Hoge motorfiets platleggen in de bochten

thomas640

MF'er
Donateur
23 mrt 2022
58
51
Kun je een hoge motorfiets (KTM Super Adventure S) ook zonder problemen platleggen in de bochten, of moet je dan nog uitkijken dat 'ie niet wegglijdt?
 
Een vriend rijdt regelmatig zijn middenbok en koffers aan de grond met zijn Super Adventure,hij is nog nooit weggegleden.
 
wat leesvoer hoe je de bochten het beste kan nemen om em zo mooi mogelijk te rijden

en plat rijden is best mogelijk maar zorg ervoor dat je de basis principes goed onder de knie hebt.

zoek ook op het effect van countersteering.
met countersteering krijg je je motor ook mooi plat en strak door een bocht.

https://www.luiemotorfiets.nl/tips/bochten/
https://motoshare.eu/nl-nl/ride/bochten-rijden-motor-bochtentechniek
https://motorrijders.nl/motorrijden/zelfverzekerdopweg/de-perfecte-bocht/
https://derijder.nl/door-bochten-rijden-met-motor/
 
Als ik m'n natuurkunde goed begrijp heeft de hoogte van het zwaartepunt met wegglijden bij het schuinleggen eigenlijk weinig te maken. Je hebt gewoon krachten die verschillende kanten op wijzen, en een beroep doen op de grip van je band op de ondergrond. Het enige waar hoogte zwaartepunt dan wel weer mee te maken heeft is kantelimpuls en hoe makkelijk / moeilijk hij om te leggen is, maar dat moet met de grip van je band op de ondergrond weinig te maken hebben.

Maar goed, ik ben geen natuurkundige.
 
Met een hoge motor ga je bij dezelfde bochtensnelheid minder schuin dan met een lage motor van hetzelfde gewicht. Hetzelfde geldt voor smallere banden. De kracht die de banden weg wil laten glijden is gelijk.
 
:^ plat is nul graden.
Negentig graden volgens de wetenschap?
 
Ik heb m'n Varadero NET ( 100km totaal mee gereden )
En het viel me vooral op hoe makkelijk deze motor zich door de bochten liet leggen
in verhouding tot m'n VFR ( waar ik 10 jaar op heb gereden en behoorlijk veel op durf )

Ik zou bijna zeggen... het is makkelijker met een hogere motor, ik weet alleen niet waarom.
 
Ik vermoed omdat je meer rechtop zit en je stuur meestal breeder is.

Ik geloof je meteen, ik kan het niet "verklaren"

Maar voor iemand die 4 maanden niet had gereden, en voor het eerst op zo'n type motor reed
verbaasde ik me echt meteen over het "gemak" waarop dat gewicht zich liet rondgooien.

En nee, ik was niet het "testen" , letterlijk met dat ding naar huis brengen en ik had het fucking koud :)

Dus dat beloofd wat als ik er straks echt mee kan gaan spelen :) :) :) :)
 
Kun je een hoge motorfiets (KTM Super Adventure S) ook zonder problemen platleggen in de bochten, of moet je dan nog uitkijken dat 'ie niet wegglijdt?
Het beste kan je het alsnog even aan de dealer vragen

Het is me duidelijk. Kennelijk kan het niet zoveel kwaad zoals ik het nu doe. Ik zal ook eens aan de dealer vragen wat hij ervan denkt. Bedankt voor de input!
 
Het feit is dat je op een hoge motor verder van de grond zit bij een zelfde hoek met een lage motor. Dus het lijkt het dat je minder plat gaat omdat je verder van de grond zit.

En zoals je hier ook kan lezen, je kan zo plat als je koffers het toelaten, los van de grip van je banden.

Rij voorzichtig en pas op met uitproberen…. Het is niet bepaald het weer om nu plat te gaan..
 
Het feit is dat je op een hoge motor verder van de grond zit bij een zelfde hoek met een lage motor. Dus het lijkt het dat je minder plat gaat omdat je verder van de grond zit.

En zoals je hier ook kan lezen, je kan zo plat als je koffers het toelaten, los van de grip van je banden.

Rij voorzichtig en pas op met uitproberen…. Het is niet bepaald het weer om nu plat te gaan..
In vergelijking met afgelopen maanden is het prachtig gum weer :]

De weg is droog, het zout is weg.
Als je nu op je bek ga, is dat domme pech. :+
 
1678734891608.png

1678734910437.png
 
Kun je een hoge motorfiets (KTM Super Adventure S) ook zonder problemen platleggen in de bochten, of moet je dan nog uitkijken dat 'ie niet wegglijdt?
Waarom zou dat moeten uitmaken? Afgezien dan van wanneer je er Offroad banden onder hebt natuurlijk.
 
Waarom zou dat moeten uitmaken? Afgezien dan van wanneer je er Offroad banden onder hebt natuurlijk.
Ik vroeg me af of de motor misschien zou wegglijden vanwege een scherpere hellingshoek, omdat de fiets hoger is dan een naked of een supersport.
wil je het het circuit op of zo dan ?
Misschien wel. Maar dat kan pas als hij afbetaald is (financiering). :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan