Hoge fluittoon bij snelweg snelheden

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
514
Motor: moto guzzi griso 1200 uit 2009
Probleem:
-Bij snelheden vanaf 110km/h is er een monotone hoge fluittoon hoorbaar boven het motor- en windgeluid uit (bij lagere snelheden is de toon er wellicht ook al maar niet goed hoorbaar). Het volume neemt toe tot een hoogtepunt bij 120 km/h waarna het weer iets zachter wordt maar niet verdwijnt. Onder de 110km/h is het geluid amper tot niet hoorbaar, boven de 140km/h ook niet.

- De fluittoon is niet toerenafhankelijk maar snelheidsafhankelijk. De versnelling heeft ook geen invloed (versnelling 1-3 niet getest gezien de snelheid, maar ook in zijn neutraal blijft de toon onverminderd hoorbaar.)

- Als de motor nog redelijk koud is, is er geen fluittoon. Pas na een korte tijd snelweg begint de fluittoon.

- De toon lijkt uit de achterste helft vd motor te komen.

- De achterrem kan ik al uitsluiten, ook met gedemonteerde achterrem is de fluittoon er.

Ik vrees dat ik het in de lagers van de cardan moet zoeken, maar voor ik dat laat onderzoeken bij een garage vroeg ik mij af of jullie mogelijke alternatieve oorzaken zien die ik zelf kan testen/uitsluiten?
 
Laatst bewerkt:
Andere achterband ???? Ik had dat in het verleden dat een andere band ook een andere contactgeluid gaf .
Tandwielen enof lagers fluiten meestal niet maar gaan krijsen of knarsen

Hmm zou dat zo'n geluid kunnen maken? Het geluid klinkt als "Fuuuuuu...." Ik heb sinds januari nieuwe banden, de fluittoon is er sinds mei dus toen reed ik wel al een paar maanden met die banden.
 
Geen idee had in het verleden ook met een nieuwe band niet echt fluiten maar wel wat daar op leek hoewel nu ik er over nadenk was meer een soort van zoem geluid .
Was maar iets wat in mijn opkwam wat het zou kunnen verklaren omdat het snelheid gerelateerd is en niet aan het toerental van het blok of bak
 
Als je je motor een keer uitzet op die snelheid met ingeknepen koppeling, dan kun je in ieder geval uitsluiten of het geluid uit het motorblok komt of in de draaiende delen daarachter .
 
Motor: moto guzzi griso 1200 uit 2009
Probleem:
-Bij snelheden vanaf 110km/h is er een monotone hoge fluittoon hoorbaar boven het motor- en windgeluid uit (bij lagere snelheden is de toon er wellicht ook al maar niet goed hoorbaar). Het volume neemt toe tot een hoogtepunt bij 120 km/h waarna het weer iets zachter wordt maar niet verdwijnt. Onder de 110km/h is het geluid amper tot niet hoorbaar, boven de 140km/h ook niet.
Is wel een Cardan motor dus dat fluiten van de ketting kan je vergeten
 
Terug
Bovenaan Onderaan