hoge snelheid instabiliteit

Smet

MF veteraan
4 dec 2001
5.066
514
breskens
Rijdt nu steeds met een GPZ 600 rond, en nu durf ik al wat harder door de bocht. Zo is er een bochtje waar ik met m'n broer zijn motor lekker stabiel aan 160 doorging. Gister deed ik hetzelfde met de kawa en hij was echt super instabiel. Het was voornamelijk de voorkant die nogal "wiebelde". Waar kan dit aanliggen?? Gewoon omdat het een oude motor is (toch wel al een jaartje of 14 oud denk ik), slechte bandenspanning, gare vering????

En bij 5000 toeren houdt ie effe in, vooral als ie koud staat. Vorig jaar is ie nog maar gesynchroniseerd, misschien de carburateurs die vuil zitten?
 
Als je de bandenspanning nog niet gecontroleerd had, zou ik dat eerst maar eens proberen. Gebruik wel de juiste bandenspanning, niet te hard en zeker niet te zacht.

Bandenspanning verneem je alleen ook wel bij lage snelheden als de banden te zacht zijn.
 
En bij 5000 toeren houdt ie effe in, vooral als ie koud staat. Vorig jaar is ie nog maar gesynchroniseerd, misschien de carburateurs die vuil zitten?

als ze ongelijk staan hoeft hij niet in te houden lijkt me. Kan zijn dat je een beetje een dood punt heb bij 5000rpm. Dynojet erin })
 
Misschien je voorvorkvering of de olie erin eens vervangen. Met 160 kan het ook met een oude motor hoor. Mijn beestje van 10 jaar oud is helemaal niet instabiel, maarja ik heb geen GPZ. :P
 
als ze ongelijk staan hoeft hij niet in te houden lijkt me. Kan zijn dat je een beetje een dood punt heb bij 5000rpm. Dynojet erin })

'T is niet een klein dipje die hij heeft, hij raakt bijna niet over die toeren. Geloof dat ie dan van kleine sproeiers overschakelt op grote sproeiers :? Vanaf 6000 toeren gaat ie dan wel weer goed.
 
Heb het waarschijnlijke probleem al gevonden van de instabiliteit. Dur zit $#@$#@ een spijker in m'n achterband :( Maar voorlopig een prop in schieten, moet binnenkort toch een andere band op.
 
Zou je met die prop wel ff rustig aan willen doen dan, wat betreft die hoge snelheden??? Ja het is natuurlijk eigen verantwoording, maar het is in elk geval niet zonder risico's.
 
Kan natuurlijk aan een heleboel zaken liggen, zeker de spijker in je achterband. Als deze weer gerepareerd is , en de instabiliteit blijft dan kan een stuurdemper wellicht uitkomst bieden.
 
druk op voor fourche is controlere zal wss te weineg zijn , eeft wss ook wat meer overtuiging nodig om de bocht in te gaan nie ?

Je moet wel wat gewicht gebruiken, maar tis nu eenmaal een motor van 16 jaar oud. Moet binnenkort bocht weer eens gaan nemen, band is gelapt. Denk dat de vering gewoon z'n beste tijd heeft gehad.
 
Ik weet wel zeker dat het die spijker was :) Ik had vroeger een gpz900 en daarmee had ik precies hetzelfde: een lange spijker die 3x mijn band in en uit gegaan was. Toen was ie behoorlijk zwabberig in bochten, alhoewel het niet zo'n stuurwonder was.
 
Niet om het een of ander jongens, maar als hij voor begint te zwabberen, komt dat vaak door een probleem aan de achterkant.Voordat je een stuurdemper gaat kopen, en een revisiesetje in je voorvork gaat planten, zou ik eerst ff kijken of je schokdemper achter nog wel doet waar hij voor gemaakt is.
 
Voor zover ik weet is alles nog origineel. Als ie goed warm staat heeft ie er veel minder last van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan