hoge toeren bij starten ER6N 2006

Rolow

Rookie
24 nov 2016
6
0
Hoi Allen,
Ik ben sinds september de trotse eigenaar van een ER6N uit 2006. Alles loopt als een zonnetje op een ding na. Wanneer ik een koude start heb gaan de toeren tussen de 3000 en 4000 om de motor op te warmen. Na ongeveer een 30-60 sec. schiet hij weer terug naar 1300-1400 toeren.
Is het normaal dat wanneer de motor start hij zo hoog in toeren gaat?
Ik heb het internet afgestruind, maar ben nog geen passend antwoord tegen gekomen. Verder ook het handboek geraadpleegd, maar daar staat ook geen indicatie (alleen 1250-1350 toeren stationair).

Wie kan mij helpen?

Alvast hartelijk bedankt voor de reacties.

Groet, Ronald
 
Ook die unit's gaan wel eens kapot.

:Y

Wat ik ook wel eens heb gezien is dat er geen koelvloeistof in deze unit zit (en daar wel hoort te zitten), door bv een luchtbel na het verversen van de koelvloeistof. Vaak zijn die stationairloopunits het hoogste punt van het koelsysteem, zonder een losse ontluchting (of mogelijkheid tot). Die luchtbel komt er ook niet altijd uit zichzelf uit, zelfs al ontlucht je volgens het boekje en aanvullend nog met een aantal kunstgrepen. Ik heb bij een VFR (die exact hetzelfde deed) wel eens een van de slangen van deze unit eraf moeten halen en in een dikke radiateurslang moeten knijpen tot er vloeistof uit kwam, en vervolgens met ingeknepen radiateurslang het slangetje van de unit weer aangesloten.

Symptoom bij deze fiets was overigens dat ie koud 1200tpm liep, bij 45gr ineens 3500tpm ging lopen en bij 90gr pas weer normaal stationair ging lopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan zo snel niks vinden over zo'n unit in het WPH. Kan het niet zo zijn dat dit door de ECU aangestuurd word (of zeg ik dan wat geks)

Hier het WPH, kan je zelf ook even kijken.
Dropbox - WPH-ER650-A6.pdf

Dat is geen rare aanname, maar ik heb met uitzondering van de ride-by-wire fietsen (die geen losse stationairregelaar nodig hebben) geen door de ECU aangestuurde stappenmotoren gezien op japanners, alleen dat koelvloeistofgeregelde wasthermostaatdingetje. Ik kan er overigens best naast zitten.
Het is ook vrij onlogisch om het op die manier te doen als je toch een injectiesysteem hebt.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor het meedenken. Is er een manier om dat aan te passen, of is het iets waar ik mee zal moeten leren leven?

Ik kan nogsteeds geen handmatige verstelling vinden. Maar ik denk wel dat ik je probleem heb gevonden:


Je zou kunnen kijken of er een foutcode aanwezig is. Hoe je dit kan uitlezen staat in het boek pagina 3-38.

Foutcode 32 geeft aan dat er een probleem kan zijn met de Subthrottle Sensor. Daarnaast staat: if the subthrottle sensor System fails, the actuator locks subthrottle valve at full open position

Op pagina 3-60 staat een uitleg hoe verder te handelen (doormeten etc)

Dit zou dus betekenen dat als de ECU aangeeft dat er verhoging in toerental moet plaatsvinden door de actuator en de atuator geen terugkoppeling krijgt van de semsor, dat de actuator de subtrottle valve helemaal open gooit. (3500rpm)
Als de ECU vind dat de motor warm genoeg is schakelt hij de actuator uit > subthrottle valve dicht en dan loopt de motor weer normaal.

Klopt dit een beetje? O-)


Wordt geregeld door:
12. Subthrottle Valve Actuator
Pagina's 3-10 3-11
(ECU aangestuurde stappenmotor)
Goed gevonden!
 
Laatst bewerkt:
Mijn ER6 gaat maximaal naar 2500 toeren bij een koude start, ik heb het normale toerental op 1200 staan, misschien gaat jouw tijdelijk verhoogde toerental omlaag als je jouw stationair ook op deze waarde zet. Knopje daarvan zit rechts bij de koppeling.
 
Misschien stomme vraag, maar kan geen knopje vinden bij Mn koppeling... waar moet zich deze bevinden dan?
Groet, Ronald

Plaatje :)

full
 
ik denk dat ik de oplossing heb gevonden. Op het plaatje zie je schroef 2 (die met de gele verf op de veer), deze met de klok mee gedraaid (een halve slag) waardoor de motor rond de 2500 toeren loopt bij het starten (ipv de 4000 voorheen).

Ik weet nog niet precies wat dit op de lange termijn doet (net aangepast). maar ik ga de komende dagen nog eens kijken of dit de echte oplossing is.

Iedereen in ieder geval hartelijk bedankt voor het meedenken.
full
 
Schroef 1 is inderdaad voor het toerental, maar als de motor warm is staat deze goed (tussen de 1250-1350 toeren). Het ging alleen om het opstartproces. Hierbij ging de motor naar de 4000 toeren. Hier wordt schroef 2 voor gebruikt om bij te stellen.
 
Dat klopt #3 is de actuator voor de verhoogde toerental.
Schroef 1 is inderdaad voor het toerental, maar als de motor warm is staat deze goed (tussen de 1250-1350 toeren). Het ging alleen om het opstartproces. Hierbij ging de motor naar de 4000 toeren. Hier wordt schroef 2 voor gebruikt om bij te stellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan