Hoge motorfiets platleggen in de bochten

Ik heb m'n Varadero NET ( 100km totaal mee gereden )
En het viel me vooral op hoe makkelijk deze motor zich door de bochten liet leggen
in verhouding tot m'n VFR ( waar ik 10 jaar op heb gereden en behoorlijk veel op durf )

Ik zou bijna zeggen... het is makkelijker met een hogere motor, ik weet alleen niet waarom.
Die heeft een breder stuur
 
Je kan er ook als een aap naast gaan hangen 😁
 

Bijlagen

  • 9CE393C9-F046-487F-A1D1-DFD4AC10F433.jpeg
    9CE393C9-F046-487F-A1D1-DFD4AC10F433.jpeg
    100,7 KB · Weergaven: 44
45° schuin is 45°, ongeacht op welke fiets. De krachten die op je band werken zijn hetzelfde. Met brede banden en een laag zwaartepunt moet je wel verder hangen dan met een hoge fiets met smalle banden voor dezelfde bochtradius/ snelheid combinatie.
 
Ik geloof je meteen, ik kan het niet "verklaren"

Maar voor iemand die 4 maanden niet had gereden, en voor het eerst op zo'n type motor reed
verbaasde ik me echt meteen over het "gemak" waarop dat gewicht zich liet rondgooien.

En nee, ik was niet het "testen" , letterlijk met dat ding naar huis brengen en ik had het fucking koud :)

Dus dat beloofd wat als ik er straks echt mee kan gaan spelen :) :) :) :)
Had ik toen ik op de GS stapte. Mijn FJ rijd lang zo lekker niet.......
 
Gistermiddag nog even kunnen testen op een voor mij heel bekende route.
Het voordeel van Zeeuws Vlaanderen, er zijn gewoon verdomd veel leuke motor wegen te vinden.

Zo'n hoge motor ( en beduidend zwaarder als de voorganger ) rijd gewoon écht veel beter/lekkerder ,
Het zal dan inderdaad door het grotere stuur komen ( al gooi ik het zelf nu ook een beetje op de zit positie )

Wat laat dat ding zich makkelijk rondgooien , alleen nog behoorlijk wennen aan het "twin" karakter , die Varadero
heeft een 5 bak, en koppel heeft ie gewoon - altijd -
Dát ben ik dus niet gewend , je moet écht een beetje opletten wanneer je hem vol opentrekt als je de bocht uitkomt.
Dat beestje heeft er geen enkele moeite mee om het achterwiel gewoon opzij te zetten.

( maar t gekke is.. geheel controleerbaar , niks gemeens )


Ok, t is nooit mogelijk geweest.. maar had al jaren eerder van sport-tour naar all-road moeten gaan.
 
Ja een breed stuur met recht zitten is zo heerlijk. Ik rijd met mijn hayabusa nu ook gewoon over gras en grind als ik ergens binnen door wil. Voelt echt aan als semi off road zo een stuur. Vooral stap voets bochten voelt nu zo veel meer gecontroleerd.

Dus ook dat verschil tussen een FJ en een GS, ik snap dat je GS prettiger aanvoelde. Want je brede stuur maakt hem meer handelbaar.

ik had een FJ1200 met Superbike stuur. Dat is ook gewoon een andere motor. Wel het soepele motorische van de 1200 4 cil, maar meer handelbaar.

Tot de GS en FJ omvalt… dan zijn het beide lompe knt motoren 😆
 
Terug
Bovenaan Onderaan