hoge snelheid rijden nx 250 probleem of niet

honda nx 250

MF'er
24 okt 2005
56
0
Nij Beets
Hallo ik heb een honda nx 250 en rij daar wel vaak de hoge snelhied mee .
Kan dit leiden tot kapot draaien van het blok als ik op de snelweg rijd dan heb ik er meestal een 125 km voor en dat soms wel voor een 20 minuten of langer is dit goed of niet meer doen.
En nog een vraag als ik van de snelweg afkom dan slaat hij bij de afrit soms af
na een tijde snel gereden te hebben.
 

longjohn

MF veteraan
1 sep 2004
1.736
1
48
's-Hertogenbosch
Grappig dat afslaan kreeg ik maar niet verholpen.....
Nu weet ik dat, dus geef ik gewoon wat tussengas bij het terugschakellen en laat ik hem de eerste paar seconde wat hoger dan stationair lopen.

Bij slopers liggen heel veel van dit soort kleine blokken, allemaal met de nokkenas-bigend in de soep.
Zorg dat hij tijdig zijn onderhoud krijgt.
Kleppen stellen en nokkenaskettingen controleren.
Voor een blok dat continu op top vermoge hoogtoerig word gebruikt is goede olie liefst niet van de lidl zo ongeveer het belangrijkste.
Als die olie okee en voldoende is, dan komt het wel goed.
Er zijn er een hoop op marktplaats die meer dan 50.000 hebben gelopen en volgens die verkopers allemaal in perfecte staat.

Ik heb in de schuur een rezerve blok liggen dat al 100.000km gereden heeft.
En het nogsteeds doet.

Oftewel het blok kan het, als jij nu ook een beetje om zijn gezondheid denkt dan hoef je je geen zorgen te maken over die levensduur.
 

MotoMarz

MF veteraan
Donateur
16 apr 2003
19.090
59
45
Appelscha
www.bovendewol.nl
Topsnelheid is volgens het de specs ongeveer 128.
Dan moet ie inderdaad wel flink werken.
Hoe lang is lang?

Ik zou zeggen: ga lekker binnendoor :) Is veel leuker op zo'n apparaat!
 

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
21.745
230
Nederland
www.startersmotor.nl
We hebben 100km achter elkaar 120-130 gereden met een NX250. topsnelheid is 150km/u windje mee. Dus 125km/u.... moet kunnen. Ik zou het eerder wel op 110km/u houden... dat afslaan kan van alles zijn.
 

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.037
40
Noord Holland
beetje mee uitkijken, beetje langdurige overkill daar gaat tie uiteindelijk van kapot.Dat afslaan kan idd van alles wezen.(Hoe loopt de motor stationair ? ) als deze te laag staat iets hoger afstellen
 

riezebos

Die hard MF'er
2 apr 2006
603
0
Rijssen
Och, ik rij met mn CB250 ook regelmatig een half uur plankgas (120km/u), het blok wordt niet te heet, en maakt geen rare geluiden, lijkt zelfs wel of ie er alleen maar meer plezier in krijgt. Denk wel dat de olie er wat eerder uit moet, maar dat is rechtevenredig met de bloktemperatuur denk ik.
 

riezebos

Die hard MF'er
2 apr 2006
603
0
Rijssen
Dat afslaan kan idd van alles wezen.(Hoe loopt de motor stationair ? ) als deze te laag staat iets hoger afstellen
Zou dat de koppeling kunnen zijn die niet voldoende loskomt, in combinatie met stevig remmen, en een gebrek aan lucht omdat de gasklep sneller dichtgaat dan dat er benzine in de cylinder komt?
 

4x2

MF veteraan
12 feb 2002
3.096
0
35
Omg Eindhoven
Dat langdurige (>10-20min) hoge toeren draaien mol je vooral de nokkenassen mee, het is dr gewoon niet op gemaakt qua warmte huishouding (nee, je koelvloeistof word niet te warm, je olietemperatuur valt ook wel mee, maar dr ontwikkelen zich gewoon hot-spots op bepaalde stukken en daar gaat het kapot).
Heeft ieder blok last van, loopt vanzelf een keer aan stront, kunnen best wat kms overheen gaan, maar het verkort de levensduur wel flink.
Goede olie scheelt wel heel veel, maar het kan niet alles voorkomen, 100-110 is een betere kruissnelheid (en ook fijner voor je nek enzo :P ).

Afslaan heeft mijn oude overigens nooit gehad, die is er 2x om niks mee opgehouden voor een stoplicht en was meteen weer te starten.
Maar volgens mij is het een beetje 1-cilinder eigen, dampbelletje in de carburateur door de extra warmte vh blok is het volgens mij.
Multi-cilinders hebben dr ook last van, maar dan moeten ze allemaal tegelijk dr mee ophouden en dat gebeurt ook niet zomaar.
 

Voodoo child

MF veteraan
25 jun 2006
1.088
0
Lelystad
In een ver verleden een cb200 uit fin. nood gekocht, nadat xs750 volledig verwoest was. Was erg wennen (traag)Na een half jaar van volgassen ,nokkenassen aan gort. Je kan beter 90/ 110 rijden, gaatie langer mee.