan is dat niet goed. Zitten er flink wat olie spetters op de binnenkant van je kuip? > lekkage.

Bekijk ook je olie, is tie nog steeds een mooie doorzichtige kleur, of lijkt het of hij begint te schuimen en is ondoorzichtig. Dit duit op water in je olie, en is dus een lekkage.

zoek ze.
 
Laatst bewerkt:
Motor reageert niet anders op het gas dan voorheen, hij wil nog steeds even graag!

Maar als het probleem zit in het aanzuigen van lucht door een gaatje wat er niet hoort, dan zou het gefluit toch moeten varieren van toonhoogte en volume? Immers: hoe hoger het toerental, hoe meer lucht de motor aanzuigt, hoe harder/hoger hij fluit...
En dat doet hij dus niet....

Sorry, ik heb nog geen geluidsfragment.
 
Terug
Bovenaan Onderaan