hoge snelheid rijden nx 250 probleem of niet

honda nx 250

MF'er
24 okt 2005
56
0
Nij Beets
Hallo ik heb een honda nx 250 en rij daar wel vaak de hoge snelhied mee .
Kan dit leiden tot kapot draaien van het blok als ik op de snelweg rijd dan heb ik er meestal een 125 km voor en dat soms wel voor een 20 minuten of langer is dit goed of niet meer doen.
En nog een vraag als ik van de snelweg afkom dan slaat hij bij de afrit soms af
na een tijde snel gereden te hebben.
 
Grappig dat afslaan kreeg ik maar niet verholpen.....
Nu weet ik dat, dus geef ik gewoon wat tussengas bij het terugschakellen en laat ik hem de eerste paar seconde wat hoger dan stationair lopen.

Bij slopers liggen heel veel van dit soort kleine blokken, allemaal met de nokkenas-bigend in de soep.
Zorg dat hij tijdig zijn onderhoud krijgt.
Kleppen stellen en nokkenaskettingen controleren.
Voor een blok dat continu op top vermoge hoogtoerig word gebruikt is goede olie liefst niet van de lidl zo ongeveer het belangrijkste.
Als die olie okee en voldoende is, dan komt het wel goed.
Er zijn er een hoop op marktplaats die meer dan 50.000 hebben gelopen en volgens die verkopers allemaal in perfecte staat.

Ik heb in de schuur een rezerve blok liggen dat al 100.000km gereden heeft.
En het nogsteeds doet.

Oftewel het blok kan het, als jij nu ook een beetje om zijn gezondheid denkt dan hoef je je geen zorgen te maken over die levensduur.
 
We hebben 100km achter elkaar 120-130 gereden met een NX250. topsnelheid is 150km/u windje mee. Dus 125km/u.... moet kunnen. Ik zou het eerder wel op 110km/u houden... dat afslaan kan van alles zijn.
 
beetje mee uitkijken, beetje langdurige overkill daar gaat tie uiteindelijk van kapot.Dat afslaan kan idd van alles wezen.(Hoe loopt de motor stationair ? ) als deze te laag staat iets hoger afstellen
 
Och, ik rij met mn CB250 ook regelmatig een half uur plankgas (120km/u), het blok wordt niet te heet, en maakt geen rare geluiden, lijkt zelfs wel of ie er alleen maar meer plezier in krijgt. Denk wel dat de olie er wat eerder uit moet, maar dat is rechtevenredig met de bloktemperatuur denk ik.
 
Dat langdurige (>10-20min) hoge toeren draaien mol je vooral de nokkenassen mee, het is dr gewoon niet op gemaakt qua warmte huishouding (nee, je koelvloeistof word niet te warm, je olietemperatuur valt ook wel mee, maar dr ontwikkelen zich gewoon hot-spots op bepaalde stukken en daar gaat het kapot).
Heeft ieder blok last van, loopt vanzelf een keer aan stront, kunnen best wat kms overheen gaan, maar het verkort de levensduur wel flink.
Goede olie scheelt wel heel veel, maar het kan niet alles voorkomen, 100-110 is een betere kruissnelheid (en ook fijner voor je nek enzo :P ).

Afslaan heeft mijn oude overigens nooit gehad, die is er 2x om niks mee opgehouden voor een stoplicht en was meteen weer te starten.
Maar volgens mij is het een beetje 1-cilinder eigen, dampbelletje in de carburateur door de extra warmte vh blok is het volgens mij.
Multi-cilinders hebben dr ook last van, maar dan moeten ze allemaal tegelijk dr mee ophouden en dat gebeurt ook niet zomaar.
 
In een ver verleden een cb200 uit fin. nood gekocht, nadat xs750 volledig verwoest was. Was erg wennen (traag)Na een half jaar van volgassen ,nokkenassen aan gort. Je kan beter 90/ 110 rijden, gaatie langer mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan